Zde je návod, jak si ověřit empatii při pracovním pohovoru.
Empatie je jednou z klíčových dovedností emoční inteligence, která je v organizacích velmi žádaná. Empatičtí lidé mají schopnost místo toho, aby okamžitě přiskočili a radili, naslouchat a nabízet útěchu a podporu lidem kolem sebe. Výsledkem je, že lidé se k takovému člověku přitahují, protože má tendenci dávat ostatním pocit, že o ně pečuje, že si jich váží a že jim rozumí.
Tito jedinci mohou snížit úroveň stresu na jakémkoli pracovišti a přidat významnou míru porozumění mezi zaměstnance, kteří pozorují jejich chování a snaží se je napodobovat. Díky tomu zvyšují úroveň angažovanosti a motivace těch, s nimiž pracují a komunikují.
Ale přestože je empatie velmi žádoucí vlastností, není snadné ji posoudit přímo při pohovoru. S vědomím, že empatie je žádoucím rysem, se uchazeči s nízkou empatií mohou snažit odpovídat tak, aby se zdálo, že jí disponují. Místo toho musí být tazatelé rafinovanější, připravovat scénáře a klást otázky, které nejsou zřejmé.
Zde je pět způsobů, jak při pohovoru ověřit empatii:

- ZJISTĚTE, JAKÝM ZPŮSOBEM KOMUNIKUJÍ S TĚMI, KTEŘÍ NEJSOU DO PROCESU POHOVORU ZAPOJENI
To, jak se uchazeči chovají k lidem, které vidí před pohovorem, dobře napoví o úrovni jejich empatie. Vřele kvitovali a opláceli úsměvy pracovníkům ostrahy, uklízečkám nebo recepční? „Navázání vztahu je jednou z nejdůležitějších dovedností při prvním setkání uchazečů s lidmi,“ říká Adam C. Bandelli, zakladatel a výkonný ředitel společnosti Bandelli & Associates a autor knihy Relational Intelligence: The Five Essential Skills You Need to Build Life-Changing Relationships. „Lidé, kteří tuto dovednost praktikují, se snaží vtáhnout druhé do rozhovoru tím, že hledají společnou řeč [a] kladou otázky.“
- OVĚŘTE SI SVÉ DOVEDNOSTI NASLOUCHÁNÍ
I když to přímo nesouvisí s empatií, lidé s dobrými dovednostmi naslouchání mají obvykle vyšší úroveň empatie a emoční inteligence. Když jim tazatel položí otázku, přemýšlejí o ní, nechají si ji vysvětlit, nebo se zdají být příliš nedočkaví, aby mohli skočit do řeči? Naznačuje řeč jejich těla, že pozorně naslouchají? Tazatelé mohou volit otázky, které jsou záměrně nejednoznačné a bylo by vhodné je dále objasnit, aby se tato skutečnost dále zjistila.

- ZEPTEJTE SE, JAK BY REAGOVALI, KDYBY MĚL SPOLUPRACOVNÍK OSOBNÍ PROBLÉM
Možná za nimi přijde spolupracovník a svěří se s osobní situací, která mu způsobuje velké citové strádání. Možná je právě opustil manžel či partner nebo se dozvěděli, že někdo z jejich rodiny trpí nevyléčitelnou nemocí. Jak by kandidát reagoval? Nejprve by spolupracovníka vyslechl a pokusil se ho utěšit? Nebo by se okamžitě snažil situaci vyhnout nebo ji obejít tím, že by spolupracovníkovi poradil, aby se obrátil na svého nadřízeného nebo personální oddělení a požádal ho o pomoc? „Empatie je důležitou součástí lidského kontaktu,“ říká Artis Stevens, prezident a generální ředitel organizace Big Brothers Big Sisters of America. „Kandidát, který se dokáže vcítit do nepsaného okamžiku, bude v případě přijetí do zaměstnání vést s empatií. Je důležité brát v úvahu tento aspekt mezilidského vztahu na pracovišti.“
- ZEPTEJTE SE, CO BY DĚLALI, KDYBY SE JIM NĚKDO Z JEJICH TÝMU ZDÁL ROZTRŽITÝ A NESCHOPNÝ VYKONÁVAT SVOU PRÁCI
Snažili by se nejprve zjistit, co se s kolegou děje, nebo by si stěžovali svému nadřízenému? Co kdyby dotyčný dělal, co je v jeho silách, a přesto by nesplňoval očekávání? Projevují vůči snahám této osoby nějaký zájem, nebo dávají najevo, že je spíše zajímá, jak by tato situace ovlivnila je samotné a udělala špatný dojem na ně a jejich tým? Přemýšlejí o tom, jak by mohli svému kolegovi pomoci při výkonu jeho práce?
- ZEPTEJTE SE, KOHO OBDIVUJÍ A PROČ

Tato otázka vám napoví, co je pro ně důležité a jaké jsou jejich hodnoty. Dobrou odpovědí je, že dotyčný překonal nepřízeň osudu, pomáhá druhým nebo se angažuje v práci či prospěšné věci, která je prospěšná pro ostatní. Nebo obdivují danou osobu jen proto, že je finančně úspěšná, porazila konkurenci a finančně je na špičce ve svém oboru?
Tazatel možná bude muset provést určitou sondu, aby zjistil, co je skutečně inspiruje k obdivu k této osobě, protože dotyčná osoba si toho nemusí být hned vědoma. „Stejně tak může být velmi objevné zeptat se, zda kandidát podporuje nějakou věc nebo neziskovou organizaci a proč,“ říká Sona Khoslová, moderátorka podcastu Speaking of Purpose a ředitelka pro dopad společnosti Benevity. „Člověk, který je ochoten se rozdat pro zlepšení společnosti,“ vysvětluje, „bude velmi pravděpodobně také někým, kdo přispívá ke kultuře, která podporuje rovnost, sounáležitost a empatii.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























