Ukazuje se, že otevřeně a konstruktivně ventilované konflikty jsou pro budování silného týmu a podniku klíčové. Zdravá debata je jediným způsobem, jak si vaši lidé mohou vyjasnit myšlenky, získat všechny pohledy a dopracovat se k lepší odpovědi. Výzkumy ukazují, že dobře zvládnutý konflikt je pro kreativitu zásadní.
Zde jsou tři nástroje, které vám pomohou produktivně diskutovat.
Přijměte, že konflikt je přirozený
Chytří lidé s různými způsoby myšlení, různými zkušenostmi a různým zázemím se neshodnou. Výzkumy podporují hodnotu rozmanitosti v týmech. Neplyne tato hodnota z toho, že se do místnosti dostanou různé úhly pohledu?

V každé firmě navíc dochází k přirozenému napětí mezi jednotlivými funkcemi. Obchodníci chtějí souhlasit se všemi funkcemi, které zákazníci chtějí, což inženýry přivádí k šílenství. Finance chtějí snížit výdaje na reklamu, ale marketing to považuje za investici.
Buďte zvědaví
Když s vámi někdo nesouhlasí nebo říká něco, s čím nesouhlasíte, na chvíli se zastavte, než přednesete protiargument. Ověřte si, jak se cítíte. Jste v defenzivě nebo dokonce naštvaní? Pokud ano, co si berete osobně, co byste možná nemuseli?
Dále uvolněte své tělo a pokuste se otevřít mysl. Možná se můžete poučit z toho, co říkají. Naslouchání tomu, co říkají, přinejmenším nabízí náhled na to, jak dosáhnete řešení, a to je cenná informace.
Pak položte několik otázek, abyste si byli jisti, že jste pochopili jejich pohled na věc. Nemusíte s nimi souhlasit, abyste je mohli prozkoumat. Kromě toho, že vám pomůže lépe pochopit, z čeho vycházejí, jim vaše zvídavé zkoumání poskytne zážitek, že jsou vyslechnuti. Tato kombinace vám oběma pomůže utlumit případné negativní emoce a místo toho umožní výměnu názorů. Tak se učíme všichni.

Používejte jazyk, který zdůrazní vaši touhu zapojit se
Svým jazykem a tónem máte velkou moc signalizovat, že jste na internetu. Uznejte názor druhé osoby tím, že ho zrcadlově vyjádříte. Můžete říci: „Tak to zní, jako by to, co říkáte, bylo“ a pak přeformulovat to, co jste slyšeli říkat. To jim dodá pocit, že jsou slyšet – což je v rozhovorech, které se mohou rozhořet, vždy rozhodující – a také jim umožní opravit nebo doladit to, co jste řekli. Tím se oba dozvíte více o jejich názoru, který vyjadřují.
Přísná tvrzení můžete také zmírnit použitím zajišťovacích slov jako „někdy“ a „možná“. A když použijete více slov, má to za následek zmírnění toho, co říkáte. Takže „nesouhlasím“ se může změnit na „slyším, co říkáte, ale nejsem si jistý, zda s vaším názorem plně souhlasím“. Jako kouč často slýchám od lidí větu „na to nemám čas“, ale vyzval bych vás, abyste doslova spočítali, kolik času navíc to zabere. Vsadím se, že je to sotva vteřina. Možná vás bude stát nějakou energii použít slova navíc, abyste zmírnili svůj názor, ale to není nic ve srovnání s energií, kterou stojí deeskalace napjaté situace nebo – což je ještě horší – práce kolem někoho na pracovišti, s kým se už nebavíte, protože jste se dostali do totální války.
Vzorný příklad
Jako vedoucí pracovník jste pod dohledem. To, co děláte, má nadměrný vliv na to, co lidé považují za správné chování. Pokud jste jedním z těch, kteří dělají bokovky, všichni budou vědět, že je v pořádku se tak chovat. Pokud ale místo toho své vedoucí pracovníky veřejně pochválíte za to, že zdravě nesouhlasí, naučí se, že právě takové chování od nich očekáváte. Pokud pohodlně požádáte lidi, aby zpochybnili váš názor, a pochválíte je, když to udělají, začnou to dělat i pro své vlastní týmy. A pak se neshody mohou stát nástrojem produktivity a podnětem ke kreativitě – a ne něčím, čemu se musíte vyhýbat.



























