Od ledna se Jen Colemanová zbavila svého návyku na videokonference a létá ze svého domova v Londýně nejprve do Miami a později do Melbourne, aby se osobně setkala s klienty – a získala pro svou společnost obnovený kontrakt. „Dva roky jsem strávila na Zoomu,“ říká třiatřicetiletá Colemanová, která pomáhá australské telefonní společnosti Optus řídit její vztahy s jezdcem Formule 1 Danielem Ricciardem. „Tohle prostě není ono.“
Zkušenosti Colemanové jsou jen jedním z malých důkazů, které ukazují na oživení služebních cest. Dřívější obavy leteckých společností, že videokonferenční aplikace, jako jsou Zoom, Teams a Skype, mohou lukrativní obchodní cestující trvale udržet doma, ustupují s tím, jak vlády uvolňují hraniční omezení a vedoucí pracovníci znovu objevují obchodní hodnotu lidského kontaktu. Údaje čtyř předních společností, které se zabývají správou firemních cest, ukazují, že dva roky poté, co Covid-19 přivedl leteckou dopravu na pokraj zájmu, se kabiny prémiové třídy opět plní. Podle Andrewa Crawleyho, obchodního ředitele společnosti American Express Global Business Travel, která je lídrem v oboru, se pesimisté „mýlili“. „Obchodní cestující se vracejí.“
To bude klíčem k oživení leteckých společností. Podle Světové rady pro cestování a cestovní ruch (World Travel & Tourism Council) firemní klienti obvykle přinášejí větší zisky než ti, kteří se sbalí do autobusu, a kteří v roce 2019 utratili za cestování více než 1 bilion dolarů. Obchodní aktivity společnosti Amex GBT se z pouhých 25 % na vrcholu epidemie omikronu vrátily na 61 % úrovně před pandemií. Společnost CWT, která poskytuje služby v oblasti služebních cest třetině členů indexu S&P 500, uvádí, že rezervace dnes přesahují polovinu běžné úrovně, přičemž na začátku letošního roku to bylo pouhých 20 %. Podle společnosti CWT jsou v čele oživení technologický, maloobchodní, vládní a obranný sektor a banky je dohánějí. Společnost FCM Travel, která je zastoupena v téměř 100 zemích, uvádí, že objem obchodů dosahuje 80 % tempa roku 2019 a na některých místech překonal úroveň před pandemií. „Vrací se mnohem silněji, než kdokoli předpokládal,“ říká Bertrand Saillet, generální ředitel asijských operací společnosti.
I když se teprve ukáže, zda se oživení podaří udržet – manažeři možná nakonec podniknou méně služebních cest než dříve, jakmile opadne počáteční euforie z návratu k cestování – tempo oživení posiluje důvěru leteckých společností, které nasazují flotily a plánují své sítě po skončení pandemie. Index Bloomberg World Airlines se od minima v květnu 2020 zvýšil přibližně o 50 %. Společnost Delta Air Lines Inc. uvádí, že domácí obchodní rezervace dosáhly 70 % úrovně roku 2019 a téměř všichni její firemní klienti očekávají, že v současném čtvrtletí budou více cestovat. Společnost United Airlines Holdings Inc. uvádí, že obchodní cesty přes Atlantik již překračují úroveň z roku 2019. „Myslím, že v tomto čtvrtletí budeme moci celou otázku: „Vrací se obchodní cestování?“ položit na lopatky.“ Řekl výkonný ředitel společnosti United Scott Kirby v rozhovoru pro televizi Bloomberg. „To, že se obchodní cestování tak rychle zotavuje, nám dodává pocit opravdové, opravdu velké sebedůvěry.“
Situace není jednotná. V Číně, která stále uzavírá celá města ve snaze potlačit Covid, a v Hongkongu, kde musí zahraniční návštěvníci po příjezdu do země do karantény, je oživení chudé. A mnozí z těch, kteří obsazují nejdražší místa, jsou rekreační cestující, kteří se dostali do přední části letadla s věrnostními body v honbě za dalším odstupem od spolucestujících – nebo možná jen za trochou rozmazlování poté, co byli uzemněni pandemickými omezeními; není jasné, zda to bude pokračovat, až se usadí v normálním cestovním režimu. „Lidé jsou nyní ochotni vyměnit letadlo za místo,“ řekl generální ředitel společnosti Etihad Airways Tony Douglas v televizi Bloomberg a poznamenal, že 90 % míst v byznys třídě je obsazeno cestujícími pro volný čas. „Je to turistika pomsty.“
Někteří lidé z oboru tvrdí, že po dvou letech relativního úspěchu virtuálních setkání musí nutně dojít k určitému útlumu. Podle Keitha Tana, generálního ředitele Singapurské rady pro cestovní ruch, budou manažeři přinejmenším více vybíraví a upustí od okrajových cest, které jim umožňují krátce se setkat s kolegy bez okamžité a vyčíslitelné odměny: „Lidé jsou rádi, že nemusí cestovat hodiny a hodiny a prožívat jet lag kvůli schůzkám, o kterých nyní víme, že je můžeme efektivně uskutečnit přes Zoom.“
Ačkoli online rezervační služba Hotel Planner předpovídá, že bude trvat další dva roky, než se služební cesty plně zotaví, mnoho vedoucích pracovníků dohání ztracený čas. Většina společností, které odpověděly na dubnový průzkum asociace Global Business Travel Association, tvrdí, že s návratem zaměstnanců do kanceláří posazují vedoucí pracovníky zpět do letadel a cesty se ruší méně často. AustralianSuper, největší penzijní fond v zemi, vysílá manažery do celého světa, aby dohlíželi na investice a setkávali se se zaměstnanci. V březnu odletěl generální ředitel Paul Schroder do Londýna, což byla jeho první zahraniční cesta od vypuknutí pandemie. A v červenci se investiční výbor fondu vydá do Velké Británie na svou první zahraniční cestu po epidemii. „Nemáme jinou možnost než řádně investovat do sbližování lidí,“ říká Schroder. „Setkání tváří v tvář má něco do sebe.“
Od ledna se Jen Colemanová zbavila svého návyku na videokonference a létá ze svého domova v Londýně nejprve do Miami a později do Melbourne, aby se osobně setkala s klienty – a získala pro svou společnost obnovený kontrakt. „Dva roky jsem strávila na Zoomu,“ říká třiatřicetiletá Colemanová, která pomáhá australské telefonní společnosti Optus řídit její vztahy s jezdcem Formule 1 Danielem Ricciardem. „Tohle prostě není ono.“Zkušenosti Colemanové jsou jen jedním z malých důkazů, které ukazují na oživení služebních cest. Dřívější obavy leteckých společností, že videokonferenční aplikace, jako jsou Zoom, Teams a Skype, mohou lukrativní obchodní cestující trvale udržet doma, ustupují s tím, jak vlády uvolňují hraniční omezení a vedoucí pracovníci znovu objevují obchodní hodnotu lidského kontaktu. Údaje čtyř předních společností, které se zabývají správou firemních cest, ukazují, že dva roky poté, co Covid-19 přivedl leteckou dopravu na pokraj zájmu, se kabiny prémiové třídy opět plní. Podle Andrewa Crawleyho, obchodního ředitele společnosti American Express Global Business Travel, která je lídrem v oboru, se pesimisté „mýlili“. „Obchodní cestující se vracejí.“Zdroj: alevision.co na UnsplashTo bude klíčem k oživení leteckých společností. Podle Světové rady pro cestování a cestovní ruch firemní klienti obvykle přinášejí větší zisky než ti, kteří se sbalí do autobusu, a kteří v roce 2019 utratili za cestování více než 1 bilion dolarů. Obchodní aktivity společnosti Amex GBT se z pouhých 25 % na vrcholu epidemie omikronu vrátily na 61 % úrovně před pandemií. Společnost CWT, která poskytuje služby v oblasti služebních cest třetině členů indexu S&P 500, uvádí, že rezervace dnes přesahují polovinu běžné úrovně, přičemž na začátku letošního roku to bylo pouhých 20 %. Podle společnosti CWT jsou v čele oživení technologický, maloobchodní, vládní a obranný sektor a banky je dohánějí. Společnost FCM Travel, která je zastoupena v téměř 100 zemích, uvádí, že objem obchodů dosahuje 80 % tempa roku 2019 a na některých místech překonal úroveň před pandemií. „Vrací se mnohem silněji, než kdokoli předpokládal,“ říká Bertrand Saillet, generální ředitel asijských operací společnosti.I když se teprve ukáže, zda se oživení podaří udržet – manažeři možná nakonec podniknou méně služebních cest než dříve, jakmile opadne počáteční euforie z návratu k cestování – tempo oživení posiluje důvěru leteckých společností, které nasazují flotily a plánují své sítě po skončení pandemie. Index Bloomberg World Airlines se od minima v květnu 2020 zvýšil přibližně o 50 %. Společnost Delta Air Lines Inc. uvádí, že domácí obchodní rezervace dosáhly 70 % úrovně roku 2019 a téměř všichni její firemní klienti očekávají, že v současném čtvrtletí budou více cestovat. Společnost United Airlines Holdings Inc. uvádí, že obchodní cesty přes Atlantik již překračují úroveň z roku 2019. „Myslím, že v tomto čtvrtletí budeme moci celou otázku: „Vrací se obchodní cestování?“ položit na lopatky.“ Řekl výkonný ředitel společnosti United Scott Kirby v rozhovoru pro televizi Bloomberg. „To, že se obchodní cestování tak rychle zotavuje, nám dodává pocit opravdové, opravdu velké sebedůvěry.“Zdroj: Artem Zhukov na UnsplashSituace není jednotná. V Číně, která stále uzavírá celá města ve snaze potlačit Covid, a v Hongkongu, kde musí zahraniční návštěvníci po příjezdu do země do karantény, je oživení chudé. A mnozí z těch, kteří obsazují nejdražší místa, jsou rekreační cestující, kteří se dostali do přední části letadla s věrnostními body v honbě za dalším odstupem od spolucestujících – nebo možná jen za trochou rozmazlování poté, co byli uzemněni pandemickými omezeními; není jasné, zda to bude pokračovat, až se usadí v normálním cestovním režimu. „Lidé jsou nyní ochotni vyměnit letadlo za místo,“ řekl generální ředitel společnosti Etihad Airways Tony Douglas v televizi Bloomberg a poznamenal, že 90 % míst v byznys třídě je obsazeno cestujícími pro volný čas. „Je to turistika pomsty.“Někteří lidé z oboru tvrdí, že po dvou letech relativního úspěchu virtuálních setkání musí nutně dojít k určitému útlumu. Podle Keitha Tana, generálního ředitele Singapurské rady pro cestovní ruch, budou manažeři přinejmenším více vybíraví a upustí od okrajových cest, které jim umožňují krátce se setkat s kolegy bez okamžité a vyčíslitelné odměny: „Lidé jsou rádi, že nemusí cestovat hodiny a hodiny a prožívat jet lag kvůli schůzkám, o kterých nyní víme, že je můžeme efektivně uskutečnit přes Zoom.“Chcete využít této příležitosti?Zdroj: L.Filipe C.Sousa na UnsplashAčkoli online rezervační služba Hotel Planner předpovídá, že bude trvat další dva roky, než se služební cesty plně zotaví, mnoho vedoucích pracovníků dohání ztracený čas. Většina společností, které odpověděly na dubnový průzkum asociace Global Business Travel Association, tvrdí, že s návratem zaměstnanců do kanceláří posazují vedoucí pracovníky zpět do letadel a cesty se ruší méně často. AustralianSuper, největší penzijní fond v zemi, vysílá manažery do celého světa, aby dohlíželi na investice a setkávali se se zaměstnanci. V březnu odletěl generální ředitel Paul Schroder do Londýna, což byla jeho první zahraniční cesta od vypuknutí pandemie. A v červenci se investiční výbor fondu vydá do Velké Británie na svou první zahraniční cestu po epidemii. „Nemáme jinou možnost než řádně investovat do sbližování lidí,“ říká Schroder. „Setkání tváří v tvář má něco do sebe.“