Zahraniční investoři se vyhýbají největšímu indickému IPO kvůli tržním rizikům
Zahraniční institucionální investoři se celkově vyhýbají největšímu indickému prodeji akcií, protože ho považují za příliš drahý vzhledem k měnovým rizikům a situaci na světových trzích.
Do konce upisovacího období primární veřejné nabídky akcií společnosti Life Insurance Corporation of India v hodnotě 2,7 miliardy dolarů zbývají pouhé hodiny a zahraniční institucionální fondy podaly objednávky na pouhá 2 % akcií určených pro všechny institucionální kupce.
Zatímco kotevní část IPO přilákala státní fondy z Norska a Singapuru, většinu akcií získaly domácí podílové fondy.
„Zahraniční institucionální investoři se na sekundárním trhu od října silně stahují. Zvýšení úrokových sazeb Fedu a nedávný pokles rupie vůči dolaru dále zvyšuje riziko znehodnocení měny, které může snížit jejich zisky z ceny aktiv v Indii,“ uvedl Vidya Bala, vedoucí výzkumu a spoluzakladatel společnosti Primeinvestor.in se sídlem v Čennaí.
„Takže nemají příliš důvodů účastnit se IPO, ať už bude jakkoli rozsáhlé.“
Zdroj: Bloomberg
Vstup na burzu společnosti LIC, které se přezdívá „moment Aramco v Indii“ v narážce na vstup ropného gigantu Saudi Arabian Oil Co. na burzu v roce 2019 v hodnotě 29,4 miliardy dolarů – největší na světě -, se nakonec podobá IPO Aramco nejen svým rozsahem, ale i závislostí na domácích investorech poté, co zahraniční kupci považovali vstup na burzu za příliš drahý.
LIC se od začátku roku snaží vzbudit zájem pomocí inzerátů v novinách a snaží se využít boomu retailových investic v Indii.
Indická vláda snížila objem finančních prostředků pro IPO přibližně o 60 %, protože trhy rozbouřila válka na Ukrajině, která snížila chuť riskovat, zatímco rostoucí úrokové sazby v USA odrazují zahraniční investory od akcií rozvíjejících se trhů. Snížila také ocenění, které požaduje pro nejstarší pojišťovnu v zemi, jejíž hodnota by na horní hranici cenového rozpětí činila 6 bilionů rupií (78 miliard USD).
Místní obyvatelé se přidávají
Zatímco zahraniční investoři se transakci vyhýbají, drobní kupci se do ní hrnou. Pojistníci podali nabídky na pětinásobek pro ně vyhrazených akcií, zatímco zaměstnanecká část obdržela objednávky na téměř čtyřnásobek dostupného množství, ukázaly údaje burzy. Drobní investoři a pojištěnci získávají slevy z nabídkové ceny.
Celkově byly v rámci IPO přijaty objednávky na 1,79násobek nabízených akcií, zatímco přibližně třetina tranše pro kvalifikované institucionální kupce zůstává neprodána.
Slabý zájem mezinárodních investorů je v ostrém kontrastu s některými loňskými indickými IPO. Společnost One97 Communications Ltd., která provozuje firmu Paytm zabývající se digitálními platbami, přilákala k loňskému prodeji svých akcií v hodnotě 183 miliard rupií mimo jiné společnosti jako BlackRock Inc, Canada Pension Plan Investment Board a Teacher Retirement System of Texas. Podobně populární byla mezi zahraničními investory i platforma pro rozvoz jídla Zomato Ltd.
Tito kupci však museli nést ztráty, protože nadšení z indického technologického boomu po několika neúspěších opadlo. Paytm se při svém debutu propadla o 27 % a nyní se obchoduje 74 % pod svou nabídkovou cenou. Společnost Zomato měla loni v létě silný debut, ale od té doby ztratila 20 % hodnoty.
Investoři měli také obavy o schopnost LIC udržet si podíl na trhu, protože soukromé pojišťovny jako HDFC Life Insurance Co. Ltd. a SBI Life Insurance Co. Ltd. expandují. Soukromý sektor se během pandemie pustil do agresivní expanze a zvyšuje pojistné u nových individuálních pojistek, zatímco LIC má problémy.
„Zahraniční institucionální investoři obecně nikdy neměli velký zájem o státní společnosti, protože je velmi obtížné na nich vydělat,“ řekl Abhay Agarwal, manažer fondu Piper Serica Advisors Ltd. „Ani v případě LIC nebyla vláda schopna přesvědčivě sdělit globálním investorům, že pojišťovna bude upřednostňovat zájmy akcionářů a nebude fungovat pouze jako státní subjekt.“
Do konce upisovacího období primární veřejné nabídky akcií společnosti Life Insurance Corporation of India v hodnotě 2,7 miliardy dolarů zbývají pouhé hodiny a zahraniční institucionální fondy podaly objednávky na pouhá 2 % akcií určených pro všechny institucionální kupce.Zatímco kotevní část IPO přilákala státní fondy z Norska a Singapuru, většinu akcií získaly domácí podílové fondy.„Zahraniční institucionální investoři se na sekundárním trhu od října silně stahují. Zvýšení úrokových sazeb Fedu a nedávný pokles rupie vůči dolaru dále zvyšuje riziko znehodnocení měny, které může snížit jejich zisky z ceny aktiv v Indii,“ uvedl Vidya Bala, vedoucí výzkumu a spoluzakladatel společnosti Primeinvestor.in se sídlem v Čennaí.„Takže nemají příliš důvodů účastnit se IPO, ať už bude jakkoli rozsáhlé.“Zdroj: BloombergVstup na burzu společnosti LIC, které se přezdívá „moment Aramco v Indii“ v narážce na vstup ropného gigantu Saudi Arabian Oil Co. na burzu v roce 2019 v hodnotě 29,4 miliardy dolarů – největší na světě -, se nakonec podobá IPO Aramco nejen svým rozsahem, ale i závislostí na domácích investorech poté, co zahraniční kupci považovali vstup na burzu za příliš drahý.LIC se od začátku roku snaží vzbudit zájem pomocí inzerátů v novinách a snaží se využít boomu retailových investic v Indii.Chcete využít této příležitosti?Indická vláda snížila objem finančních prostředků pro IPO přibližně o 60 %, protože trhy rozbouřila válka na Ukrajině, která snížila chuť riskovat, zatímco rostoucí úrokové sazby v USA odrazují zahraniční investory od akcií rozvíjejících se trhů. Snížila také ocenění, které požaduje pro nejstarší pojišťovnu v zemi, jejíž hodnota by na horní hranici cenového rozpětí činila 6 bilionů rupií .Zatímco zahraniční investoři se transakci vyhýbají, drobní kupci se do ní hrnou. Pojistníci podali nabídky na pětinásobek pro ně vyhrazených akcií, zatímco zaměstnanecká část obdržela objednávky na téměř čtyřnásobek dostupného množství, ukázaly údaje burzy. Drobní investoři a pojištěnci získávají slevy z nabídkové ceny.Zdroj: Scott Graham na UnsplashCelkově byly v rámci IPO přijaty objednávky na 1,79násobek nabízených akcií, zatímco přibližně třetina tranše pro kvalifikované institucionální kupce zůstává neprodána.Slabý zájem mezinárodních investorů je v ostrém kontrastu s některými loňskými indickými IPO. Společnost One97 Communications Ltd., která provozuje firmu Paytm zabývající se digitálními platbami, přilákala k loňskému prodeji svých akcií v hodnotě 183 miliard rupií mimo jiné společnosti jako BlackRock Inc, Canada Pension Plan Investment Board a Teacher Retirement System of Texas. Podobně populární byla mezi zahraničními investory i platforma pro rozvoz jídla Zomato Ltd.Tito kupci však museli nést ztráty, protože nadšení z indického technologického boomu po několika neúspěších opadlo. Paytm se při svém debutu propadla o 27 % a nyní se obchoduje 74 % pod svou nabídkovou cenou. Společnost Zomato měla loni v létě silný debut, ale od té doby ztratila 20 % hodnoty.Investoři měli také obavy o schopnost LIC udržet si podíl na trhu, protože soukromé pojišťovny jako HDFC Life Insurance Co. Ltd. a SBI Life Insurance Co. Ltd. expandují. Soukromý sektor se během pandemie pustil do agresivní expanze a zvyšuje pojistné u nových individuálních pojistek, zatímco LIC má problémy.„Zahraniční institucionální investoři obecně nikdy neměli velký zájem o státní společnosti, protože je velmi obtížné na nich vydělat,“ řekl Abhay Agarwal, manažer fondu Piper Serica Advisors Ltd. „Ani v případě LIC nebyla vláda schopna přesvědčivě sdělit globálním investorům, že pojišťovna bude upřednostňovat zájmy akcionářů a nebude fungovat pouze jako státní subjekt.“