Akcie letecké společnosti SAS se dostaly na rekordní minimum
Švédská vláda nevloží do společnosti SAS nový kapitál, uvedl v úterý ministr průmyslu, čímž zasadil ránu restrukturalizačním snahám ztrátové letecké společnosti a poslal její akcie o 14 % níže na historické minimum.
Společnost SAS minulý týden uvedla, že plán restrukturalizace oznámený v únoru závisí na získání 9,5 miliardy švédských korun (968 milionů USD) v hotovosti a konverzi dluhu ve výši 20 miliard korun na vlastní kapitál, a varovala před problémy s likviditou, pokud se to nepodaří.
Žádní akcionáři, včetně hlavních vlastníků, Švédska a Dánska, kteří mají v dopravci po 21,8% podílu, se však k plánu nezavázali.
„Chceme jasně říci, že do SAS v budoucnu nevložíme nový kapitál,“ řekl na tiskové konferenci švédský Karl-Petter Thorwaldsson.
Ministr nicméně uvedl, že navrhne parlamentu, aby bylo společnosti SAS umožněno přeměnit dluh, který má vůči vládě, na vlastní kapitál. Dodal, že z dlouhodobého hlediska chce vláda stále zcela opustit SAS, čímž zopakoval svůj několikaletý postoj.
Zdroj: Getty Images
Letecká společnost v prohlášení uvedla, že rozhodnutí Švédska podpořit konverzi dluhu je důležitým krokem k úspěšné transformaci.
Švédsko v posledních desetiletích do aerolinek vložilo 8,2 miliardy korun (834 milionů dolarů), mimo jiné prostřednictvím půjček na záchranu společnosti před krachem během pandemie COVID-19, kdy se celosvětová letecká doprava téměř zastavila.
Dopravce se potýkal s problémy již před pandemií v důsledku rostoucí konkurence nízkonákladových dopravců, jako jsou Ryanair a Norwegian Air, a snažil se dohodnout s odbory na snížení nákladů.
„Rozhodnutí Švédska vytváří vážný tlak na věřitele a zaměstnance, aby uzavřeli dohody,“ uvedl analytik Sydbank Jacob Pedersen ve zprávě pro klienty.
„Pokud společnost nedokáže přilákat kapitál, protože Švédsko a možná i Dánsko nebudou investovat další peníze, hrozí, že to bude krok na cestě do hrobu,“ uvedl Pedersen, který drží prodejní rating na akcie, které od začátku roku klesly o 67 %.
Dánské ministerstvo financí se k tomu bezprostředně nemohlo vyjádřit. Dánská vláda již dříve uvedla, že se považuje za dlouhodobého vlastníka skupiny.
Zdroj: Reuters
Generální ředitel Anko van der Werff minulý týden uvedl, že aby SAS přilákal nové investory, musí snížit náklady na pronajatá letadla, která stojí nevyužitá kvůli uzavřenému ruskému vzdušnému prostoru a pomalému oživení v Asii.
Společnost SAS není sama, kdo bojuje o to, aby se po pandemii opět postavil na nohy. Dalším dopravcem, který usiluje o podporu akcionářů, je Air France-KLM, která v květnu zahájila prodej akcií v hodnotě 2,3 miliardy eur (2,4 miliardy USD).
Společnost SAS minulý týden uvedla, že plán restrukturalizace oznámený v únoru závisí na získání 9,5 miliardy švédských korun v hotovosti a konverzi dluhu ve výši 20 miliard korun na vlastní kapitál, a varovala před problémy s likviditou, pokud se to nepodaří.Žádní akcionáři, včetně hlavních vlastníků, Švédska a Dánska, kteří mají v dopravci po 21,8% podílu, se však k plánu nezavázali.„Chceme jasně říci, že do SAS v budoucnu nevložíme nový kapitál,“ řekl na tiskové konferenci švédský Karl-Petter Thorwaldsson.Ministr nicméně uvedl, že navrhne parlamentu, aby bylo společnosti SAS umožněno přeměnit dluh, který má vůči vládě, na vlastní kapitál. Dodal, že z dlouhodobého hlediska chce vláda stále zcela opustit SAS, čímž zopakoval svůj několikaletý postoj.Zdroj: Getty ImagesLetecká společnost v prohlášení uvedla, že rozhodnutí Švédska podpořit konverzi dluhu je důležitým krokem k úspěšné transformaci.Švédsko v posledních desetiletích do aerolinek vložilo 8,2 miliardy korun , mimo jiné prostřednictvím půjček na záchranu společnosti před krachem během pandemie COVID-19, kdy se celosvětová letecká doprava téměř zastavila.Chcete využít této příležitosti?Dopravce se potýkal s problémy již před pandemií v důsledku rostoucí konkurence nízkonákladových dopravců, jako jsou Ryanair a Norwegian Air, a snažil se dohodnout s odbory na snížení nákladů.„Rozhodnutí Švédska vytváří vážný tlak na věřitele a zaměstnance, aby uzavřeli dohody,“ uvedl analytik Sydbank Jacob Pedersen ve zprávě pro klienty.„Pokud společnost nedokáže přilákat kapitál, protože Švédsko a možná i Dánsko nebudou investovat další peníze, hrozí, že to bude krok na cestě do hrobu,“ uvedl Pedersen, který drží prodejní rating na akcie, které od začátku roku klesly o 67 %.Dánské ministerstvo financí se k tomu bezprostředně nemohlo vyjádřit. Dánská vláda již dříve uvedla, že se považuje za dlouhodobého vlastníka skupiny.Zdroj: ReutersGenerální ředitel Anko van der Werff minulý týden uvedl, že aby SAS přilákal nové investory, musí snížit náklady na pronajatá letadla, která stojí nevyužitá kvůli uzavřenému ruskému vzdušnému prostoru a pomalému oživení v Asii.Společnost SAS není sama, kdo bojuje o to, aby se po pandemii opět postavil na nohy. Dalším dopravcem, který usiluje o podporu akcionářů, je Air France-KLM, která v květnu zahájila prodej akcií v hodnotě 2,3 miliardy eur .