Vraťme se o sedm nebo osm měsíců zpět do čtvrtého čtvrtletí roku 2021. Některé růstové akcie se nacházely v medvědím trhu a klesly přibližně o 40 %. Jiné, jako například Shopify (NYSE:SHOP), dosahovaly historických maxim. Investoři, kteří měli dlouhé akcie SHOP, se příliš neobávali toho, co je čeká, protože akcie rostly na nová maxima.
Při zpětném pohledu měla být divergence růstových akcií – některé prudce rostly, zatímco mnohé se propadaly – velkým varovným signálem. Druhá velká červená vlajka přišla 4. ledna, v druhé obchodní seanci roku 2022. Toho dne dosáhl index S&P 500 historického maxima. Index Dow dosáhl svého maxima o den později.
V tento den však Russell 2000 a Nasdaq klesly o 7 %, resp. 2,2 % oproti maximům, kterých dosáhly v listopadu 2021. V ostatních dílech indexy „risk-off“ vedly a aktiva „risk-on“ zaostávala.
Zdroj: Shutterstock
V době, kdy se blížil leden, byla společnost Shopify již na pokraji technického medvědího trhu a klesla o 19,6 %. Od té doby se situace jen zhoršila.
Přestože akcie SHOP v červnu zatím klesly jen o 2,7 %, připravují se na sedmý měsíční pokles v řadě. V tomto období se akcie propadly o 21 %. Otázkou nyní je, zda by je investoři měli koupit.
Pojďme se do toho ponořit a podívat se na to blíže.
Nemělo by to působit jako katalyzátor, ale rozdělení akcií často vede k býčí cenové akci. Podle Bank of America: „Akcie, které se rozdělily, získaly v následujících 12 měsících v průměru 25 % ve srovnání s 9% ziskem referenčního indexu“.
V tomto případě však akcie SHOP buď pravděpodobně v příštím roce drasticky překonají celkový trh, nebo jej drasticky podcení, a to pravděpodobně nemá s rozštěpením akcií mnoho společného. Místo toho bude pravděpodobně záležet na tom, jak se bude dařit růstovým akciím jako skupině.
V každém případě společnost plánuje na konec června rozdělení akcií v poměru 10:1. Při současných cenách se tak Shopify dostane ze zhruba 373 USD na 37,20 USD. Akcionáři samozřejmě obdrží 10 akcií za každou, kterou vlastní, takže konečný výsledek bude stejný. Nemůžeme však popřít, že rozdělení akcií zřejmě pomáhá ceně akcií, protože v konečném důsledku zvyšuje poptávku po akciích.
Zdroj: shopify
Například jakmile se objeví býčí trh, zdá se, že je snazší vrátit se z poloviny 30 dolarů zpět na 100 dolarů, než se vrátit z poloviny 300 dolarů zpět na 1 000 dolarů. V zájmu býků je to naděje.
Rozdělení společnosti Shopify
Na cestě vzhůru – když akcie vyrostly ze zhruba 300 dolarů na Covidově minimu na více než 1 750 dolarů na maximu – se zdálo, že na ocenění nezáleží. Akcie SHOP se obchodovaly za 30 až 40násobek tržeb. Rozumní investoři do růstu tvrdili, že poměr ceny k tržbám (P/S) není vhodný a místo něj by se měl použít poměr ceny k zisku (P/E), který byl ale také poměrně vysoký.
Nebylo možné jej snížit: Shopify bylo drahé.
Ale kolik vody to ve skutečnosti stojí? Společnost Salesforce (NYSE:CRM) je drahou akcií již více než 10 let. Amazon (NASDAQ:AMZN) byl také. Prakticky všichni největší vítězové v oblasti technologií byli v určitém okamžiku drazí. Výběr velkých vítězů je tedy do jisté míry spojen se spolknutím velkého ocenění.
To znamená, že když přijde medvědí trh, jsou to právě tyto akcie, které na to doplatí – a akcie SHOP to doplatily. Jejím kladem je, že má stále solidní růstová očekávání.
Odhady růstu jsou silné
Analytici očekávají v letošním roce přibližně 26% růst tržeb na 5,8 miliardy dolarů. V letech 2023 až 2025 – tedy ve třech fiskálních letech – však konsenzuální odhady počítají se zhruba 20-30% růstem ročně. Pokud se jich podaří dosáhnout, bude mít Shopify do konce roku 2025 tržby ve výši téměř 13 miliard dolarů.
Pro ty, které to zajímá, jsou odhady velkorysé i v oblasti zisků. Odhady počítají se ziskem necelý 1 dolar na akcii v letošním roce a následně téměř 2 dolary na akcii v roce 2023 při 100% růstu. V roce 2024 se očekává zisk 3,74 USD na akcii a následný masivní růst na více než 7 USD na akcii v roce 2025.
Je zde několik výhrad. První je, že se jedná pouze o odhady, které se mohou velmi změnit, zejména čím dále v čase. Za druhé, ocenění je stále poměrně vysoké na základě P/E. Ačkoli na základě P/S hovoříme o zhruba sedminásobku letošních tržeb. To není špatné.
Shopify je stále růstovou akcií, což s sebou nese své klady i zápory. Pro je, že má dlouhou dráhu růstu. Nevýhodou je, že má vysoké ocenění a výrazné výkyvy ve svém podnikání. Cash flow se může v jednotlivých čtvrtletích výrazně lišit, stejně jako ziskovost a marže. Zvyšuje se také zadlužení.
Ačkoli je tedy společnost silná, existují otázky a my jsme svědky toho, že se tyto „otázky“ objevují v podobě výprodeje.
Zhodnocení akcií SHOP
Je Shopify dokonalá? Ne, zdaleka ne. Ale má potenciálně měnící platformu elektronického obchodování s velkým potenciálem růstu a ziskovosti. A v určitém okamžiku více než 80% pokles představuje všechny nebo většinu jejích nedostatků.
Když se podívám na graf, vidím pozoruhodnou oblast potenciální podpory v oblasti 300 USD. Minimum z roku 2020 se nachází na úrovni 305,30 USD, přičemž oblast 300 USD byla velkou oblastí podpory také v roce 2019. Tak tomu bylo i letos.
Za současného stavu se jedná o oblast s rozumným poměrem rizika a odměny pro kupující, kteří mohou snížit své ztráty, pokud akcie o tuto zónu podpory přijdou.
Na druhé straně je klesající 10týdenní klouzavý průměr rezistencí. Pokud jej akcie SHOP překonají, mohly by se jim otevřít dveře k ceně 500 USD. Nad 500 USD a některé případné dlouhodobější cíle mohou zahrnovat 750 až 780 USD a následně 1000 USD. Po rozdělení to bude 75 až 78 dolarů a následně 100 dolarů.
Vraťme se o sedm nebo osm měsíců zpět do čtvrtého čtvrtletí roku 2021. Některé růstové akcie se nacházely v medvědím trhu a klesly přibližně o 40 %. Jiné, jako například Shopify , dosahovaly historických maxim. Investoři, kteří měli dlouhé akcie SHOP, se příliš neobávali toho, co je čeká, protože akcie rostly na nová maxima.Při zpětném pohledu měla být divergence růstových akcií – některé prudce rostly, zatímco mnohé se propadaly – velkým varovným signálem. Druhá velká červená vlajka přišla 4. ledna, v druhé obchodní seanci roku 2022. Toho dne dosáhl index S&P 500 historického maxima. Index Dow dosáhl svého maxima o den později.V tento den však Russell 2000 a Nasdaq klesly o 7 %, resp. 2,2 % oproti maximům, kterých dosáhly v listopadu 2021. V ostatních dílech indexy „risk-off“ vedly a aktiva „risk-on“ zaostávala.Zdroj: ShutterstockV době, kdy se blížil leden, byla společnost Shopify již na pokraji technického medvědího trhu a klesla o 19,6 %. Od té doby se situace jen zhoršila.Přestože akcie SHOP v červnu zatím klesly jen o 2,7 %, připravují se na sedmý měsíční pokles v řadě. V tomto období se akcie propadly o 21 %. Otázkou nyní je, zda by je investoři měli koupit.Pojďme se do toho ponořit a podívat se na to blíže.Chcete využít této příležitosti?Nemělo by to působit jako katalyzátor, ale rozdělení akcií často vede k býčí cenové akci. Podle Bank of America: „Akcie, které se rozdělily, získaly v následujících 12 měsících v průměru 25 % ve srovnání s 9% ziskem referenčního indexu“.V tomto případě však akcie SHOP buď pravděpodobně v příštím roce drasticky překonají celkový trh, nebo jej drasticky podcení, a to pravděpodobně nemá s rozštěpením akcií mnoho společného. Místo toho bude pravděpodobně záležet na tom, jak se bude dařit růstovým akciím jako skupině.V každém případě společnost plánuje na konec června rozdělení akcií v poměru 10:1. Při současných cenách se tak Shopify dostane ze zhruba 373 USD na 37,20 USD. Akcionáři samozřejmě obdrží 10 akcií za každou, kterou vlastní, takže konečný výsledek bude stejný. Nemůžeme však popřít, že rozdělení akcií zřejmě pomáhá ceně akcií, protože v konečném důsledku zvyšuje poptávku po akciích.Zdroj: shopifyNapříklad jakmile se objeví býčí trh, zdá se, že je snazší vrátit se z poloviny 30 dolarů zpět na 100 dolarů, než se vrátit z poloviny 300 dolarů zpět na 1 000 dolarů. V zájmu býků je to naděje.Na cestě vzhůru – když akcie vyrostly ze zhruba 300 dolarů na Covidově minimu na více než 1 750 dolarů na maximu – se zdálo, že na ocenění nezáleží. Akcie SHOP se obchodovaly za 30 až 40násobek tržeb. Rozumní investoři do růstu tvrdili, že poměr ceny k tržbám není vhodný a místo něj by se měl použít poměr ceny k zisku , který byl ale také poměrně vysoký.Nebylo možné jej snížit: Shopify bylo drahé.Ale kolik vody to ve skutečnosti stojí? Společnost Salesforce je drahou akcií již více než 10 let. Amazon byl také. Prakticky všichni největší vítězové v oblasti technologií byli v určitém okamžiku drazí. Výběr velkých vítězů je tedy do jisté míry spojen se spolknutím velkého ocenění.To znamená, že když přijde medvědí trh, jsou to právě tyto akcie, které na to doplatí – a akcie SHOP to doplatily. Jejím kladem je, že má stále solidní růstová očekávání.Analytici očekávají v letošním roce přibližně 26% růst tržeb na 5,8 miliardy dolarů. V letech 2023 až 2025 – tedy ve třech fiskálních letech – však konsenzuální odhady počítají se zhruba 20-30% růstem ročně. Pokud se jich podaří dosáhnout, bude mít Shopify do konce roku 2025 tržby ve výši téměř 13 miliard dolarů.Pro ty, které to zajímá, jsou odhady velkorysé i v oblasti zisků. Odhady počítají se ziskem necelý 1 dolar na akcii v letošním roce a následně téměř 2 dolary na akcii v roce 2023 při 100% růstu. V roce 2024 se očekává zisk 3,74 USD na akcii a následný masivní růst na více než 7 USD na akcii v roce 2025.Je zde několik výhrad. První je, že se jedná pouze o odhady, které se mohou velmi změnit, zejména čím dále v čase. Za druhé, ocenění je stále poměrně vysoké na základě P/E. Ačkoli na základě P/S hovoříme o zhruba sedminásobku letošních tržeb. To není špatné.Shopify je stále růstovou akcií, což s sebou nese své klady i zápory. Pro je, že má dlouhou dráhu růstu. Nevýhodou je, že má vysoké ocenění a výrazné výkyvy ve svém podnikání. Cash flow se může v jednotlivých čtvrtletích výrazně lišit, stejně jako ziskovost a marže. Zvyšuje se také zadlužení.Ačkoli je tedy společnost silná, existují otázky a my jsme svědky toho, že se tyto „otázky“ objevují v podobě výprodeje.Je Shopify dokonalá? Ne, zdaleka ne. Ale má potenciálně měnící platformu elektronického obchodování s velkým potenciálem růstu a ziskovosti. A v určitém okamžiku více než 80% pokles představuje všechny nebo většinu jejích nedostatků.Když se podívám na graf, vidím pozoruhodnou oblast potenciální podpory v oblasti 300 USD. Minimum z roku 2020 se nachází na úrovni 305,30 USD, přičemž oblast 300 USD byla velkou oblastí podpory také v roce 2019. Tak tomu bylo i letos.Za současného stavu se jedná o oblast s rozumným poměrem rizika a odměny pro kupující, kteří mohou snížit své ztráty, pokud akcie o tuto zónu podpory přijdou.Na druhé straně je klesající 10týdenní klouzavý průměr rezistencí. Pokud jej akcie SHOP překonají, mohly by se jim otevřít dveře k ceně 500 USD. Nad 500 USD a některé případné dlouhodobější cíle mohou zahrnovat 750 až 780 USD a následně 1000 USD. Po rozdělení to bude 75 až 78 dolarů a následně 100 dolarů.