Americký letecký gigant vyrábí mnohem méně komerčních letadel než jeho největší rival. V důsledku toho nadále prodělává a spaluje hotovost, i když se Airbus vrátil k ziskovosti.
Situaci ještě zhoršuje fakt, že Airbus zvyšuje svůj již tak značný náskok v počtu objednávek letadel. Díky tomu bude Boeing v dohledné budoucnosti v nevýhodě.
Airbus v červnu dokončí velkou zakázku
Během prvních pěti měsíců roku 2022 zaznamenal Airbus 364 hrubých objednávek letadel a 191 čistých objednávek. Jako obvykle tvořila většinu jeho objednávek ultrapopulární rodina letadel A320neo. Mezitím nevyřízené zakázky pro rodinu širokotrupých letadel A330neo společnosti Airbus dostaly velký zásah, protože bývalý hlavní zákazník AirAsia X zrušil 63 ze svých 78 objednávek v rámci restrukturalizace svého bankrotu.
Ve stejném období společnost Boeing zaúčtovala 236 hrubých a 107 čistých objednávek. Většinu objednávek tvořila problémová řada 737 MAX, ale Boeing získal také významný podíl od svých současných modelů 777 a nové generace nákladních letadel.
Zdroj: Airbus.com
Airbus minulý měsíc pravděpodobně zvýšil svůj náskok. Společnost oznámila 78 nových závazných objednávek, které byly kompenzovány 10 zrušenými objednávkami. Nejvýznamnější je, že společnost Qantas potvrdila již dříve oznámené plány na pořízení 40 letadel s úzkým trupem pro modernizaci své domácí flotily a 12 letadel A350-1000 pro zahájení nonstop provozu ze Sydney (a možná i z Melbourne a Brisbane) do vzdálených měst, jako je Londýn a New York.
Díky solidní objednávkové aktivitě v červnu získal Airbus od začátku roku 259 čistých objednávek. Díky tomu má na svém kontě více než 7 000 objednávek letadel, zatímco Boeing jich má 4 192.
V květnu Boeing oznámil objednávku 50 letadel 737 MAX od společnosti International Airlines Group (IAG), která vlastní několik významných evropských dopravců včetně British Airways. Tato zakázka bude po schválení akcionáři IAG zařazena do zásobníku společnosti Boeing.
Mnozí analytici jsou optimističtí a věří, že Boeing na letošním leteckém veletrhu ve Farnborough odhalí řadu dalších objednávek. To by mohlo zahrnovat objednávku 100 letounů 737 MAX 10 od společnosti Delta Air Lines.
Zdroj: Getty Images
Airbus však jistě chystá objednávky, které oznámí i ve Farnborough. Kromě toho generální ředitel společnosti Boeing Dave Calhoun nedávno varoval, že společnost může vyřadit letoun 737 MAX 10, pokud Kongres neodsunul termín pro certifikaci modelu v jeho současném provedení na konec roku. Calhoun sice možná jen vytváří nátlak na americké zákonodárce, ale výsledná nejistota by také mohla přimět zákazníky k obezřetnosti při objednávání modelu 737 MAX 10.
A konečně, Airbus již ukradl Boeingu další prvenství. Dne 1. července oznámil smlouvy o prodeji 292 letadel několika čínským leteckým společnostem. S tím, jak bude tyto zakázky dokončovat, se náskok Airbusu bude dále zvyšovat.
Co to znamená z dlouhodobého hlediska
Kvůli problémům v dodavatelském řetězci a přetrvávajícímu převisu nedodaných letadel vyrobených v roce 2019 nebyl Boeing schopen udržet výrobu letounů 737 na cílové úrovni 31 kusů měsíčně v roce 2022.
Naproti tomu společnost Airbus je na cestě zvýšit výrobu letounů A320 na rekordních 65 kusů měsíčně do léta příštího roku. Do roku 2025 plánuje zvýšit výrobu na 75 kusů měsíčně a zároveň zvýšit výrobu menšího modelu A220 z dnešních šesti na 14 kusů měsíčně během několika let.
Zdroj: Unsplash
Stručně řečeno, Airbus na trhu úzcetrupých proudových letadel obíhá Boeing. Právě tam dnes leží naprostá většina poptávky, a to díky lepšímu nákladovému profilu úzkých letadel a zlepšujícímu se doletu.
Vyšší objednávková aktivita a obnovení dodávek letounů 787 Dreamliner by mohly brzy pomoci akciím Boeingu zotavit se z 40% propadu v uplynulém roce. Investoři, kteří chtějí vsadit na letecký průmysl, by však pravděpodobně měli zvolit raději Airbus. Přestože má Airbus jasnou produktovou výhodu a dramaticky větší objem nevyřízených objednávek komerčních letadel než Boeing, má nižší tržní kapitalizaci než jeho americký konkurent. To z něj činí mnohem atraktivnější investiční příležitost.
Americký letecký gigant vyrábí mnohem méně komerčních letadel než jeho největší rival. V důsledku toho nadále prodělává a spaluje hotovost, i když se Airbus vrátil k ziskovosti.Situaci ještě zhoršuje fakt, že Airbus zvyšuje svůj již tak značný náskok v počtu objednávek letadel. Díky tomu bude Boeing v dohledné budoucnosti v nevýhodě.Během prvních pěti měsíců roku 2022 zaznamenal Airbus 364 hrubých objednávek letadel a 191 čistých objednávek. Jako obvykle tvořila většinu jeho objednávek ultrapopulární rodina letadel A320neo. Mezitím nevyřízené zakázky pro rodinu širokotrupých letadel A330neo společnosti Airbus dostaly velký zásah, protože bývalý hlavní zákazník AirAsia X zrušil 63 ze svých 78 objednávek v rámci restrukturalizace svého bankrotu.Ve stejném období společnost Boeing zaúčtovala 236 hrubých a 107 čistých objednávek. Většinu objednávek tvořila problémová řada 737 MAX, ale Boeing získal také významný podíl od svých současných modelů 777 a nové generace nákladních letadel.Zdroj: Airbus.comAirbus minulý měsíc pravděpodobně zvýšil svůj náskok. Společnost oznámila 78 nových závazných objednávek, které byly kompenzovány 10 zrušenými objednávkami. Nejvýznamnější je, že společnost Qantas potvrdila již dříve oznámené plány na pořízení 40 letadel s úzkým trupem pro modernizaci své domácí flotily a 12 letadel A350-1000 pro zahájení nonstop provozu ze Sydney do vzdálených měst, jako je Londýn a New York.Díky solidní objednávkové aktivitě v červnu získal Airbus od začátku roku 259 čistých objednávek. Díky tomu má na svém kontě více než 7 000 objednávek letadel, zatímco Boeing jich má 4 192.Chcete využít této příležitosti?V květnu Boeing oznámil objednávku 50 letadel 737 MAX od společnosti International Airlines Group , která vlastní několik významných evropských dopravců včetně British Airways. Tato zakázka bude po schválení akcionáři IAG zařazena do zásobníku společnosti Boeing.Mnozí analytici jsou optimističtí a věří, že Boeing na letošním leteckém veletrhu ve Farnborough odhalí řadu dalších objednávek. To by mohlo zahrnovat objednávku 100 letounů 737 MAX 10 od společnosti Delta Air Lines.Zdroj: Getty ImagesAirbus však jistě chystá objednávky, které oznámí i ve Farnborough. Kromě toho generální ředitel společnosti Boeing Dave Calhoun nedávno varoval, že společnost může vyřadit letoun 737 MAX 10, pokud Kongres neodsunul termín pro certifikaci modelu v jeho současném provedení na konec roku. Calhoun sice možná jen vytváří nátlak na americké zákonodárce, ale výsledná nejistota by také mohla přimět zákazníky k obezřetnosti při objednávání modelu 737 MAX 10.A konečně, Airbus již ukradl Boeingu další prvenství. Dne 1. července oznámil smlouvy o prodeji 292 letadel několika čínským leteckým společnostem. S tím, jak bude tyto zakázky dokončovat, se náskok Airbusu bude dále zvyšovat.Kvůli problémům v dodavatelském řetězci a přetrvávajícímu převisu nedodaných letadel vyrobených v roce 2019 nebyl Boeing schopen udržet výrobu letounů 737 na cílové úrovni 31 kusů měsíčně v roce 2022.Naproti tomu společnost Airbus je na cestě zvýšit výrobu letounů A320 na rekordních 65 kusů měsíčně do léta příštího roku. Do roku 2025 plánuje zvýšit výrobu na 75 kusů měsíčně a zároveň zvýšit výrobu menšího modelu A220 z dnešních šesti na 14 kusů měsíčně během několika let.Zdroj: UnsplashStručně řečeno, Airbus na trhu úzcetrupých proudových letadel obíhá Boeing. Právě tam dnes leží naprostá většina poptávky, a to díky lepšímu nákladovému profilu úzkých letadel a zlepšujícímu se doletu.Vyšší objednávková aktivita a obnovení dodávek letounů 787 Dreamliner by mohly brzy pomoci akciím Boeingu zotavit se z 40% propadu v uplynulém roce. Investoři, kteří chtějí vsadit na letecký průmysl, by však pravděpodobně měli zvolit raději Airbus. Přestože má Airbus jasnou produktovou výhodu a dramaticky větší objem nevyřízených objednávek komerčních letadel než Boeing, má nižší tržní kapitalizaci než jeho americký konkurent. To z něj činí mnohem atraktivnější investiční příležitost.