Bez zkušeností, bez životopisu, jste přijati! Hotely bojují o zaměstnance
Přední evropské hotelové řetězce přijímají pracovníky bez zkušeností a dokonce i bez životopisu, protože jejich vedení přiznává, že se jim roky nedostatečného placení zaměstnanců vymstily a nejsou schopny uspokojit poptávku po cestování po pandemii.
Tisíce pracovníků opustily pohostinství, když se během pandemie COVID-19 zastavilo mezinárodní cestování. Mnozí se rozhodli nevrátit a našli si lépe placenou práci jinde, takže hoteliéři se potýkají se zoufalým nedostatkem.
Největší evropský hoteliér Accor provádí zkušební iniciativy, aby zaměstnal lidi, kteří v oboru dosud nepracovali, uvedl minulý měsíc v rozhovoru pro agenturu Reuters na Katarském ekonomickém fóru generální ředitel Sebastien Bazin.
Accor, který provozuje značky jako Mercure, IBIS a Fairmont ve více než 110 zemích, podle něj potřebuje 35 000 pracovníků po celém světě.
„Před deseti dny jsme to zkoušeli v Lyonu a Bordeaux a tento víkend se nám stává, že jsou na pohovor pozváni lidé bez životopisu, bez předchozích pracovních zkušeností a jsou přijati do 24 hodin,“ řekl Bazin.
Zdroj: Unsplash
V krátkodobém horizontu Accor obsazuje pozice ve Francii mladými lidmi a migranty a zároveň omezuje služby.
„Jsou to studenti, lidé přicházející ze severní Afriky,“ řekl Bazin. „A v podstatě zavírání restaurací na obědy nebo jejich (otevírání) pouze pět dní v týdnu. Jiné řešení neexistuje.“
Noví zaměstnanci dostávají šestihodinové školení a učí se při práci, řekl.
Nedostatek personálu je obzvláště naléhavý ve Španělsku a Portugalsku, kde cestovní ruch před pandemií představoval 13 %, resp. 15 % hospodářského výkonu. Tamní hoteliéři nabízejí vyšší platy, ubytování zdarma a výhody, jako jsou prémie a zdravotní pojištění.
„Mnoho zaměstnanců se rozhodlo přejít do jiných odvětví, takže začínáme odvětví od nuly a musíme bojovat o talenty,“ řekl novinářům v Madridu Gabriel Escarrer, generální ředitel španělského hoteliéra Melia.
Aby přilákala zaměstnance, poskytovala jeho společnost v poslední době ubytování, někdy i v hotelových pokojích, a to kvůli nedostatku nájemního bydlení v blízkosti svých středisek. Menší hoteliéři se potýkají s podobnými personálními problémy.
Provozní ředitel hotelu Mundial, jednoho z nejznámějších lisabonských hotelů, uvedl, že se v současné době snaží získat 59 pracovníků. Obává se, že bez dostatečného počtu zaměstnanců některé hotely sníží počet hostů a rozsah služeb, které mohou poskytovat.
Zdroj: Unsplash
„Pokud nebudeme moci nabírat nové zaměstnance, budeme muset omezit služby,“ řekl. „To je politováníhodné a dramatické pro odvětví, které poslední dva roky nemělo žádné příjmy.“
„BYLI JSME SLEPÍ“
Po celém Španělsku a Portugalsku, dvou nejvýznamnějších evropských turistických destinacích, se tento scénář opakuje v barech, restauracích a hotelech – rezervace, po kterých toužily, ale za cenu, kterou se snaží pokrýt.
Dvaapadesátiletý Jose Carlos Sacó může svůj madridský bar Tabanco de Jerez otevřít pouze o víkendu, kdy studenti, kteří si potřebují přivydělat, nemají vyučování a mohou pracovat.
„Přes týden nemůžeme otevřít, protože nemáme ruce, studují,“ řekl a gestikuloval, že jeho studentská pracovní síla v sobotu prostírá stoly.
V živé madridské čtvrti La Latina najal majitel taverny Angosta Mariveni Rodriguez na hlavní sezónu migranty.
„Dáváme příležitost migrantům, kteří přicházejí s touhou pracovat, protože nemají žádnou rodinu ani institucionální podporu,“ řekla.
Zdroj: Unsplash
Podle národních asociací pohostinství chybí ve španělském pohostinství 200 000 pracovníků a portugalské hotely potřebují nejméně 15 000 dalších lidí, aby uspokojily rostoucí poptávku.
„Řešením bude jistě vyšší plat,“ řekl José Luis Yzuel z odvětvového sdružení stravovacích služeb.
Probíhají pokusy nalákat pracovníky zpět. Ve Španělsku podle oficiálních údajů bary a restaurace v prvním čtvrtletí zvýšily mzdy pracovníkům o téměř 60 % ve srovnání s předchozím rokem. Cestovní ruch je však stále odvětvím, které platí zaměstnancům nejméně, přibližně 1 150 eur (28 466 Kč) měsíčně.
V sousedním Portugalsku se podle průzkumu centrální banky a Národního statistického úřadu očekává, že mzdy pracovníků v pohostinství letos vzrostou o 7 %, ale průměrná mzda v tomto odvětví činí 881 eur měsíčně, což je více než minimální mzda 705 eur.
Bazin uvedl, že dokud jsou hotely obsazeny pouze z 60 nebo 70 %, mohou se s nedostatkem personálu vyrovnat, ale kritický okamžik nastane, až budou plně obsazeny.
„Mám problém, když vím, že od začátku července do konce srpna budeme obsazeni na 100 %, dokážu obsloužit všechny lidi?“ řekl.
Podle Bazina se v minulosti v tomto odvětví dostatečně neplatilo ani se nezaměřovalo na rozvoj personálu.
„Z poloviny je to tím, že jsme byli slepí, spoustě lidí jsme se nevěnovali a pravděpodobně jsme některé lidi také příliš dlouho podhodnocovali,“ řekl. „Takže je to výzva k probuzení.“
Tisíce pracovníků opustily pohostinství, když se během pandemie COVID-19 zastavilo mezinárodní cestování. Mnozí se rozhodli nevrátit a našli si lépe placenou práci jinde, takže hoteliéři se potýkají se zoufalým nedostatkem.Největší evropský hoteliér Accor provádí zkušební iniciativy, aby zaměstnal lidi, kteří v oboru dosud nepracovali, uvedl minulý měsíc v rozhovoru pro agenturu Reuters na Katarském ekonomickém fóru generální ředitel Sebastien Bazin.Accor, který provozuje značky jako Mercure, IBIS a Fairmont ve více než 110 zemích, podle něj potřebuje 35 000 pracovníků po celém světě.„Před deseti dny jsme to zkoušeli v Lyonu a Bordeaux a tento víkend se nám stává, že jsou na pohovor pozváni lidé bez životopisu, bez předchozích pracovních zkušeností a jsou přijati do 24 hodin,“ řekl Bazin.Zdroj: UnsplashV krátkodobém horizontu Accor obsazuje pozice ve Francii mladými lidmi a migranty a zároveň omezuje služby.„Jsou to studenti, lidé přicházející ze severní Afriky,“ řekl Bazin. „A v podstatě zavírání restaurací na obědy nebo jejich pouze pět dní v týdnu. Jiné řešení neexistuje.“Chcete využít této příležitosti?Noví zaměstnanci dostávají šestihodinové školení a učí se při práci, řekl.Nedostatek personálu je obzvláště naléhavý ve Španělsku a Portugalsku, kde cestovní ruch před pandemií představoval 13 %, resp. 15 % hospodářského výkonu. Tamní hoteliéři nabízejí vyšší platy, ubytování zdarma a výhody, jako jsou prémie a zdravotní pojištění.„Mnoho zaměstnanců se rozhodlo přejít do jiných odvětví, takže začínáme odvětví od nuly a musíme bojovat o talenty,“ řekl novinářům v Madridu Gabriel Escarrer, generální ředitel španělského hoteliéra Melia.Aby přilákala zaměstnance, poskytovala jeho společnost v poslední době ubytování, někdy i v hotelových pokojích, a to kvůli nedostatku nájemního bydlení v blízkosti svých středisek. Menší hoteliéři se potýkají s podobnými personálními problémy.Provozní ředitel hotelu Mundial, jednoho z nejznámějších lisabonských hotelů, uvedl, že se v současné době snaží získat 59 pracovníků. Obává se, že bez dostatečného počtu zaměstnanců některé hotely sníží počet hostů a rozsah služeb, které mohou poskytovat.Zdroj: Unsplash„Pokud nebudeme moci nabírat nové zaměstnance, budeme muset omezit služby,“ řekl. „To je politováníhodné a dramatické pro odvětví, které poslední dva roky nemělo žádné příjmy.“Po celém Španělsku a Portugalsku, dvou nejvýznamnějších evropských turistických destinacích, se tento scénář opakuje v barech, restauracích a hotelech – rezervace, po kterých toužily, ale za cenu, kterou se snaží pokrýt.Dvaapadesátiletý Jose Carlos Sacó může svůj madridský bar Tabanco de Jerez otevřít pouze o víkendu, kdy studenti, kteří si potřebují přivydělat, nemají vyučování a mohou pracovat.„Přes týden nemůžeme otevřít, protože nemáme ruce, studují,“ řekl a gestikuloval, že jeho studentská pracovní síla v sobotu prostírá stoly.V živé madridské čtvrti La Latina najal majitel taverny Angosta Mariveni Rodriguez na hlavní sezónu migranty.„Dáváme příležitost migrantům, kteří přicházejí s touhou pracovat, protože nemají žádnou rodinu ani institucionální podporu,“ řekla.Zdroj: UnsplashPodle národních asociací pohostinství chybí ve španělském pohostinství 200 000 pracovníků a portugalské hotely potřebují nejméně 15 000 dalších lidí, aby uspokojily rostoucí poptávku.„Řešením bude jistě vyšší plat,“ řekl José Luis Yzuel z odvětvového sdružení stravovacích služeb.Probíhají pokusy nalákat pracovníky zpět. Ve Španělsku podle oficiálních údajů bary a restaurace v prvním čtvrtletí zvýšily mzdy pracovníkům o téměř 60 % ve srovnání s předchozím rokem. Cestovní ruch je však stále odvětvím, které platí zaměstnancům nejméně, přibližně 1 150 eur měsíčně.V sousedním Portugalsku se podle průzkumu centrální banky a Národního statistického úřadu očekává, že mzdy pracovníků v pohostinství letos vzrostou o 7 %, ale průměrná mzda v tomto odvětví činí 881 eur měsíčně, což je více než minimální mzda 705 eur.Bazin uvedl, že dokud jsou hotely obsazeny pouze z 60 nebo 70 %, mohou se s nedostatkem personálu vyrovnat, ale kritický okamžik nastane, až budou plně obsazeny.„Mám problém, když vím, že od začátku července do konce srpna budeme obsazeni na 100 %, dokážu obsloužit všechny lidi?“ řekl.Podle Bazina se v minulosti v tomto odvětví dostatečně neplatilo ani se nezaměřovalo na rozvoj personálu.„Z poloviny je to tím, že jsme byli slepí, spoustě lidí jsme se nevěnovali a pravděpodobně jsme některé lidi také příliš dlouho podhodnocovali,“ řekl. „Takže je to výzva k probuzení.“