Výrobce elektromobilů se sídlem v kalifornském Irvine vstoupil na burzu v listopadu loňského roku za velkého humbuku. Jednalo se o jednu z největších primárních veřejných nabídek akcií (IPO) tohoto roku, kdy cena akcií vystřelila na necelých 180 dolarů a zajistila začínajícímu podniku tržní ocenění ve výši téměř 100 miliard dolarů, což je více než dvojnásobek hodnoty společnosti Ford Motor Co (NYSE:F).
IPO vyneslo společnosti Rivian 12 miliard dolarů a bylo největším debutem na americkém trhu od roku 2012, kdy na něm debutovala společnost Facebook – nyní Meta Platforms (NASDAQ:META). O osm měsíců později se akcie společnosti RIVN propadly o více než 80 % pod 26 dolarů za akcii. A IPO, nad kterým investoři loni v listopadu jásali, nyní vypadá jako katalyzátor vrcholu akciového trhu a následného propadu do letošního medvědího trhu.
zdroj: InsideEVs.com
Výrobní problémy a červený inkoust
Velká část humbuku kolem společnosti Rivian se týkala prvních investorů do této společnosti, mezi které patřily společnosti Amazon (NASDAQ:AMZN) a Ford.
Zejména Amazon byl velkým podporovatelem společnosti Rivian a plánoval získat a využívat její elektrické dodávkové vozy. Jak Amazon, tak Ford však nakonec utrpěly miliardové ztráty z držby akcií RIVN.
Ford nakonec zrušil plány na spolupráci s Rivianem na elektrickém nákladním voze a následně vykázal náklady před zdaněním ve výši 5,4 miliardy dolarů související s investicí do akcií RIVN. Ještě hůře dopadl Amazon, který utrpěl ztrátu 7,6 miliardy dolarů ze svých podílů ve společnosti Rivian, což vedlo k tomu, že tento gigant v oblasti elektronického obchodu vykázal čistou ztrátu 3,8 miliardy dolarů, což je jeho první čtvrtletní ztráta za poslední roky.
Možná ještě horší pro Amazon je skutečnost, že společnost možná ani nedostane 100 000 doručovacích vozů, které jí společnost Rivian dluží do roku 2030 v rámci dohody společností.
Aby toho nebylo málo, výrobce nákladních vozů má extrémní problémy s výrobou. Společnost Rivian, která to svádí na nedostatek potřebného vybavení, dílů a zásob, zejména polovodičů, strávila většinu letošního roku snižováním svých výrobních cílů. Koncem května skončil manažer, který měl na starosti výrobu společnosti. Podle posledních údajů společnosti Rivian se letos vyrobí přibližně 25 000 elektromobilů, což je polovina počtu, který společnost předpovídala během své roadshow při vstupu na burzu loni na podzim. Stojí však za zmínku, že Rivian od ledna do konce dubna letošního roku vyrobil pouze 4 000 vozidel.
Zdroj: Rivian
Spálení hotovosti
Zpomalující se výroba a nenaplnění prognóz v posledních měsících akcie RIVN jistě poškodily. Výroba však není jediným problémem společnosti. Společnost Rivian také spaluje hotovost tempem, které znepokojuje analytiky.
Zatímco po loňském IPO měla společnost Rivian v rozvaze 17 miliard dolarů v hotovosti, v současné době tyto miliardy utrácí, což některé lidi na Wall Street vede k pochybnostem, zda tyto peníze vydrží společnosti Rivian až do roku 2025, jak společnost předpovídá.
Společnost Rivian je pod velkým tlakem, aby splnila 90 000 předběžných objednávek na svůj elektrický pick-up R1T. Spotřebitelé zaplatili 1 000 dolarů za rezervaci vozu R1T.
Existují však i otázky, zda poptávka po modelu R1T zůstane na současné úrovni, vzhledem k tomu, že jeho počáteční cena je 67 500 USD oproti 40 000 USD za elektrický pick-up Ford F-150 konkurenčního výrobce. Model F-150 je od roku 1976 trvale nejprodávanějším vozem v Severní Americe.
To, že „modrý ovál“ uvádí na trh elektrickou verzi F-150, která se prodává o 40 % levněji než R1T, by mohlo stačit k tomu, aby přesvědčil zákazníky, aby si vybrali Ford nebo jiné levnější alternativy k Rivianu, zejména pokud ekonomika upadne do recese, jak očekávají mnozí ekonomové. Vedení společnosti Rivian nedokáže říci, kdy by se výrobce elektromobilů mohl dostat do zisku.
zdroj: Rivian
Vyhněte se akciím RIVN
Společnost Ford, která byla jedním z největších investorů společnosti Rivian před IPO, prodala v posledních několika měsících více než 15 milionů akcií výrobce elektromobilů a zbavila se akcií RIVN s velkou ztrátou. To by mělo investorům říci vše, co potřebují o společnosti Rivian vědět.
Podstatné je, že kdysi nadějný výrobce elektromobilů nebyl schopen splnit své cíle, což stálo jeho investiční partnery finanční bolest. Když k tomu připočteme skutečnost, že společnost je ztrátová a propaluje svou hromadu hotovosti, není pro investory žádný dobrý důvod, proč by měli zaujmout pozici ve společnosti Rivian Automotive.
Výrobce elektromobilů se sídlem v kalifornském Irvine vstoupil na burzu v listopadu loňského roku za velkého humbuku. Jednalo se o jednu z největších primárních veřejných nabídek akcií tohoto roku, kdy cena akcií vystřelila na necelých 180 dolarů a zajistila začínajícímu podniku tržní ocenění ve výši téměř 100 miliard dolarů, což je více než dvojnásobek hodnoty společnosti Ford Motor Co .IPO vyneslo společnosti Rivian 12 miliard dolarů a bylo největším debutem na americkém trhu od roku 2012, kdy na něm debutovala společnost Facebook – nyní Meta Platforms . O osm měsíců později se akcie společnosti RIVN propadly o více než 80 % pod 26 dolarů za akcii. A IPO, nad kterým investoři loni v listopadu jásali, nyní vypadá jako katalyzátor vrcholu akciového trhu a následného propadu do letošního medvědího trhu.zdroj: InsideEVs.comVelká část humbuku kolem společnosti Rivian se týkala prvních investorů do této společnosti, mezi které patřily společnosti Amazon a Ford.Zejména Amazon byl velkým podporovatelem společnosti Rivian a plánoval získat a využívat její elektrické dodávkové vozy. Jak Amazon, tak Ford však nakonec utrpěly miliardové ztráty z držby akcií RIVN.Ford nakonec zrušil plány na spolupráci s Rivianem na elektrickém nákladním voze a následně vykázal náklady před zdaněním ve výši 5,4 miliardy dolarů související s investicí do akcií RIVN. Ještě hůře dopadl Amazon, který utrpěl ztrátu 7,6 miliardy dolarů ze svých podílů ve společnosti Rivian, což vedlo k tomu, že tento gigant v oblasti elektronického obchodu vykázal čistou ztrátu 3,8 miliardy dolarů, což je jeho první čtvrtletní ztráta za poslední roky.Chcete využít této příležitosti?Možná ještě horší pro Amazon je skutečnost, že společnost možná ani nedostane 100 000 doručovacích vozů, které jí společnost Rivian dluží do roku 2030 v rámci dohody společností.Aby toho nebylo málo, výrobce nákladních vozů má extrémní problémy s výrobou. Společnost Rivian, která to svádí na nedostatek potřebného vybavení, dílů a zásob, zejména polovodičů, strávila většinu letošního roku snižováním svých výrobních cílů. Koncem května skončil manažer, který měl na starosti výrobu společnosti. Podle posledních údajů společnosti Rivian se letos vyrobí přibližně 25 000 elektromobilů, což je polovina počtu, který společnost předpovídala během své roadshow při vstupu na burzu loni na podzim. Stojí však za zmínku, že Rivian od ledna do konce dubna letošního roku vyrobil pouze 4 000 vozidel.Zdroj: RivianZpomalující se výroba a nenaplnění prognóz v posledních měsících akcie RIVN jistě poškodily. Výroba však není jediným problémem společnosti. Společnost Rivian také spaluje hotovost tempem, které znepokojuje analytiky.Zatímco po loňském IPO měla společnost Rivian v rozvaze 17 miliard dolarů v hotovosti, v současné době tyto miliardy utrácí, což některé lidi na Wall Street vede k pochybnostem, zda tyto peníze vydrží společnosti Rivian až do roku 2025, jak společnost předpovídá.Společnost Rivian je pod velkým tlakem, aby splnila 90 000 předběžných objednávek na svůj elektrický pick-up R1T. Spotřebitelé zaplatili 1 000 dolarů za rezervaci vozu R1T.Existují však i otázky, zda poptávka po modelu R1T zůstane na současné úrovni, vzhledem k tomu, že jeho počáteční cena je 67 500 USD oproti 40 000 USD za elektrický pick-up Ford F-150 konkurenčního výrobce. Model F-150 je od roku 1976 trvale nejprodávanějším vozem v Severní Americe.To, že „modrý ovál“ uvádí na trh elektrickou verzi F-150, která se prodává o 40 % levněji než R1T, by mohlo stačit k tomu, aby přesvědčil zákazníky, aby si vybrali Ford nebo jiné levnější alternativy k Rivianu, zejména pokud ekonomika upadne do recese, jak očekávají mnozí ekonomové. Vedení společnosti Rivian nedokáže říci, kdy by se výrobce elektromobilů mohl dostat do zisku.zdroj: RivianSpolečnost Ford, která byla jedním z největších investorů společnosti Rivian před IPO, prodala v posledních několika měsících více než 15 milionů akcií výrobce elektromobilů a zbavila se akcií RIVN s velkou ztrátou. To by mělo investorům říci vše, co potřebují o společnosti Rivian vědět.Podstatné je, že kdysi nadějný výrobce elektromobilů nebyl schopen splnit své cíle, což stálo jeho investiční partnery finanční bolest. Když k tomu připočteme skutečnost, že společnost je ztrátová a propaluje svou hromadu hotovosti, není pro investory žádný dobrý důvod, proč by měli zaujmout pozici ve společnosti Rivian Automotive.