Společnost Mastercard zaznamenává zdravou aktivitu spotřebitelů
Inflace je na 40letém maximu a dnes ráno americký Úřad pro ekonomickou analýzu oznámil, že hrubý domácí produkt (HDP) ve druhém čtvrtletí roku klesl o 0,9 %.
To je po poklesu HDP o 1,6 % v prvním čtvrtletí roku. Dvě po sobě jdoucí čtvrtletí záporného hospodářského růstu se považují za technickou recesi. Jedním z protipólů ekonomického stresu je však nedávná zpráva společnosti Mastercard (MA) za druhé čtvrtletí, která přinesla dobré výsledky a ukázala, že spotřebitelé se nejen udrželi, ale zůstali i silní. Pojďme se na ni podívat.
Spotřebitelské výdaje a cestování zůstávají silné
Hrubý dolarový objem v obrovské platební síti společnosti Mastercard meziročně vzrostl o 14 % na 2,1 bilionu dolarů.
K nárůstu přispěl prudký nárůst přeshraničního objemu, který meziročně vzrostl o 58 % a nyní dosahuje 139 % úrovně roku 2019. Objem přepočtených plateb v USA je nyní na 146 % úrovně roku 2019 a mimo USA je vyšší o 162 %.
Společnost Mastercard tak ve druhém čtvrtletí dosáhla zředěného zisku na akcii ve výši 2,34 USD při celkových tržbách 5,5 miliardy USD, což představuje meziroční nárůst o 21 %, resp. 13 %. Obě čísla překonala očekávání analytiků.
Zdroj: Unsplash
Výsledky nejsou velkým překvapením poté, co Visa, hlavní konkurent Mastercard, oznámila podobné výsledky na začátku tohoto týdne, a vzhledem k tomu, že většina velkých bank hlásí ve druhém čtvrtletí roku vysoké spotřebitelské výdaje.
Generální ředitel společnosti Mastercard Michael Miebach na dnešním hovoru k výsledkům hospodaření uvedl, že vedení společnosti si je jistě vědomo makro problémů – včetně inflace, rostoucích úrokových sazeb, geopolitických problémů a problémů v dodavatelském řetězci – ale ty zatím do podnikání nijak nezasáhly.
„Přesto zůstává míra nezaměstnanosti nízká, mzdy rostou a úroveň úspor spotřebitelů je stále vysoká. V této souvislosti zůstávají spotřebitelské výdaje a zejména výdaje spojené s cestováním silné,“ uvedl Miebach.
Společnost Mastercard rovněž zvýšila svůj výhled tržeb a nyní očekává, že celoroční tržby porostou ve srovnání s předchozím rokem v procentech kolem 20 %. Děje se tak i přesto, že Mastercard ukončuje své aktivity v Rusku, což sníží příjmy.
Pokračující posilování ve 3. čtvrtletí
Také společnost Mastercard zaznamenala v prvních třech červencových týdnech nárůst objemu transakcí a nevykazuje žádné známky oslabení, přičemž celkový objem přeshraničních transakcí nyní vzrostl o 140 % oproti roku 2019. Objem přeshraničního cestování, který na konci druhého čtvrtletí činil 118 % úrovně roku 2019, je nyní během prvních několika červencových týdnů o 126 % vyšší než v roce 2019.
Zdroj: Pixabay
Je třeba vzít v úvahu, že ne vše se děje v USA. Finanční ředitel společnosti Mastercard Sachin Mehra uvedl, že asijsko-pacifický region měl donedávna z hlediska přeshraničního platebního styku skutečně problémy a nyní se tyto trhy začínají otevírat a Mehra se domnívá, že je zde prostor pro růst.
Pokud jde o výdaje různých příjmových skupin, Mehra uvedl, že v USA došlo k poklesu růstu výdajů spotřebitelů s nižšími příjmy, zatímco mimo USA se výdaje zdají být poměrně zdravé ve všech příjmových skupinách.
Jak by se společnosti Mastercard dařilo v recesi?
Je zřejmé, že americká ekonomika se nachází ve zcela jiné situaci než v minulosti, neboť Spojené státy se nacházejí v technické recesi, ale stále mají zdravou úroveň spotřebitelských výdajů a velmi zdravý trh práce. Myslím, že všichni sledují, zda se situace dále nezhorší, ale také se to nemusí stát. Právě proto, že společnost Mastercard vidí zpomalení tempa výdajů u spotřebitelů s nižšími příjmy v USA, může jít o návrat na úroveň před pandemií, na rozdíl od poklesu nebo zhoršení v důsledku vážné recese.
Z obchodního hlediska mám v Mastercard velkou důvěru v celé řadě scénářů. Z hlediska inflace může platební síť sloužit jako pojistka, protože při růstu cen bude Mastercard vybírat více na poplatcích.
Zdroj: Unsplash
Společnost Mastercard má také velkou geografickou a odvětvovou rozmanitost, takže různé části světa a různá odvětví mohou být v různých obdobích v různých fázích. Jen proto, že jedna část světa zpomaluje, jiná část může být stále zdravá, jak je vidět v asijsko-pacifickém regionu.
A konečně, karta Mastercard je vyzkoušená v boji. Společnost má jednu z největších platebních sítí na světě, působí v odvětví s vysokými překážkami vstupu na trh a během velké recese skutečně zvýšila tržby i zisk. Myslím si, že společnost je dobře připravena vypořádat se s čímkoli, co jí přijde do cesty.
To je po poklesu HDP o 1,6 % v prvním čtvrtletí roku. Dvě po sobě jdoucí čtvrtletí záporného hospodářského růstu se považují za technickou recesi. Jedním z protipólů ekonomického stresu je však nedávná zpráva společnosti Mastercard za druhé čtvrtletí, která přinesla dobré výsledky a ukázala, že spotřebitelé se nejen udrželi, ale zůstali i silní. Pojďme se na ni podívat.Hrubý dolarový objem v obrovské platební síti společnosti Mastercard meziročně vzrostl o 14 % na 2,1 bilionu dolarů.K nárůstu přispěl prudký nárůst přeshraničního objemu, který meziročně vzrostl o 58 % a nyní dosahuje 139 % úrovně roku 2019. Objem přepočtených plateb v USA je nyní na 146 % úrovně roku 2019 a mimo USA je vyšší o 162 %.Společnost Mastercard tak ve druhém čtvrtletí dosáhla zředěného zisku na akcii ve výši 2,34 USD při celkových tržbách 5,5 miliardy USD, což představuje meziroční nárůst o 21 %, resp. 13 %. Obě čísla překonala očekávání analytiků.Zdroj: UnsplashVýsledky nejsou velkým překvapením poté, co Visa, hlavní konkurent Mastercard, oznámila podobné výsledky na začátku tohoto týdne, a vzhledem k tomu, že většina velkých bank hlásí ve druhém čtvrtletí roku vysoké spotřebitelské výdaje.Generální ředitel společnosti Mastercard Michael Miebach na dnešním hovoru k výsledkům hospodaření uvedl, že vedení společnosti si je jistě vědomo makro problémů – včetně inflace, rostoucích úrokových sazeb, geopolitických problémů a problémů v dodavatelském řetězci – ale ty zatím do podnikání nijak nezasáhly.Chcete využít této příležitosti?„Přesto zůstává míra nezaměstnanosti nízká, mzdy rostou a úroveň úspor spotřebitelů je stále vysoká. V této souvislosti zůstávají spotřebitelské výdaje a zejména výdaje spojené s cestováním silné,“ uvedl Miebach.Společnost Mastercard rovněž zvýšila svůj výhled tržeb a nyní očekává, že celoroční tržby porostou ve srovnání s předchozím rokem v procentech kolem 20 %. Děje se tak i přesto, že Mastercard ukončuje své aktivity v Rusku, což sníží příjmy.Také společnost Mastercard zaznamenala v prvních třech červencových týdnech nárůst objemu transakcí a nevykazuje žádné známky oslabení, přičemž celkový objem přeshraničních transakcí nyní vzrostl o 140 % oproti roku 2019. Objem přeshraničního cestování, který na konci druhého čtvrtletí činil 118 % úrovně roku 2019, je nyní během prvních několika červencových týdnů o 126 % vyšší než v roce 2019.Zdroj: PixabayJe třeba vzít v úvahu, že ne vše se děje v USA. Finanční ředitel společnosti Mastercard Sachin Mehra uvedl, že asijsko-pacifický region měl donedávna z hlediska přeshraničního platebního styku skutečně problémy a nyní se tyto trhy začínají otevírat a Mehra se domnívá, že je zde prostor pro růst.Pokud jde o výdaje různých příjmových skupin, Mehra uvedl, že v USA došlo k poklesu růstu výdajů spotřebitelů s nižšími příjmy, zatímco mimo USA se výdaje zdají být poměrně zdravé ve všech příjmových skupinách.Je zřejmé, že americká ekonomika se nachází ve zcela jiné situaci než v minulosti, neboť Spojené státy se nacházejí v technické recesi, ale stále mají zdravou úroveň spotřebitelských výdajů a velmi zdravý trh práce. Myslím, že všichni sledují, zda se situace dále nezhorší, ale také se to nemusí stát. Právě proto, že společnost Mastercard vidí zpomalení tempa výdajů u spotřebitelů s nižšími příjmy v USA, může jít o návrat na úroveň před pandemií, na rozdíl od poklesu nebo zhoršení v důsledku vážné recese.Z obchodního hlediska mám v Mastercard velkou důvěru v celé řadě scénářů. Z hlediska inflace může platební síť sloužit jako pojistka, protože při růstu cen bude Mastercard vybírat více na poplatcích.Zdroj: UnsplashSpolečnost Mastercard má také velkou geografickou a odvětvovou rozmanitost, takže různé části světa a různá odvětví mohou být v různých obdobích v různých fázích. Jen proto, že jedna část světa zpomaluje, jiná část může být stále zdravá, jak je vidět v asijsko-pacifickém regionu.A konečně, karta Mastercard je vyzkoušená v boji. Společnost má jednu z největších platebních sítí na světě, působí v odvětví s vysokými překážkami vstupu na trh a během velké recese skutečně zvýšila tržby i zisk. Myslím si, že společnost je dobře připravena vypořádat se s čímkoli, co jí přijde do cesty.
Společnost OpenAI, známá především díky svému modelu ChatGPT, dokončila zásadní restrukturalizaci, která znamená významný posun nejen pro samotnou firmu, ale...