Vítězové a poražení na burze, když lidé v boji proti inflaci šetří peníze
Druhé čtvrtletí ukázalo pokračující růst zisků amerických firem, ale objevují se známky toho, že inflace a zpomalující se ekonomika začínají doléhat na americké spotřebitele.
Někteří manažeři firem upozorňují na rostoucí slabost spotřebitelů s nižšími příjmy, i když mnoho společností tvrdí, že poptávka se zdá být celkově silná. Tato slabost se pravděpodobně rozšíří, pokud bude ekonomika nadále zpomalovat, a to naznačuje, že investoři budou muset být náročnější, aby našli vítěze, protože spotřebitelé hledají výhodné nabídky a odkládají nákupy velkých cen.
Znepokojivé znamení ohledně spotřebitelů přišlo v průběhu minulého týdne od společnosti AT&T. Generální ředitel John Stankey ve čtvrtek v pořadu „Squawk Box“ televize CNBC uvedl, že účty se platí pomaleji, zejména u zákazníků s nižšími příjmy.
„Je zřejmé, že v ekonomice dochází k určité dynamice, kdy máme zákazníky, kteří své platby trochu protahují,“ řekl Stankey. „Očekáváme, že budou své účty platit i nadále, ale trvá jim to déle. To není v ekonomickém cyklu nic neobvyklého a začínáme pozorovat, že se možná spodní část zákazníků rozhoduje, zda zaplatím tento účet tento měsíc, nebo až ten další, vzhledem k některým tlakům, které jsou na ně doma vyvíjeny.“
Zdroj: Getty Images
Jednou z prvních oblastí, kde se může projevit spotřebitelská recese, je trh s automobily. Generální ředitel společnosti AutoNation Michael Manley uvedl, že spodní část automobilového trhu začíná oslabovat.
„Z hlediska objemu se celkový prodej ojetých vozů snížil o 4 % a na bázi stejných prodejen o 9 %. A veškeré snížení objemu se týkalo naší základní nabídky vozů, jejichž cena je 20 000 USD a nižší… Je zřejmé, že tento segment je pod tlakem,“ řekl Manley ve čtvrtek.
Tlak na růst spotřebitelských výdajů přichází v době, kdy inflace zůstává blízko čtyřicetiletých maxim, čímž se zbavuje nálepky „přechodné“ a nutí Federální rezervní systém k agresivnímu zvyšování sazeb. Mnozí ekonomové se obávají, že Spojené státy upadnou do recese, protože centrální banka bojuje s rostoucími cenami.
Inflace přichází poté, co pandemické stimuly pomohly v letech 2020 a 2021 zvýšit bilance domácností, a to i mnoha nezaměstnaným Američanům. Generální ředitelé tuto sílu uvádějí jako důvod k optimismu. Avšak vzhledem k tomu, že růst cen předbíhá růst mezd, nebudou tyto úspory schopny podpořit stejnou úroveň výdajů.
Robert Gorman, generální ředitel společnosti Atlantic Bankshares, ve čtvrtečním hovoru k výsledkům hospodaření uvedl, že regionální banka zaznamenává odliv těchto přebytečných vkladů „zejména u klientů s nižšími středně vysokými vyrovnanými příjmy“.
Zdroj: Getty Images
Finanční ředitel společnosti Discover Financial John Greene uvedl, že v údajích společnosti vydávající kreditní karty se objevily důkazy o tom, že vysoké ceny benzínu mění chování spotřebitelů, a to i při stále silném trhu práce.
Jedním ze způsobů, jak se chování zákazníků v době poklesu mění, je tzv. substituce. Výzkumní pracovníci Morgan Stanley v páteční zprávě klientům uvedli, že údaje o vysokofrekvenčních výdajích ukazují, že spotřebitelé v rámci boje proti inflaci přecházejí na levnější značky a neznačkové produkty.
„První známky obchodování směrem dolů u vysoce frekventovaných nákupů, jako jsou tabákové výrobky, potraviny a rychlé občerstvení, signalizují, že spotřebitelé mohou měnit své výdajové vzorce a přiklánět se k cenám za výhodnější zboží. Domníváme se, že je to teprve začátek. Vysoká inflace pravděpodobně podpoří další obchodování směrem dolů až do roku 2022,“ uvádí se v poznámce.
Morgan Stanley upozornila investory na několik společností se silnou cenovou silou. Patří mezi ně značky rychlého občerstvení Mondelez a Hostess Brands, stejně jako elf Beauty.
Na druhou stranu firma uvedla, že potravinářské společnosti v kategoriích s levnějšími konkurenty by mohly mít problémy. Podle Morgan Stanley se lze vyhnout společnostem Kraft Heinz a JM Smucker.
Podobně i hlavní investiční stratég BMO Capital Markets Brian Belski v pátečním sdělení klientům uvedl, že „výběr akcií je klíčový“ v sektoru spotřebního zboží.
BMO má rating outperform pro společnost TJX Companies, která by mohla těžit z toho, že spotřebitelé přecházejí na levnější oděvy.
Někteří manažeři firem upozorňují na rostoucí slabost spotřebitelů s nižšími příjmy, i když mnoho společností tvrdí, že poptávka se zdá být celkově silná. Tato slabost se pravděpodobně rozšíří, pokud bude ekonomika nadále zpomalovat, a to naznačuje, že investoři budou muset být náročnější, aby našli vítěze, protože spotřebitelé hledají výhodné nabídky a odkládají nákupy velkých cen.Znepokojivé znamení ohledně spotřebitelů přišlo v průběhu minulého týdne od společnosti AT&T. Generální ředitel John Stankey ve čtvrtek v pořadu „Squawk Box“ televize CNBC uvedl, že účty se platí pomaleji, zejména u zákazníků s nižšími příjmy.„Je zřejmé, že v ekonomice dochází k určité dynamice, kdy máme zákazníky, kteří své platby trochu protahují,“ řekl Stankey. „Očekáváme, že budou své účty platit i nadále, ale trvá jim to déle. To není v ekonomickém cyklu nic neobvyklého a začínáme pozorovat, že se možná spodní část zákazníků rozhoduje, zda zaplatím tento účet tento měsíc, nebo až ten další, vzhledem k některým tlakům, které jsou na ně doma vyvíjeny.“Zdroj: Getty ImagesJednou z prvních oblastí, kde se může projevit spotřebitelská recese, je trh s automobily. Generální ředitel společnosti AutoNation Michael Manley uvedl, že spodní část automobilového trhu začíná oslabovat.„Z hlediska objemu se celkový prodej ojetých vozů snížil o 4 % a na bázi stejných prodejen o 9 %. A veškeré snížení objemu se týkalo naší základní nabídky vozů, jejichž cena je 20 000 USD a nižší… Je zřejmé, že tento segment je pod tlakem,“ řekl Manley ve čtvrtek.Tlak na růst spotřebitelských výdajů přichází v době, kdy inflace zůstává blízko čtyřicetiletých maxim, čímž se zbavuje nálepky „přechodné“ a nutí Federální rezervní systém k agresivnímu zvyšování sazeb. Mnozí ekonomové se obávají, že Spojené státy upadnou do recese, protože centrální banka bojuje s rostoucími cenami.Chcete využít této příležitosti?Inflace přichází poté, co pandemické stimuly pomohly v letech 2020 a 2021 zvýšit bilance domácností, a to i mnoha nezaměstnaným Američanům. Generální ředitelé tuto sílu uvádějí jako důvod k optimismu. Avšak vzhledem k tomu, že růst cen předbíhá růst mezd, nebudou tyto úspory schopny podpořit stejnou úroveň výdajů.Robert Gorman, generální ředitel společnosti Atlantic Bankshares, ve čtvrtečním hovoru k výsledkům hospodaření uvedl, že regionální banka zaznamenává odliv těchto přebytečných vkladů „zejména u klientů s nižšími středně vysokými vyrovnanými příjmy“.Zdroj: Getty ImagesFinanční ředitel společnosti Discover Financial John Greene uvedl, že v údajích společnosti vydávající kreditní karty se objevily důkazy o tom, že vysoké ceny benzínu mění chování spotřebitelů, a to i při stále silném trhu práce.Jedním ze způsobů, jak se chování zákazníků v době poklesu mění, je tzv. substituce. Výzkumní pracovníci Morgan Stanley v páteční zprávě klientům uvedli, že údaje o vysokofrekvenčních výdajích ukazují, že spotřebitelé v rámci boje proti inflaci přecházejí na levnější značky a neznačkové produkty.„První známky obchodování směrem dolů u vysoce frekventovaných nákupů, jako jsou tabákové výrobky, potraviny a rychlé občerstvení, signalizují, že spotřebitelé mohou měnit své výdajové vzorce a přiklánět se k cenám za výhodnější zboží. Domníváme se, že je to teprve začátek. Vysoká inflace pravděpodobně podpoří další obchodování směrem dolů až do roku 2022,“ uvádí se v poznámce.Morgan Stanley upozornila investory na několik společností se silnou cenovou silou. Patří mezi ně značky rychlého občerstvení Mondelez a Hostess Brands, stejně jako elf Beauty.Na druhou stranu firma uvedla, že potravinářské společnosti v kategoriích s levnějšími konkurenty by mohly mít problémy. Podle Morgan Stanley se lze vyhnout společnostem Kraft Heinz a JM Smucker.Podobně i hlavní investiční stratég BMO Capital Markets Brian Belski v pátečním sdělení klientům uvedl, že „výběr akcií je klíčový“ v sektoru spotřebního zboží.BMO má rating outperform pro společnost TJX Companies, která by mohla těžit z toho, že spotřebitelé přecházejí na levnější oděvy.