Druhé čtvrtletí však bylo jiné. Vedení dvou největších čínských technologických firem se zaměřilo na něco méně okázalého – na snižování nákladů.
Stalo se tak poté, co společnosti Alibaba a Tencent zveřejnily soubor výsledků za druhé čtvrtletí, které potvrdily, že tyto kdysi volně se pohybující a vysoko letící giganty již nerostou.
Největší čínský hráč v oblasti elektronického obchodování Alibaba vykázal za své čtvrtletí od dubna do června poprvé v historii nulový růst. Ve středu herní a sociálně mediální gigant Tencent poprvé v historii vykázal meziroční pokles čtvrtletních tržeb.
Společnosti Alibaba a Tencent pocítily dopady ekonomického zpomalení v Číně vyvolaného Covidem, které zasahuje vše od spotřebitelských výdajů až po rozpočty na reklamu. Na výsledky působí také zpřísnění domácí technologické regulace v oblastech od antimonopolních opatření po hraní her v posledním roce a půl.
Zdroj: Getty Images
Vzhledem k tomu, že příjmy zůstávají pod tlakem, snaží se oba giganti přistupovat k výdajům disciplinovaněji.
„Ve druhém čtvrtletí jsme aktivně opustili vedlejší činnosti, omezili výdaje na marketing a snížili provozní náklady,“ řekl během telefonátu analytikům generální ředitel společnosti Tencent Ma Huateng. „To nám umožnilo postupně zvýšit zisk navzdory obtížným podmínkám v oblasti příjmů.“
Zisk společnosti Tencent se totiž po vyloučení některých nepeněžních položek a dopadu fúzí a akvizic oproti předchozímu čtvrtletí zvýšil o 10 %.
Prezident společnosti Tencent Martin Lau uvedl, že společnost opustila vedlejší činnosti, jako je online vzdělávání, elektronický obchod a živé vysílání her. Společnost také omezila výdaje na marketing a snížila investice do nízkých oblastí, jako je získávání uživatelů. Náklady společnosti Tencent na prodej a marketing ve druhém čtvrtletí meziročně klesly o 21 %.
Počet zaměstnanců společnosti se sídlem v Šen-čenu se také snížil o 5 000 oproti prvnímu čtvrtletí.
James Mitchell, ředitel pro strategii společnosti Tencent, uvedl, že díky těmto iniciativám a investicím do nových oblastí může společnost „vrátit podnikání k meziročnímu růstu zisku, i když makroprostředí zůstane stejné jako dnes“ a i když růst tržeb zůstane stejný.
Společnost Alibaba mezitím na začátku tohoto roku oznámila své úsilí o snižování nákladů a pokračuje v něm.
Zdroj: Bloomberg
„V následujících čtvrtletích a ve zbytku tohoto fiskálního roku budeme pokračovat ve strategii optimalizace a kontroly nákladů,“ uvedl tento měsíc během hovoru k výsledkům společnosti Toby Xu, finanční ředitel Alibaby.
Xu uvedl, že čínský gigant v oblasti elektronického obchodování „snížil ztráty“ v některých svých strategických podnicích.
Odkud přijde růst? Společnosti Alibaba a Tencent musely sehrát křehkou balanční hru, aby přesvědčily investory, že i když snižují náklady, stále investují do budoucnosti.
„Aby se mohly vrátit na cestu [růstu] zisků, nestačí pouze optimalizace nákladů. Musí najít nové faktory růstu,“ řekl CNBC e-mailem Winston Ma, adjunkt práva na New York University.
Alibaba se zaměřuje na posílení svého podnikání v oblasti cloud computingu, což je oblast, která je podle vedoucích pracovníků i investorů klíčem k lepší ziskovosti společnosti v budoucnu. Cloud byl v červnovém čtvrtletí nejrychleji rostoucí oblastí společnosti Alibaba z hlediska tržeb.
Společnost Tencent mezitím hovořila o potenciálu reklamy v rámci své funkce krátkých videí WeChat, která se v budoucnu stane „podstatným“ zdrojem příjmů. Tencent provozuje WeChat, největší čínskou aplikaci pro zasílání zpráv s více než miliardou uživatelů.
Zdroj: Getty Images
Alibaba se bude i nadále zaměřovat na oblasti s „dlouhodobým potenciálem“, jako je cloud computing a zahraniční elektronický obchod, uvedla pro CNBC Chelsey Tamová, seniorní akciová analytička společnosti Morningstar. „U nerentabilních podniků vyhodnotí náklady a přínosy.“
Ivan Su, senior akciový analytik společnosti Morningstar, uvedl, že společnost Tencent „odvedla opravdu dobrou práci při vyvažování dlouhodobých investic a krátkodobé ziskovosti“.
„Pokud se podíváte na nákladové iniciativy, které oznámila, některá snížení jsou trvalá, například migrace do cloudu a ukončení nerentabilních neklíčových podniků, zatímco jiná (snížení marketingového rozpočtu a zpomalení náboru zaměstnanců) jsou spíše dočasného charakteru. Existuje tedy více pák, kterými mohou takovou rovnováhu vytvořit,“ řekl Su.
Druhé čtvrtletí však bylo jiné. Vedení dvou největších čínských technologických firem se zaměřilo na něco méně okázalého – na snižování nákladů.Stalo se tak poté, co společnosti Alibaba a Tencent zveřejnily soubor výsledků za druhé čtvrtletí, které potvrdily, že tyto kdysi volně se pohybující a vysoko letící giganty již nerostou.Největší čínský hráč v oblasti elektronického obchodování Alibaba vykázal za své čtvrtletí od dubna do června poprvé v historii nulový růst. Ve středu herní a sociálně mediální gigant Tencent poprvé v historii vykázal meziroční pokles čtvrtletních tržeb.Společnosti Alibaba a Tencent pocítily dopady ekonomického zpomalení v Číně vyvolaného Covidem, které zasahuje vše od spotřebitelských výdajů až po rozpočty na reklamu. Na výsledky působí také zpřísnění domácí technologické regulace v oblastech od antimonopolních opatření po hraní her v posledním roce a půl.Zdroj: Getty ImagesVzhledem k tomu, že příjmy zůstávají pod tlakem, snaží se oba giganti přistupovat k výdajům disciplinovaněji.„Ve druhém čtvrtletí jsme aktivně opustili vedlejší činnosti, omezili výdaje na marketing a snížili provozní náklady,“ řekl během telefonátu analytikům generální ředitel společnosti Tencent Ma Huateng. „To nám umožnilo postupně zvýšit zisk navzdory obtížným podmínkám v oblasti příjmů.“Chcete využít této příležitosti?Zisk společnosti Tencent se totiž po vyloučení některých nepeněžních položek a dopadu fúzí a akvizic oproti předchozímu čtvrtletí zvýšil o 10 %.Prezident společnosti Tencent Martin Lau uvedl, že společnost opustila vedlejší činnosti, jako je online vzdělávání, elektronický obchod a živé vysílání her. Společnost také omezila výdaje na marketing a snížila investice do nízkých oblastí, jako je získávání uživatelů. Náklady společnosti Tencent na prodej a marketing ve druhém čtvrtletí meziročně klesly o 21 %.Počet zaměstnanců společnosti se sídlem v Šen-čenu se také snížil o 5 000 oproti prvnímu čtvrtletí.James Mitchell, ředitel pro strategii společnosti Tencent, uvedl, že díky těmto iniciativám a investicím do nových oblastí může společnost „vrátit podnikání k meziročnímu růstu zisku, i když makroprostředí zůstane stejné jako dnes“ a i když růst tržeb zůstane stejný.Společnost Alibaba mezitím na začátku tohoto roku oznámila své úsilí o snižování nákladů a pokračuje v něm.Zdroj: Bloomberg„V následujících čtvrtletích a ve zbytku tohoto fiskálního roku budeme pokračovat ve strategii optimalizace a kontroly nákladů,“ uvedl tento měsíc během hovoru k výsledkům společnosti Toby Xu, finanční ředitel Alibaby.Xu uvedl, že čínský gigant v oblasti elektronického obchodování „snížil ztráty“ v některých svých strategických podnicích.Odkud přijde růst?Společnosti Alibaba a Tencent musely sehrát křehkou balanční hru, aby přesvědčily investory, že i když snižují náklady, stále investují do budoucnosti.„Aby se mohly vrátit na cestu [růstu] zisků, nestačí pouze optimalizace nákladů. Musí najít nové faktory růstu,“ řekl CNBC e-mailem Winston Ma, adjunkt práva na New York University.Alibaba se zaměřuje na posílení svého podnikání v oblasti cloud computingu, což je oblast, která je podle vedoucích pracovníků i investorů klíčem k lepší ziskovosti společnosti v budoucnu. Cloud byl v červnovém čtvrtletí nejrychleji rostoucí oblastí společnosti Alibaba z hlediska tržeb.Společnost Tencent mezitím hovořila o potenciálu reklamy v rámci své funkce krátkých videí WeChat, která se v budoucnu stane „podstatným“ zdrojem příjmů. Tencent provozuje WeChat, největší čínskou aplikaci pro zasílání zpráv s více než miliardou uživatelů.Zdroj: Getty ImagesAlibaba se bude i nadále zaměřovat na oblasti s „dlouhodobým potenciálem“, jako je cloud computing a zahraniční elektronický obchod, uvedla pro CNBC Chelsey Tamová, seniorní akciová analytička společnosti Morningstar. „U nerentabilních podniků vyhodnotí náklady a přínosy.“Ivan Su, senior akciový analytik společnosti Morningstar, uvedl, že společnost Tencent „odvedla opravdu dobrou práci při vyvažování dlouhodobých investic a krátkodobé ziskovosti“.„Pokud se podíváte na nákladové iniciativy, které oznámila, některá snížení jsou trvalá, například migrace do cloudu a ukončení nerentabilních neklíčových podniků, zatímco jiná jsou spíše dočasného charakteru. Existuje tedy více pák, kterými mohou takovou rovnováhu vytvořit,“ řekl Su.
Od pandemického vrcholu k novému růstu Robinhood Markets (HOOD), symbol investiční revoluce poslední dekády, zažívá výrazný obrat. Po období prudkého...