Světový vývozce oděvů č. 2 čelí úbytku objednávek kvůli poklesu ekonomiky
Bangladéšský oděvní průmysl, který je po Číně světovým vývozcem číslo 2, čelí dvojímu úderu - zpomalující se globální poptávce a domácí energetické krizi, která hrozí zmařit pandemické oživení země.
Společnost Plummy Fashions Ltd., dodavatel společnosti PVH Corp., mateřské společnosti módní značky Tommy Hilfiger, a společnosti Zara společnosti Inditex SA, zaznamenala v červenci pokles nových objednávek o 20 % oproti předchozímu roku, uvedl její generální ředitel Fazlul Hoque.
„Maloobchodníci na evropských i amerických trzích buď odkládají dodávky hotových výrobků, nebo odkládají objednávky, uvedl v rozhovoru. „Vzhledem k tomu, že v našich exportních destinacích prudce roste inflace, má to na nás vážný dopad.“
Ubývající objednávky představují riziko pro ekonomiku, kde oděvní průmysl tvoří více než 10 % hrubého domácího produktu a zaměstnává 4,4 milionu lidí. Pro Bangladéš se to nemůže dít v horší dobu, protože úřady se uchylují k výpadkům elektřiny, které ničí produktivitu, aby zachovaly zásoby paliva uprostřed energetické krize v celém regionu, částečně způsobené válkou na Ukrajině.
„Nepřetržité dodávky energie jsou klíčem k včasnému dodání výrobků,“ řekl Hoque. „Čelíme kombinaci několika problémů doma i v zahraničí.
Zdroj: Pixabay
Tříhodinové výpadky
V souvislosti s energetickou krizí prudce vzrostly náklady na podnikání. Společnost Standard Group Ltd., jeden z předních vývozců, který dodává zboží společnostem Gap Inc. a H&M Hennes & Mauritz AB, je nejméně tři hodiny denně závislá na generátorech, aby mohla napájet své barvicí a prací jednotky ve výrobním centru Gazipur na předměstí Dháky.
„Cena elektřiny z generátorů je třikrát vyšší než ta, kterou dostáváme z národní sítě, protože nafta je drahá,“ řekl v samostatném rozhovoru Atiqur Rahman, předseda představenstva společnosti Standard. „Kvůli výpadku elektřiny nemůžeme nechat zavřené naše barvicí a prací jednotky. Pokud to uděláme, všechny látky přijdou vniveč.“
K tomu se přidává slabý kurz eura vůči dolaru, který snižuje atraktivitu bangladéšského vývozu, jehož cena je stanovena v dolarech.
„Oblečení je diskrétní zboží,“ řekl Charlie Robertson, globální hlavní ekonom společnosti Renaissance Capital. „Pokud vám v Evropě vystřelí účty za energie, pak lidé musí omezit diskreční výdaje a oblečení bude jednou z těchto oblastí,“ řekl.
Regionální nákaza
Zdroj: Pixabay
Obavy v oděvním průmyslu jihoasijské země připomínají zrušené objednávky v prvních dnech pandemie. Vývoz oděvů klesl ve fiskálním roce do června 2020 na pětileté minimum 27,95 miliardy dolarů, než došlo k oživení. V roce končícím v červnu se vývoz oděvů v zemi vyšplhal na rekordních 42,6 miliardy USD, což představuje 82 % celkového vývozu.
Vývozci vidí zlověstné signály také ve snížení celoroční prognózy zisku společnosti Walmart Inc. a v jejím závazku snížit ceny oděvů.
A existuje regionální nákazový efekt ze Srí Lanky, řekl Robertson a poukázal na to, že pákistánský vývoz je kvůli slabé měně „mnohem levnější“. „To zvyšuje tlak na Bangladéš a klíčové exportní trhy, jako je Evropa, budou nakupovat méně textilu“, protože růst prodeje utrpí ránu.
Bangladéš požádal o půjčku od Mezinárodního měnového fondu, což je poslední jihoasijská země, která požádala o pomoc, protože dražší ropa snižuje dolarové zásoby v regionu.
Devizové rezervy Bangladéše se k 13. červenci snížily na 39,79 miliardy dolarů ze 45,33 miliardy dolarů před rokem. To stačí na pokrytí zhruba čtyřměsíčního dovozu, což je o něco více, než MMF doporučuje na pokrytí tříměsíčního dovozu. Obchodní deficit země se ve fiskálním roce končícím v červnu zvýšil na rekordních 33,3 miliardy USD.
„Právě jsme se vzpamatovali z pandemie Covidu a pak přišla válka,“ řekl Rahman ze Standard Group. „Jsme jen nechtěné oběti.“
Společnost Plummy Fashions Ltd., dodavatel společnosti PVH Corp., mateřské společnosti módní značky Tommy Hilfiger, a společnosti Zara společnosti Inditex SA, zaznamenala v červenci pokles nových objednávek o 20 % oproti předchozímu roku, uvedl její generální ředitel Fazlul Hoque.„Maloobchodníci na evropských i amerických trzích buď odkládají dodávky hotových výrobků, nebo odkládají objednávky, uvedl v rozhovoru. „Vzhledem k tomu, že v našich exportních destinacích prudce roste inflace, má to na nás vážný dopad.“Ubývající objednávky představují riziko pro ekonomiku, kde oděvní průmysl tvoří více než 10 % hrubého domácího produktu a zaměstnává 4,4 milionu lidí. Pro Bangladéš se to nemůže dít v horší dobu, protože úřady se uchylují k výpadkům elektřiny, které ničí produktivitu, aby zachovaly zásoby paliva uprostřed energetické krize v celém regionu, částečně způsobené válkou na Ukrajině. „Nepřetržité dodávky energie jsou klíčem k včasnému dodání výrobků,“ řekl Hoque. „Čelíme kombinaci několika problémů doma i v zahraničí.Zdroj: PixabayV souvislosti s energetickou krizí prudce vzrostly náklady na podnikání. Společnost Standard Group Ltd., jeden z předních vývozců, který dodává zboží společnostem Gap Inc. a H&M Hennes & Mauritz AB, je nejméně tři hodiny denně závislá na generátorech, aby mohla napájet své barvicí a prací jednotky ve výrobním centru Gazipur na předměstí Dháky.Chcete využít této příležitosti?„Cena elektřiny z generátorů je třikrát vyšší než ta, kterou dostáváme z národní sítě, protože nafta je drahá,“ řekl v samostatném rozhovoru Atiqur Rahman, předseda představenstva společnosti Standard. „Kvůli výpadku elektřiny nemůžeme nechat zavřené naše barvicí a prací jednotky. Pokud to uděláme, všechny látky přijdou vniveč.“K tomu se přidává slabý kurz eura vůči dolaru, který snižuje atraktivitu bangladéšského vývozu, jehož cena je stanovena v dolarech.„Oblečení je diskrétní zboží,“ řekl Charlie Robertson, globální hlavní ekonom společnosti Renaissance Capital. „Pokud vám v Evropě vystřelí účty za energie, pak lidé musí omezit diskreční výdaje a oblečení bude jednou z těchto oblastí,“ řekl.Zdroj: PixabayObavy v oděvním průmyslu jihoasijské země připomínají zrušené objednávky v prvních dnech pandemie. Vývoz oděvů klesl ve fiskálním roce do června 2020 na pětileté minimum 27,95 miliardy dolarů, než došlo k oživení. V roce končícím v červnu se vývoz oděvů v zemi vyšplhal na rekordních 42,6 miliardy USD, což představuje 82 % celkového vývozu.Vývozci vidí zlověstné signály také ve snížení celoroční prognózy zisku společnosti Walmart Inc. a v jejím závazku snížit ceny oděvů.A existuje regionální nákazový efekt ze Srí Lanky, řekl Robertson a poukázal na to, že pákistánský vývoz je kvůli slabé měně „mnohem levnější“. „To zvyšuje tlak na Bangladéš a klíčové exportní trhy, jako je Evropa, budou nakupovat méně textilu“, protože růst prodeje utrpí ránu.Bangladéš požádal o půjčku od Mezinárodního měnového fondu, což je poslední jihoasijská země, která požádala o pomoc, protože dražší ropa snižuje dolarové zásoby v regionu.Devizové rezervy Bangladéše se k 13. červenci snížily na 39,79 miliardy dolarů ze 45,33 miliardy dolarů před rokem. To stačí na pokrytí zhruba čtyřměsíčního dovozu, což je o něco více, než MMF doporučuje na pokrytí tříměsíčního dovozu. Obchodní deficit země se ve fiskálním roce končícím v červnu zvýšil na rekordních 33,3 miliardy USD.„Právě jsme se vzpamatovali z pandemie Covidu a pak přišla válka,“ řekl Rahman ze Standard Group. „Jsme jen nechtěné oběti.“
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...