„Když si přečtete pracovní inzeráty,“ píše Liz Ryanová z časopisu Forbes, „budete si myslet, že zaměstnavatelé hledají výhradně lidi s velmi specifickým typem zkušeností.“ V tomto případě se jedná o velmi specifickou pracovní pozici. Ale „jakmile se dostanete k pracovnímu pohovoru, celý obrázek se změní. Zaměstnavatelé u svých nových zaměstnanců hledají vlastnosti, které v inzerátu nikdy nebyly uvedeny.“
Jaké jsou tyto výjimečné vlastnosti? A jak je můžete vyjádřit svým jazykem a příběhy, které vyprávíte? Zde je to, co byste měli zvážit:
- AUTENTICITA
První a nejdůležitější vlastností uchazeče o zaměstnání je autenticita. Na žádné další vlastnosti nezáleží, pokud nejste věrohodní. A to znamená věřit sám sobě a ukázat své skutečné vlastnosti, které vám na dané požadované pozici dobře poslouží.
„Chci se o uchazeči dozvědět více osobně a často se setkávám s tím, že existuje tato zeď a lidé mi nedovolí poznat, jací skutečně jsou,“ říká senior recruiterka Amanda Luthrová. „To platí jak pro digitální komunikaci, tak pro tradiční osobní pohovory. Lidé musí více přemýšlet o tom, jací jsou, a vyhnout se konzervovaným odpovědím.“
- POZITIVITA
Jedna z firem, Harqen, která podporuje společnosti v jejich náborových aktivitách, analyzuje uchazeče o zaměstnání na základě indexu pozitivity od +5 do -5 bodů. Pokud používáte slova jako „naprosto“, „úžasný“ a „miluji“, dostanete vysoké hodnocení. Slova jako „strašný“ vás zařadí na spodní konec této stupnice pozitivity.
Udělejte si tedy průzkum a řekněte personalistovi, co se vám na společnosti, do které se hlásíte, líbí, co vás na její kultuře inspiruje a co vás na práci, o kterou se ucházíte, zaujme. Dokonce i to, že se personalisty nebo vedoucího náboru zeptáte, co se jí na společnosti líbí, vyvolá více pozitivních vibrací. A nezapomeňte vrhnout pozitivní světlo na svou současnou společnost a své současné zaměstnání. Nikdo nechce zaměstnat někoho, kdo si stěžuje.
- DŮVĚRA

Sebevědomí je pro uchazeče o zaměstnání klíčovou vlastností. Myslíme si, že pramení z „chytrosti“, ale ve skutečnosti pro uchazeče o zaměstnání sebevědomí pramení ze soustředění a přípravy.
Pokud se na hledání práce soustředíte, budete vyzařovat sebedůvěru, protože budete vědět, že se na danou pozici hodí to, co přinášíte. Proto se ucházejte pouze o ty pozice, pro které vidíte, že se dobře hodí. Pokud si nejste jisti, že je to ta správná role, budete působit nejistě.
Sebedůvěra pramení také z důkladné přípravy před pohovorem. Zjistěte si informace o dané pozici a společnosti. Rozhodněte se, proč jste pro danou práci výjimečným kandidátem. Pak – a v tom je to tajemství – si napište své mluvní body, vypilujte je, nacvičte a zvnitřněte. Díky tomu nebudete při pohovoru přešlapovat na místě, ale budete přesně vědět, co chcete říct.
- VÁŠEŇ
Úspěšní uchazeči o zaměstnání obvykle vyzařují vášeň. Přitahují nás lidé, kteří nám dodávají energii – lidé, kteří jsou optimističtí a nadšení. Chcete-li ukázat své nadšení, mluvte o své vášni budovat kariéru, přispívat světu, vynikat v práci, o kterou se ucházíte, a o příležitostech, které vám poskytuje. Ukažte své nadšení pro společnost, která s vámi vede pohovor.
V písemné komunikaci používejte slova, která vyjadřují nadšení a hluboký zájem. Používejte výrazy jako „mám chuť přispět“, „vždycky mě zajímalo…“, „s týmem, který se mnou vede pohovor, by byla zábava pracovat“, „rád bych přidal hodnotu a podpořil angažovanost“ a „budu netrpělivě čekat na další kroky“.
Při projevování nadšení je důležitá i řeč těla. Mějte vřelý výraz ve tváři, vnitřní úsměv, silný oční kontakt a otevřená, živá gesta. Sjednoťte své tělo s tělem tazatele. Neodvracejte se ani se nesklánějte na židli. Zůstaňte vzpřímení a ukažte svou postavu.
- DOPAD

Pokud chcete na potenciálního zaměstnavatele zapůsobit, je důležité předvést své úspěchy. Nemluvte jen o pracovních pozicích, které jste zastávali, ale vysvětlete, jaký vliv jste v těchto pozicích měli. Vysvětlete, jak jste změnili náročnou situaci ve velké vítězství, jak jste vedli tým, aby něčeho dosáhl, jak jste nové firmě ukázali, že jste efektivní lídr, kterého bude hledat.
Při přípravě na pohovory si vzpomeňte na dva nebo tři příběhy, které jsou příkladem vašeho vlivu. Nacvičte si je tak, aby byly plynulé a přesvědčivé. A nezapomeňte svůj příběh doplnit dobrými čísly – kvantifikovatelnými výsledky, které ukazují váš vliv – včetně prodejních čísel, velikosti týmu a finančních výsledků.
Nebojte se říct něco o sobě; jen si dejte pozor, abyste zdůraznili, že úspěchy, které popisujete, byly výsledkem týmového úsilí. Vyhněte se přílišnému množství „já“, „můj“ a „mě“.
- PODĚKOVÁNÍ
Poslední vlastností, která je pro uchazeče o zaměstnání nezbytná, je vděčnost.
Pokud vám tedy někdo pomůže na cestě hledání práce, napište mu a poděkujte. Nejlepší je ručně psaný vzkaz, ale přijatelný je i vřelý, vděčný e-mail. Napište těm, s nimiž jste navázali kontakty, těm, s nimiž jste vedli pohovory, všem, kteří vám poskytli poradenství. Odpověď si zaslouží i firmy, které řekly „ne“. Kdo ví: třeba své rozhodnutí přehodnotí nebo vás příště osloví.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























