Ceny letenek by mohly být ještě vyšší, varují letečtí manažeři
Letenky mohou být ještě dražší - díky nedostatku rafinérských kapacit a finanční situaci leteckých společností, uvedl William Walsh, generální ředitel Mezinárodního sdružení leteckých dopravců (IATA).
Pokles rafinérských kapacit během pandemie a vyšší ceny leteckého paliva způsobené nárůstem poptávky po pohonných hmotách jsou pro letecký průmysl „znepokojující“, řekl Walsh ve středu Hadley Gamble pro CNBC.
Rafinérská kapacita v USA klesla v roce 2022 o 5,4 % od svého vrcholu v roce 2019, což je nejméně za posledních osm let. Pokles nastal v důsledku uzavírání rafinerií a přeměny na výrobu většího množství obnovitelných paliv.
Walsh dodal, že zatímco spotřebitelé platí vyšší ceny letenek, letecké společnosti nemusí nutně dosahovat zisku.
„A vzhledem k finančnímu stavu mnoha leteckých společností … Nejde o to, že by letecké společnosti vydělávaly, ale pouze přenášejí náklady, které nemohou samy absorbovat a kterým se nemohou vyhnout,“ řekl.
Zdroj: Getty Images
Ceny letenek se za poslední rok zvýšily o 25 %, což je největší roční skok od roku 1989. Podle Úřadu pro statistiku práce se jen v dubnu ceny letenek zvýšily o 18,6 %.
Rusko-ukrajinská válka K ještě vyššímu zdražení letenek by však mohl přispět další faktor – vyhlášení vojenské mobilizace ze strany Ruska, uvedl generální ředitel Qatar AirwaysAkbar Al Baker.
Ruský prezident Vladimir Putin ve středu vyhlásil částečnou vojenskou mobilizaci v Rusku, čímž uvedl obyvatele a ekonomiku země do válečného stavu, protože invaze Moskvy na Ukrajinu pokračuje.
Al Baker řekl televizi CNBC, že politika Covidu v Číně je jeho „nejmenší starostí“ a že největší obavy aerolinií vyvolává eskalace rusko-ukrajinské války.
„Pro mě je největší obavou rozšíření konfliktu, které pak podpoří inflaci a zvýší tlak na dodavatelský řetězec,“ dodal. „Čistým výsledkem bude méně cestujících v mém letadle.“
„Znepokojuje mě také nestabilita ceny ropy, kterou nechci přenášet na cestující, což je pak odradí od cestování.“
Ceny ropy po Putinově prohlášení vyskočily o více než 2 % v důsledku obav z eskalace války na Ukrajině a omezení dodávek ropy a plynu.
Al Baker nicméně tvrdil, že Katar bude do Ruska létat tak dlouho, dokud to bude z provozního hlediska bezpečné.
„Budeme i nadále létat do Ruska, budeme i nadále sloužit lidem … Nejsme politická instituce. Jsme odvětví, které slouží obyčejným lidem.“
Naděje na cenově dostupné udržitelné palivo Al Baker vyzval k větším investicím do alternativních paliv a k tomu, že Qatar Airlines jsou „připraveny investovat do udržitelného leteckého paliva“ pod podmínkou, že bude „za rozumnou cenu“.
„Nemám problém zaplatit o něco více, ale nemohou platit čtyřnásobek nebo pětinásobek ceny normálního F-plynu.“ F-plyny, známé také jako fluorované plyny, jsou uměle vyrobené plyny uplatňované v různých průmyslových odvětvích.
„Pokud nás k tomu budou tlačit, vy jako cestující za to zaplatíte,“ řekl.
Zdroj: Getty Images
Walsh zopakoval své naděje, že se bude více investovat do výroby udržitelného leteckého paliva namísto tradičních rafinérií, a to s odkazem na obavy o životní prostředí.
V loňském roce stanovila organizace IATA cíl, aby celosvětový letecký průmysl dosáhl do roku 2050 nulových čistých emisí uhlíku.
„Udržitelná letecká paliva skutečně představují nejlepší možnost, kterou má odvětví k dosažení našeho cíle čisté nuly do roku 2050.“
Pokles rafinérských kapacit během pandemie a vyšší ceny leteckého paliva způsobené nárůstem poptávky po pohonných hmotách jsou pro letecký průmysl „znepokojující“, řekl Walsh ve středu Hadley Gamble pro CNBC.Rafinérská kapacita v USA klesla v roce 2022 o 5,4 % od svého vrcholu v roce 2019, což je nejméně za posledních osm let. Pokles nastal v důsledku uzavírání rafinerií a přeměny na výrobu většího množství obnovitelných paliv.Walsh dodal, že zatímco spotřebitelé platí vyšší ceny letenek, letecké společnosti nemusí nutně dosahovat zisku.„A vzhledem k finančnímu stavu mnoha leteckých společností … Nejde o to, že by letecké společnosti vydělávaly, ale pouze přenášejí náklady, které nemohou samy absorbovat a kterým se nemohou vyhnout,“ řekl.Zdroj: Getty ImagesCeny letenek se za poslední rok zvýšily o 25 %, což je největší roční skok od roku 1989. Podle Úřadu pro statistiku práce se jen v dubnu ceny letenek zvýšily o 18,6 %.Rusko-ukrajinská válkaK ještě vyššímu zdražení letenek by však mohl přispět další faktor – vyhlášení vojenské mobilizace ze strany Ruska, uvedl generální ředitel Qatar Airways Akbar Al Baker.Chcete využít této příležitosti?Ruský prezident Vladimir Putin ve středu vyhlásil částečnou vojenskou mobilizaci v Rusku, čímž uvedl obyvatele a ekonomiku země do válečného stavu, protože invaze Moskvy na Ukrajinu pokračuje.Al Baker řekl televizi CNBC, že politika Covidu v Číně je jeho „nejmenší starostí“ a že největší obavy aerolinií vyvolává eskalace rusko-ukrajinské války.„Pro mě je největší obavou rozšíření konfliktu, které pak podpoří inflaci a zvýší tlak na dodavatelský řetězec,“ dodal. „Čistým výsledkem bude méně cestujících v mém letadle.“„Znepokojuje mě také nestabilita ceny ropy, kterou nechci přenášet na cestující, což je pak odradí od cestování.“Ceny ropy po Putinově prohlášení vyskočily o více než 2 % v důsledku obav z eskalace války na Ukrajině a omezení dodávek ropy a plynu.Al Baker nicméně tvrdil, že Katar bude do Ruska létat tak dlouho, dokud to bude z provozního hlediska bezpečné.„Budeme i nadále létat do Ruska, budeme i nadále sloužit lidem … Nejsme politická instituce. Jsme odvětví, které slouží obyčejným lidem.“Naděje na cenově dostupné udržitelné palivoAl Baker vyzval k větším investicím do alternativních paliv a k tomu, že Qatar Airlines jsou „připraveny investovat do udržitelného leteckého paliva“ pod podmínkou, že bude „za rozumnou cenu“.„Nemám problém zaplatit o něco více, ale nemohou platit čtyřnásobek nebo pětinásobek ceny normálního F-plynu.“ F-plyny, známé také jako fluorované plyny, jsou uměle vyrobené plyny uplatňované v různých průmyslových odvětvích.„Pokud nás k tomu budou tlačit, vy jako cestující za to zaplatíte,“ řekl.Zdroj: Getty ImagesWalsh zopakoval své naděje, že se bude více investovat do výroby udržitelného leteckého paliva namísto tradičních rafinérií, a to s odkazem na obavy o životní prostředí.V loňském roce stanovila organizace IATA cíl, aby celosvětový letecký průmysl dosáhl do roku 2050 nulových čistých emisí uhlíku.„Udržitelná letecká paliva skutečně představují nejlepší možnost, kterou má odvětví k dosažení našeho cíle čisté nuly do roku 2050.“