Často se domníváme, že je to výsledek; dokončený projekt, který díky „out of the box“ myšlení vyčnívá nad konkurencí. Inovace je však víc než to. Je to celá metodika vytváření nových strategií pro vytváření lepších procesů, produktů a služeb.
Protože každý převratný projekt vyžaduje odchylku od normy, může být hledání nové cesty obtížné. Máme tendenci uvíznout v myšlenkových vzorcích a někdy je těžké se z nich probojovat. Kognitivní zkreslení, jako je katastrofizace nebo konfirmační zkreslení, nám mohou zabránit vidět jednotlivé nuance situace a zanechat v nás dojem, že máme problém, který „nelze“ vyřešit.
Dobrou zprávou je, že můžeme využít týmovou dynamiku k budování dovedností, které usnadňují kreativní řešení problémů. Nejprve však musíme identifikovat překážky, které mohou tomuto růstu bránit, a zamyslet se nad omezeními, která jsme si při řešení problémů stanovili.
Pokud se cítíte zaseknutí, zvažte tyto otázky:

- Pracovali jste na vybudování komunikačních kanálů nezbytných pro rozvoj a udržování mezilidských vztahů, které podporují inovace? Je velmi důležité, aby se při práci v týmu všichni jeho členové cítili dobře, když předkládají své nápady. Inovace se nerodí ve vzduchoprázdnu. Vyžaduje výměnu nápadů, které rámují problém a útočí na něj z různých úhlů. Představte si to jako hru s čísly: když máte na výběr z více nápadů, zvyšuje se šance na nalezení hodnotného řešení. Navíc lidé, kteří se cítí být vyslyšeni, se více podílejí na úspěchu projektu.
- Jaký je váš osobní rizikový profil? Pokud se vyhýbáte riziku, spolupráce s lidmi, kteří mohou navrhnout podstoupení kalkulovaného rizika, se může promítnout do vnitropodnikového úspěchu a naopak. Nejlepší lídři integrují různé úhly pohledu a začleňují je do řešení.
- Přijímáte a zvažujete rozumné návrhy? Nebo potenciálně životaschopná řešení přehlížíte s odůvodněním, že jsou nedokonalá? Řešení nemusí poskytovat stoprocentní řešení všech aspektů problému a někdy musíme žít s určitou nejednoznačností nebo nejistotou.
- Omezují vývoj vašeho myšlenkového procesu již existující představy o tom, jak by se věci „měli“ dělat? Staré způsoby nejsou vždy ty nejlepší a něco, co dříve platilo, nemusí dnes pod drobnohledem obstát. Uvědomění si, že omezení daná historickými řešeními omezují naše tvůrčí schopnosti při řešení problémů, pomáhá tyto myšlenkové vzorce prolomit.
Jak používat inovativní techniky řešení problémů:
- Identifikujte povahu daného problému. Než začnete vymýšlet řešení, ustupte a podívejte se na věc objektivně. Identifikovali jste hlavní problémy, nebo se snažíte řešit jednorázové, požárně-nárazové problémy, které s věcí nepohnou? I když se každý problém může v danou chvíli zdát velký, obecně se dělí do dvou kategorií: krátkodobé a dlouhodobé. Pokud se pokusíte vyřešit dlouhodobý problém okamžitým, krátkodobým řešením, bude se problém objevovat i nadále, dokud nevyřešíte hlavní problém.
- Uvolněte své předpoklady, abyste podpořili kreativitu. Neexistuje jediná správná cesta k řešení a není důvod přistupovat ke každému problému stejným způsobem. Pokud ve vaší firmě nebo oboru existuje jeden způsob, jak věci řešit, zvažte, zda se nepřiklonit na druhou stranu a diskutovat o alternativních řešeních. Kreativita nám umožňuje najít hodnotu v novosti, která je pro inovační úspěch rozhodující.
- Ptejte se na „hloupé“ otázky. Opusťte ego odborníka a zkuste se k problému postavit tak, jako byste neměli žádné základní informace. Jaké zjevné problémy existují na základní úrovni? Někdy musíte opustit omezující znalosti, abyste viděli nové příležitosti. Základním aspektem inovací je, že jde o proces učení.
- Zpochybněte své vnímání pravidel. Jaký je nejlepší
(a nejhorší) scénář, pokud jde o danou výzvu? Jak se můžete od „nejlepšího případu“ dopracovat k postupu, který povede k požadovanému výsledku? - Využijte minulé zkušenosti. Máte za sebou nahromaděné znalosti, které se mohou uplatnit nečekaným způsobem. Řešení současného problému můžete najít v nesouvisející, ale cenné lekci z minulosti.
Když se zapojíme do kreativního řešení problémů, můžeme problémy nově definovat jako příležitosti k vývoji nových a lepších procesů, produktů a služeb. Abychom toho dosáhli, musíme si nejprve ujasnit cíl, poté generovat nápady, vyřešit problém a realizovat řešení. Často jsou všechny potřebné prvky již k dispozici, stačí jen upravit náš přístup.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky