V roce 2020 dosáhl podíl nehmotných aktiv na celkových aktivech indexu S&P 500 poprvé 90 %. Vzhledem k tomu, že svět se stále více digitalizuje, reálná aktiva, jako jsou budovy, zařízení a pozemky, by mohla ztrácet na hodnotě, zatímco technologické patenty, zákaznická data a hodnota značky by mohly stále nabývat na významu. V době, kdy dominují silné značky, je společnost NIKE v neotřesitelné pozici, aby tuto příležitost využila.
Zdroj: Shutterstock
Podle studie Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022 je NIKE 13. nejhodnotnější značkou na světě s odhadovanou hodnotou 109 miliard dolarů, oproti roku 2021 získala 31 % a poskočila o 4 pozice výše. Toto dominantní postavení podtrhuje gigantický odstup od nejbližších konkurentů v kategorii oblečení: Zara na 83. místě (25 miliard USD) a adidas (OTCQX:ADDYY) na 89. místě (23 miliard USD).
Sponzoring značek se těší vysoké důvěře
Podle společnosti Nielsen Sports patří sponzoring značek, zejména při sportovních událostech, k nejlepším reklamním kanálům. Jediným důvěryhodnějším kanálem je přímé doporučení blízkou osobou. Společnost NIKE je jedním z největších hráčů v tomto segmentu s více než 650 sponzorskými smlouvami ve více než 140 různých ligách nebo asociacích.
Zejména přímý sponzoring u profesionálních sportovců má vysokou přitažlivost, těží z hlubšího spojení s jejich fanoušky než ostatní hráči ve sportovním odvětví. Podle společnosti SportsPro Media vygenerovala společnost NIKE prostřednictvím svých více než 15 000 sponzorovaných sportovců více než 8,77 miliardy zapojení do svých příspěvků na sociálních sítích.
Podívejme se na základní údaje společnosti NIKE. Podíváme se na ziskovost, růst, reinvestice kapitálu, kapitálové výnosy a rozvahu společnosti a následně se podíváme na ocenění. Tato společnost není legendární vůbec nadarmo, a chytrý investor toho může ve svém portfoliu dobře využít.
Stabilní ziskovost
Společnost NIKE vykazuje stabilní ziskovost, s výjimkou roku 2020 v důsledku výluk a značně snížené poptávky po sportovním oblečení, s velmi mírným růstem hospodářského výsledku za posledních 10 let. Hrubá marže zůstává velmi stabilní mezi 43 a 46 %.
Tyto marže by měly mít v budoucnu nadále rostoucí tendenci, protože společnost NIKE klade větší důraz na prodej přímo spotřebitelům (D2C). Tento přechod poškodil zejména maloobchodní prodejce Foot Locker (FL), který míval 65 % svých tržeb z prodeje obuvi NIKE. V tabulce níže vidíte, že D2C rychle převzal podíl na tržbách společnosti NIKE, který za poslední 3 roky vzrostl o 60 %. Vidím, že tento trend bude pokračovat díky vynikající síti sportovců společnosti NIKE, což ponechává prostor pro další zvyšování marží.
Konzistentní růst
V posledním desetiletí zaznamenává společnost NIKE stabilní růst, přičemž spodní linie roste o něco rychleji než horní linie. Výnosy dosahovaly v průměru pětiletého CAGR 7 %, zatímco čistý zisk a hotovost z provozní činnosti se pohybovaly v průměru kolem 9 %. To je vzhledem k velikosti společnosti NIKE a jejímu dominantnímu postavení ve svých segmentech solidní růst.
patenty a značky) 90 % aktiv indexu S&P 500.V roce 2020 dosáhl podíl nehmotných aktiv na celkových aktivech indexu S&P 500 poprvé 90 %. Vzhledem k tomu, že svět se stále více digitalizuje, reálná aktiva, jako jsou budovy, zařízení a pozemky, by mohla ztrácet na hodnotě, zatímco technologické patenty, zákaznická data a hodnota značky by mohly stále nabývat na významu. V době, kdy dominují silné značky, je společnost NIKE v neotřesitelné pozici, aby tuto příležitost využila.Zdroj: ShutterstockPodle studie Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022 je NIKE 13. nejhodnotnější značkou na světě s odhadovanou hodnotou 109 miliard dolarů, oproti roku 2021 získala 31 % a poskočila o 4 pozice výše. Toto dominantní postavení podtrhuje gigantický odstup od nejbližších konkurentů v kategorii oblečení: Zara na 83. místě a adidas na 89. místě .Podle společnosti Nielsen Sports patří sponzoring značek, zejména při sportovních událostech, k nejlepším reklamním kanálům. Jediným důvěryhodnějším kanálem je přímé doporučení blízkou osobou. Společnost NIKE je jedním z největších hráčů v tomto segmentu s více než 650 sponzorskými smlouvami ve více než 140 různých ligách nebo asociacích.Zejména přímý sponzoring u profesionálních sportovců má vysokou přitažlivost, těží z hlubšího spojení s jejich fanoušky než ostatní hráči ve sportovním odvětví. Podle společnosti SportsPro Media vygenerovala společnost NIKE prostřednictvím svých více než 15 000 sponzorovaných sportovců více než 8,77 miliardy zapojení do svých příspěvků na sociálních sítích.Chcete využít této příležitosti?Zdroj: GettyimagesPodívejme se na základní údaje společnosti NIKE. Podíváme se na ziskovost, růst, reinvestice kapitálu, kapitálové výnosy a rozvahu společnosti a následně se podíváme na ocenění. Tato společnost není legendární vůbec nadarmo, a chytrý investor toho může ve svém portfoliu dobře využít.Společnost NIKE vykazuje stabilní ziskovost, s výjimkou roku 2020 v důsledku výluk a značně snížené poptávky po sportovním oblečení, s velmi mírným růstem hospodářského výsledku za posledních 10 let. Hrubá marže zůstává velmi stabilní mezi 43 a 46 %.Tyto marže by měly mít v budoucnu nadále rostoucí tendenci, protože společnost NIKE klade větší důraz na prodej přímo spotřebitelům . Tento přechod poškodil zejména maloobchodní prodejce Foot Locker , který míval 65 % svých tržeb z prodeje obuvi NIKE. V tabulce níže vidíte, že D2C rychle převzal podíl na tržbách společnosti NIKE, který za poslední 3 roky vzrostl o 60 %. Vidím, že tento trend bude pokračovat díky vynikající síti sportovců společnosti NIKE, což ponechává prostor pro další zvyšování marží.V posledním desetiletí zaznamenává společnost NIKE stabilní růst, přičemž spodní linie roste o něco rychleji než horní linie. Výnosy dosahovaly v průměru pětiletého CAGR 7 %, zatímco čistý zisk a hotovost z provozní činnosti se pohybovaly v průměru kolem 9 %. To je vzhledem k velikosti společnosti NIKE a jejímu dominantnímu postavení ve svých segmentech solidní růst.