Metaverze je volně definována jako další iterace internetu, která existuje jako virtuální svět, v němž lidé komunikují prostřednictvím trojrozměrných avatarů. Hype kolem metaversa se rozšířil v obchodním průmyslu zhruba před rokem. Ale přinejmenším ve Spojených státech nenabírá takovou dynamiku, jakou si přály společnosti jako Facebook.
Gigant mezi sociálními sítěmi dokonce loni změnil svůj název na Meta. Jeho akcie se však letos propadly o více než 50 %, což je mnohem horší než zhruba 24% pokles indexu Nasdaq.
Čína se potýká se stejnými problémy s přijetím spotřebitelů jako Spojené státy. Rozvoj metaverse v této asijské zemi však čelí vlastní výzvě v podobě regulační kontroly, na což upozornili analytici JPMorgan ve své zprávě ze 7. září. Kryptoměny, hlavní prvek metaverza mimo Čínu, jsou v zemi rovněž zakázány.
Přesto však podle burzovních analytiků mohou některé čínské internetové společnosti vydělávat na konkrétních průmyslových trendech, které rozvoj metaverza vyvolává.

Nejlepší tipy
Mezi jejich nejlepší tipy v tomto odvětví patří společnosti Tencent, NetEase a Bilibili. A mezi asijskými neinternetovými jmény se na seznam potenciálních příjemců JPMorgan dostaly společnosti jako Agora, China Mobile a Sony.
To je založeno na konkurenční výhodě společností v jednotlivých aspektech metaverza, jako jsou hry a sociální sítě.
„Rozvoj mobilního internetu a umělé inteligence v posledních 5-10 letech naznačuje, že konkurenční výhoda společnosti v jedné části technologického ekosystému je často důležitější pro určení dlouhodobé tvorby hodnoty pro akcionáře než to, ve které části ekosystému společnost působí,“ uvedl ve zprávě analytik Daniel Chen a jeho tým.
Zde jsou podle analytiků dva hlavní způsoby, jak mohou společnosti s rozvojem metaverza vydělávat peníze.
Hry a duševní vlastnictví
Podle nejoptimističtějšího scénáře JPMorgan se čínský trh s online hrami téměř ztrojnásobí ze 44 miliard dolarů na 131 miliard dolarů.

Analytici uvedli, že společnosti Tencent a NetEase mají silné herní podniky a uzavírají partnerství s předními světovými společnostmi v oboru.
Například Tencent má podíl ve společnosti Roblox, která se zabývá hrami ve virtuálním světě, zatímco NetEase spolupracuje se společností Warner Bros. na mobilní hře s tématikou Harryho Pottera, upozornila zpráva.
Digitalizace podnikání a spotřeby
„Metaverze pravděpodobně zdvojnásobí čas strávený digitálními technologiemi“ ze současných průměrných 6,6 hodiny, uvedli analytici. Očekávají také, že společnosti budou schopny generovat větší příjmy na jednoho uživatele internetu.
JPMorgan odhaduje, že celkový adresovatelný trh v Číně pro obchodní služby a software v metaverzi bude činit 27 miliard dolarů, zatímco digitalizace offline spotřeby zboží a služeb bude v Číně tvořit trh v hodnotě 4 bilionů dolarů.

V oblasti služeb pro podniky již společnost NetEase provozuje systém virtuální zasedací místnosti Yaotai, zatímco společnost Tencent provozuje aplikaci pro videokonference Tencent Meeting, upozorňuje zpráva.
Tencent má také „bohaté zkušenosti se správou největší čínské sociální sítě Weixin/mobilní QQ“ a může těžit z prodeje virtuálních předmětů v rámci těchto platforem, uvedli analytici.
Stejně tak „vysoká angažovanost uživatelů umožní společnosti Bilibili v dlouhodobém horizontu využít bohatý monetizační potenciál v oblasti služeb s přidanou hodnotou / prodeje virtuálních předmětů“, uvedli analytici.
Poznamenali, že aplikace je „zábavní platformou“ pro Číňany ve věku 35 let a méně, přičemž každý uživatel na ní v prvním čtvrtletí strávil v průměru 95 minut denně.
Zatímco ústřední čínská vláda potlačila dlouhodobé hraní her nezletilými, některé místní úřady oznámily plány na rozvoj metaverze.

„Překážky k překonání“
Zůstává však nejasné, nakolik budou tyto snahy praktické z obchodního hlediska.
Aniž by analytici JPMorgan jmenovali společnosti, které si vybrali jako své akcie, popsali řadu dalších projektů metaverza, které v Číně probíhají, jako je virtuální svět XiRang společnosti Baidu a vývoj virtuální reality společností iQiyi, NetEase a Bilibili, které jsou podporovány společností Baidu.
Analytici uvedli, že zařízení pro virtuální realitu jsou v současné době příliš těžká na to, aby se dala používat po dlouhou dobu, a možnosti cloud computingu a obsahu metaverza jsou stále omezené.
„Domníváme se, že k dosažení ‚dokonalé podoby‘ metaverza by mohlo dojít až za několik desetiletí,“ uvedli analytici. „I když se domníváme, že [celkový oslovitelný trh] pro metaverzi je obrovský, věříme, že je třeba překonat různé technologické překážky.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky
 
 
 
	    	



























