V celé Evropě panuje na obloze chaos. Letecké společnosti a letiště bojují s pracovníky kvůli rostoucí inflaci a nedostatku pracovních sil. Ve Velké Británii British Airways omezily prodej letenek na letošní léto až do 15. srpna. A společnost easyJet (OTCQX:ESYJY) rovněž zastavila několik letů během letních měsíců. Důvodem bylo prudké oživení poptávky, kvůli COVID-19 musela společnost rychle obnovit své sítě s mnoha již propuštěnými zaměstnanci, kteří se nyní již nechtějí vrátit. Poslední epizoda letového chaosu přichází z Německa: Lufthansa dnes musela zrušit většinu svých letů v hlavních německých uzlech po přerušení jednání s odbory pilotů, kteří následně vyhlásili 24hodinovou stávku. Konkrétně zůstane na zemi asi 800 letů z Frankfurtu a Mnichova, včetně transatlantických a dalších dálkových letů. Zrušení letů se dotkne přibližně 130 tisíc cestujících a zastaven bude také nákladní provoz.
Zdroj: Getty Images
A co Ryanair?
Ryanair Holdings plc (NASDAQ:RYAAY, OTCPK:RYAOF) byla sázkou společnosti Mare Evidence Lab na oživení cestovního ruchu. Naše rekapitulace nákupního případu vychází ze strategie společnosti, která mění pravidla hry, rovnající se: „více sedadel, nižší spotřeba paliva, vyšší vytížení kapacity, nižší tarify a následně více zákazníků, což se rovná vyššímu zisku“ v nepřetržitém pozitivním kruhu. To bylo také spojeno se solidní rozvahou a správnou strategií zajištění paliva ve srovnání s nejbližšími konkurenty. Dnes společnost zveřejnila počet cestujících za srpen.
Podrobněji řečeno, navzdory zrušení tisíců letů po celé Evropě během letního období z důvodu nedostatku personálu po zastavení letů způsobeném COVID-19 zaznamenala společnost Ryanair v srpnu nárůst provozu o 52 % a dosáhla rekordní hodnoty 16,9 milionu cestujících z 11 milionů dosažených ve stejném období roku 2021, kdy došlo k prvnímu znovuotevření letů po očkovací kampani, a ze 7 milionů v roce 2020 v důsledku první výluky (kdy ještě platilo několik cestovních omezení). Koeficient vytížení v srpnu stoupá z 82 % na 96 %. Důležitější je, že údaj ze srpna 2022 překračuje 14,9 milionu registrovaných v srpnu 2019. Kromě toho nad skupinou visí Damoklův meč od pěti měsíců stávek, které vyhlásil palubní personál ve Španělsku, aby dosáhl lepších pracovních podmínek a vyšších platů.
Zdroj: Getty Images
To vše se děje v době, kdy se letecká společnost založená Michaelem O’Learym chystá kvůli růstu cen ropy opustit politiku letenek za superzvýhodněné ceny. Nízkonákladová letecká společnost již nebude nabízet letenky od 0,99 do 9,99 eur a průměrná cena se během pěti let zvýší ze 40 na 50 eur. To vysvětlil generální ředitel v rozhlasové stanici BBC Radio 4, přičemž rovněž naznačil, že poptávka po letecké dopravě bude i nadále stoupat, a to i navzdory omezením spotřebitelských rozpočtů. Ve skutečnosti se domnívá, že nízkonákladové letecké společnosti budou v budoucnu ještě oblíbenější, protože letenky pro konkurenty budou ještě dražší.
Přestože mnoho zúčastněných stran není rozhodnutím společnosti nakloněno, společnost Ryanair je řízena tak, aby maximalizovala výnosy investorů. Vyšší průměrná prodejní cena letenek ve spojení se strategií „game-changer“ a lepší politikou zajištění bude hnacím motorem ziskovosti společnosti v krátkodobém i dlouhodobém horizontu. Společnost potvrzuje svou ambici přepravit v letošním roce více než 165 milionů zákazníků a my jsme ponechali beze změny naši cílovou cenu stanovenou na 19 EUR za akcii oproti současné tržní ceně 12 EUR za akcii a předpokládáme čistý zisk ve výši 1 miliardy EUR. Náš komentář k výsledkům za 2. čtvrtletí naleznete na tomto odkazu a při zahájení našeho zpravodajství byl zařazen odstavec o rizicích.
V celé Evropě panuje na obloze chaos. Letecké společnosti a letiště bojují s pracovníky kvůli rostoucí inflaci a nedostatku pracovních sil. Ve Velké Británii British Airways omezily prodej letenek na letošní léto až do 15. srpna. A společnost easyJet rovněž zastavila několik letů během letních měsíců. Důvodem bylo prudké oživení poptávky, kvůli COVID-19 musela společnost rychle obnovit své sítě s mnoha již propuštěnými zaměstnanci, kteří se nyní již nechtějí vrátit. Poslední epizoda letového chaosu přichází z Německa: Lufthansa dnes musela zrušit většinu svých letů v hlavních německých uzlech po přerušení jednání s odbory pilotů, kteří následně vyhlásili 24hodinovou stávku. Konkrétně zůstane na zemi asi 800 letů z Frankfurtu a Mnichova, včetně transatlantických a dalších dálkových letů. Zrušení letů se dotkne přibližně 130 tisíc cestujících a zastaven bude také nákladní provoz.Zdroj: Getty ImagesRyanair Holdings plc byla sázkou společnosti Mare Evidence Lab na oživení cestovního ruchu. Naše rekapitulace nákupního případu vychází ze strategie společnosti, která mění pravidla hry, rovnající se: „více sedadel, nižší spotřeba paliva, vyšší vytížení kapacity, nižší tarify a následně více zákazníků, což se rovná vyššímu zisku“ v nepřetržitém pozitivním kruhu. To bylo také spojeno se solidní rozvahou a správnou strategií zajištění paliva ve srovnání s nejbližšími konkurenty. Dnes společnost zveřejnila počet cestujících za srpen.Podrobněji řečeno, navzdory zrušení tisíců letů po celé Evropě během letního období z důvodu nedostatku personálu po zastavení letů způsobeném COVID-19 zaznamenala společnost Ryanair v srpnu nárůst provozu o 52 % a dosáhla rekordní hodnoty 16,9 milionu cestujících z 11 milionů dosažených ve stejném období roku 2021, kdy došlo k prvnímu znovuotevření letů po očkovací kampani, a ze 7 milionů v roce 2020 v důsledku první výluky . Koeficient vytížení v srpnu stoupá z 82 % na 96 %. Důležitější je, že údaj ze srpna 2022 překračuje 14,9 milionu registrovaných v srpnu 2019. Kromě toho nad skupinou visí Damoklův meč od pěti měsíců stávek, které vyhlásil palubní personál ve Španělsku, aby dosáhl lepších pracovních podmínek a vyšších platů.Zdroj: Getty ImagesTo vše se děje v době, kdy se letecká společnost založená Michaelem O’Learym chystá kvůli růstu cen ropy opustit politiku letenek za superzvýhodněné ceny. Nízkonákladová letecká společnost již nebude nabízet letenky od 0,99 do 9,99 eur a průměrná cena se během pěti let zvýší ze 40 na 50 eur. To vysvětlil generální ředitel v rozhlasové stanici BBC Radio 4, přičemž rovněž naznačil, že poptávka po letecké dopravě bude i nadále stoupat, a to i navzdory omezením spotřebitelských rozpočtů. Ve skutečnosti se domnívá, že nízkonákladové letecké společnosti budou v budoucnu ještě oblíbenější, protože letenky pro konkurenty budou ještě dražší.Chcete využít této příležitosti?Přestože mnoho zúčastněných stran není rozhodnutím společnosti nakloněno, společnost Ryanair je řízena tak, aby maximalizovala výnosy investorů. Vyšší průměrná prodejní cena letenek ve spojení se strategií „game-changer“ a lepší politikou zajištění bude hnacím motorem ziskovosti společnosti v krátkodobém i dlouhodobém horizontu. Společnost potvrzuje svou ambici přepravit v letošním roce více než 165 milionů zákazníků a my jsme ponechali beze změny naši cílovou cenu stanovenou na 19 EUR za akcii oproti současné tržní ceně 12 EUR za akcii a předpokládáme čistý zisk ve výši 1 miliardy EUR. Náš komentář k výsledkům za 2. čtvrtletí naleznete na tomto odkazu a při zahájení našeho zpravodajství byl zařazen odstavec o rizicích.