Chtějí vidět, že jste zaměstnatelní.
V současné době je mnohem důležitější než kdy jindy najít lidi se správnou pracovní morálkou než lidi se správnými pracovními dovednostmi. Jistě, někdy budou firmy potřebovat někoho, kdo vyřeší konkrétní problém; v takových případech budou pravděpodobně preferovat kandidáty s tvrdými dovednostmi.
Ale téměř ve všech ostatních případech podniky obecně hledají talenty s příslibem nebo potenciálem. Chtějí zaměstnávat kandidáty, kteří jsou ochotni vynaložit úsilí, naučit se práci a přizpůsobit se dnešnímu neustále se měnícímu pracovnímu prostředí.
Vzpomeňte si na téměř jakoukoli práci v dnešní době. Většina firem má zavedené procesy, které práci zefektivňují. Až na výjimky v podobě zvláštních projektů společnosti vynaložily mnoho času a peněz na to, aby zajistily, že povinnosti a odpovědnosti jsou nejen opakovatelné, ale také škálovatelné. Jakmile někoho zaměstnají a zaškolí ho do práce, záleží jen na jeho pracovní morálce a snaze přinášet nové nápady a iniciativy.
Jak přesně tedy jako uchazeč o zaměstnání zajistíte, aby potenciální zaměstnavatelé viděli vlastnosti, které hledají? Dobrý životopis může bezpochyby pomoci, protože podle webu Zippia se o jedno pracovní místo uchází v průměru 118 lidí – a pouze 22 % z nich si zajistí pohovor. Pak už jde jen o to, abyste během pohovoru udělali dobrý dojem. Zde jsou tři věci, které pro to můžete udělat.
- UVÉST KONKRÉTNÍ ODPOVĚDI A PŘÍKLADY NA OTÁZKY TÝKAJÍCÍ SE CHOVÁNÍ

Otázky na behaviorální pohovory se rychle stávají normou. Dokonce i společnost Google se od tradičních otázek typu „brainteaser“ přesouvá k otázkám z kategorie behaviorálních otázek, protože díky nim má společnost lepší představu o tom, jak budou kandidáti přistupovat k daným situacím na pracovišti. Behaviorální otázky bývají přizpůsobeny konkrétním pracovním funkcím a personalisté je často používají jako způsob, jak hlouběji proniknout do vaší přizpůsobivosti, vynalézavosti a schopnosti řešit problémy.
Pozorně naslouchejte otázkám a pochopte, že tazatel chce slyšet o chování v minulosti. Nenabídnete-li příklad, promarníte příležitost prokázat své dovednosti a schopnosti. Pokud potřebujete udělat pauzu, abyste si shromáždili myšlenky, udělejte to. Pokud potřebujete otázku objasnit, zopakujte ji zpětně.
Pokud vás například tazatel požádá, abyste hovořili o tom, kdy jste si osvojili novou dovednost, začněte tím, že ji případně umístíte jako problém. Možná jste měli potíže s tím, abyste se zorientovali v psaní marketingových e-mailů. Protože jste věděli, že se jedná o cennou dovednost, strávili jste čas studiem této praxe, zkoumáním různých stylů a experimentováním s tímto procesem. Vaše tvrdá práce se nakonec vyplatila a nyní se cítíte pohodlně a jste si jistí svými schopnostmi. Na závěr příkladu se podělte o míru odezvy spojenou s vaším úsilím.
- PROKAŽTE SVÉ ZNALOSTI A NADŠENÍ PRO FIRMU

Je překvapivé, kolik lidí stále ještě přichází na pohovor, aniž by si prohlédli webové stránky společnosti: Podle náborového portálu LegalJobs je 47 % uchazečů vyřazeno z pohovoru, protože se neseznámí s firmou, do které jdou na pohovor. Udělejte si potřebnou práci a seznamte se s historií společnosti, zákaznickou základnou, posláním, vizí a dalšími aspekty podnikání.
Porozumění tomu, čím se společnost zabývá, je základem pro kladení relevantních otázek během pohovoru, což prokáže váš skutečný zájem o práci a pomůže vám určit, zda je pro vás společnost tím pravým místem. Proč chcete tuto práci? V čem vám společnost a její kultura vyhovují? Co z cílů a hodnot společnosti se shoduje s vašimi kariérními cíli a aspiracemi?
Seznámení se s firmou vám také pomůže získat lepší představu o otázkách týkajících se chování, které vám může personalista během pohovoru položit. Můžete si pak promyslet, jak byste se zachovali v konkrétních situacích, například při jednání s obtížnými klienty nebo při neočekávaných změnách projektů.
- PŘIPRAVTE SE NA CHYTRÉ OTÁZKY

Je zřejmé, že během pohovoru budete klást otázky týkající se dané role. Ale pokud chcete sdělit svou zaučitelnost nebo flexibilitu – aniž byste to jednoduše řekli – přemýšlejte nad rámec standardních dotazů. Na základě vašich otázek se o vás mohou personalisté na pohovoru dozvědět mnoho informací a kladení otázek „jak“ a „proč“ často ukazuje na touhu učit se.
Svou zvědavost můžete projevit také tím, že se budete ptát na lidi, kteří s vámi vedou pohovor. Pokud se vám podaří zjistit, kdo pohovor povede, podívejte se na jeho profil na síti LinkedIn a zjistěte si něco o jeho minulosti. I když nechcete působit jako slídil, chcete pochopit něčí minulost, abyste mohli klást informované otázky o tom, co ho do společnosti přivedlo. Přimět lidi, aby o sobě mluvili, může udělat zázraky pro zvýšení jejich angažovanosti ve vztahu k vám.
U každého zaměstnání budou vždy existovat neoddiskutovatelné klíčové kompetence. Když však mají společnosti na výběr mezi dvěma kandidáty, zaměstnavatelé se ne vždy rozhodnou pro toho, kdo pouze zaškrtne jednotlivé dovednosti. Chtějí dovednosti pro zaměstnatelnost, jako je schopnost školení, agilita a inovace.
Proto je nezbytné je v přihlášce zdůraznit a najít způsob, jak je během pohovoru srozumitelně předat. Od začátku do konce se snažte o co nejlepší výkon a budete o krok blíž k získání vytoužené práce.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























