Dva údery v podobě pandemie a velké rezignace dostaly přepravní společnosti a přístavy do vážné nevýhody, kterou se obě strany stále snaží překonat. Mezitím se spotřebitelé, kteří se před rokem 2020 většinou nikdy nezabývali přepravním průmyslem, dozvídají mnohem více o úskalích dopravy výrobků k výrobcům a do obchodů.
Právě teď se velká část pozornosti soustředí na nadcházející sváteční sezónu, přičemž velcí prodejci, jako je Amazon, důrazně vyzývají uživatele, aby začali nakupovat včas (prostřednictvím programů, jako je nedávno ukončený Prime Early Access Sale). Jak to ale vypadá o něco později? Co na to říkají odborníci.
VLÁDNÍ ZÁSAH ZŮSTÁVÁ MOŽNÝ
Vlády se sice snažily přepravním společnostem co nejvíce uvolnit cestu, ale přímému praktickému přístupu se v průběhu této krize bránily. Zpráva výzkumné a datové společnosti IHS zveřejněná koncem září však upozornila na možnost vládních zásahů v budoucnu, protože geopolitické události, rostoucí inflace a další překážky by mohly způsobit problémy.
„Jedním ze způsobů, jak vlády začínají reagovat na výzvy, které tato dynamika představuje, je bližší pohled na dodavatelské řetězce a jejich odolnost jako na imperativ národní bezpečnosti,“ uvádí se ve zprávě. „Pokud to bude pokračovat – což se zdá být pravděpodobné -, vládní zásahy do obchodu a zásobování se pravděpodobně stanou výraznější výzvou pro manažery dodavatelských řetězců. Válka na Ukrajině zesílila a urychlila již nastartované trendy.“
Zdroj: Unsplash
LOŇSKÝ NEDOSTATEK SE MŮŽE ZMĚNIT V NADMĚRNOU NABÍDKU V PŘÍŠTÍM ROCE
Na začátku letošního léta, řetězce jako Walmart, Target a další měly obrovské slevy na oblečení a domácí potřeby? Bylo to proto, že se do obchodů konečně dostala spousta materiálu, který si objednaly až před rokem, a zahltily je zásobami.
Na krátký okamžik převýšila nabídka poptávku. Vzhledem k tomu, že ekonomika nadále cválá směrem k recesi, spotřebitelská poptávka se v následujících měsících pravděpodobně sníží. A to by mohlo ještě více ztížit situaci v odvětví přepravy a zásobování na jiné úrovni.
„Očekává se, že současné umírnění trhu se přenese i do roku 2023,“ uvádí se ve zprávě ING Trade Outlook 2023. „Jednoduše neexistuje dostatek stříbrných stránek, které by udržely globální obchod se zbožím v solidním proudu.“
Jinak řečeno: Nižší poptávka by mohla vést k nadměrné nabídce.
NEOČEKÁVÁ SE, ŽE BY SE SITUACE NA TRHU PRÁCE ZLEPŠILA
Zdroj: Unsplash
Problémy s pracovními silami, které v uplynulém roce trápily tolik společností, jsou stejně, ne-li více, rozšířené i v lodním průmyslu. Stejně jako v mnoha jiných odvětvích usilují pracovníci o zvýšení mezd, aby udrželi krok s inflací. V USA, Velké Británii, Německu, Jižní Africe a Jižní Koreji došlo k pracovním akcím, včetně stávek.
K tomu je třeba připočíst důsledky rusko-ukrajinské války (podle Mezinárodní námořní komory tvoří tyto země téměř 15 % všech námořníků). A Čína by mohla v roce 2023 zavést nové výluky COVID v rámci své politiky Zero-COVID, což by způsobilo další problémy a zvýšilo přetížení.
BRZY MŮŽE BÝT LODÍ NADBYTEK
V příštím roce se očekává příliv nových lodí. Podle ING je objednáno přibližně 28 % současné instalované kapacity flotily a necelá polovina z toho by měla být dodána v průběhu příštího roku. To by mohlo snížit sazby za kontejnery, což by mohlo být výhodné pro spotřebitele, protože náklady na přepravu by mohly klesnout.
ZMĚNA KLIMATU BY MOHLA ZPŮSOBIT DALŠÍ PROBLÉMY
Zatímco geopolitické a pracovní problémy jsou významným problémem, problémy s ekologickým klimatem by mohly pro přepravce představovat stejně významnou překážku. Nízká hladina vody v Německu ovlivňuje hospodářskou aktivitu. A v USA klesá hladina řeky Mississippi, což má za následek zácpu více než 100 plavidel.
V Číně jsou vlny veder a hurikány jsou silnější než kdy jindy. To vše představuje příležitost k narušení dodavatelských řetězců po celém světě.
CELKOVĚ SE VŠAK SITUACE ZLEPŠUJE
Zdroj: Unsplash
I když to nebude úplně „normální“ rok, na který všichni rádi vzpomínáme, náznaky nyní ukazují, že v roce 2023 bude pro dodavatelské řetězce obecně lepší. Index logistických manažerů za září uvádí: „Zářijové předpovědi do budoucna naznačují normalizaci a návrat k obvyklému chodu v příštím roce.“
Mezitím zpráva společnosti Sea-Intelligence, která se zabývá výzkumem a analýzou dodavatelských řetězců, uvádí, že zhruba polovina přetížení, která v uplynulém roce trápila odvětví námořní dopravy, je již vyřešena – a tempo obnovy se zlepšuje.
„Jak dlouho bude trvat, než se toto postupné zlepšování dostane do bodu, kdy se trh plně vrátí do normálu?“ uvádí se ve zprávě. „Existuje více různých způsobů, jak se na to dívat, [ale všechny naznačují], že úplný návrat k normálu by měl nastat v březnu 2023.“
Dva údery v podobě pandemie a velké rezignace dostaly přepravní společnosti a přístavy do vážné nevýhody, kterou se obě strany stále snaží překonat. Mezitím se spotřebitelé, kteří se před rokem 2020 většinou nikdy nezabývali přepravním průmyslem, dozvídají mnohem více o úskalích dopravy výrobků k výrobcům a do obchodů.Právě teď se velká část pozornosti soustředí na nadcházející sváteční sezónu, přičemž velcí prodejci, jako je Amazon, důrazně vyzývají uživatele, aby začali nakupovat včas . Jak to ale vypadá o něco později? Co na to říkají odborníci.VLÁDNÍ ZÁSAH ZŮSTÁVÁ MOŽNÝVlády se sice snažily přepravním společnostem co nejvíce uvolnit cestu, ale přímému praktickému přístupu se v průběhu této krize bránily. Zpráva výzkumné a datové společnosti IHS zveřejněná koncem září však upozornila na možnost vládních zásahů v budoucnu, protože geopolitické události, rostoucí inflace a další překážky by mohly způsobit problémy.„Jedním ze způsobů, jak vlády začínají reagovat na výzvy, které tato dynamika představuje, je bližší pohled na dodavatelské řetězce a jejich odolnost jako na imperativ národní bezpečnosti,“ uvádí se ve zprávě. „Pokud to bude pokračovat – což se zdá být pravděpodobné -, vládní zásahy do obchodu a zásobování se pravděpodobně stanou výraznější výzvou pro manažery dodavatelských řetězců. Válka na Ukrajině zesílila a urychlila již nastartované trendy.“Zdroj: UnsplashLOŇSKÝ NEDOSTATEK SE MŮŽE ZMĚNIT V NADMĚRNOU NABÍDKU V PŘÍŠTÍM ROCENa začátku letošního léta, řetězce jako Walmart, Target a další měly obrovské slevy na oblečení a domácí potřeby? Bylo to proto, že se do obchodů konečně dostala spousta materiálu, který si objednaly až před rokem, a zahltily je zásobami.Na krátký okamžik převýšila nabídka poptávku. Vzhledem k tomu, že ekonomika nadále cválá směrem k recesi, spotřebitelská poptávka se v následujících měsících pravděpodobně sníží. A to by mohlo ještě více ztížit situaci v odvětví přepravy a zásobování na jiné úrovni.„Očekává se, že současné umírnění trhu se přenese i do roku 2023,“ uvádí se ve zprávě ING Trade Outlook 2023. „Jednoduše neexistuje dostatek stříbrných stránek, které by udržely globální obchod se zbožím v solidním proudu.“Jinak řečeno: Nižší poptávka by mohla vést k nadměrné nabídce.Chcete využít této příležitosti?NEOČEKÁVÁ SE, ŽE BY SE SITUACE NA TRHU PRÁCE ZLEPŠILAZdroj: UnsplashProblémy s pracovními silami, které v uplynulém roce trápily tolik společností, jsou stejně, ne-li více, rozšířené i v lodním průmyslu. Stejně jako v mnoha jiných odvětvích usilují pracovníci o zvýšení mezd, aby udrželi krok s inflací. V USA, Velké Británii, Německu, Jižní Africe a Jižní Koreji došlo k pracovním akcím, včetně stávek.K tomu je třeba připočíst důsledky rusko-ukrajinské války . A Čína by mohla v roce 2023 zavést nové výluky COVID v rámci své politiky Zero-COVID, což by způsobilo další problémy a zvýšilo přetížení.BRZY MŮŽE BÝT LODÍ NADBYTEKV příštím roce se očekává příliv nových lodí. Podle ING je objednáno přibližně 28 % současné instalované kapacity flotily a necelá polovina z toho by měla být dodána v průběhu příštího roku. To by mohlo snížit sazby za kontejnery, což by mohlo být výhodné pro spotřebitele, protože náklady na přepravu by mohly klesnout.ZMĚNA KLIMATU BY MOHLA ZPŮSOBIT DALŠÍ PROBLÉMYZatímco geopolitické a pracovní problémy jsou významným problémem, problémy s ekologickým klimatem by mohly pro přepravce představovat stejně významnou překážku. Nízká hladina vody v Německu ovlivňuje hospodářskou aktivitu. A v USA klesá hladina řeky Mississippi, což má za následek zácpu více než 100 plavidel.V Číně jsou vlny veder a hurikány jsou silnější než kdy jindy. To vše představuje příležitost k narušení dodavatelských řetězců po celém světě.CELKOVĚ SE VŠAK SITUACE ZLEPŠUJEZdroj: UnsplashI když to nebude úplně „normální“ rok, na který všichni rádi vzpomínáme, náznaky nyní ukazují, že v roce 2023 bude pro dodavatelské řetězce obecně lepší. Index logistických manažerů za září uvádí: „Zářijové předpovědi do budoucna naznačují normalizaci a návrat k obvyklému chodu v příštím roce.“Mezitím zpráva společnosti Sea-Intelligence, která se zabývá výzkumem a analýzou dodavatelských řetězců, uvádí, že zhruba polovina přetížení, která v uplynulém roce trápila odvětví námořní dopravy, je již vyřešena – a tempo obnovy se zlepšuje.„Jak dlouho bude trvat, než se toto postupné zlepšování dostane do bodu, kdy se trh plně vrátí do normálu?“ uvádí se ve zprávě. „Existuje více různých způsobů, jak se na to dívat, [ale všechny naznačují], že úplný návrat k normálu by měl nastat v březnu 2023.“