Používáme ho tak často, že byste si mysleli, že všichni kolektivně chápeme, co to je a proč je tak důležitá. Stojí však za to tento pojem trochu rozvést, abychom se ujistili, že opravdu víme, proč hraje v týmech tak důležitou roli.
Důvěra se vztahuje k vzájemně se prolínajícímu souboru přesvědčení o vztahu mezi tím, co druzí lidé říkají a dělají, a tím, co mají na mysli a čeho dosahují. Důvěra odráží to, že věříte, že vám členové týmu říkají pravdu a že ve svých výpovědích nezamlčují zásadní informace. Odráží to, že lidé dodrží své závazky. Důvěra zahrnuje také přesvědčení, že ostatní lidé jsou schopni splnit úkoly, které si předsevzali.
Zde jsou tři důvody, proč je důvěra tak zásadní.
PLÁNOVÁNÍ BUDOUCNOSTI
Důležitou součástí plánování budoucnosti je mít jasný přehled o tom, co se v organizaci děje. Plán začíná znalostí toho, co se děje v současnosti. To znamená, že když vám někdo poskytne informace o svých schopnostech a aktuálním stavu projektu, musí být tyto informace přesné.
Nedostatek důvěry v informace, které získáte od členů týmu, vnáší do procesu plánování nejistotu. Může se stát, že přestanete mít pocit, že máte přesný přehled o aktuální situaci nebo schopnostech skupiny. To může ztížit rozjezd projektu. V důsledku toho můžete mít pocit, že si musíte ověřit informace, které dostáváte od ostatních, než se pohnete kupředu. Nejenže je tento proces časově náročný, ale členové týmu mohou mít také pocit, že je kontrolujete, což může dále narušit důvěru.
Zdroj: Unsplash
ROZDĚLOVÁNÍ PRÁCE
Důvěra je také zásadní pro zajištění toho, aby každému členu týmu byl přidělen přiměřený podíl práce. Když nevěříte, že členové týmu budou plnit své závazky (nebo že jsou schopni odvést dobrou práci při plnění úkolů), pak se vyhýbáte tomu, abyste jim přidělovali odpovědnost. Výsledkem je, že zbytek týmu musí nést větší část zátěže.
Když jste navíc nuceni spoléhat se na členy týmu, kterým nedůvěřujete, skončíte u mikromanagementu jejich práce. Může se stát, že jim budete říkat, jak mají provádět klíčové aspekty práce, kontrolovat každý krok a žádat potvrzení, když je vše hotovo. Nejenže to ubírá na vaší vlastní efektivitě, ale vede to i k frustraci těch, kteří jsou mikromanagementem řízeni.
Občas váš nadřízený ztratí vaši důvěru. To může podlomit vaši energii a nadšení do práce. Spousta výzkumů naznačuje, že vaše motivace k dokončení úkolu je ovlivněna tím, zda si myslíte, že úkol může být splněn, a také pocitem, zda bude vaše úsilí odměněno. Když svému nadřízenému nedůvěřujete, oba tyto aspekty síly motivace se snižují. To může vést k sebenaplňujícímu se proroctví, kdy věříte, že se úkol nepodaří splnit, takže do něj nevložíte mnoho práce, což pak vede k neúspěchu úkolu.
Bohužel se tento vzorec živí sám sebou. Vaše nedůvěra k vedení zvyšuje pravděpodobnost, že se úkol nepovede. Když tým nedosáhne svých cílů, vedení ztrácí důvěru v efektivitu týmu, což ovlivňuje způsob, jakým se k týmu chová v budoucnu. Stejně tak se posiluje pocit členů týmu, že vedení je neefektivní.
Používáme ho tak často, že byste si mysleli, že všichni kolektivně chápeme, co to je a proč je tak důležitá. Stojí však za to tento pojem trochu rozvést, abychom se ujistili, že opravdu víme, proč hraje v týmech tak důležitou roli.Důvěra se vztahuje k vzájemně se prolínajícímu souboru přesvědčení o vztahu mezi tím, co druzí lidé říkají a dělají, a tím, co mají na mysli a čeho dosahují. Důvěra odráží to, že věříte, že vám členové týmu říkají pravdu a že ve svých výpovědích nezamlčují zásadní informace. Odráží to, že lidé dodrží své závazky. Důvěra zahrnuje také přesvědčení, že ostatní lidé jsou schopni splnit úkoly, které si předsevzali.Zde jsou tři důvody, proč je důvěra tak zásadní.PLÁNOVÁNÍ BUDOUCNOSTIDůležitou součástí plánování budoucnosti je mít jasný přehled o tom, co se v organizaci děje. Plán začíná znalostí toho, co se děje v současnosti. To znamená, že když vám někdo poskytne informace o svých schopnostech a aktuálním stavu projektu, musí být tyto informace přesné.Nedostatek důvěry v informace, které získáte od členů týmu, vnáší do procesu plánování nejistotu. Může se stát, že přestanete mít pocit, že máte přesný přehled o aktuální situaci nebo schopnostech skupiny. To může ztížit rozjezd projektu. V důsledku toho můžete mít pocit, že si musíte ověřit informace, které dostáváte od ostatních, než se pohnete kupředu. Nejenže je tento proces časově náročný, ale členové týmu mohou mít také pocit, že je kontrolujete, což může dále narušit důvěru.Zdroj: UnsplashROZDĚLOVÁNÍ PRÁCEDůvěra je také zásadní pro zajištění toho, aby každému členu týmu byl přidělen přiměřený podíl práce. Když nevěříte, že členové týmu budou plnit své závazky , pak se vyhýbáte tomu, abyste jim přidělovali odpovědnost. Výsledkem je, že zbytek týmu musí nést větší část zátěže.Když jste navíc nuceni spoléhat se na členy týmu, kterým nedůvěřujete, skončíte u mikromanagementu jejich práce. Může se stát, že jim budete říkat, jak mají provádět klíčové aspekty práce, kontrolovat každý krok a žádat potvrzení, když je vše hotovo. Nejenže to ubírá na vaší vlastní efektivitě, ale vede to i k frustraci těch, kteří jsou mikromanagementem řízeni.Chcete využít této příležitosti?VAŠE MOTIVACEObčas váš nadřízený ztratí vaši důvěru. To může podlomit vaši energii a nadšení do práce. Spousta výzkumů naznačuje, že vaše motivace k dokončení úkolu je ovlivněna tím, zda si myslíte, že úkol může být splněn, a také pocitem, zda bude vaše úsilí odměněno. Když svému nadřízenému nedůvěřujete, oba tyto aspekty síly motivace se snižují. To může vést k sebenaplňujícímu se proroctví, kdy věříte, že se úkol nepodaří splnit, takže do něj nevložíte mnoho práce, což pak vede k neúspěchu úkolu.Bohužel se tento vzorec živí sám sebou. Vaše nedůvěra k vedení zvyšuje pravděpodobnost, že se úkol nepovede. Když tým nedosáhne svých cílů, vedení ztrácí důvěru v efektivitu týmu, což ovlivňuje způsob, jakým se k týmu chová v budoucnu. Stejně tak se posiluje pocit členů týmu, že vedení je neefektivní.