Akcie této společnosti vyrábějící sportovní oblečení se od ledna propadly o 35 %. Poslední čtvrtletí společnosti za období končící 31. května bylo jasnou připomínkou současných problémů, kterým čelí maloobchodní společnosti.
Tyto krátkodobé problémy nelze popřít, ale znamená to, že by investoři měli utéct? To si nemyslím. Nike je stále dlouhodobým vítězem, který stojí za nákup, a níže vám ukážu proč.
Proč jsou investoři vyděšení?
Úpadek společnosti Nike není jen její vina. Je členem akciového indexu Dow Jones Industrial Average, který zahrnuje pouze 30 akcií. Index za poslední rok poklesl o 15 %, což vytváří tlak i na akcie Nike. Nike však klesá mnohem více než index, což naznačuje skutečné problémy uvnitř podniku.
Zdroj: Unsplash
Společnost nedávno uzavřela fiskální rok 2022 a oznámila zisk za období končící 31. května. Tržby za toto čtvrtletí dosáhly 12,2 miliardy dolarů, což představuje meziroční pokles o 1 %. Zásoby se však zvýšily o 23 %. Jinými slovy, narušení dodavatelského řetězce ztěžovalo rychlé dodání výrobků na pulty. Vedení na to upozornilo ve zprávě o výsledcích.
Vysoké zásoby zvyšují pravděpodobnost, že společnost Nike bude muset výrobky zlevnit. To by mohlo znamenat tlak na ziskové marže v nadcházejících čtvrtletích.
Tyto problémy jsou legitimní a zaslouží si pozornost investorů. Na druhou stranu by si investoři měli položit otázku, zda se jedná o zásadní problém podniku v dlouhodobém horizontu, nebo jen o dočasný zádrhel. Možná i další indicie ze zprávy o výsledcích ukazují na to, že dlouhodobý výhled společnosti Nike zůstává pozitivní.
Zdroj: Unsplash
Společnost například klade důraz na strategii přímého prodeje spotřebitelům nazvanou Nike Direct, která přináší vyšší ziskové marže, protože nemusí prodávat za nižší velkoobchodní ceny. Zatímco hrubé ziskové marže ve čtvrtletí meziročně klesly o 80 bazických bodů, marže za celý rok 2022 vzrostly o 120 bazických bodů, a to především díky Nike Direct.
Přímý prodej společnosti Nike vzrostl za čtvrtletí o 7 % a za celý fiskální rok 2022 o 14 %. Nike Direct se stává významnějším přispěvatelem.
Za druhé, rozvaha společnosti Nike zůstává velmi silná. Na konci čtvrtletí měla 13 miliard dolarů v hotovosti oproti dluhu ve výši pouhých 8,9 miliardy dolarů. To je dostatek peněz na zvýšení dividendy, které provádí již 20 let po sobě, a na financování zpětného odkupu akcií. Akcie společnosti Nike v oběhu klesly za posledních pět let o 4 %.
Konkurenti se nemohou rovnat síle značky Nike
Důležitější je, že dlouhodobý úspěch značky Nike je především její známost. Nakonec Nike prodává boty a oblečení, což jsou výrobky s nekonečným množstvím konkurence.
Zdroj: Unsplash
Společnost Nike však v průběhu let opakovaně dokázala, že dokáže prodávat lépe než kdokoli jiný, protože k ní stále tíhnou hvězdy sportovního světa. Před lety to byl Michael Jordan, ale Nike má obrovskou stáj sportovních hvězd, které podepsaly smlouvy o podpoře.
Tyto sponzorské smlouvy se týkají prakticky všech sportů, od Cristiana Ronalda ve fotbale po Lebrona Jamese v basketbale. Sportovní fanoušci uvidí swoosh na většině svých oblíbených sportovců.
Díky tomuto poznání může společnost Nike přilákat zákazníky do svého přímého maloobchodního kanálu, místo aby se spoléhala pouze na umístění v tradičních obchodech.
Akcie této společnosti vyrábějící sportovní oblečení se od ledna propadly o 35 %. Poslední čtvrtletí společnosti za období končící 31. května bylo jasnou připomínkou současných problémů, kterým čelí maloobchodní společnosti.Tyto krátkodobé problémy nelze popřít, ale znamená to, že by investoři měli utéct? To si nemyslím. Nike je stále dlouhodobým vítězem, který stojí za nákup, a níže vám ukážu proč.Úpadek společnosti Nike není jen její vina. Je členem akciového indexu Dow Jones Industrial Average, který zahrnuje pouze 30 akcií. Index za poslední rok poklesl o 15 %, což vytváří tlak i na akcie Nike. Nike však klesá mnohem více než index, což naznačuje skutečné problémy uvnitř podniku.Zdroj: UnsplashSpolečnost nedávno uzavřela fiskální rok 2022 a oznámila zisk za období končící 31. května. Tržby za toto čtvrtletí dosáhly 12,2 miliardy dolarů, což představuje meziroční pokles o 1 %. Zásoby se však zvýšily o 23 %. Jinými slovy, narušení dodavatelského řetězce ztěžovalo rychlé dodání výrobků na pulty. Vedení na to upozornilo ve zprávě o výsledcích.Vysoké zásoby zvyšují pravděpodobnost, že společnost Nike bude muset výrobky zlevnit. To by mohlo znamenat tlak na ziskové marže v nadcházejících čtvrtletích.Chcete využít této příležitosti?Tyto problémy jsou legitimní a zaslouží si pozornost investorů. Na druhou stranu by si investoři měli položit otázku, zda se jedná o zásadní problém podniku v dlouhodobém horizontu, nebo jen o dočasný zádrhel. Možná i další indicie ze zprávy o výsledcích ukazují na to, že dlouhodobý výhled společnosti Nike zůstává pozitivní.Zdroj: UnsplashSpolečnost například klade důraz na strategii přímého prodeje spotřebitelům nazvanou Nike Direct, která přináší vyšší ziskové marže, protože nemusí prodávat za nižší velkoobchodní ceny. Zatímco hrubé ziskové marže ve čtvrtletí meziročně klesly o 80 bazických bodů, marže za celý rok 2022 vzrostly o 120 bazických bodů, a to především díky Nike Direct.Přímý prodej společnosti Nike vzrostl za čtvrtletí o 7 % a za celý fiskální rok 2022 o 14 %. Nike Direct se stává významnějším přispěvatelem.Za druhé, rozvaha společnosti Nike zůstává velmi silná. Na konci čtvrtletí měla 13 miliard dolarů v hotovosti oproti dluhu ve výši pouhých 8,9 miliardy dolarů. To je dostatek peněz na zvýšení dividendy, které provádí již 20 let po sobě, a na financování zpětného odkupu akcií. Akcie společnosti Nike v oběhu klesly za posledních pět let o 4 %.Důležitější je, že dlouhodobý úspěch značky Nike je především její známost. Nakonec Nike prodává boty a oblečení, což jsou výrobky s nekonečným množstvím konkurence.Zdroj: UnsplashSpolečnost Nike však v průběhu let opakovaně dokázala, že dokáže prodávat lépe než kdokoli jiný, protože k ní stále tíhnou hvězdy sportovního světa. Před lety to byl Michael Jordan, ale Nike má obrovskou stáj sportovních hvězd, které podepsaly smlouvy o podpoře.Tyto sponzorské smlouvy se týkají prakticky všech sportů, od Cristiana Ronalda ve fotbale po Lebrona Jamese v basketbale. Sportovní fanoušci uvidí swoosh na většině svých oblíbených sportovců.Díky tomuto poznání může společnost Nike přilákat zákazníky do svého přímého maloobchodního kanálu, místo aby se spoléhala pouze na umístění v tradičních obchodech.