Ceny pšenice v pondělí prudce vzrostly a obchodníci poukazovali na nejistotu ohledně výhledu i v době, kdy plavidla odplouvala, zatímco na Ukrajině vzrostlo napětí, protože Rusko zahájilo masivní vlnu raketových útoků po celé zemi. Ukrajina je jedním z největších světových dodavatelů pšenice, kukuřice a rostlinného oleje a červencová dohoda o otevření tří černomořských přístavů měla zásadní význam pro zmírnění celosvětové potravinové krize.
Oznámení Ruska, že na neurčito pozastaví účast na dohodě o bezpečném průjezdu, kterou zprostředkovalo Turecko a OSN, vyvolalo všeobecné odsouzení ze strany Ukrajiny a jejích spojenců a americký prezident Joe Biden varoval, že to zvýší hladomor.
OSN však v neděli pozdě večer oznámila, že jednala se všemi stranami dohody, a dohodla se s Tureckem a Ukrajinou, že plavidla s potravinami budou z Ukrajiny odplouvat i v pondělí. Kontroly v istanbulském koordinačním centru budou pokračovat u lodí směřujících dovnitř i ven a do ukrajinských přístavů mají připlout i nová plavidla. Ruští delegáti byli informováni, uvedla OSN.
Lodě se přesouvají na základě toho, že Rusko pouze dočasně pozastavilo svou účast na provádění dohody, ale stále je jejím signatářem, uvedla kolem sedmé hodiny ráno londýnského času telefonicky Ismini Palla, mluvčí OSN pro černomořskou obilnou iniciativu. Podle podmínek iniciativy se všechny strany dohodly, že nebudou podnikat útoky proti obchodním a civilním lodím.

Pšenice v Chicagu dříve vyskočila až o 7,7 % na 8,9325 USD za bušl při pondělním otevření burzy. Kukuřice vzrostla až o 2,8 % a sójový olej o 3 %.
Obchodníci s obilovinami se již několik týdnů soustředí na blížící se termín 19. listopadu, kdy má být obnovena dohoda o obilném koridoru, zejména proto, že vysocí ruští představitelé dohodu opakovaně kritizovali a naznačovali, že jakékoli prodloužení bude vyžadovat obtížná jednání. Vývoz zpomaluje také narůstající počet lodí čekajících na inspekci v rámci dohody – ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj uvedl, že některé lodě čekají již tři týdny.
Dohoda o obilném koridoru se od počátku potýkala s překážkami a skepsí, protože pojišťovny a majitelé plavidel zvažovali rizika posílání nákladu přes Černé moře v době, kdy zuří válka.
Ukrajina sice od otevření koridoru odeslala více než 9 milionů tun zboží, ale stále jich ještě hodně zbývá. Sila byla přeplněna loňskou úrodou již v době obnovení vývozu po moři a zemědělci nyní sklízejí novou úrodu a zároveň sázejí pšenici a ječmen, které budou sklízeny v příštím roce.
Rusko pozastavilo svou účast na dohodě v sobotu po útoku dronů na jeho námořní flotilu a bez důkazů tvrdilo, že jeden z dronů mohl pocházet z lodi s obilím, která je součástí černomořské iniciativy. Ukrajina tato obvinění důrazně odmítla.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























