V prosinci 2019 vypukl skandál ve společnosti Away, výrobci zavazadel známém svými kufry s tvrdou skořepinou. Nespokojení zaměstnanci tehdy teprve čtyřleté společnosti si veřejně stěžovali na pracovní podmínky, což podnítilo mediální vyšetřování, které zjistilo, že od zaměstnanců se očekává dlouhá pracovní doba, že se budou vyhýbat čerpání dovolené v období, kdy je rušno, že budou odpovídat na vzkazy v noci a o víkendech a že budou upřednostňovat především potřeby zákazníků.
Obecně řečeno, jde o běžné – i když nedokonalé – normy v mnoha začínajících firmách. „Startup není práce od devíti do pěti,“ říká Leslie Feinzaigová, zakladatelka a výkonná ředitelka rizikové firmy Graham & Walker LLC, která se zaměřuje na ženy. „Tyto společnosti se rychle vyvíjejí a rychle rostou a každý, kdo v nich začne pracovat, by měl očekávat rychle se měnící prostředí a mít rád výzvy.“

Tehdejší generální ředitelka společnosti Away Steph Koreyová byla veřejně pranýřována za to, že vytvořila bezohlednou kulturu, která se řídila její vlastní nepřetržitou pracovní morálkou. Dočasně odstoupila, vrátila se a po několika měsících odešla natrvalo. Zástupce Koreyové odmítl žádost Bloomberg Businessweek o komentář.
Studie, která vyšla v červenci, osvětluje jednu z dynamik, která byla pravděpodobně ve hře: Ukázalo se, že zaměstnanci neočekávají, že šéfky budou trvat na dlouhé pracovní době, a nereagují dobře, když je požadována práce navíc. A to i ve startupech. Olenka Kacperczyková spolu s dalšími dvěma výzkumníky prošla desetileté údaje o pracovní době téměř 250 000 zaměstnanců ve více než 58 000 startupech v Portugalsku a zjistila, že zaměstnanci odpracovali o 7 % méně přesčasů, když byla šéfkou žena, a o 1 % méně v běžných hodinách. „Svým způsobem je to velmi depresivní zjištění,“ říká Kacperczyková, hlavní autorka studie, profesorka strategie a podnikání na Imperial College Business School v Londýně. „I když ženám poskytneme finanční prostředky a necháme je projít inkubátory nebo akcelerátory, existuje předsudek ze strany zaměstnanců, který rozhoduje o tom, zda bude jejich nový podnik nakonec úspěšný.“

Aby se v této věci hlouběji zorientovali, vymysleli experiment, v němž najímali online zaměstnance pro fiktivní společnost zabývající se analýzou dat, a to na práci, při níž identifikovali vedoucí pracovníky na fotografiích. Na konci práce fiktivní zakladatelé požádali pracovníky, aby provedli dodatečné kódování fotografií. Když žádost přišla od majitelů mužského pohlaví, pracovníci většinou souhlasili. Ženy? Pracovnice častěji odmítaly, a i když souhlasily, dělaly toho méně. Pozoruhodné je, že úkoly byly splněny stejně dobře bez ohledu na to, zda byl šéfem muž nebo žena, což naznačuje, že u žen zaostává pouze množství práce, nikoli její kvalita.
Když byli kodéři fotografií požádáni, aby své chování vysvětlili, v podstatě řekli, že je v pořádku říci ženě ne. „Lidé se cítí pohodlněji, když odstrčí a řeknou: ‚No, mám rodinné závazky, to musíte pochopit,'“ říká Peter Younkin, docent managementu na Lundquist College of Business na Oregonské univerzitě, který na studii pracoval. „U muže prostě předpokládají, že musí říci ano a že zakladatelé-muži nebudou chápat rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem a budou je v budoucnu trestat.“
Předsudky obvykle zůstávají v každodenní zkušenosti jednotlivců nepovšimnuty, a i když jsou zjevné, firmy se obvykle soustředí na nerovnosti, které mohou vidět i napravit, například na rozdíly v odměňování žen a mužů, říká Isabelle Solalová, odborná asistentka managementu na Essec Business School v Paříži. Na výzkumu se nepodílela a chválí jeho „kombinaci reálných a experimentálních dat, takže jsme schopni vidět skutečný problém managementu v souvislostech“, stejně jako jeho zohlednění diskriminace, která přechází od zaměstnance k šéfovi.

Investoři se zakladatelek důsledně ptají na jejich záměry v oblasti plánování rodiny a grilují úspěšné zakladatelky ohledně jejich schopností – což jsou zkušenosti, které zakladatelé-muži nesdílejí, říká Amelia Sudová, šéfka akcelerátoru pro vedoucí pracovníky ve Female Founders, což je 60tisícová evropská komunita se známými startupy a akcelerátory pro vedoucí pracovníky. Předsudky zdola, které výzkumníci identifikovali, pro ni byly novinkou. „Moje první reakce byla: ‚Nemůžu uvěřit, že to přichází i z úrovně zaměstnanců,'“ říká Sudová. „Naše zakladatelky se opravdu, ale opravdu soustředí na kulturu a hodně mluví o tom, aby každý měl přiměřenou pracovní zátěž a cítil se začleněný, a ne: ‚Hele, my budeme jen hodně pracovat‘.“
Výzkumníci tvrdí, že ženy šéfky všude na světě pravděpodobně čelí stejnému problému. Problém však škodí zejména startupům, kde je práce navíc životně důležitá, protože malé týmy musí zvládnout velké výkony. Méně produktivní zaměstnanci odvedou méně práce, což může snížit tržby, zisky a dlouhodobé výsledky. „Vysoký růst spočívá v tom, že zaměstnanci vynakládají toto diskrétní úsilí,“ říká Kacperczyková. Vedoucí startupů podle ní musí umět motivovat své zaměstnance k práci přesčas s tím, že typická struktura odměňování zahrnující podíl zaměstnanců znamená, že pokud podnik nakonec uspěje, všichni budou mít odměnu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























