Ve skutečnosti se většina lidí cítí poněkud nepříjemně, když si od druhých vyžádá zpětnou vazbu, pokud se záměrně nevěnuje impression managementu, protože alespoň teoreticky by mělo být vyhledávání zpětné vazby považováno za projev vyspělosti, zvědavosti a silné touhy po zlepšení.
O zpětné vazbě existuje solidní vědecká studie, která potvrzuje mnoho intuitivních výhod, jež jsou základem této činnosti, od získání sebepoznání a důvěry až po zlepšení vlastního výkonu. Je také realistické (a užitečné) uznat, že existuje mnoho důvodů, proč se lidé zdráhají vyhledat zpětnou vazbu, a sice:
VYPADÁTE PAK MÉNĚ KOMPETENTNÍ
Sebevědomí a asertivita jsou často mylně považovány za kompetenci, přestože s ní souvisí jen okrajově (a často nepřímo). Dojmy však vládnou, zejména pokud je vytvářejí vaši šéfové nebo nadřízení.
LIDÉ JSOU OBECNĚ PŘÍLIŠ ZDVOŘILÍ
Pokud je vyhledávání zpětné vazby důležité, poskytování kritické, konstruktivní zpětné vazby lidem je tím, co ji ve skutečnosti dělá. Manažeři to však často dělají neradi a místo toho raději udržují s ostatními srdečné a příjemné vztahy. Přitom se často zdržujeme obtížných rozhovorů. Radikální upřímnost je spíše výjimkou než normou a příliš mnoho manažerů se raději vyhýbá poskytování negativní zpětné vazby, přestože má zásadní význam pro to, aby pomohla zaměstnanci se zlepšit.
LIDÉ NEJSOU PŘÍLIŠ DOBŘÍ V POSKYTOVÁNÍ ZPĚTNÉ VAZBY
Zdroj: Unsplash
I když zdvořilost není překážkou, existuje spousta případů, kdy lidé prostě nejsou dobře vybaveni k tomu, aby ji poskytovali. Buď nebyli schopni dobře sledovat nebo monitorovat výkony lidí, nebo jsou zaujatí svými osobními preferencemi, intuicí a programy. To může vysvětlovat, proč třetina intervencí poskytujících zpětnou vazbu nedokáže zlepšit výkon lidí a třetina jej ve skutečnosti zhoršuje.
K PŘIJÍMÁNÍ JE ZAPOTŘEBÍ SKUTEČNÁ OTEVŘENOST
Je-li vyhledávání zpětné vazby těžké, být k ní vnímavý je ještě těžší, zejména když slyšíme to, co slyšet nechceme. Musíte být opravdu zvědaví, pokorní a otevření, abyste si osvojili názor na sebe, který se neshoduje s vaším pozitivním pohledem na sebe sama. To je důvod, proč většina lidí nereaguje dobře, když jsou kritizováni.
Náš živočišný druh má zvláštní dar zkreslovat realitu způsobem, který nafukuje jeho ego. Pokud o sobě chcete mít vysoké mínění, možná stejně vysoké jako váš partner nebo rodiče, zdržte se dotazů, co byste mohli dělat lépe. Všimněte si, že naše pozitivní iluze o velikosti jsou často odměňovány: čím výše o sobě smýšlíte, tím je pravděpodobnější, že přesvědčíte ostatní, aby o vás smýšleli také vysoko. Dokud se o vás nikdo nedozví, stagnujete nebo nakonec zjistíte, že jste propásli cenné příležitosti dozvědět se, co nevíte, abyste se zlepšili.
Stručně řečeno, to, že je něco oprávněné, ještě neznamená, že je to užitečné. Ačkoli výše uvedené skutečnosti mohou vysvětlovat, proč se většina z nás vyhýbá vyhledávání zpětné vazby, a to i ve chvílích, kdy ji nejvíce potřebujeme, je chytré tyto překážky překonat a využít tak mnoha výhod zpětné vazby.
POMÁHÁ POCHOPIT, JAK NÁS VIDÍ OSTATNÍ LIDÉ
Zdroj: Unsplash
Vzhledem k tomu, že všichni jsme přijímáni, propouštěni a povyšováni na základě toho, co si o nás myslí ostatní, je vždy užitečné získat představu o tom, co to je.
UKAZUJE VŮLI UČIT SE A ZLEPŠOVAT SE
Ačkoli ti, kteří falešně ztotožňují talent s asertivitou nebo sebeprosazováním, nemusí chápat hodnotu vyhledávání zpětné vazby, chytří a kompetentní lidé ji pravděpodobně budou považovat za známku talentu a ctižádosti. Navíc musíte být dost nejistí, abyste se zdrželi kladení otázek, protože chcete působit jistě. Stejně tak to platí i naopak. Lidé, kteří se skutečně nebojí a mají odvahu, požádají ostatní o zpětnou vazbu bez ohledu na to, jak bolestivá může být jejich odpověď. Postaví se k tomu čelem.
PROJEVUJE MINIMÁLNÍ ÚROVEŇ POKORY
Upřímné požádání o zpětnou vazbu, zejména takovou, která vám pomůže se zlepšit, vyjadřuje pocit pokory. Uznáváte, že nevíte všechno, co je třeba vědět, a že se chcete učit. Naproti tomu arogantní lidé budou o zpětnou vazbu žádat jen zřídka, s výjimkou snahy o namazání svého ega („Nebyl jsem skvělý?“). Není překvapením, že pokora je vyhledávanou vlastností, která pozitivně přispívá k našemu kariérnímu úspěchu.
ZVYŠUJE SEBEVĚDOMÍ
Zdroj: Unsplash
Navzdory všeobecnému přesvědčení není sebeuvědomění o introspekci, jako je „nalezení sebe sama“ v Indii, vědomé meditaci nebo ayahuaskovém retreatu. Ve skutečnosti jde o uvědomění si druhých: uvědomění si toho, jak vás vidí lidé. Navzdory naší sebestředné kultuře a našim egoistickým pudům pochází veškerý smysl od druhých a jen pokud jsme otevřeni jeho zvnitřnění, můžeme si vytvořit zdravé a zralé sebepojetí, místo abychom žili uvězněni ve své klamné narcistické bublině fantazie.
VYUŽÍVÁ SÍLU DISTRIBUOVANÉ ODBORNOSTI
Jak poznamenává Amy Edmondsonová, nemá smysl žít ve znalostní ekonomice, pokud nemáme přístup k distribuovaným znalostem a odborným znalostem, které spočívají v ostatních. Zpětná vazba je k tomu prostředníkem, nádobou. Čím více se můžete učit od ostatních a přenášet jejich zkušenosti do svých odborných znalostí, tím chytřejšími se stáváte.
Ve skutečnosti se většina lidí cítí poněkud nepříjemně, když si od druhých vyžádá zpětnou vazbu, pokud se záměrně nevěnuje impression managementu, protože alespoň teoreticky by mělo být vyhledávání zpětné vazby považováno za projev vyspělosti, zvědavosti a silné touhy po zlepšení.O zpětné vazbě existuje solidní vědecká studie, která potvrzuje mnoho intuitivních výhod, jež jsou základem této činnosti, od získání sebepoznání a důvěry až po zlepšení vlastního výkonu. Je také realistické uznat, že existuje mnoho důvodů, proč se lidé zdráhají vyhledat zpětnou vazbu, a sice:VYPADÁTE PAK MÉNĚ KOMPETENTNÍSebevědomí a asertivita jsou často mylně považovány za kompetenci, přestože s ní souvisí jen okrajově . Dojmy však vládnou, zejména pokud je vytvářejí vaši šéfové nebo nadřízení.LIDÉ JSOU OBECNĚ PŘÍLIŠ ZDVOŘILÍPokud je vyhledávání zpětné vazby důležité, poskytování kritické, konstruktivní zpětné vazby lidem je tím, co ji ve skutečnosti dělá. Manažeři to však často dělají neradi a místo toho raději udržují s ostatními srdečné a příjemné vztahy. Přitom se často zdržujeme obtížných rozhovorů. Radikální upřímnost je spíše výjimkou než normou a příliš mnoho manažerů se raději vyhýbá poskytování negativní zpětné vazby, přestože má zásadní význam pro to, aby pomohla zaměstnanci se zlepšit.LIDÉ NEJSOU PŘÍLIŠ DOBŘÍ V POSKYTOVÁNÍ ZPĚTNÉ VAZBYZdroj: UnsplashI když zdvořilost není překážkou, existuje spousta případů, kdy lidé prostě nejsou dobře vybaveni k tomu, aby ji poskytovali. Buď nebyli schopni dobře sledovat nebo monitorovat výkony lidí, nebo jsou zaujatí svými osobními preferencemi, intuicí a programy. To může vysvětlovat, proč třetina intervencí poskytujících zpětnou vazbu nedokáže zlepšit výkon lidí a třetina jej ve skutečnosti zhoršuje.K PŘIJÍMÁNÍ JE ZAPOTŘEBÍ SKUTEČNÁ OTEVŘENOSTJe-li vyhledávání zpětné vazby těžké, být k ní vnímavý je ještě těžší, zejména když slyšíme to, co slyšet nechceme. Musíte být opravdu zvědaví, pokorní a otevření, abyste si osvojili názor na sebe, který se neshoduje s vaším pozitivním pohledem na sebe sama. To je důvod, proč většina lidí nereaguje dobře, když jsou kritizováni.Chcete využít této příležitosti?JE MNOHEM PŘÍJEMNĚJŠÍ BÝT PODVEDENNáš živočišný druh má zvláštní dar zkreslovat realitu způsobem, který nafukuje jeho ego. Pokud o sobě chcete mít vysoké mínění, možná stejně vysoké jako váš partner nebo rodiče, zdržte se dotazů, co byste mohli dělat lépe. Všimněte si, že naše pozitivní iluze o velikosti jsou často odměňovány: čím výše o sobě smýšlíte, tím je pravděpodobnější, že přesvědčíte ostatní, aby o vás smýšleli také vysoko. Dokud se o vás nikdo nedozví, stagnujete nebo nakonec zjistíte, že jste propásli cenné příležitosti dozvědět se, co nevíte, abyste se zlepšili.Stručně řečeno, to, že je něco oprávněné, ještě neznamená, že je to užitečné. Ačkoli výše uvedené skutečnosti mohou vysvětlovat, proč se většina z nás vyhýbá vyhledávání zpětné vazby, a to i ve chvílích, kdy ji nejvíce potřebujeme, je chytré tyto překážky překonat a využít tak mnoha výhod zpětné vazby.POMÁHÁ POCHOPIT, JAK NÁS VIDÍ OSTATNÍ LIDÉZdroj: UnsplashVzhledem k tomu, že všichni jsme přijímáni, propouštěni a povyšováni na základě toho, co si o nás myslí ostatní, je vždy užitečné získat představu o tom, co to je.UKAZUJE VŮLI UČIT SE A ZLEPŠOVAT SEAčkoli ti, kteří falešně ztotožňují talent s asertivitou nebo sebeprosazováním, nemusí chápat hodnotu vyhledávání zpětné vazby, chytří a kompetentní lidé ji pravděpodobně budou považovat za známku talentu a ctižádosti. Navíc musíte být dost nejistí, abyste se zdrželi kladení otázek, protože chcete působit jistě. Stejně tak to platí i naopak. Lidé, kteří se skutečně nebojí a mají odvahu, požádají ostatní o zpětnou vazbu bez ohledu na to, jak bolestivá může být jejich odpověď. Postaví se k tomu čelem.PROJEVUJE MINIMÁLNÍ ÚROVEŇ POKORYUpřímné požádání o zpětnou vazbu, zejména takovou, která vám pomůže se zlepšit, vyjadřuje pocit pokory. Uznáváte, že nevíte všechno, co je třeba vědět, a že se chcete učit. Naproti tomu arogantní lidé budou o zpětnou vazbu žádat jen zřídka, s výjimkou snahy o namazání svého ega . Není překvapením, že pokora je vyhledávanou vlastností, která pozitivně přispívá k našemu kariérnímu úspěchu.ZVYŠUJE SEBEVĚDOMÍZdroj: UnsplashNavzdory všeobecnému přesvědčení není sebeuvědomění o introspekci, jako je „nalezení sebe sama“ v Indii, vědomé meditaci nebo ayahuaskovém retreatu. Ve skutečnosti jde o uvědomění si druhých: uvědomění si toho, jak vás vidí lidé. Navzdory naší sebestředné kultuře a našim egoistickým pudům pochází veškerý smysl od druhých a jen pokud jsme otevřeni jeho zvnitřnění, můžeme si vytvořit zdravé a zralé sebepojetí, místo abychom žili uvězněni ve své klamné narcistické bublině fantazie.VYUŽÍVÁ SÍLU DISTRIBUOVANÉ ODBORNOSTIJak poznamenává Amy Edmondsonová, nemá smysl žít ve znalostní ekonomice, pokud nemáme přístup k distribuovaným znalostem a odborným znalostem, které spočívají v ostatních. Zpětná vazba je k tomu prostředníkem, nádobou. Čím více se můžete učit od ostatních a přenášet jejich zkušenosti do svých odborných znalostí, tím chytřejšími se stáváte.