Automobily značky Toyota se vám mohou líbit, akcie se vám líbit nebudou
Navzdory pokračující kritice minulý týden generální ředitel Toyoty (TM) Akio Toyoda potvrdil svůj plán pokračovat ve financování různých elektrifikovaných vozidel, místo aby všechny své zdroje věnoval plně elektrickým osobním a nákladním automobilům.
„Elektromobilům bude trvat déle, než se dostanou do hlavního proudu, než by nám média chtěla namluvit,“ řekl Toyoda a dodal, že „Toyota může vyrobit osm plug-in hybridů s dojezdem 40 km na jeden elektromobil na baterie s dojezdem 320 km a ušetřit až osmkrát více uhlíku vypouštěného do atmosféry.“
Podle amerického Úřadu pro dopravu ujede průměrný Američan 29 mil denně. To znamená, že většina Američanů by mohla jezdit s plug-in hybridním modelem Toyota a benzín by používala jen zřídka, pokud vůbec. Na rozdíl od tradičních hybridů na plyn a elektřinu, které jezdí na benzín s asistencí elektromotoru, plug-in hybridy mohou na krátké vzdálenosti jezdit pouze na elektřinu. A jejich prodeje rostou. V roce 2021 automobilky prodaly 176 000 plug-in hybridů, což je nárůst oproti 69 000 v roce 2020. A analytici očekávají, že v roce 2022 jejich prodej překročí 180 000 kusů.
Zdroj: Getty Images
Člověk by si myslel, že Toyota bude na špici s modely, jako je RAV4 Prime, který ujede 42 km na elektřinu. Ale není tomu tak.
Prodej klesá
Přestože je každý model Toyoty nabízen s hybridním pohonem, Jeep Wrangler 4xe od společnosti Stellantis (STLA) se stal nejprodávanějším plug-in hybridem v Americe. Toyota, která si od General Motors (GM) převzala korunu nejprodávanějšího automobilu ve Spojených státech, o tento titul letos s největší pravděpodobností přijde. Prodeje Toyoty a Lexusu ve Spojených státech za první tři čtvrtletí letošního roku klesly o 15,4 % na 1 571 714 vozů, zatímco prodeje GM za prvních devět měsíců klesly o 7,2 % na 1 639 591 vozů.
Toyota obvinila svůj výrobní systém, který omezuje výrobu a ziskovost, protože společnost čelí omezením ze strany dodavatelů, ačkoli společnost tvrdí, že prodává všechna auta, která dokáže vyrobit. To vedlo k 42% poklesu čtvrtletního zisku ve druhém čtvrtletí.
Zdroj: Getty Images
Co je špatně?
Toyota uvedla, že nedostatek dodavatelů, například polovodičů, ovlivní výrobu elektromobilů. Nezdá se však, že by to Toyota myslela s elektrickými vozidly vážně, vzhledem k neochotě Akia Toyody přijmout elektrická vozidla a nedávnému stažení (včetně příkazu k zákazu jízdy) modelu bZ4X z roku 2023, svého prvního elektrického vozidla – ačkoli do roku 2025 plánuje mít na trhu 15 elektrických vozidel.
Vzhledem k dosavadním výsledkům se však teprve ukáže, jak dlouho bude trvat, než se elektromobily Toyota stanou úspěšnými nebo ziskovými. To je obzvláště prozíravé vzhledem ke konkurenci domácích výrobců, jako jsou Ford (F), GM, Tesla (TSLA) a Rivian (RIVN), kteří již vyrábějí čistě bateriové elektromobily bez podobných problémů.
Mezitím společnost pokračuje v propagaci svých hybridů a vozu Mirai s palivovými články, který je na americkém trhu anomálií. (Vozidlo s palivovými články je elektromobil, který k výrobě elektřiny využívá palivový článek poháněný vodíkem, nikoli baterii.) Takový důraz na plug-iny má velkou váhu na její akcie, protože automobilový trh zjevně směřuje k elektromobilům.
Zdroj: Unsplash
Jak ekologická je Toyota?
Zatímco Toyota považuje své hybridy za ekologickou technologii, jiní s tím nesouhlasí.
„Faktem je, že hybrid dnes není ekologická technologie. Hybridní Prius je poháněn spalovacím motorem, který znečišťuje ovzduší a který se nachází v každém autě s plynovým motorem,“ napsal Sierra Club v srpnovém příspěvku na svém blogu.
Akio Toyoda má sice v otázce elektrifikace vozidel pravdu, ale jeho upřímnost je vnímána jako odraz neochoty společnosti být silnějším konkurentem v oblasti elektrických vozidel. To posiluje dojem, že Toyota není špičkovou automobilkou, protože jí chybí elektromobily, které zákazníci přijímají, i když obavy z inflace by mohly být brzdou budoucích prodejů. Vzhledem k problémům, s nimiž se společnost potýká při stavbě jednoho modelu EV, by názory Toyody mohly podkopávat ocenění akcií společnosti a zajistit, že jiné akcie automobilového průmyslu by mohly být lepší koupí.
„Elektromobilům bude trvat déle, než se dostanou do hlavního proudu, než by nám média chtěla namluvit,“ řekl Toyoda a dodal, že „Toyota může vyrobit osm plug-in hybridů s dojezdem 40 km na jeden elektromobil na baterie s dojezdem 320 km a ušetřit až osmkrát více uhlíku vypouštěného do atmosféry.“Podle amerického Úřadu pro dopravu ujede průměrný Američan 29 mil denně. To znamená, že většina Američanů by mohla jezdit s plug-in hybridním modelem Toyota a benzín by používala jen zřídka, pokud vůbec. Na rozdíl od tradičních hybridů na plyn a elektřinu, které jezdí na benzín s asistencí elektromotoru, plug-in hybridy mohou na krátké vzdálenosti jezdit pouze na elektřinu. A jejich prodeje rostou. V roce 2021 automobilky prodaly 176 000 plug-in hybridů, což je nárůst oproti 69 000 v roce 2020. A analytici očekávají, že v roce 2022 jejich prodej překročí 180 000 kusů.Zdroj: Getty ImagesČlověk by si myslel, že Toyota bude na špici s modely, jako je RAV4 Prime, který ujede 42 km na elektřinu. Ale není tomu tak.Přestože je každý model Toyoty nabízen s hybridním pohonem, Jeep Wrangler 4xe od společnosti Stellantis se stal nejprodávanějším plug-in hybridem v Americe. Toyota, která si od General Motors převzala korunu nejprodávanějšího automobilu ve Spojených státech, o tento titul letos s největší pravděpodobností přijde. Prodeje Toyoty a Lexusu ve Spojených státech za první tři čtvrtletí letošního roku klesly o 15,4 % na 1 571 714 vozů, zatímco prodeje GM za prvních devět měsíců klesly o 7,2 % na 1 639 591 vozů.Chcete využít této příležitosti?Toyota obvinila svůj výrobní systém, který omezuje výrobu a ziskovost, protože společnost čelí omezením ze strany dodavatelů, ačkoli společnost tvrdí, že prodává všechna auta, která dokáže vyrobit. To vedlo k 42% poklesu čtvrtletního zisku ve druhém čtvrtletí.Zdroj: Getty Images
Toyota uvedla, že nedostatek dodavatelů, například polovodičů, ovlivní výrobu elektromobilů. Nezdá se však, že by to Toyota myslela s elektrickými vozidly vážně, vzhledem k neochotě Akia Toyody přijmout elektrická vozidla a nedávnému stažení modelu bZ4X z roku 2023, svého prvního elektrického vozidla – ačkoli do roku 2025 plánuje mít na trhu 15 elektrických vozidel.Vzhledem k dosavadním výsledkům se však teprve ukáže, jak dlouho bude trvat, než se elektromobily Toyota stanou úspěšnými nebo ziskovými. To je obzvláště prozíravé vzhledem ke konkurenci domácích výrobců, jako jsou Ford , GM, Tesla a Rivian , kteří již vyrábějí čistě bateriové elektromobily bez podobných problémů.Mezitím společnost pokračuje v propagaci svých hybridů a vozu Mirai s palivovými články, který je na americkém trhu anomálií. Takový důraz na plug-iny má velkou váhu na její akcie, protože automobilový trh zjevně směřuje k elektromobilům.Zdroj: UnsplashZatímco Toyota považuje své hybridy za ekologickou technologii, jiní s tím nesouhlasí.„Faktem je, že hybrid dnes není ekologická technologie. Hybridní Prius je poháněn spalovacím motorem, který znečišťuje ovzduší a který se nachází v každém autě s plynovým motorem,“ napsal Sierra Club v srpnovém příspěvku na svém blogu.Akio Toyoda má sice v otázce elektrifikace vozidel pravdu, ale jeho upřímnost je vnímána jako odraz neochoty společnosti být silnějším konkurentem v oblasti elektrických vozidel. To posiluje dojem, že Toyota není špičkovou automobilkou, protože jí chybí elektromobily, které zákazníci přijímají, i když obavy z inflace by mohly být brzdou budoucích prodejů. Vzhledem k problémům, s nimiž se společnost potýká při stavbě jednoho modelu EV, by názory Toyody mohly podkopávat ocenění akcií společnosti a zajistit, že jiné akcie automobilového průmyslu by mohly být lepší koupí.
Hongkongská burza zažívá v posledních měsících opětovné oživení a zvyšující se množství technologických titulů přitahuje pozornost globálních investorů. Do tohoto...