Humanoidní roboti budou do 10 let tvořit trh v hodnotě 6 miliard dolarů
Roboti, kteří pracují jako lidé, jsou na vzestupu a investoři, kteří chtějí na tento trend vsadit, mají podle Goldman Sachs spoustu možností, jak na tuto rostoucí technologii v příštím desetiletí vsadit.
Firma odhaduje, že za 10 až 15 let je dosažitelné, aby trh s humanoidními roboty dosáhl 6 miliard dolarů a dále rostl.
Kromě toho by toto odvětví mohlo vyplnit důležité části trhu práce – do roku 2030 by mohlo představovat 4 % nedostatku pracovních sil ve výrobě v USA a do roku 2035 2 % nedostatku pracovníků pro péči o seniory ve světě.
„Pokud se podaří zcela překonat překážky v podobě návrhu produktu, způsobu využití, technologie, cenové dostupnosti a širokého přijetí ze strany veřejnosti, předpokládáme, že trh do roku 2035E dosáhne podle modrého scénáře až 154 miliard USD (což se blíží celosvětovému trhu s elektromobily a jedné třetině celosvětového trhu s chytrými telefony od roku 2021), což naznačuje, že problémy s nedostatkem pracovních sil, například pro výrobu a péči o seniory, lze do značné míry vyřešit,“ napsala Jacqueline Duová ve zprávě z 2. listopadu.
Zdroj: Getty Images
Roboti nejsou v práci žádnou novinkou Technologie humanoidních robotů nejsou podle Duové nové – mnoho nízko kvalifikovaných, opakujících se úkolů bylo nahrazeno roboty -, ale jsou pokračováním stávajících aplikací včetně průmyslových robotů a autonomních vozidel s komplexnější integrací.
Prognóza růstu v tomto odvětví ukazuje, že humanoidní roboti by se mohli stát široce rozšířeným koncovým zařízením, a to hned po chytrých telefonech a elektromobilech, uvádí Goldman Sachs.
Společnost Tesla na svém posledním dni pro investory předvedla humanoidního robota Optimus a uvedla, že v příštích pěti až deseti letech plánuje dodávat miliony těchto jednotek. Chce také, aby roboti byli levnější než automobily.
To dává určité vodítko k budoucnosti humanoidních robotů, kteří by pravděpodobně našli své první uplatnění v továrnách a mohli by být obzvláště cenní, pokud by byli schopni pracovat až osm hodin denně – předchozí modely byly schopny pracovat nepřetržitě pouze jednu nebo dvě hodiny.
Samozřejmě, než takové stroje převezmou práci, kterou v současnosti vykonávají lidé, bude muset dojít k technologickému pokroku a náklady se budou muset snížit, aby „byly konkurenceschopné s dvouletým platem pracovníka s minimální mzdou“, uvádí se v poznámce.
To by mohlo být brzy na obzoru.
Zdroj: Getty Images
„Za předpokladu, že bude dosaženo technologické úrovně, a s odkazem na historické snižování nákladů na výrobu elektromobilů naše hodnocení naznačuje, že tovární aplikace by mohly být ekonomicky životaschopné v letech 2025E-28E a spotřebitelské aplikace v letech 2030E-2035E,“ uvedla Duová s tím, že nad touto úvahou o návratnosti ze strany zákazníků by mohla převážit bezprostřední potřeba vyplnit nedostatek pracovních sil.
Kde leží investiční příležitosti Firma sestavila seznam akcií ve svém pokrytém vesmíru, které by mohly těžit z trendu zavádění humanoidních robotů v několika různých oblastech.
Pokrytí společnosti Goldman Sachs zahrnuje společnosti z Číny, Japonska, Evropy a USA a neomezuje se pouze na akcie s nákupním hodnocením.
Goldman Sachs v současné době vidí nejviditelnější investiční příležitost v pohybových složkách, uvádí se v poznámce.
Důvodem je vyspělejší dodavatelský řetězec ze stávajících aplikací průmyslových robotů a automatizace. Je zde také dlouhá dráha potenciálního růstu.
„V modrém scénáři vidíme u klíčových akcií (Leaderdrive/HDS/Hiwin/THK/Sanhua) rozpětí 21-463 % přírůstku tržeb do roku 2030E oproti skutečným tržbám ze stávajícího podnikání v roce 2021, zatímco v základním případě vidíme 2-35 %,“ napsala Duová. Firma v této kategorii nedoporučuje žádná jména kótovaná v USA.
Snímací moduly by také mohly těžit a využívat technologie ze stávajících existujících dodavatelských řetězců pokročilých asistenčních systémů řidiče. Investoři se mohou zaměřit na nákup akcií, jako jsou Aptiv PLC a Magna International, aby tento růst zachytili, uvedla firma.
„Mezi čtyři základní typy senzorů používaných v systémech ADAS patří kamera, radar, ultrazvuk a lidar. Každý senzor má své vlastní výhody a omezení, a proto budou humanoidní roboti i ADAS využívat jejich kombinaci, známou jako sada senzorů,“ uvedla Duová.
Ještě více příležitostí se skrývá v křížení senzorů používaných v elektrických a autonomních vozidlech a toho, co by se mohlo používat v humanoidních robotech.
Zdroj: Getty Images
„To, co je v senzorovém modulu humanoidních robotů jedinečné, je gyroskop/jednotka pro měření setrvačnosti (IMU), která udržuje rovnováhu robota,“ řekla Duová. Nižší třídy IMU se obvykle nacházejí v dopravních prostředcích, zatímco vyšší třídy dokáží snímat pohyb v trojrozměrném prostoru a používají se v letectví a kosmonautice. Mohly by to být společnosti jako Raytheon Technologies a Honeywell.
Software versus hardware Některé příležitosti, které Goldman Sachs vidí, se samozřejmě projeví až po nějaké době. A není hned jasné, zda vítězové v této oblasti budou na straně hardwaru, který vyrábí roboty, nebo na straně softwaru, který vyvíjí počítačové systémy, jež je řídí.
„Myslíme si, že v budoucnu stále není jasné, zda se důležitějším aspektem humanoidních robotů stane hardware nebo software,“ řekla Duová a dodal, že nákladová omezení budou nutit hráče najít správnou rovnováhu mezi oběma aspekty.
„Předchozím začínajícím firmám se nepodařilo získat přístup na masový trh, protože nedokázaly snížit náklady,“ řekla. „Budoucí pokusy o humanoidní roboty se budou muset rozhodnout, zda mohou snížit využití hardwarových komponent a nechat software převzít analytickou roli.“
Firma odhaduje, že za 10 až 15 let je dosažitelné, aby trh s humanoidními roboty dosáhl 6 miliard dolarů a dále rostl.Kromě toho by toto odvětví mohlo vyplnit důležité části trhu práce – do roku 2030 by mohlo představovat 4 % nedostatku pracovních sil ve výrobě v USA a do roku 2035 2 % nedostatku pracovníků pro péči o seniory ve světě.„Pokud se podaří zcela překonat překážky v podobě návrhu produktu, způsobu využití, technologie, cenové dostupnosti a širokého přijetí ze strany veřejnosti, předpokládáme, že trh do roku 2035E dosáhne podle modrého scénáře až 154 miliard USD , což naznačuje, že problémy s nedostatkem pracovních sil, například pro výrobu a péči o seniory, lze do značné míry vyřešit,“ napsala Jacqueline Duová ve zprávě z 2. listopadu.Zdroj: Getty ImagesRoboti nejsou v práci žádnou novinkouTechnologie humanoidních robotů nejsou podle Duové nové – mnoho nízko kvalifikovaných, opakujících se úkolů bylo nahrazeno roboty -, ale jsou pokračováním stávajících aplikací včetně průmyslových robotů a autonomních vozidel s komplexnější integrací.Prognóza růstu v tomto odvětví ukazuje, že humanoidní roboti by se mohli stát široce rozšířeným koncovým zařízením, a to hned po chytrých telefonech a elektromobilech, uvádí Goldman Sachs.Společnost Tesla na svém posledním dni pro investory předvedla humanoidního robota Optimus a uvedla, že v příštích pěti až deseti letech plánuje dodávat miliony těchto jednotek. Chce také, aby roboti byli levnější než automobily.Chcete využít této příležitosti?To dává určité vodítko k budoucnosti humanoidních robotů, kteří by pravděpodobně našli své první uplatnění v továrnách a mohli by být obzvláště cenní, pokud by byli schopni pracovat až osm hodin denně – předchozí modely byly schopny pracovat nepřetržitě pouze jednu nebo dvě hodiny.Samozřejmě, než takové stroje převezmou práci, kterou v současnosti vykonávají lidé, bude muset dojít k technologickému pokroku a náklady se budou muset snížit, aby „byly konkurenceschopné s dvouletým platem pracovníka s minimální mzdou“, uvádí se v poznámce.To by mohlo být brzy na obzoru.Zdroj: Getty Images„Za předpokladu, že bude dosaženo technologické úrovně, a s odkazem na historické snižování nákladů na výrobu elektromobilů naše hodnocení naznačuje, že tovární aplikace by mohly být ekonomicky životaschopné v letech 2025E-28E a spotřebitelské aplikace v letech 2030E-2035E,“ uvedla Duová s tím, že nad touto úvahou o návratnosti ze strany zákazníků by mohla převážit bezprostřední potřeba vyplnit nedostatek pracovních sil.Kde leží investiční příležitostiFirma sestavila seznam akcií ve svém pokrytém vesmíru, které by mohly těžit z trendu zavádění humanoidních robotů v několika různých oblastech.Pokrytí společnosti Goldman Sachs zahrnuje společnosti z Číny, Japonska, Evropy a USA a neomezuje se pouze na akcie s nákupním hodnocením.Goldman Sachs v současné době vidí nejviditelnější investiční příležitost v pohybových složkách, uvádí se v poznámce.Důvodem je vyspělejší dodavatelský řetězec ze stávajících aplikací průmyslových robotů a automatizace. Je zde také dlouhá dráha potenciálního růstu.„V modrém scénáři vidíme u klíčových akcií rozpětí 21-463 % přírůstku tržeb do roku 2030E oproti skutečným tržbám ze stávajícího podnikání v roce 2021, zatímco v základním případě vidíme 2-35 %,“ napsala Duová. Firma v této kategorii nedoporučuje žádná jména kótovaná v USA.Snímací moduly by také mohly těžit a využívat technologie ze stávajících existujících dodavatelských řetězců pokročilých asistenčních systémů řidiče. Investoři se mohou zaměřit na nákup akcií, jako jsou Aptiv PLC a Magna International, aby tento růst zachytili, uvedla firma.„Mezi čtyři základní typy senzorů používaných v systémech ADAS patří kamera, radar, ultrazvuk a lidar. Každý senzor má své vlastní výhody a omezení, a proto budou humanoidní roboti i ADAS využívat jejich kombinaci, známou jako sada senzorů,“ uvedla Duová.Ještě více příležitostí se skrývá v křížení senzorů používaných v elektrických a autonomních vozidlech a toho, co by se mohlo používat v humanoidních robotech.Zdroj: Getty Images„To, co je v senzorovém modulu humanoidních robotů jedinečné, je gyroskop/jednotka pro měření setrvačnosti , která udržuje rovnováhu robota,“ řekla Duová. Nižší třídy IMU se obvykle nacházejí v dopravních prostředcích, zatímco vyšší třídy dokáží snímat pohyb v trojrozměrném prostoru a používají se v letectví a kosmonautice. Mohly by to být společnosti jako Raytheon Technologies a Honeywell.Software versus hardwareNěkteré příležitosti, které Goldman Sachs vidí, se samozřejmě projeví až po nějaké době. A není hned jasné, zda vítězové v této oblasti budou na straně hardwaru, který vyrábí roboty, nebo na straně softwaru, který vyvíjí počítačové systémy, jež je řídí.„Myslíme si, že v budoucnu stále není jasné, zda se důležitějším aspektem humanoidních robotů stane hardware nebo software,“ řekla Duová a dodal, že nákladová omezení budou nutit hráče najít správnou rovnováhu mezi oběma aspekty.„Předchozím začínajícím firmám se nepodařilo získat přístup na masový trh, protože nedokázaly snížit náklady,“ řekla. „Budoucí pokusy o humanoidní roboty se budou muset rozhodnout, zda mohou snížit využití hardwarových komponent a nechat software převzít analytickou roli.“