Na podnikání to zatím vliv nemá, ale v určitém okamžiku by mohlo. Zde je důvod, proč by investoři měli zůstat obezřetní.
Unie nabírá na síle
Od hlasování o odborech v první prodejně Starbucks v prosinci loňského roku uběhl dlouhý čas. Věci pokročily; přibližně 182 obchodů úspěšně založilo odbory, 35 neuspělo a 96 hlasování zůstává otevřených.
Hnutí za vytvoření odborů bylo zpočátku ojedinělé, ale nyní se rozšířilo po celých Spojených státech a nyní se zdá, že by se nakonec mohlo hlasovat ve většině obchodů.
Zdroj: Unsplash
S přibývajícím počtem obchodů, které zakládají odbory, se vztahy mezi podnikovou kanceláří a zaměstnanci stávají stále napjatějšími. V květnu Starbucks oznámil zvýšení platů, ale pouze v prodejnách, kde nepůsobí odbory, a odvolal se na požadavek vyjednávání, které musí společnost podstoupit, aby mohla provést jakékoli změny v odměňování nebo benefitech v prodejnách, kde působí odbory. Odbory povolily společnosti rozšířit zvýšení mezd na organizované prodejny, ale to zůstává na mrtvém bodě.
Mezitím Národní rada pro pracovní vztahy obvinila společnost Starbucks z odvetných opatření proti organizujícím se obchodům, včetně propouštění organizujících se zaměstnanců a snahy odradit obchody od pořádání hlasování o odborech. Společnost Starbucks tato obvinění důrazně odmítla a vydala prohlášení, v němž zdůraznila svou ochotu bránit se u soudu.
Proč Starbucksu tolik záleží na tom, aby se jeho zaměstnanci sdružovali v odborech? Odbory umožňují zaměstnancům kolektivně vyjednávat se zaměstnavatelem o vyšších platech a lepších výhodách.
Zdroj: Getty Images
Statistický úřad USA (U.S. Bureau of Labor Statistics) ukázal, že odměny jsou obecně vyšší u pracovníků v odborech; pracovníci bez odborů vydělávají v průměru pouze 0,81 dolaru na každý dolar vydělaný odboráři.
Společnost Starbucks zaměstnává zhruba 383 000 pracovníků a odborová organizace by mohla zvýšit provozní náklady, což by vedlo ke snížení ziskových marží. Společnost Starbucks se již nyní spoléhá na zvyšování cen, které jí pomáhá stimulovat růst a kompenzovat rostoucí náklady; například ve třetím čtvrtletí roku 2022 vzrostly tržby společnosti meziročně o 9 %, přičemž 1 % z toho připadá na zvýšený pohyb zákazníků a zbylých 8 % na zvýšení cen.
Odborově organizovaný Starbucks by mohl čelit dilematu, zda bude muset zvýšit ceny agresivněji a riskovat, že odradí zákazníky, nebo zda bude muset absorbovat vyšší mzdové náklady.
Co říká cena akcií?
Společnost Starbucks má za sebou skvělé desetiletí, kdy její tržby rostly v průměru o 9 % ročně a zisk na akcii téměř o 15 %. Akcie se těšily prémiovému ocenění s průměrným poměrem ceny k zisku (P/E) 30 za celou dobu – a překonaly výkonnost indexu S&P 500.
Navzdory dlouhodobým úspěchům akcií se na nich podepsaly nedávné obavy, které je od ledna poslaly o více než 25 % dolů; akcie se nyní obchodují s poměrem P/E 24, což je výrazně pod dlouhodobým standardem.
Zdroj: Unsplash
Navzdory problémům s odbory zůstává Starbucks skvělou značkou a analytici jsou ohledně výhledu společnosti optimističtí a předpokládají roční růst zisku na akcii o 11 % v příštích třech až pěti letech.
Problém s odbory možná ještě nějakou dobu nezmizí a akcie se mohou nadále obchodovat se slevou. Starbucks však stále může přinášet solidní investiční výnosy, pokud bude jeho hospodářský výsledek nadále růst.
Na podnikání to zatím vliv nemá, ale v určitém okamžiku by mohlo. Zde je důvod, proč by investoři měli zůstat obezřetní.Od hlasování o odborech v první prodejně Starbucks v prosinci loňského roku uběhl dlouhý čas. Věci pokročily; přibližně 182 obchodů úspěšně založilo odbory, 35 neuspělo a 96 hlasování zůstává otevřených.Hnutí za vytvoření odborů bylo zpočátku ojedinělé, ale nyní se rozšířilo po celých Spojených státech a nyní se zdá, že by se nakonec mohlo hlasovat ve většině obchodů.Zdroj: UnsplashS přibývajícím počtem obchodů, které zakládají odbory, se vztahy mezi podnikovou kanceláří a zaměstnanci stávají stále napjatějšími. V květnu Starbucks oznámil zvýšení platů, ale pouze v prodejnách, kde nepůsobí odbory, a odvolal se na požadavek vyjednávání, které musí společnost podstoupit, aby mohla provést jakékoli změny v odměňování nebo benefitech v prodejnách, kde působí odbory. Odbory povolily společnosti rozšířit zvýšení mezd na organizované prodejny, ale to zůstává na mrtvém bodě.Mezitím Národní rada pro pracovní vztahy obvinila společnost Starbucks z odvetných opatření proti organizujícím se obchodům, včetně propouštění organizujících se zaměstnanců a snahy odradit obchody od pořádání hlasování o odborech. Společnost Starbucks tato obvinění důrazně odmítla a vydala prohlášení, v němž zdůraznila svou ochotu bránit se u soudu.Chcete využít této příležitosti?Proč Starbucksu tolik záleží na tom, aby se jeho zaměstnanci sdružovali v odborech? Odbory umožňují zaměstnancům kolektivně vyjednávat se zaměstnavatelem o vyšších platech a lepších výhodách.Zdroj: Getty ImagesStatistický úřad USA ukázal, že odměny jsou obecně vyšší u pracovníků v odborech; pracovníci bez odborů vydělávají v průměru pouze 0,81 dolaru na každý dolar vydělaný odboráři.Společnost Starbucks zaměstnává zhruba 383 000 pracovníků a odborová organizace by mohla zvýšit provozní náklady, což by vedlo ke snížení ziskových marží. Společnost Starbucks se již nyní spoléhá na zvyšování cen, které jí pomáhá stimulovat růst a kompenzovat rostoucí náklady; například ve třetím čtvrtletí roku 2022 vzrostly tržby společnosti meziročně o 9 %, přičemž 1 % z toho připadá na zvýšený pohyb zákazníků a zbylých 8 % na zvýšení cen.Odborově organizovaný Starbucks by mohl čelit dilematu, zda bude muset zvýšit ceny agresivněji a riskovat, že odradí zákazníky, nebo zda bude muset absorbovat vyšší mzdové náklady.Společnost Starbucks má za sebou skvělé desetiletí, kdy její tržby rostly v průměru o 9 % ročně a zisk na akcii téměř o 15 %. Akcie se těšily prémiovému ocenění s průměrným poměrem ceny k zisku 30 za celou dobu – a překonaly výkonnost indexu S&P 500.Navzdory dlouhodobým úspěchům akcií se na nich podepsaly nedávné obavy, které je od ledna poslaly o více než 25 % dolů; akcie se nyní obchodují s poměrem P/E 24, což je výrazně pod dlouhodobým standardem.Zdroj: UnsplashNavzdory problémům s odbory zůstává Starbucks skvělou značkou a analytici jsou ohledně výhledu společnosti optimističtí a předpokládají roční růst zisku na akcii o 11 % v příštích třech až pěti letech.Problém s odbory možná ještě nějakou dobu nezmizí a akcie se mohou nadále obchodovat se slevou. Starbucks však stále může přinášet solidní investiční výnosy, pokud bude jeho hospodářský výsledek nadále růst.