Na podnikání to zatím vliv nemá, ale v určitém okamžiku by mohlo. Zde je důvod, proč by investoři měli zůstat obezřetní.
Unie nabírá na síle
Od hlasování o odborech v první prodejně Starbucks v prosinci loňského roku uběhl dlouhý čas. Věci pokročily; přibližně 182 obchodů úspěšně založilo odbory, 35 neuspělo a 96 hlasování zůstává otevřených.
Hnutí za vytvoření odborů bylo zpočátku ojedinělé, ale nyní se rozšířilo po celých Spojených státech a nyní se zdá, že by se nakonec mohlo hlasovat ve většině obchodů.
Zdroj: Unsplash
S přibývajícím počtem obchodů, které zakládají odbory, se vztahy mezi podnikovou kanceláří a zaměstnanci stávají stále napjatějšími. V květnu Starbucks oznámil zvýšení platů, ale pouze v prodejnách, kde nepůsobí odbory, a odvolal se na požadavek vyjednávání, které musí společnost podstoupit, aby mohla provést jakékoli změny v odměňování nebo benefitech v prodejnách, kde působí odbory. Odbory povolily společnosti rozšířit zvýšení mezd na organizované prodejny, ale to zůstává na mrtvém bodě.
Mezitím Národní rada pro pracovní vztahy obvinila společnost Starbucks z odvetných opatření proti organizujícím se obchodům, včetně propouštění organizujících se zaměstnanců a snahy odradit obchody od pořádání hlasování o odborech. Společnost Starbucks tato obvinění důrazně odmítla a vydala prohlášení, v němž zdůraznila svou ochotu bránit se u soudu.
Proč Starbucksu tolik záleží na tom, aby se jeho zaměstnanci sdružovali v odborech? Odbory umožňují zaměstnancům kolektivně vyjednávat se zaměstnavatelem o vyšších platech a lepších výhodách.
Zdroj: Getty Images
Statistický úřad USA (U.S. Bureau of Labor Statistics) ukázal, že odměny jsou obecně vyšší u pracovníků v odborech; pracovníci bez odborů vydělávají v průměru pouze 0,81 dolaru na každý dolar vydělaný odboráři.
Společnost Starbucks zaměstnává zhruba 383 000 pracovníků a odborová organizace by mohla zvýšit provozní náklady, což by vedlo ke snížení ziskových marží. Společnost Starbucks se již nyní spoléhá na zvyšování cen, které jí pomáhá stimulovat růst a kompenzovat rostoucí náklady; například ve třetím čtvrtletí roku 2022 vzrostly tržby společnosti meziročně o 9 %, přičemž 1 % z toho připadá na zvýšený pohyb zákazníků a zbylých 8 % na zvýšení cen.
Odborově organizovaný Starbucks by mohl čelit dilematu, zda bude muset zvýšit ceny agresivněji a riskovat, že odradí zákazníky, nebo zda bude muset absorbovat vyšší mzdové náklady.
Co říká cena akcií?
Společnost Starbucks má za sebou skvělé desetiletí, kdy její tržby rostly v průměru o 9 % ročně a zisk na akcii téměř o 15 %. Akcie se těšily prémiovému ocenění s průměrným poměrem ceny k zisku (P/E) 30 za celou dobu – a překonaly výkonnost indexu S&P 500.
Navzdory dlouhodobým úspěchům akcií se na nich podepsaly nedávné obavy, které je od ledna poslaly o více než 25 % dolů; akcie se nyní obchodují s poměrem P/E 24, což je výrazně pod dlouhodobým standardem.
Zdroj: Unsplash
Navzdory problémům s odbory zůstává Starbucks skvělou značkou a analytici jsou ohledně výhledu společnosti optimističtí a předpokládají roční růst zisku na akcii o 11 % v příštích třech až pěti letech.
Problém s odbory možná ještě nějakou dobu nezmizí a akcie se mohou nadále obchodovat se slevou. Starbucks však stále může přinášet solidní investiční výnosy, pokud bude jeho hospodářský výsledek nadále růst.
Na podnikání to zatím vliv nemá, ale v určitém okamžiku by mohlo. Zde je důvod, proč by investoři měli zůstat obezřetní.Od hlasování o odborech v první prodejně Starbucks v prosinci loňského roku uběhl dlouhý čas. Věci pokročily; přibližně 182 obchodů úspěšně založilo odbory, 35 neuspělo a 96 hlasování zůstává otevřených.Hnutí za vytvoření odborů bylo zpočátku ojedinělé, ale nyní se rozšířilo po celých Spojených státech a nyní se zdá, že by se nakonec mohlo hlasovat ve většině obchodů.Zdroj: UnsplashS přibývajícím počtem obchodů, které zakládají odbory, se vztahy mezi podnikovou kanceláří a zaměstnanci stávají stále napjatějšími. V květnu Starbucks oznámil zvýšení platů, ale pouze v prodejnách, kde nepůsobí odbory, a odvolal se na požadavek vyjednávání, které musí společnost podstoupit, aby mohla provést jakékoli změny v odměňování nebo benefitech v prodejnách, kde působí odbory. Odbory povolily společnosti rozšířit zvýšení mezd na organizované prodejny, ale to zůstává na mrtvém bodě.Mezitím Národní rada pro pracovní vztahy obvinila společnost Starbucks z odvetných opatření proti organizujícím se obchodům, včetně propouštění organizujících se zaměstnanců a snahy odradit obchody od pořádání hlasování o odborech. Společnost Starbucks tato obvinění důrazně odmítla a vydala prohlášení, v němž zdůraznila svou ochotu bránit se u soudu.Chcete využít této příležitosti?Proč Starbucksu tolik záleží na tom, aby se jeho zaměstnanci sdružovali v odborech? Odbory umožňují zaměstnancům kolektivně vyjednávat se zaměstnavatelem o vyšších platech a lepších výhodách.Zdroj: Getty ImagesStatistický úřad USA ukázal, že odměny jsou obecně vyšší u pracovníků v odborech; pracovníci bez odborů vydělávají v průměru pouze 0,81 dolaru na každý dolar vydělaný odboráři.Společnost Starbucks zaměstnává zhruba 383 000 pracovníků a odborová organizace by mohla zvýšit provozní náklady, což by vedlo ke snížení ziskových marží. Společnost Starbucks se již nyní spoléhá na zvyšování cen, které jí pomáhá stimulovat růst a kompenzovat rostoucí náklady; například ve třetím čtvrtletí roku 2022 vzrostly tržby společnosti meziročně o 9 %, přičemž 1 % z toho připadá na zvýšený pohyb zákazníků a zbylých 8 % na zvýšení cen.Odborově organizovaný Starbucks by mohl čelit dilematu, zda bude muset zvýšit ceny agresivněji a riskovat, že odradí zákazníky, nebo zda bude muset absorbovat vyšší mzdové náklady.Společnost Starbucks má za sebou skvělé desetiletí, kdy její tržby rostly v průměru o 9 % ročně a zisk na akcii téměř o 15 %. Akcie se těšily prémiovému ocenění s průměrným poměrem ceny k zisku 30 za celou dobu – a překonaly výkonnost indexu S&P 500.Navzdory dlouhodobým úspěchům akcií se na nich podepsaly nedávné obavy, které je od ledna poslaly o více než 25 % dolů; akcie se nyní obchodují s poměrem P/E 24, což je výrazně pod dlouhodobým standardem.Zdroj: UnsplashNavzdory problémům s odbory zůstává Starbucks skvělou značkou a analytici jsou ohledně výhledu společnosti optimističtí a předpokládají roční růst zisku na akcii o 11 % v příštích třech až pěti letech.Problém s odbory možná ještě nějakou dobu nezmizí a akcie se mohou nadále obchodovat se slevou. Starbucks však stále může přinášet solidní investiční výnosy, pokud bude jeho hospodářský výsledek nadále růst.
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...