V prvních měsících pandemie došlo k nejdramatičtějšímu úbytku pracovních míst za celou generaci. O rok později se však zaměstnavatelé potýkali s velkou rezignací a ochromujícím nedostatkem pracovních sil. Nyní se i uprostřed rétoriky kolem tichého odcházení téměř denně objevují titulky o hrozící recesi, nestabilních trzích a hromadném propouštění v technologických firmách.
Podle nedávné zprávy z oblasti práce jsou nyní asi dva miliony lidí buď krátkodobě, nebo dlouhodobě nezaměstnaných.
Z velké recese v letech 2008 a 2009 se možná můžeme poučit, ale svět práce je zcela jiný než před 15 lety. Jak se tedy připravit na hrozící recesi a možnost propouštění? Existuje něco jako práce odolná vůči recesi?
Amanda Augustine se s vámi podělila o rady, jak se ujistit, že je vaše práce viditelná pro vašeho nadřízeného, jak myslet na přenositelné dovednosti a jak zůstat v obraze, pokud pracujete na dálku. Augustine je odbornicí na kariérní postup a od roku 2015 působí jako kariérní expertka pro Top Resume.
EXISTUJE NĚCO JAKO „RECESI ODOLNÁ“ PRÁCE?

Augustine říká, že neexistuje nic takového jako odvětví zcela odolné vůči recesi, ale existují některá, která jsou obvykle považována za odolná vůči recesi. V některých ohledech odrážejí role, které byly na začátku pandemie považovány za „nezbytné“: zdravotnictví, školství, finanční služby, právní služby a veřejné služby; jinými slovy věci, bez kterých se neobejdete. Co se týče odvětví, která jsou více ohrožena, obecně se shodují s tím, co lidé omezují, když se snaží ušetřit: pohostinství, zábava, cestovní ruch a cestování, restaurace a maloobchod.
UDRŽET SI PRÁCI, KTEROU MÁTE
Bez ohledu na obor, ve kterém pracujete, Augustin nabídla několik rad, jak zajistit, abyste byli vnímáni jako nepostradatelní, pokud se vaše společnost rozhodne snižovat stavy. První věcí, kterou je podle ní třeba udělat, je stát se svým vlastním „humbukem“ a připomínat svému nadřízenému, čím přispíváte. „Pokud nemáte pravidelné schůzky se svým šéfem jednou za týden nebo za dva týdny, možná je čas to buď zavést,“ radí.
Dále je důležité zjistit, jakým způsobem přidáváte největší jedinečnou hodnotu? „Ať už jde o to, že děláte věci, které pomáhají snižovat náklady nebo zvyšovat příjmy, udržet si zákazníky,“ říká. „A i když nejste v pozici, kdy je jasně vidět, jak vaše role ovlivňuje hospodářský výsledek, [můžete najít jiné ukazatele, například] kde nacházíte efektivitu? Kolik předplatných ke kolika různým nástrojům a platformám používáte? Jak můžete ukázat, že poskytujete hodnotu a snižujete náklady? To budou vždy opravdu skvělé prodejní body, které vás udrží ve firmě.“
PŘÍPRAVA NA HLEDÁNÍ ZAMĚSTNÁNÍ

Propouštění je někdy nevyhnutelné, i když pracujete v relativně „bezpečném“ odvětví nebo jste na své pozici udělali vše správně. „Bez ohledu na to, co se děje v ekonomice, byste měli být vždy připraveni na hledání práce, protože situace se může změnit během okamžiku,“ říká Augustine.
Doporučuje prozkoumat svou síť na LinkedIn a všímat si, kdo najímá zaměstnance, abyste získali představu o tom, zda se možná nebudete muset na určitou dobu přesunout do jiného odvětví. „Pokud se zdá, že váš obor je stále silný, ale s konkurencí, shromážděte tyto informace již nyní, abyste měli jasnější představu o tom, jak by měly vypadat vaše cíle při hledání práce, pokud byste se touto cestou museli vydat,“ říká. Pokud si myslíte, že budete muset změnit odvětví, doporučuje přemýšlet o svých přenositelných dovednostech a vrhnout se na vedlejší práci.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























