Pro společnost je to zásadní krok, zejména proto, že ztrácí půdu pod nohama ve válce o streamování. Existují však náznaky, že Netflix neočekává, že nová nabídka rychle změní jeho osud.
Výdajový strop je stále ve hře
Po zveřejnění výsledků za 2. čtvrtletí 2022 společnost Netflix uvedla, že v roce 2022 očekává výdaje na obsah ve výši přibližně 17 miliard USD a v roce 2023 opět stejnou částku. Investoři s orlíma očima si možná všimli, že 17 miliard dolarů je také částka, kterou streamer utratil za filmy a seriály v roce 2021. Ale Netflix v roce 2023 bude samozřejmě jiné zvíře než Netflix v roce 2021.
Abychom pochopili současnou strategii společnosti Netflix, je užitečné projít si několik posledních let. Když se objevila pandemie koronaviru, svět se uzavřel a donutil všechny, aby změnili své životy docela dramatickým způsobem.
Zavřely se bary, restaurace přešly pouze na donášku a rozvoz jídel a Hollywood zrušil svůj program promítání v kinech. Streamovací služby však zažily určitý boom: V roce 2019 vydělal tento průmysl celosvětově 50,5 miliardy dolarů a do konce roku 2021 se vyšplhal na 72,2 miliardy dolarů.

Jak Netflix dospěl k částce 17 miliard dolarů
Počet předplatitelů Netflixu se v nejhorších dnech pandemie výrazně zvýšil. Společnost ukončila rok 2019 se 151,5 milionu předplatitelů po celém světě. Do roku 2022 jich měla téměř 222 milionů.
Netflix v těchto letech výrazně zvýšil své výdaje na obsah, protože měl k dispozici další peníze od předplatitelů – a čelil nové konkurenci Disney+ a HBO Max. Z přibližně 9,2 miliardy dolarů v roce 2019 na 17 miliard dolarů v roce 2021. V podstatě 17 miliard dolarů byl rozpočet na obsluhu rychle rostoucí divácké základny.
Netflix samozřejmě přestal růst. Místo toho v posledních dvou čtvrtletích rychle ztrácí zákazníky a letos jich zatím ubylo 1,2 milionu. Touto optikou se zdá, že výdaje ve výši zhruba 17 miliard dolarů ročně mají za cíl udržet stabilitu, zatímco se společnost snaží najít nový růst.
Riziko reklamní úrovně
Přechod Netflixu do reklamy nebyl vždy samozřejmý. Zakladatel a spoluředitel společnosti Reed Hastings se po léta vyjadřoval proti takové nabídce s tím, že byl vždy příznivcem přímého modelu předplatného. Přesto se nyní streamer do tohoto prostoru pouští. Pohled na jeho výdaje na vázaný obsah však nesignalizuje velkou naději, že reklamní úroveň vyvolá okamžitý nárůst počtu předplatitelů.

Netflix má jistě obavy, že zavedením nové, levnější úrovně dojde k tomu, že zákazníci sníží své stávající tarify, aby ušetřili pár dolarů. Je možné, že takový krok učiní dostatečný počet stávajících předplatitelů, aby to účinně vyvážilo jakékoli zvýšení příjmů z nových registrací. Netřeba dodávat, že Netflix pravděpodobně ještě hodně zamíchá židlemi, než zaznamená výrazný skok v příjmech.
Přechod Netflixu do oblasti podporovaných reklam je ve skutečnosti spíše dlouhodobým záměrem. Streamovací služba nepotřebuje zvýšit své výdaje před koncem roku 2023, protože pravděpodobně zaznamená určitý odliv zákazníků. Pokud se však situace do začátku fiskálního roku 2024 uklidní, mohl by nastat čas na opětovné vysoké výdaje.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























