Místo abychom si užívali slunné pláže, na které ležíme, nebo se kochali jezerem a horami kolem nás, je náš mozek připoután ke kanceláři vzdálené stovky kilometrů. Přesto se mnozí z nás až příliš dopouštějí právě toho, a pokud jste šéf – je nepravděpodobné, že byste za to svého podřízeného pokárali.
Fast Company nedávno provedla průzkum, v němž většina respondentů uvedla, že pracovala na dovolené. Nevyužití času k úplnému odpojení od práce je však draze vykoupeno. Průzkum ukázal, že lidé, kteří pracovali na dovolené, a to i dobrovolně, mnohem častěji přemýšleli o odchodu z práce – a skutečně ji opustili – než ti, kteří tak neučinili. Ať už zůstanete, nebo odejdete, práce na dovolené okrádá pracovníky o vědecky prokázané výhody prostoje.
Zde jsou poznatky o nebezpečích práce na dovolené a o tom, jak přesvědčit i ty nejodhodlanější a nejoddanější zaměstnance, aby si vzali přestávku.
MIMO ÚŘAD (TAK TROCHU)
Z 1 000 zaměstnanců na plný úvazek, kteří byli dotazováni, jich 56 % uvedlo, že pracují na dovolené. Mohlo jít o tak jednoduchou činnost, jako je vyřizování e-mailů, nebo o tak náročnou činnost, jako je vedení schůzek a vytváření výstupů. V drtivé většině tak činili dobrovolně. Ale ať už se tak rozhodli, nebo měli pocit, že musí, nebyl v tom velký rozdíl. Čtyřicet tři procent těch, kteří pracovali i jen trochu o dovolené, přemýšlelo o tom, že skončí. Mezi těmi, kteří zůstali v pracovním spojení velmi silně, uvažovalo o výpovědi 52 procent a třetina těchto lidí skutečně výpověď podala. Většina dala výpověď 1-3 měsíce po návratu, což dává zaměstnavatelům dostatek času na zásah.
Tyto statistiky by měly být budíčkem pro každého manažera. Již nyní se trh práce nachází uprostřed nedostatku pracovních sil
Samozřejmě i zaměstnanci, kteří nedají výpověď, trpí následky, pokud jde o vyhoření. Není žádným tajemstvím, že prožíváme epidemii vyhoření. V nedávném průzkumu společnosti Deloitte uvedlo pocit vyhoření více než 77 % respondentů. Fyzická, emocionální a finanční cena je značná. Výzkumníci společnosti Gallup odhadují, že vyhoření zaměstnanců stojí celosvětově 322 miliard dolarů v podobě fluktuace a ztráty produktivity. Vyhoření stojí v průměru 15-20 % celkových mzdových nákladů na dobrovolnou fluktuaci.
PROČ POTŘEBUJETE DUŠEVNÍ PŘESTÁVKU

Lidé potřebují prostoje, aby byli kreativní, produktivní a efektivní. Lidský mozek není uzpůsoben k nepřetržité produktivitě. Jsme fyziologicky naprogramováni tak, že potřebujeme volno.
Pravděpodobně víte, že spánek je důležitý pro pravidelný „úklid“ mozku – odstraňování toxinů, ukládání vzpomínek, regulaci nálady a upevňování učení. Stejně důležité je však i odpojení od zpracování informací a soustředěné koncentrace v období bdělosti. Jeden z psychologů Clevelandské kliniky přirovnává mozek k houbě – může nasát jen tolik informací, než potřebuje čas na vyschnutí.
Proto je tak důležitá dovolená. Nezáleží na tom, co budete dělat, ale musíte se odpojit od práce, aby to mělo regenerační účinky.
Dobrou zprávou je, že existují jednoduché způsoby, jak upřednostnit dovolenou na individuální i organizační úrovni.
ŠÉFOVÉ, STANOVTE JASNÁ OČEKÁVÁNÍ
Zlepšení výsledků dovolené začíná tím, že zaměstnancům a manažerům poskytnete jasná očekávání. V kanceláři si cente tvrdé práce, ale také volna. Na skupinových schůzkách a individuálních setkáních zdůrazňujte důležitost odpojení a povzbuzujte členy týmu, aby co nejlépe využili volno.
Někteří vedoucí pracovníci nechávají zaměstnance vytvořit „plány na odchod do tmy“, v nichž podrobně určí kolegy, kteří se budou starat o pracovní povinnosti v době jejich nepřítomnosti. Týmy by měly přinejmenším vědět, že dovolená je určena k odpočinku, že jim kolegové pomohou převzít práci a že po návratu budou mít čas na to, aby se dostali do tempa.
DOVOLENKÁŘI, BUĎTE UVÁŽLIVÍ
Lidé jsou tvorové zvyku. Možná si řeknete, že na dovolené nebudete pracovat, ale pokud si nezavedete ochranné zábrany, snadno se přistihnete, že kontrolujete e-maily a Slack.
Informujte proto kolegy a zákazníky o svých plánech. Například připomenutí OOO může snížit pokušení kontrolovat. Odhlašujte se z pracovních e-mailů a chatů úplně. Klíčové je mít plán a držet se ho.
VEDOUCÍ PRACOVNÍCI, VZOR SPRÁVNÉ HYGIENY NA DOVOLENÉ

Vzhledem k tomu, že mnoho lidí na dovolené dobrovolně pracuje, musíte tyto zásady posílit prostřednictvím kultury. Jste-li vedoucím pracovníkem, musíte jít svým zaměstnancům dobrým příkladem, a to znamená, že ji musíte v případě potřeby prosazovat.
Stejně tak kontrolujte členy týmu po jejich dovolené. Odpojili se? Cítí se odpočatí? Tento druh postmortemu po dovolené může být stejně cenný jako jakákoli retrospektiva projektu.
HR TÝMY, VYUŽITÍ DAT O LIDECH
Nemusíte se schovávat někomu do kufru, abyste mu zabránili v práci na dovolené. Existuje mnoho nástrojů a platforem pro pracovní sílu, které generují poznatky s využitím údajů o lidech, které již máte k dispozici.
Ankety a průzkumy pomáhají zjišťovat nálady zaměstnanců. Pokročilé nástroje umělé inteligence mohou skenovat firemní chaty a e-maily a hledat známky únavy a neangažovanosti. Analýzou kombinace proměnných v průběhu času můžete identifikovat trendy v pohodě zaměstnanců a zkontrolovat ty, kteří vykazují známky toho, že potřebují volno.
V neposlední řadě je důležité nevytvářet si domněnky. Ne všichni po dovolené odcházejí, protože otevřeli e-mail. Někteří mohli svůj odchod naplánovat ještě předtím, než si sbalili kufry.
Nastavením jasných očekávání, využitím údajů o lidech a vytvořením proaktivní kultury však můžete jasně sdělit, že dovolená není luxus – je to kritická součást práce.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























