Pandemie tento status quo zpochybnila a přiměla mnoho vedoucích pracovníků a společností přehodnotit způsob, jakým se projevují vůči svým zaměstnancům. Nyní se nacházíme na křižovatce kultury na pracovišti – a v tomto klíčovém okamžiku máme příležitost změnit způsob, jakým se pracuje. Je nezbytné, abychom se v tomto úsilí soustředili na lidskost.
Radikální lidskost by na pracovišti neměla být radikálním pojmem. Ale je. Lidé chtějí pracovat pro společnost, která vidí lidskost svých lidí, uznává realitu a životní boje a podporuje je na této cestě. Akcionáři a investoři stále více zdůrazňují význam dopadu společnosti na zákazníky, kterým slouží, a na komunity, v nichž působí. Lidé jsou pro moderní podnikání zásadní, a přesto je lidskost často upozaďována ve jménu efektivity, produktivity a hospodářského výsledku.
Zaměstnanci chtějí být vnímáni a oceňováni především jako lidé. Chtějí flexibilitu, autonomii, důvěru a transparentnost a chtějí být přítomni a investováni do svých životů mimo práci, nikoliv mikromanipulováni, monitorováni a říkáni, co mají dělat a kdy a kde to mají dělat. Lidské vedení je katalyzátorem prosperující kultury na pracovišti a angažovaných zaměstnanců, kteří přinášejí firmě dobré výsledky. A je zásadní pro vedení organizací v obtížných a nejistých dobách. Jak nám ukázaly uplynulé dva a půl roku, firmy v dnešním podnikání neuspějí bez myšlení zaměřeného na člověka.
Pokud jste připraveni zpochybnit status quo a nově vymyslet, jak se dělá byznys, zde jsou tři způsoby, jak můžete začít vnášet do svého přístupu k vedení radikální lidskost.
SOUSTŘEDIT SE NA LIDSKOST V KAŽDÉM ROZHODNUTÍ
Zdroj: Unsplash
Na každé rozhodnutí, které děláte, se dívejte optikou lidskosti. Ano, vaše organizace je firma a musí být zisková, aby přežila – ale soustředění lidí v klíčových rozhodnutích je v souladu s touto základní pravdou. Podle zkušeností, když se daří vašim zaměstnancům, daří se i vaší firmě.
Jako vedoucí pracovníci budete muset činit těžká rozhodnutí, protože trhy v průběhu času kolísají a vyvíjejí se. Budete muset propouštět lidi, přesměrovávat projekty, snižovat rozpočty a říkat „ne“ nebo „teď ne“ skvělým nápadům. Zejména v těchto případech je třeba se podívat na to, jak se projevujete jako lídr, optikou lidskosti. Pokud se vždy budete sebe a svých kolegů lídrů ptát: „Jak to uděláme co nejhumánněji?“ a zvážíme dopad možných rozhodnutí na lidi, se kterými pracujete, váš záměr a vaše autenticita se projeví – i když rozhodnutí nakonec bude pro vaše lidi těžké.
Když říkáte „Naslouchejte svým lidem“, nemáme na mysli základní roční nebo jednorázový průzkum mezi zaměstnanci. Jistě, tyto typy průzkumů mohou být účinným mechanismem, jak zjistit puls vaší organizace a zpětnou vazbu od zaměstnanců, ale je to v podstatě jednosměrná konverzace, která nevybuduje důvěru a neposílí váš vztah se zaměstnanci.
To, o čem mluvíme, je aktivní naslouchání na opakované bázi. Vaši lidé mají ve skutečnosti mnoho odpovědí. Pokud jim budete skutečně naslouchat, pomůže vám to pochopit, co se ve vaší organizaci děje a jak se můžete lépe ukázat svým zaměstnancům. Aktivní a pravidelné naslouchání buduje důvěru mezi vámi a vašimi lidmi a přispívá k psychologicky bezpečnému prostředí, kde se lidé cítí pohodlně, když mohou otevřeně vyjádřit své nápady a obavy, což je klíčový prvek prosperující a inkluzivní kultury na pracovišti.
Upřednostňování času stráveného s přímými podřízenými, abyste pochopili jejich práci, život, vášně a zájmy a to, jak se tyto věci prolínají, signalizuje vašim zaměstnancům, že vám na nich jako na lidských bytostech autenticky záleží. Může vám to také pomoci zvážit, jak mohou organizační změny ovlivnit vaše zaměstnance, a lépe informovat o diskusích a rozhodnutích, která se přijímají u stolu vedení.
JDĚTE PŘÍKLADEM
Zdroj: Pixabay
Součástí lidského bytí je selhání, bolest a boj, které jsou součástí životní zkušenosti každého z nás. Když to jako vedoucí pracovníci uznáte a vytvoříte svým kolegům a zaměstnancům prostor, aby mohli být jednoduše lidmi, podpoříme tím bezpečnou a transparentní kulturu na pracovišti.
Jak tedy jít příkladem? Musíte jít příkladem. Tím, že budete sami zranitelní a autentičtí, budete praktikovat a ztělesňovat radikální lidskost. Tu pak přenášíte do pracovních týmů, vedoucích týmů a do celé organizace. Pravdou je, že autenticita dává ostatním povolení, aby se také ukázali takoví, jací jsou, aby kladli nepoložené otázky a bezpečně se vyjadřovali. To je základní pilíř skvělých pracovních kultur a skvělých výsledků.
Transparentnost je ve své podstatě riskantní. Čím více však budete toto riziko podstupovat a půjdeme příkladem, tím více se to bude odrážet v našich týmech a organizacích. Zde je několik metod, které můžete použít, abyste šli příkladem:
Přiznejte si své chyby a přiznejte, když se spletete. To by měl umět každý vedoucí pracovník, včetně generálního ředitele.
Umět říci: „Já nevím.“ Vždycky je třeba umět říci: „Já nevím.“ Vaše upřímnost v těchto situacích hraje velkou roli při vytváření kultury zaměřené na lidskost, kterou chcete.
Tohle je těžké, ale doporučuji vám, abyste se se svými týmy podělili o oblasti, ve kterých se necítíte silní, kde můžete mít syndrom podvodníka nebo nejistotu. Tím, že své kolegy pozvete za oponu, podpoříte empatii, propojení a porozumění.
Vždy se ptejte sami sebe: „Jak mohu ukázat svou vlastní lidskost?“. Když se podělíte o svou vlastní lidskost, stanete se pro svůj tým bližšími a často i sympatičtějšími! Nejste dokonalí – jste lidé. Doporučuji vám, abyste to přijali.
Jako vedoucí pracovníci mluvte o souvislosti mezi zranitelností a výsledky. Pravdou je, že čím rychleji se vaše týmy cítí bezpečně, když jsou zranitelné, tím rychleji a efektivněji si mohou vybudovat vzájemnou důvěru a pracovat na dynamických řešeních.
Práce se dělá stejným způsobem už po celé generace. Jak ale ukázalo několik posledních let, tradiční práce už nefunguje. Ve skutečnosti jsou vaši talenti unaveni z pracovišť, která nefungují bezpečně, autenticky a zranitelně – vidí je skrz naskrz.
Zatímco některé společnosti se přizpůsobily omezením doby tím, že přijaly rozhodnutí více zaměřená na člověka (například trvale přijaly hybridní a vzdálené možnosti práce), sotva jsme se dotkli povrchu, pokud jde o přijetí přístupu více zaměřeného na člověka při výkonu práce. To je to, co chtějí členové vašeho týmu a kolegové, a je to také nejefektivnější způsob vedení a řízení firmy.
Přijmout lidskost na pracovišti, ačkoli je to radikální koncept, nemusí být těžké. Koneckonců je to v podstatě lidská přirozenost – ale vyžaduje to záměrnost, zranitelnost a empatii. Podle mých zkušeností, když záměrně vedete zaměstnance s myšlením zaměřeným na lidskost, uvolní se potenciál, vášeň a kreativita způsobem, který jste si nikdy nedokázali představit – a práce je tak pro všechny smysluplnější a naplňující.
Pandemie tento status quo zpochybnila a přiměla mnoho vedoucích pracovníků a společností přehodnotit způsob, jakým se projevují vůči svým zaměstnancům. Nyní se nacházíme na křižovatce kultury na pracovišti – a v tomto klíčovém okamžiku máme příležitost změnit způsob, jakým se pracuje. Je nezbytné, abychom se v tomto úsilí soustředili na lidskost.Radikální lidskost by na pracovišti neměla být radikálním pojmem. Ale je. Lidé chtějí pracovat pro společnost, která vidí lidskost svých lidí, uznává realitu a životní boje a podporuje je na této cestě. Akcionáři a investoři stále více zdůrazňují význam dopadu společnosti na zákazníky, kterým slouží, a na komunity, v nichž působí. Lidé jsou pro moderní podnikání zásadní, a přesto je lidskost často upozaďována ve jménu efektivity, produktivity a hospodářského výsledku.Zaměstnanci chtějí být vnímáni a oceňováni především jako lidé. Chtějí flexibilitu, autonomii, důvěru a transparentnost a chtějí být přítomni a investováni do svých životů mimo práci, nikoliv mikromanipulováni, monitorováni a říkáni, co mají dělat a kdy a kde to mají dělat. Lidské vedení je katalyzátorem prosperující kultury na pracovišti a angažovaných zaměstnanců, kteří přinášejí firmě dobré výsledky. A je zásadní pro vedení organizací v obtížných a nejistých dobách. Jak nám ukázaly uplynulé dva a půl roku, firmy v dnešním podnikání neuspějí bez myšlení zaměřeného na člověka.Pokud jste připraveni zpochybnit status quo a nově vymyslet, jak se dělá byznys, zde jsou tři způsoby, jak můžete začít vnášet do svého přístupu k vedení radikální lidskost. SOUSTŘEDIT SE NA LIDSKOST V KAŽDÉM ROZHODNUTÍZdroj: UnsplashNa každé rozhodnutí, které děláte, se dívejte optikou lidskosti. Ano, vaše organizace je firma a musí být zisková, aby přežila – ale soustředění lidí v klíčových rozhodnutích je v souladu s touto základní pravdou. Podle zkušeností, když se daří vašim zaměstnancům, daří se i vaší firmě.Jako vedoucí pracovníci budete muset činit těžká rozhodnutí, protože trhy v průběhu času kolísají a vyvíjejí se. Budete muset propouštět lidi, přesměrovávat projekty, snižovat rozpočty a říkat „ne“ nebo „teď ne“ skvělým nápadům. Zejména v těchto případech je třeba se podívat na to, jak se projevujete jako lídr, optikou lidskosti. Pokud se vždy budete sebe a svých kolegů lídrů ptát: „Jak to uděláme co nejhumánněji?“ a zvážíme dopad možných rozhodnutí na lidi, se kterými pracujete, váš záměr a vaše autenticita se projeví – i když rozhodnutí nakonec bude pro vaše lidi těžké.Chcete využít této příležitosti?POSLOUCHEJTE PRVNÍKdyž říkáte „Naslouchejte svým lidem“, nemáme na mysli základní roční nebo jednorázový průzkum mezi zaměstnanci. Jistě, tyto typy průzkumů mohou být účinným mechanismem, jak zjistit puls vaší organizace a zpětnou vazbu od zaměstnanců, ale je to v podstatě jednosměrná konverzace, která nevybuduje důvěru a neposílí váš vztah se zaměstnanci.To, o čem mluvíme, je aktivní naslouchání na opakované bázi. Vaši lidé mají ve skutečnosti mnoho odpovědí. Pokud jim budete skutečně naslouchat, pomůže vám to pochopit, co se ve vaší organizaci děje a jak se můžete lépe ukázat svým zaměstnancům. Aktivní a pravidelné naslouchání buduje důvěru mezi vámi a vašimi lidmi a přispívá k psychologicky bezpečnému prostředí, kde se lidé cítí pohodlně, když mohou otevřeně vyjádřit své nápady a obavy, což je klíčový prvek prosperující a inkluzivní kultury na pracovišti.Upřednostňování času stráveného s přímými podřízenými, abyste pochopili jejich práci, život, vášně a zájmy a to, jak se tyto věci prolínají, signalizuje vašim zaměstnancům, že vám na nich jako na lidských bytostech autenticky záleží. Může vám to také pomoci zvážit, jak mohou organizační změny ovlivnit vaše zaměstnance, a lépe informovat o diskusích a rozhodnutích, která se přijímají u stolu vedení.JDĚTE PŘÍKLADEMZdroj: PixabaySoučástí lidského bytí je selhání, bolest a boj, které jsou součástí životní zkušenosti každého z nás. Když to jako vedoucí pracovníci uznáte a vytvoříte svým kolegům a zaměstnancům prostor, aby mohli být jednoduše lidmi, podpoříme tím bezpečnou a transparentní kulturu na pracovišti.Jak tedy jít příkladem? Musíte jít příkladem. Tím, že budete sami zranitelní a autentičtí, budete praktikovat a ztělesňovat radikální lidskost. Tu pak přenášíte do pracovních týmů, vedoucích týmů a do celé organizace. Pravdou je, že autenticita dává ostatním povolení, aby se také ukázali takoví, jací jsou, aby kladli nepoložené otázky a bezpečně se vyjadřovali. To je základní pilíř skvělých pracovních kultur a skvělých výsledků.Transparentnost je ve své podstatě riskantní. Čím více však budete toto riziko podstupovat a půjdeme příkladem, tím více se to bude odrážet v našich týmech a organizacích. Zde je několik metod, které můžete použít, abyste šli příkladem:Přiznejte si své chyby a přiznejte, když se spletete. To by měl umět každý vedoucí pracovník, včetně generálního ředitele.Umět říci: „Já nevím.“ Vždycky je třeba umět říci: „Já nevím.“ Vaše upřímnost v těchto situacích hraje velkou roli při vytváření kultury zaměřené na lidskost, kterou chcete.Tohle je těžké, ale doporučuji vám, abyste se se svými týmy podělili o oblasti, ve kterých se necítíte silní, kde můžete mít syndrom podvodníka nebo nejistotu. Tím, že své kolegy pozvete za oponu, podpoříte empatii, propojení a porozumění.Vždy se ptejte sami sebe: „Jak mohu ukázat svou vlastní lidskost?“. Když se podělíte o svou vlastní lidskost, stanete se pro svůj tým bližšími a často i sympatičtějšími! Nejste dokonalí – jste lidé. Doporučuji vám, abyste to přijali.Jako vedoucí pracovníci mluvte o souvislosti mezi zranitelností a výsledky. Pravdou je, že čím rychleji se vaše týmy cítí bezpečně, když jsou zranitelné, tím rychleji a efektivněji si mohou vybudovat vzájemnou důvěru a pracovat na dynamických řešeních.Práce se dělá stejným způsobem už po celé generace. Jak ale ukázalo několik posledních let, tradiční práce už nefunguje. Ve skutečnosti jsou vaši talenti unaveni z pracovišť, která nefungují bezpečně, autenticky a zranitelně – vidí je skrz naskrz.Zatímco některé společnosti se přizpůsobily omezením doby tím, že přijaly rozhodnutí více zaměřená na člověka , sotva jsme se dotkli povrchu, pokud jde o přijetí přístupu více zaměřeného na člověka při výkonu práce. To je to, co chtějí členové vašeho týmu a kolegové, a je to také nejefektivnější způsob vedení a řízení firmy.Přijmout lidskost na pracovišti, ačkoli je to radikální koncept, nemusí být těžké. Koneckonců je to v podstatě lidská přirozenost – ale vyžaduje to záměrnost, zranitelnost a empatii. Podle mých zkušeností, když záměrně vedete zaměstnance s myšlením zaměřeným na lidskost, uvolní se potenciál, vášeň a kreativita způsobem, který jste si nikdy nedokázali představit – a práce je tak pro všechny smysluplnější a naplňující.