října, vzrostly tržby meziročně o 93 % na 125 milionů USD, ale přesto nedosáhly odhadů analytiků o 7 milionů USD. Jeho čistá ztráta se zvýšila z 69 milionů USD na 84 milionů USD, tj. 0,25 USD na akcii, což rovněž zaostalo za konsensuálním odhadem o 0,02 USD. Na očištěném základě se čistá ztráta zvýšila ze 47 milionů na 56 milionů USD.
Akcie ChargePointu se po tomto propadu zisků propadly a zůstávají 75 % pod svým historickým maximem z prosince 2020. Mohla by však být stále zajímavou koupí pro investory, kteří věří v dlouhodobý potenciál jejích sítí pro nabíjení elektromobilů?
Rychlý růst a prudké ztráty
ChargePoint prodává nabíjecí stanice pro elektromobily podnikům, které je buď poskytují hostujícím zákazníkům, nebo je využívají k nabíjení vlastních vozidel. Za přístup k těmto stanicím účtuje řidičům předplatné. Na konci fiskálního roku 2022 společnost ChargePoint instalovala více než 174 000 nabíjecích portů, což představuje 64% nárůst oproti předchozímu roku. V prvním čtvrtletí fiskálního roku 2023 tento počet meziročně vzrostl o 67 %, ve druhém čtvrtletí o 70 % a ve třetím čtvrtletí o 30 % na více než 210 000 portů.
Zdroj: Unsplash
Tržby společnosti ChargePoint ve fiskálním roce 2022 vzrostly o 65 % na 242 milionů dolarů, ale její upravená čistá ztráta se zvýšila ze 178 milionů dolarů na 182 milionů dolarů. V prvních devíti měsících fiskálního roku 2023 její tržby meziročně vzrostly o 95 % na 315 milionů dolarů, ale upravená čistá ztráta se zvýšila ze 127 milionů na 188 milionů dolarů.
Společnost ChargePoint očekává, že za celý rok její příjmy vzrostou o 96-100 % a upravené provozní náklady o 35-40 %. Střední hodnota těchto odhadů znamená, že upravené provozní náklady budou ve fiskálním roce 2023 spotřebovávat 69 % příjmů, zatímco ve fiskálním roce 2022 to bude 99 % příjmů.
Je povzbudivé, že růst příjmů společnosti ChargePoint konečně překonává její provozní náklady, ale její hrubá marže stále klesá. Její upravená hrubá marže se ve fiskálním roce 2022 zvýšila o procentní bod na 24 %, ale v prvních devíti měsících fiskálního roku 2023 meziročně klesla o 6 procentních bodů na 18 %, protože se potýkala s nedostatkem pracovních sil, omezeními v dodavatelském řetězci, narušením logistiky a zaváděním nových produktů.
Zdroj: Unsplash
Upravená hrubá marže společnosti ChargePoint se ve druhém a třetím čtvrtletí postupně zlepšovala a společnost očekává, že tato stabilizace bude pokračovat i ve čtvrtém čtvrtletí. Stále však očekává, že se tento ukazatel za celý rok sníží.
Rozvaha společnosti je stále v nepořádku
Společnost ChargePoint nebude v dohledné době zisková, takže investoři by se měli zaměřit na její likviditu a dluh, aby mohli posoudit její finanční stabilitu. Ve třetím čtvrtletí skončila společnost s hotovostí a peněžními ekvivalenty ve výši pouhých 188 milionů dolarů, což je méně než 315 milionů dolarů na konci fiskálního roku 2022, zatímco vysoký poměr dluhu k vlastnímu kapitálu ve výši 2 jí bude činit potíže při zajišťování nových finančních prostředků za příznivé sazby.
Analytici očekávají, že příjmy společnosti ChargePoint letos vzrostou o 99 % na 481 milionů dolarů a ve fiskálním roce 2024 vzrostou o 56 % na 752 milionů dolarů. Očekávají však, že čistá ztráta podle GAAP (obecně přijímaných účetních zásad) se letos prohloubí na 329 milionů USD a ve fiskálním roce 2024 se jen mírně sníží na 253 milionů USD.
Zdroj: Reuters
V prostředí nízkých úrokových sazeb a dostatku likvidity by investoři mohli tyto čisté ztráty odpustit. Bohužel úrokové sazby rostou a ztěžují investování do nerentabilních a vysoce zadlužených společností, jako je ChargePoint.
Ocenění je stále neatraktivní
S hodnotou podniku ve výši 4 miliard dolarů se ChargePoint stále obchoduje za pětinásobek tržeb v příštím roce. Tesla, která je pevně zisková a je zvěstovatelem trhu s elektromobily, se rovněž obchoduje na pětinásobku tržeb v příštím roce.
ChargePoint tedy možná za poslední dva roky ztratil tři čtvrtiny své hodnoty – ale stále jej ještě nelze považovat za výhodnou koupi. Může se zdát, že jde o slibnou dlouhodobou hru na sekulární růst severoamerického a evropského trhu s elektromobily, ale stále funguje jako volně se rozvíjející start-up, nikoli jako veřejně obchodovaná společnost. Investoři by se jí měli vyhýbat, dokud nestabilizuje svou hrubou marži a nezajistí lepší finanční disciplínu.
října, vzrostly tržby meziročně o 93 % na 125 milionů USD, ale přesto nedosáhly odhadů analytiků o 7 milionů USD. Jeho čistá ztráta se zvýšila z 69 milionů USD na 84 milionů USD, tj. 0,25 USD na akcii, což rovněž zaostalo za konsensuálním odhadem o 0,02 USD. Na očištěném základě se čistá ztráta zvýšila ze 47 milionů na 56 milionů USD.Akcie ChargePointu se po tomto propadu zisků propadly a zůstávají 75 % pod svým historickým maximem z prosince 2020. Mohla by však být stále zajímavou koupí pro investory, kteří věří v dlouhodobý potenciál jejích sítí pro nabíjení elektromobilů?ChargePoint prodává nabíjecí stanice pro elektromobily podnikům, které je buď poskytují hostujícím zákazníkům, nebo je využívají k nabíjení vlastních vozidel. Za přístup k těmto stanicím účtuje řidičům předplatné. Na konci fiskálního roku 2022 společnost ChargePoint instalovala více než 174 000 nabíjecích portů, což představuje 64% nárůst oproti předchozímu roku. V prvním čtvrtletí fiskálního roku 2023 tento počet meziročně vzrostl o 67 %, ve druhém čtvrtletí o 70 % a ve třetím čtvrtletí o 30 % na více než 210 000 portů.Zdroj: UnsplashTržby společnosti ChargePoint ve fiskálním roce 2022 vzrostly o 65 % na 242 milionů dolarů, ale její upravená čistá ztráta se zvýšila ze 178 milionů dolarů na 182 milionů dolarů. V prvních devíti měsících fiskálního roku 2023 její tržby meziročně vzrostly o 95 % na 315 milionů dolarů, ale upravená čistá ztráta se zvýšila ze 127 milionů na 188 milionů dolarů.Společnost ChargePoint očekává, že za celý rok její příjmy vzrostou o 96-100 % a upravené provozní náklady o 35-40 %. Střední hodnota těchto odhadů znamená, že upravené provozní náklady budou ve fiskálním roce 2023 spotřebovávat 69 % příjmů, zatímco ve fiskálním roce 2022 to bude 99 % příjmů.Chcete využít této příležitosti?Je povzbudivé, že růst příjmů společnosti ChargePoint konečně překonává její provozní náklady, ale její hrubá marže stále klesá. Její upravená hrubá marže se ve fiskálním roce 2022 zvýšila o procentní bod na 24 %, ale v prvních devíti měsících fiskálního roku 2023 meziročně klesla o 6 procentních bodů na 18 %, protože se potýkala s nedostatkem pracovních sil, omezeními v dodavatelském řetězci, narušením logistiky a zaváděním nových produktů.Zdroj: UnsplashUpravená hrubá marže společnosti ChargePoint se ve druhém a třetím čtvrtletí postupně zlepšovala a společnost očekává, že tato stabilizace bude pokračovat i ve čtvrtém čtvrtletí. Stále však očekává, že se tento ukazatel za celý rok sníží.Společnost ChargePoint nebude v dohledné době zisková, takže investoři by se měli zaměřit na její likviditu a dluh, aby mohli posoudit její finanční stabilitu. Ve třetím čtvrtletí skončila společnost s hotovostí a peněžními ekvivalenty ve výši pouhých 188 milionů dolarů, což je méně než 315 milionů dolarů na konci fiskálního roku 2022, zatímco vysoký poměr dluhu k vlastnímu kapitálu ve výši 2 jí bude činit potíže při zajišťování nových finančních prostředků za příznivé sazby.Analytici očekávají, že příjmy společnosti ChargePoint letos vzrostou o 99 % na 481 milionů dolarů a ve fiskálním roce 2024 vzrostou o 56 % na 752 milionů dolarů. Očekávají však, že čistá ztráta podle GAAP se letos prohloubí na 329 milionů USD a ve fiskálním roce 2024 se jen mírně sníží na 253 milionů USD.Zdroj: ReutersV prostředí nízkých úrokových sazeb a dostatku likvidity by investoři mohli tyto čisté ztráty odpustit. Bohužel úrokové sazby rostou a ztěžují investování do nerentabilních a vysoce zadlužených společností, jako je ChargePoint.S hodnotou podniku ve výši 4 miliard dolarů se ChargePoint stále obchoduje za pětinásobek tržeb v příštím roce. Tesla, která je pevně zisková a je zvěstovatelem trhu s elektromobily, se rovněž obchoduje na pětinásobku tržeb v příštím roce.ChargePoint tedy možná za poslední dva roky ztratil tři čtvrtiny své hodnoty – ale stále jej ještě nelze považovat za výhodnou koupi. Může se zdát, že jde o slibnou dlouhodobou hru na sekulární růst severoamerického a evropského trhu s elektromobily, ale stále funguje jako volně se rozvíjející start-up, nikoli jako veřejně obchodovaná společnost. Investoři by se jí měli vyhýbat, dokud nestabilizuje svou hrubou marži a nezajistí lepší finanční disciplínu.