Spotřebitelé tak mají nyní téměř neomezený výběr při rozhodování, co sledovat.
Z investičního hlediska to vyvolává otázku: Jaké akcie streamingu je nejlepší vlastnit?
Dva z nejsilnějších hráčů v oboru, Netflix (NFLX) a Disney+ společnosti Walt Disney (DIS), mají dnes stovky milionů předplatitelů. První jmenovaný však vede nad druhým, pokud jde o jeden klíčový ukazatel.
Vydělávání více peněz od každého zákazníka
Ve svém posledním období (třetí čtvrtletí roku 2022, které skončilo 30. září) dosáhla společnost Netflix průměrného příjmu na uživatele (ARPU) ve výši 11,84 USD, což je mnohem více než ARPU ve výši 3,91 USD u společnosti Disney+. I bez započtení levnější služby Hotstar společnosti Disney+ činil průměrný měsíční příjem na jednoho placeného účastníka v posledním fiskálním čtvrtletí této společnosti (čtvrté čtvrtletí roku 2022, skončilo 1. října) pouze 5,96 USD.
Zdroj: Getty Images
Nízký ARPU společnosti Disney přispívá k rozsáhlým provozním ztrátám: 1,5 miliardy dolarů v posledním fiskálním čtvrtletí v segmentu přímého prodeje zákazníkům (DTC). A to vedlo k tomu, že se Bob Iger minulý měsíc vrátil na pozici generálního ředitele, aby pomohl dosáhnout ziskovosti v oblasti streamingu. Předchozí generální ředitel Bob Chapek v hovoru k výsledkům za čtvrté čtvrtletí roku 2022 uvedl, že Disney+ bude ziskový do fiskálního roku 2024.
Společnost Disney+ zaznamenala za poslední tři roky obrovský růst. Od svého spuštění v listopadu 2019 služba nasbírala 164,2 milionu předplatitelů. Pro srovnání, Netflix dnes čítá 223,1 milionu členů, když byl poprvé nabídnut již v roce 2007. Rychlé rozšiřování uživatelské základny služby Disney+ je tedy úžasné a svědčí o tom, jak populární a hodnotné je duševní vlastnictví společnosti.
Její cesta k ziskovosti se však zdá být nejasná. Měsíční cena za členství v Disney+ v USA se právě zvýšila ze 7,99 na 10,99 dolaru za verzi bez reklam. A to by mělo pomoci zvýšit ARPU. Vzhledem k tomu, jak konkurenční je dnes trh se streamováním, to také určitě povede ke zvýšení počtu zrušení.
Zdroj: Reuters
Mám pochybnosti o tom, jakou má Disney+ skutečně cenovou sílu. Podle údajů společnosti Nielsen se Disney+ v listopadu podílel na celkovém čase sledování televize v USA pouze 2 %, zatímco Netflix 7,6 %.
Netflix v průběhu let neustále zvyšoval měsíční počet svých členů a až do začátku letošního roku mu rychle přibývali noví zákazníci. Výhodou, kterou Netflix při zavádění zvyšování cen měl, byl nedostatek vážné konkurence. Jiné konkurenční prostředí v současnosti mě vede k názoru, že pro společnost Disney+ bude obtížné časem ceny zvýšit.
Když k tomu připočteme rostoucí náklady na obsah, může se ukázat, že ziskovost jednotky DTC společnosti House of Mouse je nedosažitelná.
Jak si to mají investoři vyložit?
Možná se na první pohled nezdá, že by bylo důležité soustředit se tolik na jedinou metriku, ale myslím, že obrovský náskok Netflixu v ARPU poskytuje několik klíčových informací.
Zdroj: Getty Images
První je, že na trhu streamování opravdu záleží na rozsahu. Netflix měl výhodu prvního hráče, která mu umožnila utratit desítky miliard dolarů za obsah a zároveň získávat desítky milionů nových předplatitelů rok co rok. A díky tomu se i přes nedávné potíže usadil na vrcholu odvětví s čistým ziskem za posledních 12 měsíců přes 5 miliard dolarů. Netflix navíc plánuje, že v letošním roce bude mít pozitivní volné peněžní toky a v roce 2023 „výrazně poroste“.
Společnosti, které se do hry zapojily pozdě, jako například Walt Disney a jeho Disney+, budou muset pálit hotovost, dokud nedosáhnou bodu zlomu uživatelů, který povede k trvalé ziskovosti, pokud vůbec.
Podle toho, jak se situace nyní vyvíjí, to vypadá, že je lepší vlastnit Netflix.
Spotřebitelé tak mají nyní téměř neomezený výběr při rozhodování, co sledovat.Dva z nejsilnějších hráčů v oboru, Netflix a Disney+ společnosti Walt Disney , mají dnes stovky milionů předplatitelů. První jmenovaný však vede nad druhým, pokud jde o jeden klíčový ukazatel.Ve svém posledním období dosáhla společnost Netflix průměrného příjmu na uživatele ve výši 11,84 USD, což je mnohem více než ARPU ve výši 3,91 USD u společnosti Disney+. I bez započtení levnější služby Hotstar společnosti Disney+ činil průměrný měsíční příjem na jednoho placeného účastníka v posledním fiskálním čtvrtletí této společnosti pouze 5,96 USD.Zdroj: Getty ImagesNízký ARPU společnosti Disney přispívá k rozsáhlým provozním ztrátám: 1,5 miliardy dolarů v posledním fiskálním čtvrtletí v segmentu přímého prodeje zákazníkům . A to vedlo k tomu, že se Bob Iger minulý měsíc vrátil na pozici generálního ředitele, aby pomohl dosáhnout ziskovosti v oblasti streamingu. Předchozí generální ředitel Bob Chapek v hovoru k výsledkům za čtvrté čtvrtletí roku 2022 uvedl, že Disney+ bude ziskový do fiskálního roku 2024.Společnost Disney+ zaznamenala za poslední tři roky obrovský růst. Od svého spuštění v listopadu 2019 služba nasbírala 164,2 milionu předplatitelů. Pro srovnání, Netflix dnes čítá 223,1 milionu členů, když byl poprvé nabídnut již v roce 2007. Rychlé rozšiřování uživatelské základny služby Disney+ je tedy úžasné a svědčí o tom, jak populární a hodnotné je duševní vlastnictví společnosti.Chcete využít této příležitosti?Její cesta k ziskovosti se však zdá být nejasná. Měsíční cena za členství v Disney+ v USA se právě zvýšila ze 7,99 na 10,99 dolaru za verzi bez reklam. A to by mělo pomoci zvýšit ARPU. Vzhledem k tomu, jak konkurenční je dnes trh se streamováním, to také určitě povede ke zvýšení počtu zrušení.Zdroj: ReutersMám pochybnosti o tom, jakou má Disney+ skutečně cenovou sílu. Podle údajů společnosti Nielsen se Disney+ v listopadu podílel na celkovém čase sledování televize v USA pouze 2 %, zatímco Netflix 7,6 %.Netflix v průběhu let neustále zvyšoval měsíční počet svých členů a až do začátku letošního roku mu rychle přibývali noví zákazníci. Výhodou, kterou Netflix při zavádění zvyšování cen měl, byl nedostatek vážné konkurence. Jiné konkurenční prostředí v současnosti mě vede k názoru, že pro společnost Disney+ bude obtížné časem ceny zvýšit.Když k tomu připočteme rostoucí náklady na obsah, může se ukázat, že ziskovost jednotky DTC společnosti House of Mouse je nedosažitelná.Možná se na první pohled nezdá, že by bylo důležité soustředit se tolik na jedinou metriku, ale myslím, že obrovský náskok Netflixu v ARPU poskytuje několik klíčových informací.Zdroj: Getty ImagesPrvní je, že na trhu streamování opravdu záleží na rozsahu. Netflix měl výhodu prvního hráče, která mu umožnila utratit desítky miliard dolarů za obsah a zároveň získávat desítky milionů nových předplatitelů rok co rok. A díky tomu se i přes nedávné potíže usadil na vrcholu odvětví s čistým ziskem za posledních 12 měsíců přes 5 miliard dolarů. Netflix navíc plánuje, že v letošním roce bude mít pozitivní volné peněžní toky a v roce 2023 „výrazně poroste“.Společnosti, které se do hry zapojily pozdě, jako například Walt Disney a jeho Disney+, budou muset pálit hotovost, dokud nedosáhnou bodu zlomu uživatelů, který povede k trvalé ziskovosti, pokud vůbec.Podle toho, jak se situace nyní vyvíjí, to vypadá, že je lepší vlastnit Netflix.