Dávání dárků na pracovišti může být ošemetné. S blížícím se obdobím svátků na konci roku se možná stresujete, kdo z vašich kolegů by měl dostat dárek, kolik utratit, co koupit nebo zda jim vůbec dárek pořídit.
V ideálním případě by měl být dárek projevem uznání nebo připomínkou toho, že s kolegou opravdu rádi pracujete, říká v rozhovoru pro CNBC Make It Burgette Whiteová, viceprezidentka pro lidské zdroje personální společnosti Adecco North America. „Nemělo by to být nákladné nebo vyvolávající úzkost,“ říká.
Whiteová však dodává, že při dávání dárků na pracovišti záleží na načasování. Například předání honosného a drahého dárku svému nadřízenému těsně před výročním hodnocením výkonu by mohlo být vnímáno jako pokus o uplácení – a „nechcete přece, aby to bylo pro vašeho šéfa nepříjemné,“ dodává Whiteová.
Zdroj: Getty Images
Zde jsou tři pravidla, která byste měli dodržovat, pokud jde o dávání dárků v práci, podle vedoucích pracovníků v oblasti lidských zdrojů:
Nevyhazujte peníze za dárky Whiteová doporučuje neutrácet za dárek pro nadřízeného nebo spolupracovníky více než 30 dolarů.
„Každý má jinou úroveň finančního komfortu a vy to chcete respektovat, zejména v době inflace a možné recese,“ vysvětluje.
Podle zprávy náborové společnosti Robert Half doporučují personalisté, aby zaměstnanci za dárky pro šéfy nebo spolupracovníky utratili někde kolem 20 dolarů – větší výdaje by mohly působit, jako byste se je snažili uplatit luxusním předmětem.
Buďte ohleduplní Dárky by sice měly být vhodné pro práci, ale zároveň by měly být osobní, říká André Heinz, ředitel pro lidi a kulturu ve společnosti Celonis, která se zabývá vývojem softwaru.
„Dávání dárků je opravdu účinný způsob, jak vytvořit pocit sounáležitosti, kamarádství a radosti, zejména o svátcích,“ říká.
Při nedávné sváteční večeři s kolegy nechal Heinz každému na talíři ručně psané přání, které obsahovalo konkrétní pochvaly za jejich práci a důvody, proč si jich váží.
Pokud upřímné přání k svátku není váš styl, zvažte, zda svému šéfovi nebo spolupracovníkům darovat pečivo, dárkovou kartu do jejich oblíbené kavárny nebo jejich jménem přispět na charitu.
Heinz dodává, že se vyhněte dárkům s možným sexuálním, politickým nebo náboženským podtextem. Stejné pravidlo platí i pro alkohol a žertovné dárky, které by mohly překročit hranice lidských zdrojů nebo být pro ostatní urážlivé.
Vezměte si příklad z kolegů Nakonec se necítíte pod tlakem, abyste někomu v práci pořídili dárek, říká Whiteová. Je to firemní tradice, kterou někteří lidé přijímají, ale rozhodně to není nutnost.
Zdroj: Getty Images
Pokud nejste rozhodnuti nebo jste noví zaměstnanci, zeptejte se spolupracovníků, co lidé ve firmě dělali v předchozích letech. Je důležité poznamenat, že stále více firem ustupuje od individuálního dávání dárků a přijímá výměnu dárků formou bílého slona nebo tajného Santy, která může být „nenáročná a zábavnější“, říká Whiteová.
Nebo se na rutinní rozdávání dárků vykašlete úplně. Whiteová říká: „Můžete kolegům vyjádřit vděčnost a oslavit svátky bez dárků.“
Dávání dárků na pracovišti může být ošemetné. S blížícím se obdobím svátků na konci roku se možná stresujete, kdo z vašich kolegů by měl dostat dárek, kolik utratit, co koupit nebo zda jim vůbec dárek pořídit.V ideálním případě by měl být dárek projevem uznání nebo připomínkou toho, že s kolegou opravdu rádi pracujete, říká v rozhovoru pro CNBC Make It Burgette Whiteová, viceprezidentka pro lidské zdroje personální společnosti Adecco North America. „Nemělo by to být nákladné nebo vyvolávající úzkost,“ říká.Whiteová však dodává, že při dávání dárků na pracovišti záleží na načasování. Například předání honosného a drahého dárku svému nadřízenému těsně před výročním hodnocením výkonu by mohlo být vnímáno jako pokus o uplácení – a „nechcete přece, aby to bylo pro vašeho šéfa nepříjemné,“ dodává Whiteová.Zdroj: Getty ImagesZde jsou tři pravidla, která byste měli dodržovat, pokud jde o dávání dárků v práci, podle vedoucích pracovníků v oblasti lidských zdrojů:Nevyhazujte peníze za dárkyWhiteová doporučuje neutrácet za dárek pro nadřízeného nebo spolupracovníky více než 30 dolarů.„Každý má jinou úroveň finančního komfortu a vy to chcete respektovat, zejména v době inflace a možné recese,“ vysvětluje.Chcete využít této příležitosti?Podle zprávy náborové společnosti Robert Half doporučují personalisté, aby zaměstnanci za dárky pro šéfy nebo spolupracovníky utratili někde kolem 20 dolarů – větší výdaje by mohly působit, jako byste se je snažili uplatit luxusním předmětem.Buďte ohleduplníDárky by sice měly být vhodné pro práci, ale zároveň by měly být osobní, říká André Heinz, ředitel pro lidi a kulturu ve společnosti Celonis, která se zabývá vývojem softwaru.„Dávání dárků je opravdu účinný způsob, jak vytvořit pocit sounáležitosti, kamarádství a radosti, zejména o svátcích,“ říká.Při nedávné sváteční večeři s kolegy nechal Heinz každému na talíři ručně psané přání, které obsahovalo konkrétní pochvaly za jejich práci a důvody, proč si jich váží.Pokud upřímné přání k svátku není váš styl, zvažte, zda svému šéfovi nebo spolupracovníkům darovat pečivo, dárkovou kartu do jejich oblíbené kavárny nebo jejich jménem přispět na charitu.Heinz dodává, že se vyhněte dárkům s možným sexuálním, politickým nebo náboženským podtextem. Stejné pravidlo platí i pro alkohol a žertovné dárky, které by mohly překročit hranice lidských zdrojů nebo být pro ostatní urážlivé.Vezměte si příklad z kolegůNakonec se necítíte pod tlakem, abyste někomu v práci pořídili dárek, říká Whiteová. Je to firemní tradice, kterou někteří lidé přijímají, ale rozhodně to není nutnost.Zdroj: Getty ImagesPokud nejste rozhodnuti nebo jste noví zaměstnanci, zeptejte se spolupracovníků, co lidé ve firmě dělali v předchozích letech. Je důležité poznamenat, že stále více firem ustupuje od individuálního dávání dárků a přijímá výměnu dárků formou bílého slona nebo tajného Santy, která může být „nenáročná a zábavnější“, říká Whiteová.Nebo se na rutinní rozdávání dárků vykašlete úplně. Whiteová říká: „Můžete kolegům vyjádřit vděčnost a oslavit svátky bez dárků.“