Její mezinárodní segment, který je tvořen především prodejem elektronických obchodů mimo Severní Ameriku, prodělal za první tři čtvrtletí roku 2022 5,5 miliardy dolarů a po většinu své historie se pohyboval v červených číslech.
V době, kdy se zdá, že akcie Amazonu padají volným pádem, je snadné svalit vinu na mezinárodní obchod a další nerentabilní podniky, které jsou mu podobné. Společnost dlouhodobě upřednostňovala růst před ziskovostí a její zakladatel Jeff Bezos jí vštípil kulturu dlouhodobého řízení a krátkodobým ziskům přikládal poměrně malou váhu.
V mezinárodním obchodě se však skrývá víc, než se na první pohled zdá. Přestože tento segment prodělává, není to tak, že by Amazon selhával v každé zemi, kde působí. Ve skutečnosti má společnost příležitost výrazně zvýšit svou ziskovost zefektivněním svého podnikání na mezinárodních trzích a zdá se, že trh ji ignoruje.

Směs trhů
Amazon provozuje místní stránky ve více než tuctu zemí, ale některé mezinárodní trhy jsou mnohem vyspělejší než jiné.
Například ve Velké Británii působí od roku 1998, ale teprve ve třetím čtvrtletí spustila místní stránky v Belgii. Finanční ředitel Brian Olsavsky v hovoru k výsledkům vysvětlil, proč společnost letos v mezinárodním segmentu tolik prodělává:
International je vždy kombinací ziskovosti v zavedenějších zemích Evropy a Japonska, kompenzované rozvíjejícími se zeměmi a investicemi do Prime benefits. Myslím, že největším problémem v porovnání s předchozím čtvrtletím je, že nárůst ztráty oproti druhému čtvrtletí byl spojen s některými dodatečnými provozními náklady v Evropě. Zaznamenali jsme tam vyšší náklady na pohonné hmoty, ještě více určitě ve Spojených státech.
Uvedl také, že prodeje v rámci Prime Day obvykle vedou ke ztrátám, protože společnost prodává na tento nákupní svátek velké množství zařízení, která zpravidla prodává za pořizovací cenu, aby následně vytvořila zisk prodejem obsahu na těchto zařízeních.
Stojí však za to se nad Olsavského prohlášením zamyslet. Amazon není ziskový, protože není schopen dosahovat zisku v zahraničí. Namísto toho společnost nadále investuje do růstu tím, že v těchto zemích přidává výhody Prime a vkládá miliardy do rozvíjejících se trhů, jako je Indie, kterou Bezos považuje za generační sázku.

Je čas na zdrženlivost?
Ačkoli má Amazon nad svým mezinárodním obchodem větší kontrolu, než by se mohlo zdát, nic to nemění na tom, že v tomto roce v tomto segmentu prodělal více než 5 miliard dolarů a v celé své historii ještě mnohem více.
Vzhledem k tomu, že celkový růst tržeb se zpomalil na jednociferné číslo a hlavní činnosti v oblasti elektronického obchodování v Severní Americe i v mezinárodním segmentu prodělávají, utahuje si Amazon opasek jako nikdy předtím. Společnost pozastavila přijímání zaměstnanců v divizích, včetně firemního maloobchodu a Amazon Web Services. Stahuje také experimenty jako Amazon Care, iniciativu v oblasti telezdravotnictví a osobní zdravotní péče, a Scout, svého doručovacího robota.
Vzhledem k tomu, že mezinárodní segment v posledním čtvrtletí prodělal 2,5 miliardy dolarů, je možná čas na utažení opasků i v zahraničí.
Společnost Amazon vybudovala obrovský byznys mimo Severní Ameriku, jejíž tržby v letošním roce překročí 100 miliard dolarů, ale pokud tam nedokáže dosahovat zisku, nemá to velkou cenu. Zda se mu investice v zemích, jako je Belgie a Indie, vyplatí, se teprve uvidí.

Pro Amazon nemusí být tak snadné přehodit páku ziskovosti v mezinárodním sektoru, protože se nehodlá stáhnout z trhů, na kterých již působí. Nalezení způsobu, jak zlepšit hospodářský výsledek v mezinárodním segmentu, by však výrazně přispělo ke zlepšení celkového finančního obrazu společnosti.
Dobrou zprávou je, že společnost je uprostřed revize snižování nákladů, která pravděpodobně sníží alespoň některé výdaje na mezinárodních trzích, které se zdají být pro takovou příležitost zralé. Vzhledem k tomu, že Amazon v tomto segmentu letos již prodělal více než 5 miliard dolarů, mohlo by snížení miliardových výdajů poslat akcie vzhůru, zejména proto, že od svého loňského maxima klesly o 50 %.
Vzhledem k tomu by investoři měli akcie nakoupit nyní, než se dopad těchto kroků projeví na výsledku hospodaření.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























