Pret Index: Jak nám prodej sendvičů může napovědět více o pracovních návycích?
Před březnem 2020 dojíždělo každý všední den do center měst obrovské množství pracovníků, kteří mířili do svých zaměstnání v oblasti financí, odborných služeb a technologií.
Jen v londýnské City, kde dominují finance, neboli ve známé „Square Mile“, pracuje přibližně 550 000 lidí, což odpovídá každému 56. pracovníkovi ve Velké Británii.
Podobně v pařížské obchodní čtvrti La Défense pracuje 180 000 zaměstnanců v přibližně 500 firmách na ploše, která se rozkládá na více než 560 hektarech a disponuje 3,84 miliony metrů čtverečních kancelářských a coworkingových prostor.
Každý oběd se záplava těchto zaměstnanců vydává hledat obživu a mnoho z nich skončí v sendvičovém obchodě Pret A Manger, kde si dají salátový zábal s humusem nebo praskající vaječný salát.
Pret Index
Společnost Pret byla založena v roce 1983 ve Velké Británii a dnes je mezinárodním franšízovým řetězcem s pobočkami po celém světě. Mnoho jeho prodejen se díky obchodnímu modelu „follow the skyscraper“ nachází zejména ve finančních a obchodních čtvrtích.
Zdroj: Unsplash
Tato skutečnost se docela hodí, protože pandemie začala polevovat, a index Pret byl vytvořen agenturou Bloomberg právě proto, že tento řetězec je synonymem pro oběd v kanceláři.
Začala sledováním týdenních transakcí Pret v porovnání s úrovní před pandemií a dospěla k několika zajímavým zjištěním.
Až do 14. července byly transakce v londýnských čtvrtích City a Canary Wharf na úrovni 83 % transakcí před pandemií 19, což je pokles z květnového maxima 89 %.
To se shoduje s údaji společnosti TFL, která v únoru odhalila, že od 19. ledna, kdy byla zrušena omezení práce z domova, se počet lidí využívajících metro během pracovních dnů zvýšil nejméně o 25 procent.
Kromě toho společnost TFL v únoru uvedla, že počet cestujících se během týdne pravidelně pohybuje kolem 60 procent úrovně před pandemií.
Na stanicích v blízkosti finančních institucí, jako jsou Canary Wharf, Mansion House a Aldgate, byl také mezi 8. a 9. hodinou ranní zaznamenán dvojnásobný počet cestujících než v době platnosti omezení.
Na letištních místech ve městě také prudce rostou tržby, což je měřítkem turistického ruchu i obchodních cest.
Na letištích Luton, Heathrow, Gatwick a City je úroveň o 140 % vyšší než před pandemií, což je trend, který podle společnosti Pret překvapil nejvíce.
Zdroj: Unsplash
Tržby rostou také v provozovnách na vlakových nádražích, které letos v dubnu poprvé překonaly úroveň před pandemií a v červenci dosahovaly 101 % úrovně před pandemií.
V Paříži, kde byly sledovány tržby z více než 30 prodejen, se obchod během jara a léta 2021 s výjimkou srpna vyšplhal zpět na téměř normální úroveň. Tehdy však obyvatelé tráví ve městě méně času.
V letošním roce řetězec zaznamenal, že transakce neustále stoupají a v polovině července 2022 se pohybovaly kolem 81 % základny před pandemií, tedy velmi blízko normálu.
Méně práce na dálku ve Francii
Zatímco většina evropských zemí, zejména těch s vyšším HDP, nadšeně přijala práci na dálku a hybridní práci, ve Francii tomu tak není.
Studie pro francouzský think tank Fondation Jean-Jaurès z ledna 2022 zjistila, že pouze 29 % francouzských pracovníků uvádí, že pracují na dálku „alespoň jednou týdně“.
Srovnejte to s 51 procenty Němců nebo 42 procenty pracovníků ve Velké Británii a je to výrazný rozdíl. Ve Španělsku je to 36 procent a v Itálii až 50 procent pracovníků.
A i ti francouzští pracovníci, kteří pracují na dálku, to dělají méně než jejich evropští sousedé. V Itálii 30 procent pracovníků uvedlo, že pracuje na dálku čtyři až pět dní v týdnu, a 17 procent uvedlo, že pracuje na dálku dva až tři dny.
Ve Francii je to však 11 % a 14 %. Což je spousta času stráveného v kancelářích – a mířícího ven na sendvič v době oběda.
Z toho vyplývá, že jak v Paříži, tak v Londýně – pokud se lze řídit transakcemi společnosti Pret – se ekonomika obou měst na pracovišti zotavuje.
To je pozitivní i pro všechny, kteří chtějí v příštích týdnech nebo měsících změnit práci nebo urychlit svou kariéru.
Jen v londýnské City, kde dominují finance, neboli ve známé „Square Mile“, pracuje přibližně 550 000 lidí, což odpovídá každému 56. pracovníkovi ve Velké Británii.Podobně v pařížské obchodní čtvrti La Défense pracuje 180 000 zaměstnanců v přibližně 500 firmách na ploše, která se rozkládá na více než 560 hektarech a disponuje 3,84 miliony metrů čtverečních kancelářských a coworkingových prostor.Každý oběd se záplava těchto zaměstnanců vydává hledat obživu a mnoho z nich skončí v sendvičovém obchodě Pret A Manger, kde si dají salátový zábal s humusem nebo praskající vaječný salát.Pret IndexSpolečnost Pret byla založena v roce 1983 ve Velké Británii a dnes je mezinárodním franšízovým řetězcem s pobočkami po celém světě. Mnoho jeho prodejen se díky obchodnímu modelu „follow the skyscraper“ nachází zejména ve finančních a obchodních čtvrtích.Zdroj: UnsplashTato skutečnost se docela hodí, protože pandemie začala polevovat, a index Pret byl vytvořen agenturou Bloomberg právě proto, že tento řetězec je synonymem pro oběd v kanceláři.Začala sledováním týdenních transakcí Pret v porovnání s úrovní před pandemií a dospěla k několika zajímavým zjištěním.Až do 14. července byly transakce v londýnských čtvrtích City a Canary Wharf na úrovni 83 % transakcí před pandemií 19, což je pokles z květnového maxima 89 %.To se shoduje s údaji společnosti TFL, která v únoru odhalila, že od 19. ledna, kdy byla zrušena omezení práce z domova, se počet lidí využívajících metro během pracovních dnů zvýšil nejméně o 25 procent.Kromě toho společnost TFL v únoru uvedla, že počet cestujících se během týdne pravidelně pohybuje kolem 60 procent úrovně před pandemií.Na stanicích v blízkosti finančních institucí, jako jsou Canary Wharf, Mansion House a Aldgate, byl také mezi 8. a 9. hodinou ranní zaznamenán dvojnásobný počet cestujících než v době platnosti omezení.Chcete využít této příležitosti?Lidé cestují víceNa letištních místech ve městě také prudce rostou tržby, což je měřítkem turistického ruchu i obchodních cest.Na letištích Luton, Heathrow, Gatwick a City je úroveň o 140 % vyšší než před pandemií, což je trend, který podle společnosti Pret překvapil nejvíce.Zdroj: UnsplashTržby rostou také v provozovnách na vlakových nádražích, které letos v dubnu poprvé překonaly úroveň před pandemií a v červenci dosahovaly 101 % úrovně před pandemií.V Paříži, kde byly sledovány tržby z více než 30 prodejen, se obchod během jara a léta 2021 s výjimkou srpna vyšplhal zpět na téměř normální úroveň. Tehdy však obyvatelé tráví ve městě méně času.V letošním roce řetězec zaznamenal, že transakce neustále stoupají a v polovině července 2022 se pohybovaly kolem 81 % základny před pandemií, tedy velmi blízko normálu.Méně práce na dálku ve FranciiZatímco většina evropských zemí, zejména těch s vyšším HDP, nadšeně přijala práci na dálku a hybridní práci, ve Francii tomu tak není.Studie pro francouzský think tank Fondation Jean-Jaurès z ledna 2022 zjistila, že pouze 29 % francouzských pracovníků uvádí, že pracují na dálku „alespoň jednou týdně“.Srovnejte to s 51 procenty Němců nebo 42 procenty pracovníků ve Velké Británii a je to výrazný rozdíl. Ve Španělsku je to 36 procent a v Itálii až 50 procent pracovníků.A i ti francouzští pracovníci, kteří pracují na dálku, to dělají méně než jejich evropští sousedé. V Itálii 30 procent pracovníků uvedlo, že pracuje na dálku čtyři až pět dní v týdnu, a 17 procent uvedlo, že pracuje na dálku dva až tři dny.Ve Francii je to však 11 % a 14 %. Což je spousta času stráveného v kancelářích – a mířícího ven na sendvič v době oběda.Z toho vyplývá, že jak v Paříži, tak v Londýně – pokud se lze řídit transakcemi společnosti Pret – se ekonomika obou měst na pracovišti zotavuje.To je pozitivní i pro všechny, kteří chtějí v příštích týdnech nebo měsících změnit práci nebo urychlit svou kariéru.