Ceny klesly z více než 1 000 USD za kilowatthodinu v roce 2010 na 141 USD za kWh v loňském roce. To odstartovalo jednu z největších změn v automobilovém průmyslu za poslední století a přimělo výrobce automobilů investovat do elektrických vozidel miliardy dolarů.
V letošním roce se tento trend zastavil a podle každoročního průzkumu cen lithium-iontových baterií, který provádí agentura BloombergNEF, se průměrná cena balení v roce 2022 reálně zvýší o 7 %. Jedná se o první nárůst v historii průzkumu.
Tento nárůst způsobuje několik faktorů, ale tím nejdůležitějším jsou rostoucí náklady na materiály včetně kobaltu, niklu a lithia. Ačkoli ceny niklu a kobaltu v posledních měsících klesly a u lithia se možná chystá obrat, každá z nich je stále vyšší než v předchozích letech. Důvodem je prudce rostoucí poptávka po bateriích a zpoždění v rychlosti, s jakou lze uvést do provozu nové dodávky.
Průměrná cena baterií by byla ještě vyšší, nebýt přechodu na levnější lithium-železo-fosfátové (LFP) baterie, které neobsahují nikl ani kobalt. Baterie LFP získaly v posledních třech letech významný podíl na trhu a podle očekávání agentury BloombergNEF budou v letošním roce tvořit přibližně 40 % celosvětového prodeje elektromobilů. Marže výrobců baterií jsou letos také nižší, což naznačuje, že absorbovali část rostoucích nákladů na materiály a komponenty.
Aby společnost BNEF dospěla k průměrné ceně, shromáždila téměř 200 údajů z průzkumu od kupujících a prodejců lithium-iontových baterií určených pro osobní elektromobily, užitková vozidla, autobusy a stacionární úložiště. Hlavní údaj je objemově vážený průměr, takže skrývá velké rozdíly podle regionů a aplikací. Nejnižší ceny byly zaznamenány u elektrických autobusů a užitkových vozidel v Číně, a to 131 USD za kWh. Průměrné ceny balení pro plně elektrická osobní vozidla činily 138 USD za kWh.
Zdroj: Unsplash
Z regionálního hlediska byly ceny balení nejlevnější v Číně, a to 127 USD za kWh. V USA a Evropě byly vyšší o 24 %, resp. 33 %.
Velkou otázkou je, co bude dál. Tým BloombergNEF pro skladování energie očekává, že ceny zůstanou v příštím roce zvýšené a oproti úrovni roku 2022 reálně mírně vzrostou. Poté tým očekává, že ceny začnou v roce 2024 opět klesat, protože se zvýší dodávky surovin, zmírní se tlak v dodavatelském řetězci a do vozidel se začnou prosazovat technologie a konstrukce baterií nové generace.
Často uváděným měřítkem pro dosažení cenové parity s konvenčními vozidly je 100 USD za kWh. Na základě aktualizovaných odhadů rychlosti učení se baterií z letošního průzkumu BNEF předpovídá, že průměrná cena baterií by měla klesnout pod tuto hranici do roku 2026. To je o dva roky později, než se původně předpokládalo.
Stojí však za zmínku, že 100 USD za kWh je nominální hodnota, která se pohybuje již více než deset let a plně nezohledňuje, jak se náklady na téměř vše zvýšily v důsledku inflace, zejména v posledních 18 měsících. Průměrná transakční cena nového vozidla v USA se letos vyšplhala na více než 48 000 dolarů, což je nejvyšší hodnota v historii. Elektromobily sice trochu zvedají transakční ceny, ale náklady na výrobu vozidla se spalovacím motorem také rostou.
Zdroj: Unsplash
O cenové paritě elektromobilů je lepší uvažovat jako o rozsahu než o pevně stanovené hranici. Při dnešních cenách baterií již mohou některé segmenty vozidel jezdit na plně elektrický pohon nákladově efektivně bez dotací. Například prémiové elektromobily jsou již pravděpodobně na cenové paritě se spalovacími modely, stejně jako miniaturní městské automobily v Číně, kde ceny elektromobilů začínají na pouhých 5 000 USD. U užitkových vozidel, jako jsou autobusy a dodávky, kde jsou celkové náklady na vlastnictví nejdůležitější, je parita již také dosažena nebo se jí velmi blíží v závislosti na regionu a způsobu používání.
Ceny baterií musí ještě dále klesnout, aby se v tomto desetiletí více středního trhu rozhodlo pro elektrický pohon. Toho je rozhodně ještě možné dosáhnout, ale bude to vyžadovat mnohem více investic do všech oblastí dodavatelského řetězce baterií, stejně jako do výzkumu a vývoje a zlepšení výrobních procesů.
(1$=23 Kč)
Ceny klesly z více než 1 000 USD za kilowatthodinu v roce 2010 na 141 USD za kWh v loňském roce. To odstartovalo jednu z největších změn v automobilovém průmyslu za poslední století a přimělo výrobce automobilů investovat do elektrických vozidel miliardy dolarů.V letošním roce se tento trend zastavil a podle každoročního průzkumu cen lithium-iontových baterií, který provádí agentura BloombergNEF, se průměrná cena balení v roce 2022 reálně zvýší o 7 %. Jedná se o první nárůst v historii průzkumu.Tento nárůst způsobuje několik faktorů, ale tím nejdůležitějším jsou rostoucí náklady na materiály včetně kobaltu, niklu a lithia. Ačkoli ceny niklu a kobaltu v posledních měsících klesly a u lithia se možná chystá obrat, každá z nich je stále vyšší než v předchozích letech. Důvodem je prudce rostoucí poptávka po bateriích a zpoždění v rychlosti, s jakou lze uvést do provozu nové dodávky.Průměrná cena baterií by byla ještě vyšší, nebýt přechodu na levnější lithium-železo-fosfátové baterie, které neobsahují nikl ani kobalt. Baterie LFP získaly v posledních třech letech významný podíl na trhu a podle očekávání agentury BloombergNEF budou v letošním roce tvořit přibližně 40 % celosvětového prodeje elektromobilů. Marže výrobců baterií jsou letos také nižší, což naznačuje, že absorbovali část rostoucích nákladů na materiály a komponenty.Aby společnost BNEF dospěla k průměrné ceně, shromáždila téměř 200 údajů z průzkumu od kupujících a prodejců lithium-iontových baterií určených pro osobní elektromobily, užitková vozidla, autobusy a stacionární úložiště. Hlavní údaj je objemově vážený průměr, takže skrývá velké rozdíly podle regionů a aplikací. Nejnižší ceny byly zaznamenány u elektrických autobusů a užitkových vozidel v Číně, a to 131 USD za kWh. Průměrné ceny balení pro plně elektrická osobní vozidla činily 138 USD za kWh.Zdroj: UnsplashZ regionálního hlediska byly ceny balení nejlevnější v Číně, a to 127 USD za kWh. V USA a Evropě byly vyšší o 24 %, resp. 33 %.Velkou otázkou je, co bude dál. Tým BloombergNEF pro skladování energie očekává, že ceny zůstanou v příštím roce zvýšené a oproti úrovni roku 2022 reálně mírně vzrostou. Poté tým očekává, že ceny začnou v roce 2024 opět klesat, protože se zvýší dodávky surovin, zmírní se tlak v dodavatelském řetězci a do vozidel se začnou prosazovat technologie a konstrukce baterií nové generace.Chcete využít této příležitosti?Často uváděným měřítkem pro dosažení cenové parity s konvenčními vozidly je 100 USD za kWh. Na základě aktualizovaných odhadů rychlosti učení se baterií z letošního průzkumu BNEF předpovídá, že průměrná cena baterií by měla klesnout pod tuto hranici do roku 2026. To je o dva roky později, než se původně předpokládalo.Stojí však za zmínku, že 100 USD za kWh je nominální hodnota, která se pohybuje již více než deset let a plně nezohledňuje, jak se náklady na téměř vše zvýšily v důsledku inflace, zejména v posledních 18 měsících. Průměrná transakční cena nového vozidla v USA se letos vyšplhala na více než 48 000 dolarů, což je nejvyšší hodnota v historii. Elektromobily sice trochu zvedají transakční ceny, ale náklady na výrobu vozidla se spalovacím motorem také rostou.Zdroj: UnsplashO cenové paritě elektromobilů je lepší uvažovat jako o rozsahu než o pevně stanovené hranici. Při dnešních cenách baterií již mohou některé segmenty vozidel jezdit na plně elektrický pohon nákladově efektivně bez dotací. Například prémiové elektromobily jsou již pravděpodobně na cenové paritě se spalovacími modely, stejně jako miniaturní městské automobily v Číně, kde ceny elektromobilů začínají na pouhých 5 000 USD. U užitkových vozidel, jako jsou autobusy a dodávky, kde jsou celkové náklady na vlastnictví nejdůležitější, je parita již také dosažena nebo se jí velmi blíží v závislosti na regionu a způsobu používání.Ceny baterií musí ještě dále klesnout, aby se v tomto desetiletí více středního trhu rozhodlo pro elektrický pohon. Toho je rozhodně ještě možné dosáhnout, ale bude to vyžadovat mnohem více investic do všech oblastí dodavatelského řetězce baterií, stejně jako do výzkumu a vývoje a zlepšení výrobních procesů.
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...