Vzhledem k silnému růstu a zvýšení celoročního výhledu na rok 2022 si pochvalu zaslouží. Pokud se však do čtvrtletních výsledků jen trochu ponoříte, objeví se některé slabiny, které budete chtít pečlivě sledovat.
Velmi pozitivní výsledek
Společnost PepsiCo, která vlastní ikonické značky Pepsi a Frito-Lay, vykázala ve třetím čtvrtletí meziroční růst tržeb o 8,8 %. Organický růst tržeb činil obrovských 16 %. Upravený zisk na akcii vzrostl o 14 %. Toho bylo dosaženo navzdory 3 procentním bodům vlivu měnových problémů souvisejících se silným dolarem. Celkově lze říci, že výrobce potravin měl dobré čtvrtletí.
Je to ještě lepší, protože vedení společnosti zvýšilo svůj celoroční výhled na rok 2022. Nyní se očekává, že organické tržby vzrostou o 12 %, což je o celých 20 % více než předchozí cíl 10 %. Očištěný zisk na akcii by se měl nyní zvýšit o 10 % oproti dřívějšímu výhledu, který počítal s 8% zlepšením. Opět se tak objevuje mnoho dobrých zpráv.
Zdroj: Getty Images
Klíčovou součástí tohoto příběhu je schopnost společnosti zvyšovat ceny navzdory inflaci. O to se dnes vedle snižování nákladů snaží každá společnost vyrábějící základní spotřební zboží ve snaze ochránit provozní marže. Jedná se však o „delikátní tanec“, který zahrnuje přímé zákazníky společnosti PepsiCo (maloobchodníky) a její koncové zákazníky (spotřebitele). Jakmile se spotřebitelé začnou bránit, je tento proces mnohem těžší.
Včasné varovné příznaky
Proto je pozoruhodné, že operace společnosti PepsiCo, které jsou rozděleny mezi potraviny a nápoje, vykazují určité známky počátečních problémů. Na straně nápojů se společnosti podařilo zvýšit objem o 3 %. Pokles objemu zaznamenala pouze její evropská divize, což však nestačilo na to, aby to celou divizi vykolejilo.
Na straně potravinářských výrobků společnosti PepsiCo však objem klesl o 1,5 %. To není nijak masivní, ale čtyři ze šesti regionů/podnikatelských linií, které společnost vykazuje v oblasti potravin, zaznamenaly pokles objemu, včetně společností Frito-Lay North America a Quaker Foods North America. To jsou důležité podniky. A je zřejmé, že dva regiony, v nichž objem vzrostl, nestačily vyvážit negativní výsledky v jiných oblastech.
Nápoje a jídlo se liší. Ne však natolik, aby se dalo očekávat, že jedno bude zcela imunní vůči negativnímu dopadu zvyšování cen, zatímco u druhého začnou spotřebitelé přecházet na levnější zboží. Přesně takto spotřebitelé vyjadřují svou nespokojenost s rostoucími cenami výrobků. Je mnohem pravděpodobnější, že pokles na jedné straně podnikání společnosti PepsiCo by měl být vnímán jako varování, že slabost může brzy přijít i na straně druhé.
To neznamená, že by se společnost PepsiCo měla mít problémy. Dlouhodobě se jedná o spolehlivou společnost, která využívá svých silných značek k dlouhodobému růstu. Ostatně jako dividendový král, který má za sebou pět desetiletí každoročního zvyšování dividend, se již dříve zjevně musela vyrovnat s inflačními obdobími. A je velmi pravděpodobné, že se zdatně vypořádá i se současným, byť dramatickým, inflačním obdobím, kterému dnes čelí. To však neznamená, že jízda bude v příštích čtvrtletích tak hladká, jako tomu bylo v nedávné minulosti.
Zdroj: Getty Images
Připravte se na těžší rok 2023
Pokud jste dlouhodobými akcionáři společnosti PepsiCo, není důvod k panice. Stále se jedná o dobře řízenou společnost, kterou stojí za to vlastnit. Rozdíl mezi potravinářskými a nápojovými aktivitami společnosti by však neměl zůstat bez povšimnutí. Všechno naznačuje, že budoucnost společnosti PepsiCo by mohla být stále náročnější, až se kalendář překlopí do roku 2023.
Vzhledem k silnému růstu a zvýšení celoročního výhledu na rok 2022 si pochvalu zaslouží. Pokud se však do čtvrtletních výsledků jen trochu ponoříte, objeví se některé slabiny, které budete chtít pečlivě sledovat.Společnost PepsiCo, která vlastní ikonické značky Pepsi a Frito-Lay, vykázala ve třetím čtvrtletí meziroční růst tržeb o 8,8 %. Organický růst tržeb činil obrovských 16 %. Upravený zisk na akcii vzrostl o 14 %. Toho bylo dosaženo navzdory 3 procentním bodům vlivu měnových problémů souvisejících se silným dolarem. Celkově lze říci, že výrobce potravin měl dobré čtvrtletí.Je to ještě lepší, protože vedení společnosti zvýšilo svůj celoroční výhled na rok 2022. Nyní se očekává, že organické tržby vzrostou o 12 %, což je o celých 20 % více než předchozí cíl 10 %. Očištěný zisk na akcii by se měl nyní zvýšit o 10 % oproti dřívějšímu výhledu, který počítal s 8% zlepšením. Opět se tak objevuje mnoho dobrých zpráv.Zdroj: Getty ImagesKlíčovou součástí tohoto příběhu je schopnost společnosti zvyšovat ceny navzdory inflaci. O to se dnes vedle snižování nákladů snaží každá společnost vyrábějící základní spotřební zboží ve snaze ochránit provozní marže. Jedná se však o „delikátní tanec“, který zahrnuje přímé zákazníky společnosti PepsiCo a její koncové zákazníky . Jakmile se spotřebitelé začnou bránit, je tento proces mnohem těžší.Proto je pozoruhodné, že operace společnosti PepsiCo, které jsou rozděleny mezi potraviny a nápoje, vykazují určité známky počátečních problémů. Na straně nápojů se společnosti podařilo zvýšit objem o 3 %. Pokles objemu zaznamenala pouze její evropská divize, což však nestačilo na to, aby to celou divizi vykolejilo.Chcete využít této příležitosti?Zdroj: ReutersNa straně potravinářských výrobků společnosti PepsiCo však objem klesl o 1,5 %. To není nijak masivní, ale čtyři ze šesti regionů/podnikatelských linií, které společnost vykazuje v oblasti potravin, zaznamenaly pokles objemu, včetně společností Frito-Lay North America a Quaker Foods North America. To jsou důležité podniky. A je zřejmé, že dva regiony, v nichž objem vzrostl, nestačily vyvážit negativní výsledky v jiných oblastech.Nápoje a jídlo se liší. Ne však natolik, aby se dalo očekávat, že jedno bude zcela imunní vůči negativnímu dopadu zvyšování cen, zatímco u druhého začnou spotřebitelé přecházet na levnější zboží. Přesně takto spotřebitelé vyjadřují svou nespokojenost s rostoucími cenami výrobků. Je mnohem pravděpodobnější, že pokles na jedné straně podnikání společnosti PepsiCo by měl být vnímán jako varování, že slabost může brzy přijít i na straně druhé.To neznamená, že by se společnost PepsiCo měla mít problémy. Dlouhodobě se jedná o spolehlivou společnost, která využívá svých silných značek k dlouhodobému růstu. Ostatně jako dividendový král, který má za sebou pět desetiletí každoročního zvyšování dividend, se již dříve zjevně musela vyrovnat s inflačními obdobími. A je velmi pravděpodobné, že se zdatně vypořádá i se současným, byť dramatickým, inflačním obdobím, kterému dnes čelí. To však neznamená, že jízda bude v příštích čtvrtletích tak hladká, jako tomu bylo v nedávné minulosti.Zdroj: Getty ImagesPokud jste dlouhodobými akcionáři společnosti PepsiCo, není důvod k panice. Stále se jedná o dobře řízenou společnost, kterou stojí za to vlastnit. Rozdíl mezi potravinářskými a nápojovými aktivitami společnosti by však neměl zůstat bez povšimnutí. Všechno naznačuje, že budoucnost společnosti PepsiCo by mohla být stále náročnější, až se kalendář překlopí do roku 2023.