Sněhová koule práce se od příchodu Covid-19 nesporně otřásla v základech. A vířící mlha se zdaleka neusadila. Jedno je však jasné: pracovní předpoklad, že se život v kancelářích může „vrátit“ do stavu před rokem 2020, je prostě mylný.
Tři ze čtyř zaměstnanců tvrdí, že hybridní práce je pro ně nyní neoddiskutovatelná. V nadcházejícím roce se do kanceláří vrátí určitý druh práce, která však bude organizována zcela odlišným způsobem. Zde jsou tři předpovědi pro zdravější, šťastnější a produktivnější pracoviště.
Konec Flex-Shaming

Na začátku roku 2022 britská HR expertka Gemma Daleová ve svém příspěvku na síti LinkedIn vymyslela výraz „flex-shaming“. Dobře vystihuje zlou vůli, kterou někteří vedoucí pracovníci projevovali vůči pracovníkům, kteří nejsou fyzicky na očích. Mezi nejznámější patří David Solomon ze společnosti Goldman Sachs, který v roce 2021 označil práci z domova za „odchylku, kterou co nejrychleji napravíme“. V říjnu Solomon pro CNBC uvedl, že před pandemií bylo v daný den v týdnu v kanceláři asi 75 % jeho lidí a nyní je to asi 65 %. I když si šéfové myslí, že mohou prosadit svou vůli, legislativní změny po celém světě dávají přednost flexibilitě. Více než miliardy lidí od Řecka po Thajsko se již dotýkají změny zákonů, které usnadňují práci na dálku nebo hybridní práci. Důležité je vytvořit kulturu důvěry a transparentnosti mezi šéfy a zaměstnanci, aby se dospělo k řešením nikoliv jako suché politice, ale na základě vzájemné dohody. V roce 2023 není místo pro flexischandlování.
Zmírnění tvrdých hran hybridního režimu

To neznamená, že hybridní práce je procházka růžovým sadem. Nedávné globální údaje poradenské společnosti JLL v oblasti nemovitostí ukazují, že rozdělení na kancelář a domov je velkým problémem. Přibližně 25 % hybridních pracovníků se cítí sociálně izolováno a 59 % očekává, že tam, kde pracují, bude věnována pozornost jejich zdraví a pohodě. Obavy ze sociální soudržnosti a produktivity v hybridních kancelářích nabývají na síle: Marc Benioff, zakladatel a výkonný ředitel technologické společnosti Salesforce Inc., který je také členem představenstva Světového ekonomického fóra, nedávno na celofiremním fóru na Slacku řekl, že noví zaměstnanci nejsou dostatečně produktivní, a zeptal se: „Nevytváříme s novými zaměstnanci kmenové znalosti bez kancelářské kultury?“.
Joanna Swashová, generální ředitelka skupiny společnosti Moneypenny, která se zabývá přijímáním hovorů a živým chatem a která ve svém sídle ve Wrexhamu ve Walesu vybudovala hospodu, aby byla její kancelář co nejatraktivnější, mi nicméně v podcastu Nowhere Office řekla: „Jsem velkým zastáncem kanceláře, ale také velkým zastáncem toho, že ať už někdo pracuje kdekoli, musí to být pro něj to správné prostředí.“
Jinými slovy, iterace pracoviště po pracovišti je jedinou cestou vpřed. Frauke von Polier z německé výrobní skupiny Viessmann, která byla nedávno zvolena evropským CHRO roku 2022, ve svém projevu na Globálním Druckerově fóru ve Vídni uvedla, že pilotní změny trvající pouhé tři měsíce nebo až rok by se měly stát novou normou, dokud se situace neusadí.
Pracoviště jako sociální prostor

V nedávném příspěvku na síti LinkedIn von Polier uvedl: „Jak zajistíte, aby byla vaše kultura posílena? Inu, začněte nahoře a servírujte lidem jídlo… a dezert musí být samozřejmě zdarma!“ Od té doby, co jsem nastoupil jako komentátor do Bloomberg Work Shift, si dávám záležet na tom, abych často chodil do londýnské kanceláře a hlásil se u kolegů a výtah přijížděl do stejného patra jako první. Říká se mu „The Pantry“ a je koncipováno jako společenské centrum pro setkávání, občerstvení, teplé nápoje a výměnu osobních kontaktů, než lidé pokračují na pracovní místa nebo do zasedacích místností. Na Instagramu @bloombergpantry je označena jako „where our purpose & our people meet“.
Ačkoli údaje ukazují, že 84 % snížení kancelářských prostor je spojeno s hybridní prací, změna využití obou kanceláří na více sociální a navíc investice do zážitku z práce roste. Průzkum nálady nájemců kanceláří v USA od realitní společnosti CBRE ukazuje, že 36 % vedoucích pracovníků kurátorsky upravuje zážitky a události na pracovišti jako součást své strategie vytváření komunity a zvyšování přítomnosti v kancelářích. Očekávám, že toto procento poroste. Lidé potřebují důvod, proč přijít na místo, který přesahuje mobilní technologie, k nimž mají přístup odkudkoli. Tento důvod je jednoduchý: Jiní lidé.
I když se základna pracovní sněhové koule přesunula z místa na člověka, všichni potřebujeme někde pracovat a setkávat se. Doufejme, že rok 2023 bude rokem návratu kanceláře v její nové, vylepšené podobě.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky