Vzhledem k tomu, že dodavatelé nebyli schopni držet krok, prudký růst cen způsobil, že celková spotová hodnota spotřeby lithia se podle výpočtů agentury Bloomberg vyšplhala z 3 miliard dolarů v roce 2020 na přibližně 35 miliard dolarů v roce 2022.
Někteří medvědí pozorovatelé lithia tvrdí, že v roce 2023 bude rozhodujícím faktorem spíše rychle rostoucí nabídka než závratně rostoucí poptávka. Pět prognóz analytiků, které prověřila agentura Bloomberg, poukazuje na mnohem vyrovnanější globální trh po jasném nedostatku v roce 2022, zatímco společnost BYD Co, největší čínský prodejce elektromobilů, počítá s přebytkem lithia.
Existuje však mnoho skeptiků, kteří varují před novým napětím, pokud těžaři od Chile po Čínu a Austrálii narazí na překážky při uvádění nových dodávek v závratných objemech. Podle revidovaných prognóz se produkce v roce 2023 zvýší o 22 % až 42 %, což je pro složité těžební odvětví závratné tempo.
„Opravdu si nemyslím, že existuje nějaký důvod věřit, že se letos může zázračně objevit tolik tun, aby se trh vrátil do rovnováhy,“ uvedla telefonicky ze Ženevy Claire Blanchelande, obchodnice s lithiem ve společnosti Trafigura Group. „Bolest ještě neskončila.“
V sázce je tempo, jakým světový vozový park zavádí bateriový pohon. Podle agentury BloombergNEF náklady na lithium-iontové baterie loni poprvé v éře elektromobilů vzrostly. Elon Musk si posteskl nad „šíleným“ růstem ceny lithia a uvedl, že vysoké náklady na suroviny patří mezi největší překážky společnosti Tesla Inc.

Nesoulad?
Panuje všeobecná shoda, že v roce 2023 dojde k výraznému nárůstu nabídky lithia, protože se rozběhne vlna rozšiřování nebo nových projektů. Medvědí hlasy tvrdí, že tato vlna nabídky zasáhne trh právě v době, kdy Čína zruší štědré dotace na elektromobily, což způsobí ochlazení poptávky a vznik nesouladu, který by mohl vyvolat prudší pokles cen.
Podle průměru pěti prognóz, které prověřila agentura Bloomberg, průměrné ceny v letošním roce pravděpodobně klesnou asi o 8 % oproti průměrné úrovni v roce 2022.
Rozdělující otázkou je, zda méně zavedení výrobci budou schopni plnohodnotně plnit své závazky a vzdorovat řadě regulačních, technických a obchodních problémů. Mimořádné tempo expanze lithia – jak v oblasti poptávky, tak nabídky – učinilo z prognózování trhu kontroverzní záležitost.
„V roce 2023 se lithium stane tím, čemu říkám objemová hra,“ řekl Chris Berry, prezident společnosti House Mountain Partners, konzultant v odvětví bateriových materiálů. „Potřebujeme vidět reakci na nabídku jak ze strany stávajících výrobců, tak ze strany výrobců v blízké budoucnosti, kteří budou muset bezchybně plnit své úkoly tváří v tvář trvalé poptávce po lithiu.“
Jemnější trh?

Ceny lithia již klesly asi o 20 % oproti listopadovému rekordu, což je pro kupující první známka oddechu. Cena uhličitanu lithného v Číně klesla 13. ledna na 480 500 jüanů za tunu
„Myslím, že v roce 2023 uvidíte krátký pokles spotových cen, ale nevidím v tom problém,“ řekl Joe Lowry, zakladatel poradenské společnosti Global Lithium. „Kdybychom dnes mluvili před pěti lety, největším problémem, který lithiový průmysl měl, byl nedostatek investic. Nyní jsou nejvýznamnějšími problémy povolování a realizace projektů.“
Důvodem k optimismu, pokud jde o nabídku, je skutečnost, že největší nárůst bude pocházet od špičkových producentů veteránů, jako je Albemarle Corp. a chilská SQM, kteří jsou považováni za pravděpodobnější. Podle údajů společnosti BMO Capital Markets se však na předpokládaném nárůstu v roce 2023 podílejí jen zhruba třetinou.
Další vrstvu tvoří malá armáda začínajících producentů lithia, kteří budou muset prokázat, že se dokáží rozběhnout. A kromě nich jsou tu ještě netradiční nové zdroje, jako je lepidolit – minerál s obsahem lithia, který se v Číně stává vážnou alternativou. Společnost JPMorgan Chase & Co. jej označila za „jednu z největších hrozeb“ pro ceny.
Je to však také kontroverzní téma, protože někteří odborníci tvrdí, že jeho přeměna ve velkých objemech pro použití v bateriích je nákladná a škodlivá pro životní prostředí.
„V roce 2023 uvidíme, že v Číně bude uvedeno do provozu více lepidolitu,“ uvedl Cameron Perks, analytik společnosti Benchmark Mineral Intelligence. „Ale neuvidíme tolik, jak předpovídají jiní. Dejte mu pět nebo deset let a bude se stále více stávat důležitou součástí trhu.“

To vše znamená, že cesta k úspoře dodávek a nákladů pro výrobce automobilů je složitá, a to i předtím, než vezmeme v úvahu stranu poptávky.
Žádný kolaps
Prozatím se na vyhlídkách podepisuje stažení úvěrů na elektromobily ze strany Číny, stejně jako nejistota ohledně pandemie a globální ekonomiky. Rychlejší než očekávané oživení čínské ekonomiky a zbytek světa, který se vymaní z hlubokého propadu, by však mohly přinést pozitivní překvapení.
„Tržní konsenzus a konsenzus, se kterým bych souhlasil, je, že v roce 2023 se ceny pravděpodobně ustálí, možná s určitým potenciálem poklesu, ale v žádném případě nevidím žádný cenový kolaps,“ řekl Berry ze společnosti House Mountain Partners.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky