Společnost Unilever zaznamenala v loňském roce v Indii silný růst tržeb díky výraznému zvýšení cen, a to díky svému dominantnímu postavení na trhu a zvýšené poptávce mezi zákazníky ze střední třídy.
Odborníci z oboru však uvedli, že britská nadnárodní společnost by si měla dát pozor, aby si neznepřátelila chudší venkovské spotřebitele, kteří podle některých analytiků tvoří téměř polovinu jejích příjmů v Indii, poté, co se objevily náznaky, že v loňském roce omezili své výdaje, protože se na nich podepsala vyšší inflace.
Tato země s 1,4 miliardy obyvatel je jedním ze tří prioritních trhů společnosti Unilever, vedle Spojených států a Číny. Společnost má v Indii kořeny již od roku 1888 a její místní dceřiná společnost Hindustan Unilever (HUL) se podle posledních výsledků podílí na tržbách skupiny jen o něco více než desetinou.
Společnost HUL minulý týden oznámila 16% nárůst tržeb na 149,86 miliardy rupií (1,84 miliardy USD) ve čtvrtletí končícím 31. prosince, a to díky poptávce bohatších městských zákazníků. Společnost uvedla, že tento nárůst byl podpořen 11% růstem základních cen, což je výrazně nad roční mírou inflace v Indii, která se pohybuje kolem 6 %.
„Pokud se ceny budou zvyšovat, venkovští spotřebitelé se přesunou k menším velikostem balení, protože to zatíží peněženky,“ uvedl Alok Shah, spotřebitelský analytik indické společnosti Ambit Capital.
Podle Shaha by chudší venkovští spotřebitelé mohli přejít k levnějším místním výrobkům namísto těch, které vyrábí společnost Unilever.
V celosvětovém měřítku Unilever od poloviny roku 2021 zvyšoval ceny rychleji než jeho největší konkurenti P&G a Nestlé, částečně kvůli své expozici vůči rozvíjejícím se zemím a potravinářským výrobkům – kde byla nákladová inflace vysoká.
Chcete využít této příležitosti?
Společnost Unilever uvedla, že vysoké náklady na energie a rostoucí ceny vstupů zasáhly odvětví obzvláště silně v Indii. Mluvčí uvedl, že některé vstupní náklady v loňském roce vyskočily o 50 až 100 %.
Společnost Unilever zaznamenala v loňském roce v Indii silný růst tržeb díky výraznému zvýšení cen, a to díky svému dominantnímu postavení na trhu a zvýšené poptávce mezi zákazníky ze střední třídy.
Odborníci z oboru však uvedli, že britská nadnárodní společnost by si měla dát pozor, aby si neznepřátelila chudší venkovské spotřebitele, kteří podle některých analytiků tvoří téměř polovinu jejích příjmů v Indii, poté, co se objevily náznaky, že v loňském roce omezili své výdaje, protože se na nich podepsala vyšší inflace.
Tato země s 1,4 miliardy obyvatel je jedním ze tří prioritních trhů společnosti Unilever, vedle Spojených států a Číny. Společnost má v Indii kořeny již od roku 1888 a její místní dceřiná společnost Hindustan Unilever se podle posledních výsledků podílí na tržbách skupiny jen o něco více než desetinou.
Společnost HUL minulý týden oznámila 16% nárůst tržeb na 149,86 miliardy rupií ve čtvrtletí končícím 31. prosince, a to díky poptávce bohatších městských zákazníků. Společnost uvedla, že tento nárůst byl podpořen 11% růstem základních cen, což je výrazně nad roční mírou inflace v Indii, která se pohybuje kolem 6 %.
„Pokud se ceny budou zvyšovat, venkovští spotřebitelé se přesunou k menším velikostem balení, protože to zatíží peněženky,“ uvedl Alok Shah, spotřebitelský analytik indické společnosti Ambit Capital.
Podle Shaha by chudší venkovští spotřebitelé mohli přejít k levnějším místním výrobkům namísto těch, které vyrábí společnost Unilever.
V celosvětovém měřítku Unilever od poloviny roku 2021 zvyšoval ceny rychleji než jeho největší konkurenti P&G a Nestlé, částečně kvůli své expozici vůči rozvíjejícím se zemím a potravinářským výrobkům – kde byla nákladová inflace vysoká.Chcete využít této příležitosti?
Společnost Unilever uvedla, že vysoké náklady na energie a rostoucí ceny vstupů zasáhly odvětví obzvláště silně v Indii. Mluvčí uvedl, že některé vstupní náklady v loňském roce vyskočily o 50 až 100 %.
