Od značek jako Tesla a Rivian ve Spojených státech až po Nio a XPeng v Číně, celosvětový prodej elektromobilů prudce vzrostl. Jen v prvním čtvrtletí roku 2022 se prodaly dva miliony elektromobilů – to je výrazný skok oproti době před deseti lety, kdy se celosvětově prodalo jen 120 000 vozů, uvedla Mezinárodní energetická agentura.
Indie je jiná. Spojené státy a Čína se na zavádění elektromobilů zaměřily. V Indii, páté největší ekonomice světa, však trhu dominují dvoukolová vozidla, jako jsou skútry, mopedy a motocykly.
James Hong, vedoucí výzkumu mobility ve společnosti Macquarie Group, uvedl, že po dvoukolových vozidlech je v Indii větší poptávka než po automobilech, což by nemělo být překvapením.
Nedostatečně rozvinutá silniční infrastruktura a nižší osobní příjmy způsobují, že je pro lidi pohodlnější a cenově dostupnější vlastnit skútry, motorky nebo mopedy než auta, uvedl Hong.
Přesto zůstává jejich využívání na nízké úrovni.
Zdroj: Bloomberg
Elektromobily tvoří jen asi 2 % z celkového prodeje automobilů, ale indická vláda si klade ambiciózní cíle zvýšit v příštím desetiletí podíl elektromobilů a zaměřuje se na zvýšení nákupu jednostopých vozidel.
Podle prognóz společnosti Bain & Company zveřejněných v prosinci se očekává, že do roku 2030 vzroste prodej v Indii o 40 až 45 %, přičemž v té době se bude prodávat 13 milionů nových vozidel ročně.
Podle poradenské společnosti by měl indický sektor čtyřkolových vozidel do roku 2030 vzrůst pouze o 15 až 20 %, přičemž ročně se prodá 1 milion nových vozidel.
Růst indického segmentu čtyřkolových elektromobilů bude podle očekávání menší, protože tyto vozy většinou vlastní pouze řidiči, kteří cestují mimo město na delší trasy, uvedl Arun Agarwal, zástupce viceprezidenta pro akciový výzkum ve společnosti Kotak Securities.
Společnost Bain & Co. předpovídá, že celkové tržby v celém dodavatelském řetězci indického průmyslu elektromobilů vygenerují do roku 2030 76 až 100 miliard dolarů.
Zdroj: Getty Images
Snížení nákladů pro větší rozšíření Lidé v Indii již dlouho dávají přednost dvěma kolům před čtyřmi a v zemi působí více než 10 startupů, které slouží tomuto trhu, uvedl Agarwal.
Aby Indie zvýšila nákupy dvoukolových vozidel, musí být levnější a musí být k dispozici více nabíjecí infrastruktury, uvedl pro CNBC Jinesh Gandhi, analytik akciového výzkumu ve společnosti Motilal Oswal Securities.
Gandhi uvedl, že 90 % dvoukolových vozidel se spalovacími motory stojí od 70 000 rupií (845 USD) do 140 000 rupií (1 690 USD). Počáteční cena elektrických dvoukolových vozidel může být až 160 000 rupií.
Podle Agarwala ze společnosti Kotak se náklady na elektromobily sníží, pokud klesnou ceny baterií.
Vysoká inflace a narušené dodavatelské řetězce zvýšily ceny baterií v roce 2022, uvedla společnost Bain & Co. Náklady by musely klesnout o dalších 20 až 30 %, aby elektromobily mohly konkurovat vozidlům se spalovacími motory.
Arun Kumar, finanční ředitel výrobce dvoukolových elektromobilů Ola Electric, uvedl, že je „mýtus“, že elektromobily jsou dražší než vozidla se spalovacím motorem, protože „náklady na životní cyklus vlastnictví elektromobilu jsou nižší“ než u dvoukolových nebo čtyřkolových vozidel na palivo.
Zdroj: Getty Images
To znamená, že množství peněz, které mohou majitelé elektromobilů ušetřit za palivo a údržbu, může vyvážit vyšší počáteční pořizovací cenu, řekl.
Dvoukolové skútry, připravovaný motocykl a čtyřkolový osobní automobil společnosti Ola se podle něj pohybují v rozmezí od 1 000 do 50 000 USD.
„K vozidlům [se spalovacím motorem] se už nelze vrátit. Je to jediný směr,“ dodal Kumar.
Vládní pomoc Ústřední vláda a vlády jednotlivých států v Indii poskytují pobídky, aby podpořily spotřebitele v Indii v přechodu na elektromobily, uvedl Agarwal ze společnosti Kotak.
Podle Mezinárodní energetické agentury poskytly vládní programy finanční prostředky na zvýšení výroby autobusů a taxíků pro veřejnou dopravu na elektrický pohon a také na zvýšení počtu dobíjecích stanic po celé Indii.
Majitelé elektromobilů jsou také při nákupu osvobozeni od silniční daně a získají odpočet z daně z příjmu, uvedla organizace Accelerated e-Mobility Revolution for India’s Transportation.
Zdroj: Getty Images
Včetně daní platí majitelé dvoukolových vozidel se spalovacím motorem v Indii za své vozidlo obvykle 3 000 rupií měsíčně, uvedl Kumar. Vládní iniciativy spolu s penězi ušetřenými za benzín by tedy znamenaly, že měsíční splátka za vozidlo se pro zákazníka stane z velké části bezplatnou, uvedl.
„Úzkost z rozsahu“ S rostoucím počtem elektromobilů se bude rozšiřovat i nabíjecí infrastruktura v celé zemi. Podle Agarwala ze společnosti Kotak je to stále faktor, který odrazuje lidi od přechodu od vozidel s vysokými emisemi oxidu uhličitého.
„Pokud uvíznete na silnici, nemáte jinou možnost než nechat vozidlo odtáhnout k nejbližší nabíjecí stanici, což je časově i finančně náročné,“ řekl Gandhi.
Indická nabíjecí infrastruktura se bude muset výrazně rozšířit, aby podpořila počet elektromobilů, které se objeví na silnicích, uvádí se ve zprávě společnosti Bain & Co. s tím, že několik společností již provedlo počáteční investice a zavázalo se zvýšit dostupnost nabíječek.
Zdroj: Getty Images
Jednou z nich je Tata Power, největší indická soukromá společnost vyrábějící elektřinu.
Tata Power tvrdí, že vybudovala přibližně 2 500 dobíjecích stanic ve 300 městech a obcích v Indii. Najdete je na 350 z 600 dálnic v zemi, uvedl Virendra Goyal, vedoucí oddělení rozvoje podnikání firmy.
Mnoho majitelů elektromobilů trpí „dojezdovou úzkostí“, když je vzdálenost mezi nabíjecími stanicemi příliš velká, a překlenutí této mezery by podle něj povzbudilo více řidičů k přechodu na e-mobilitu.
Cílem společnosti je mít do roku 2028 po celé Indii 25 000 nabíječek, uvedl Goyal.
Od značek jako Tesla a Rivian ve Spojených státech až po Nio a XPeng v Číně, celosvětový prodej elektromobilů prudce vzrostl. Jen v prvním čtvrtletí roku 2022 se prodaly dva miliony elektromobilů – to je výrazný skok oproti době před deseti lety, kdy se celosvětově prodalo jen 120 000 vozů, uvedla Mezinárodní energetická agentura.Indie je jiná. Spojené státy a Čína se na zavádění elektromobilů zaměřily. V Indii, páté největší ekonomice světa, však trhu dominují dvoukolová vozidla, jako jsou skútry, mopedy a motocykly.James Hong, vedoucí výzkumu mobility ve společnosti Macquarie Group, uvedl, že po dvoukolových vozidlech je v Indii větší poptávka než po automobilech, což by nemělo být překvapením.Nedostatečně rozvinutá silniční infrastruktura a nižší osobní příjmy způsobují, že je pro lidi pohodlnější a cenově dostupnější vlastnit skútry, motorky nebo mopedy než auta, uvedl Hong.Přesto zůstává jejich využívání na nízké úrovni.Zdroj: BloombergElektromobily tvoří jen asi 2 % z celkového prodeje automobilů, ale indická vláda si klade ambiciózní cíle zvýšit v příštím desetiletí podíl elektromobilů a zaměřuje se na zvýšení nákupu jednostopých vozidel.Podle prognóz společnosti Bain & Company zveřejněných v prosinci se očekává, že do roku 2030 vzroste prodej v Indii o 40 až 45 %, přičemž v té době se bude prodávat 13 milionů nových vozidel ročně.Podle poradenské společnosti by měl indický sektor čtyřkolových vozidel do roku 2030 vzrůst pouze o 15 až 20 %, přičemž ročně se prodá 1 milion nových vozidel.Růst indického segmentu čtyřkolových elektromobilů bude podle očekávání menší, protože tyto vozy většinou vlastní pouze řidiči, kteří cestují mimo město na delší trasy, uvedl Arun Agarwal, zástupce viceprezidenta pro akciový výzkum ve společnosti Kotak Securities.Společnost Bain & Co. předpovídá, že celkové tržby v celém dodavatelském řetězci indického průmyslu elektromobilů vygenerují do roku 2030 76 až 100 miliard dolarů.Zdroj: Getty ImagesSnížení nákladů pro větší rozšířeníLidé v Indii již dlouho dávají přednost dvěma kolům před čtyřmi a v zemi působí více než 10 startupů, které slouží tomuto trhu, uvedl Agarwal.Aby Indie zvýšila nákupy dvoukolových vozidel, musí být levnější a musí být k dispozici více nabíjecí infrastruktury, uvedl pro CNBC Jinesh Gandhi, analytik akciového výzkumu ve společnosti Motilal Oswal Securities.Gandhi uvedl, že 90 % dvoukolových vozidel se spalovacími motory stojí od 70 000 rupií do 140 000 rupií . Počáteční cena elektrických dvoukolových vozidel může být až 160 000 rupií.Podle Agarwala ze společnosti Kotak se náklady na elektromobily sníží, pokud klesnou ceny baterií.Vysoká inflace a narušené dodavatelské řetězce zvýšily ceny baterií v roce 2022, uvedla společnost Bain & Co. Náklady by musely klesnout o dalších 20 až 30 %, aby elektromobily mohly konkurovat vozidlům se spalovacími motory.Arun Kumar, finanční ředitel výrobce dvoukolových elektromobilů Ola Electric, uvedl, že je „mýtus“, že elektromobily jsou dražší než vozidla se spalovacím motorem, protože „náklady na životní cyklus vlastnictví elektromobilu jsou nižší“ než u dvoukolových nebo čtyřkolových vozidel na palivo.Zdroj: Getty ImagesTo znamená, že množství peněz, které mohou majitelé elektromobilů ušetřit za palivo a údržbu, může vyvážit vyšší počáteční pořizovací cenu, řekl.Dvoukolové skútry, připravovaný motocykl a čtyřkolový osobní automobil společnosti Ola se podle něj pohybují v rozmezí od 1 000 do 50 000 USD.„K vozidlům [se spalovacím motorem] se už nelze vrátit. Je to jediný směr,“ dodal Kumar.Vládní pomocÚstřední vláda a vlády jednotlivých států v Indii poskytují pobídky, aby podpořily spotřebitele v Indii v přechodu na elektromobily, uvedl Agarwal ze společnosti Kotak.Podle Mezinárodní energetické agentury poskytly vládní programy finanční prostředky na zvýšení výroby autobusů a taxíků pro veřejnou dopravu na elektrický pohon a také na zvýšení počtu dobíjecích stanic po celé Indii.Majitelé elektromobilů jsou také při nákupu osvobozeni od silniční daně a získají odpočet z daně z příjmu, uvedla organizace Accelerated e-Mobility Revolution for India’s Transportation.Zdroj: Getty ImagesVčetně daní platí majitelé dvoukolových vozidel se spalovacím motorem v Indii za své vozidlo obvykle 3 000 rupií měsíčně, uvedl Kumar. Vládní iniciativy spolu s penězi ušetřenými za benzín by tedy znamenaly, že měsíční splátka za vozidlo se pro zákazníka stane z velké části bezplatnou, uvedl.„Úzkost z rozsahu“S rostoucím počtem elektromobilů se bude rozšiřovat i nabíjecí infrastruktura v celé zemi. Podle Agarwala ze společnosti Kotak je to stále faktor, který odrazuje lidi od přechodu od vozidel s vysokými emisemi oxidu uhličitého.„Pokud uvíznete na silnici, nemáte jinou možnost než nechat vozidlo odtáhnout k nejbližší nabíjecí stanici, což je časově i finančně náročné,“ řekl Gandhi.Indická nabíjecí infrastruktura se bude muset výrazně rozšířit, aby podpořila počet elektromobilů, které se objeví na silnicích, uvádí se ve zprávě společnosti Bain & Co. s tím, že několik společností již provedlo počáteční investice a zavázalo se zvýšit dostupnost nabíječek.Zdroj: Getty ImagesJednou z nich je Tata Power, největší indická soukromá společnost vyrábějící elektřinu.Tata Power tvrdí, že vybudovala přibližně 2 500 dobíjecích stanic ve 300 městech a obcích v Indii. Najdete je na 350 z 600 dálnic v zemi, uvedl Virendra Goyal, vedoucí oddělení rozvoje podnikání firmy.Mnoho majitelů elektromobilů trpí „dojezdovou úzkostí“, když je vzdálenost mezi nabíjecími stanicemi příliš velká, a překlenutí této mezery by podle něj povzbudilo více řidičů k přechodu na e-mobilitu.Cílem společnosti je mít do roku 2028 po celé Indii 25 000 nabíječek, uvedl Goyal.
Společnost AppLovin, významný hráč v oblasti reklamních technologií, znovu přitáhla pozornost investorů i analytiků poté, co ve středu oznámila výsledky...