Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Indie se učí milovat elektromobily – ale nejsou to auta

Když se řekne elektromobil, většině lidí se vybaví auta.

Jan Golda Autor: Jan Golda
9 ledna, 2023
6 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

6 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Od značek jako Tesla a Rivian ve Spojených státech až po Nio a XPeng v Číně, celosvětový prodej elektromobilů prudce vzrostl. Jen v prvním čtvrtletí roku 2022 se prodaly dva miliony elektromobilů – to je výrazný skok oproti době před deseti lety, kdy se celosvětově prodalo jen 120 000 vozů, uvedla Mezinárodní energetická agentura.

Indie je jiná. Spojené státy a Čína se na zavádění elektromobilů zaměřily. V Indii, páté největší ekonomice světa, však trhu dominují dvoukolová vozidla, jako jsou skútry, mopedy a motocykly.

James Hong, vedoucí výzkumu mobility ve společnosti Macquarie Group, uvedl, že po dvoukolových vozidlech je v Indii větší poptávka než po automobilech, což by nemělo být překvapením.

Nedostatečně rozvinutá silniční infrastruktura a nižší osobní příjmy způsobují, že je pro lidi pohodlnější a cenově dostupnější vlastnit skútry, motorky nebo mopedy než auta, uvedl Hong.

Přesto zůstává jejich využívání na nízké úrovni.

Advertisement
Zdroj: Bloomberg

Elektromobily tvoří jen asi 2 % z celkového prodeje automobilů, ale indická vláda si klade ambiciózní cíle zvýšit v příštím desetiletí podíl elektromobilů a zaměřuje se na zvýšení nákupu jednostopých vozidel.

Chcete využít této příležitosti?

Podle prognóz společnosti Bain & Company zveřejněných v prosinci se očekává, že do roku 2030 vzroste prodej v Indii o 40 až 45 %, přičemž v té době se bude prodávat 13 milionů nových vozidel ročně.

Podle poradenské společnosti by měl indický sektor čtyřkolových vozidel do roku 2030 vzrůst pouze o 15 až 20 %, přičemž ročně se prodá 1 milion nových vozidel.

Růst indického segmentu čtyřkolových elektromobilů bude podle očekávání menší, protože tyto vozy většinou vlastní pouze řidiči, kteří cestují mimo město na delší trasy, uvedl Arun Agarwal, zástupce viceprezidenta pro akciový výzkum ve společnosti Kotak Securities.

Společnost Bain & Co. předpovídá, že celkové tržby v celém dodavatelském řetězci indického průmyslu elektromobilů vygenerují do roku 2030 76 až 100 miliard dolarů.

Zdroj: Getty Images

Snížení nákladů pro větší rozšíření
Lidé v Indii již dlouho dávají přednost dvěma kolům před čtyřmi a v zemi působí více než 10 startupů, které slouží tomuto trhu, uvedl Agarwal.

Aby Indie zvýšila nákupy dvoukolových vozidel, musí být levnější a musí být k dispozici více nabíjecí infrastruktury, uvedl pro CNBC Jinesh Gandhi, analytik akciového výzkumu ve společnosti Motilal Oswal Securities.

Gandhi uvedl, že 90 % dvoukolových vozidel se spalovacími motory stojí od 70 000 rupií (845 USD) do 140 000 rupií (1 690 USD). Počáteční cena elektrických dvoukolových vozidel může být až 160 000 rupií.

Podle Agarwala ze společnosti Kotak se náklady na elektromobily sníží, pokud klesnou ceny baterií.

Vysoká inflace a narušené dodavatelské řetězce zvýšily ceny baterií v roce 2022, uvedla společnost Bain & Co. Náklady by musely klesnout o dalších 20 až 30 %, aby elektromobily mohly konkurovat vozidlům se spalovacími motory.

Arun Kumar, finanční ředitel výrobce dvoukolových elektromobilů Ola Electric, uvedl, že je „mýtus“, že elektromobily jsou dražší než vozidla se spalovacím motorem, protože „náklady na životní cyklus vlastnictví elektromobilu jsou nižší“ než u dvoukolových nebo čtyřkolových vozidel na palivo.

Zdroj: Getty Images

To znamená, že množství peněz, které mohou majitelé elektromobilů ušetřit za palivo a údržbu, může vyvážit vyšší počáteční pořizovací cenu, řekl.

Dvoukolové skútry, připravovaný motocykl a čtyřkolový osobní automobil společnosti Ola se podle něj pohybují v rozmezí od 1 000 do 50 000 USD.

„K vozidlům [se spalovacím motorem] se už nelze vrátit. Je to jediný směr,“ dodal Kumar.

Vládní pomoc
Ústřední vláda a vlády jednotlivých států v Indii poskytují pobídky, aby podpořily spotřebitele v Indii v přechodu na elektromobily, uvedl Agarwal ze společnosti Kotak.

Podle Mezinárodní energetické agentury poskytly vládní programy finanční prostředky na zvýšení výroby autobusů a taxíků pro veřejnou dopravu na elektrický pohon a také na zvýšení počtu dobíjecích stanic po celé Indii.

Majitelé elektromobilů jsou také při nákupu osvobozeni od silniční daně a získají odpočet z daně z příjmu, uvedla organizace Accelerated e-Mobility Revolution for India’s Transportation.

Zdroj: Getty Images

Včetně daní platí majitelé dvoukolových vozidel se spalovacím motorem v Indii za své vozidlo obvykle 3 000 rupií měsíčně, uvedl Kumar. Vládní iniciativy spolu s penězi ušetřenými za benzín by tedy znamenaly, že měsíční splátka za vozidlo se pro zákazníka stane z velké části bezplatnou, uvedl.

„Úzkost z rozsahu“
S rostoucím počtem elektromobilů se bude rozšiřovat i nabíjecí infrastruktura v celé zemi. Podle Agarwala ze společnosti Kotak je to stále faktor, který odrazuje lidi od přechodu od vozidel s vysokými emisemi oxidu uhličitého.

„Pokud uvíznete na silnici, nemáte jinou možnost než nechat vozidlo odtáhnout k nejbližší nabíjecí stanici, což je časově i finančně náročné,“ řekl Gandhi.

Indická nabíjecí infrastruktura se bude muset výrazně rozšířit, aby podpořila počet elektromobilů, které se objeví na silnicích, uvádí se ve zprávě společnosti Bain & Co. s tím, že několik společností již provedlo počáteční investice a zavázalo se zvýšit dostupnost nabíječek.

Zdroj: Getty Images

Jednou z nich je Tata Power, největší indická soukromá společnost vyrábějící elektřinu.

Tata Power tvrdí, že vybudovala přibližně 2 500 dobíjecích stanic ve 300 městech a obcích v Indii. Najdete je na 350 z 600 dálnic v zemi, uvedl Virendra Goyal, vedoucí oddělení rozvoje podnikání firmy.

Mnoho majitelů elektromobilů trpí „dojezdovou úzkostí“, když je vzdálenost mezi nabíjecími stanicemi příliš velká, a překlenutí této mezery by podle něj povzbudilo více řidičů k přechodu na e-mobilitu.

Cílem společnosti je mít do roku 2028 po celé Indii 25 000 nabíječek, uvedl Goyal.

Od značek jako Tesla a Rivian ve Spojených státech až po Nio a XPeng v Číně, celosvětový prodej elektromobilů prudce vzrostl. Jen v prvním čtvrtletí roku 2022 se prodaly dva miliony elektromobilů – to je výrazný skok oproti době před deseti lety, kdy se celosvětově prodalo jen 120 000 vozů, uvedla Mezinárodní energetická agentura.Indie je jiná. Spojené státy a Čína se na zavádění elektromobilů zaměřily. V Indii, páté největší ekonomice světa, však trhu dominují dvoukolová vozidla, jako jsou skútry, mopedy a motocykly.James Hong, vedoucí výzkumu mobility ve společnosti Macquarie Group, uvedl, že po dvoukolových vozidlech je v Indii větší poptávka než po automobilech, což by nemělo být překvapením.Nedostatečně rozvinutá silniční infrastruktura a nižší osobní příjmy způsobují, že je pro lidi pohodlnější a cenově dostupnější vlastnit skútry, motorky nebo mopedy než auta, uvedl Hong.Přesto zůstává jejich využívání na nízké úrovni.Zdroj: BloombergElektromobily tvoří jen asi 2 % z celkového prodeje automobilů, ale indická vláda si klade ambiciózní cíle zvýšit v příštím desetiletí podíl elektromobilů a zaměřuje se na zvýšení nákupu jednostopých vozidel.Chcete využít této příležitosti?Podle prognóz společnosti Bain & Company zveřejněných v prosinci se očekává, že do roku 2030 vzroste prodej v Indii o 40 až 45 %, přičemž v té době se bude prodávat 13 milionů nových vozidel ročně.Podle poradenské společnosti by měl indický sektor čtyřkolových vozidel do roku 2030 vzrůst pouze o 15 až 20 %, přičemž ročně se prodá 1 milion nových vozidel.Růst indického segmentu čtyřkolových elektromobilů bude podle očekávání menší, protože tyto vozy většinou vlastní pouze řidiči, kteří cestují mimo město na delší trasy, uvedl Arun Agarwal, zástupce viceprezidenta pro akciový výzkum ve společnosti Kotak Securities.Společnost Bain & Co. předpovídá, že celkové tržby v celém dodavatelském řetězci indického průmyslu elektromobilů vygenerují do roku 2030 76 až 100 miliard dolarů.Zdroj: Getty ImagesSnížení nákladů pro větší rozšířeníLidé v Indii již dlouho dávají přednost dvěma kolům před čtyřmi a v zemi působí více než 10 startupů, které slouží tomuto trhu, uvedl Agarwal.Aby Indie zvýšila nákupy dvoukolových vozidel, musí být levnější a musí být k dispozici více nabíjecí infrastruktury, uvedl pro CNBC Jinesh Gandhi, analytik akciového výzkumu ve společnosti Motilal Oswal Securities.Gandhi uvedl, že 90 % dvoukolových vozidel se spalovacími motory stojí od 70 000 rupií do 140 000 rupií . Počáteční cena elektrických dvoukolových vozidel může být až 160 000 rupií.Podle Agarwala ze společnosti Kotak se náklady na elektromobily sníží, pokud klesnou ceny baterií.Vysoká inflace a narušené dodavatelské řetězce zvýšily ceny baterií v roce 2022, uvedla společnost Bain & Co. Náklady by musely klesnout o dalších 20 až 30 %, aby elektromobily mohly konkurovat vozidlům se spalovacími motory.Arun Kumar, finanční ředitel výrobce dvoukolových elektromobilů Ola Electric, uvedl, že je „mýtus“, že elektromobily jsou dražší než vozidla se spalovacím motorem, protože „náklady na životní cyklus vlastnictví elektromobilu jsou nižší“ než u dvoukolových nebo čtyřkolových vozidel na palivo.Zdroj: Getty ImagesTo znamená, že množství peněz, které mohou majitelé elektromobilů ušetřit za palivo a údržbu, může vyvážit vyšší počáteční pořizovací cenu, řekl.Dvoukolové skútry, připravovaný motocykl a čtyřkolový osobní automobil společnosti Ola se podle něj pohybují v rozmezí od 1 000 do 50 000 USD.„K vozidlům [se spalovacím motorem] se už nelze vrátit. Je to jediný směr,“ dodal Kumar.Vládní pomocÚstřední vláda a vlády jednotlivých států v Indii poskytují pobídky, aby podpořily spotřebitele v Indii v přechodu na elektromobily, uvedl Agarwal ze společnosti Kotak.Podle Mezinárodní energetické agentury poskytly vládní programy finanční prostředky na zvýšení výroby autobusů a taxíků pro veřejnou dopravu na elektrický pohon a také na zvýšení počtu dobíjecích stanic po celé Indii.Majitelé elektromobilů jsou také při nákupu osvobozeni od silniční daně a získají odpočet z daně z příjmu, uvedla organizace Accelerated e-Mobility Revolution for India’s Transportation.Zdroj: Getty ImagesVčetně daní platí majitelé dvoukolových vozidel se spalovacím motorem v Indii za své vozidlo obvykle 3 000 rupií měsíčně, uvedl Kumar. Vládní iniciativy spolu s penězi ušetřenými za benzín by tedy znamenaly, že měsíční splátka za vozidlo se pro zákazníka stane z velké části bezplatnou, uvedl.„Úzkost z rozsahu“S rostoucím počtem elektromobilů se bude rozšiřovat i nabíjecí infrastruktura v celé zemi. Podle Agarwala ze společnosti Kotak je to stále faktor, který odrazuje lidi od přechodu od vozidel s vysokými emisemi oxidu uhličitého.„Pokud uvíznete na silnici, nemáte jinou možnost než nechat vozidlo odtáhnout k nejbližší nabíjecí stanici, což je časově i finančně náročné,“ řekl Gandhi.Indická nabíjecí infrastruktura se bude muset výrazně rozšířit, aby podpořila počet elektromobilů, které se objeví na silnicích, uvádí se ve zprávě společnosti Bain & Co. s tím, že několik společností již provedlo počáteční investice a zavázalo se zvýšit dostupnost nabíječek.Zdroj: Getty ImagesJednou z nich je Tata Power, největší indická soukromá společnost vyrábějící elektřinu.Tata Power tvrdí, že vybudovala přibližně 2 500 dobíjecích stanic ve 300 městech a obcích v Indii. Najdete je na 350 z 600 dálnic v zemi, uvedl Virendra Goyal, vedoucí oddělení rozvoje podnikání firmy.Mnoho majitelů elektromobilů trpí „dojezdovou úzkostí“, když je vzdálenost mezi nabíjecími stanicemi příliš velká, a překlenutí této mezery by podle něj povzbudilo více řidičů k přechodu na e-mobilitu.Cílem společnosti je mít do roku 2028 po celé Indii 25 000 nabíječek, uvedl Goyal.
Tagy: automotoelektromobilyindie


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    00:23

    Australská Woolworths hlásí právní kroky proti dceřiné společnosti kvůli údajnému podhodnocení zaměstnanců.

    00:13

    Australská společnost Fortescue se chystá získat plné vlastnictví Alta Copper, čímž hodnotí společnost na 101 milionů dolarů.

    23:43

    Australský regulátor uvalil na ASX dodatečný poplatek téměř 100 milionů dolarů po vyšetřování.

    22:24

    Immunome se chystá odhalit výsledky fáze 3 studie RINGSIDE pro desmoidní nádory.

    20:54

    Kyverna odhalí klíčové výsledky z fáze 2 studie o syndromu tuhé osoby.

    16:14

    Whale.io odhaluje $WHALE NFT sérii na Solaně: Předtržní fáze nastavena před TGE

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    „Tentokrát je to jiné“: Investor věří v nový růst konopného trhu

    14 prosince, 2025

    Akcie konopných společností zažily v závěru minulého týdne prudký růst poté, co se objevily zprávy o možné změně federální klasifikace...

    Zdroj: Getty Images

    Citi vidí v akciích Boeing atraktivní příležitost před novým rokem

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Akcie Meta Platforms mohou být tichým vítězem AI, býci radí kupovat

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Unsplash

    Akcie cestovních společností rostou díky sazbám Fedu a silné poptávce

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Bloomberg

    Akcie Roku už letos posílily o více než 40 %, Jefferies očekává další růst

    11 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Medline Inc.

    Datum IPO: 17 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 55,3 miliardy USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    Rok 2026 rozhodne o budoucnosti realitního modelu Opendoor

    13 prosince, 2025

    S&P 500 klesá, akcie Broadcomu dostávají zabrat

    12 prosince, 2025

    S&P 500 končí výše, Fed snížil sazby již potřetí v tomto roce

    10 prosince, 2025

    Broadcom zajistil propad celého technologického sektoru

    12 prosince, 2025

    CSG získává mnohamiliardový kontrakt na munici a posiluje svou globální pozici

    10 prosince, 2025

    Dokáže Meta zopakovat „rok efektivity“ a znovu nastartovat růst akcií v roce 2026?

    13 prosince, 2025

    Intuitive Machines získává důvěru Wall Street díky akvizici Lanteris

    14 prosince, 2025

    S&P 500 uzavřel na rekordním maximu navzdory poklesu Oracle a AI

    11 prosince, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: BurzovníSvět.cz
    Tip editora

    Bublina na trhu nezastavila boom umělé inteligence v Silicon Valley

    30 listopadu, 2025

    Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost

      Používáme soubory cookie a podobné technologie, které jsou nezbytné pro provoz webových stránek. Další soubory cookie se používají k provádění analýzy používání webových stránek. Pokračováním v používání našich webových stránek vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. Další informace naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.