Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Jak je Evropa závislá na nákladních vlacích z Číny přes Rusko?

Poskytnutí moderních tanků Ukrajině zůstává klíčovou otázkou, před kterou stojí spojenci Kyjeva poté, co páteční schůzka nejvyšších představitelů obrany v Německu nepřinesla velký pokrok.

Andrej Krúpa Autor: Andrej Krúpa
24 ledna, 2023
5 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

5 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Ale možná nejexponovanější článek dodavatelských řetězců pro výrobu těchto zbraní vede po vlakových kolejích přes nepřítele, kterého se snaží porazit.

Rusko je středem železniční nákladní trasy, která zásobuje západní výrobce zbraní stálými dodávkami kovů potřebných k výrobě mikročipů, elektroniky a munice používaných v moderních zbraních. Většina tzv. prvků vzácných zemin se těží v Číně. Společnost Ruské železnice a další dopravci přepravují rostoucí objem kritických kovů potřebných pro evropský obranný průmysl.

Podle údajů Evropské unie, které viděla agentura Bloomberg News, se objem čínských kovů vzácných zemin přepravených vlaky přes Rusko za prvních devět měsíců loňského roku vyšplhal na 36 074 tun, což je více než dvojnásobek množství přepraveného za celý rok 2021. Hodnota tohoto obchodu se do září zvýšila o více než čtvrtinu na 377 milionů eur.

„Je úžasné, že navzdory všem sankcím tento dodavatelský řetězec stále funguje,“ řekl Michael Wurmser, zakladatel společnosti Norge Mining Ltd. „Zdůrazňuje to význam těchto vzácných zemin a ukazuje, jak moc jsme na nich závislí.“

Wurmser hovořil ze švýcarského Davosu, kde se setkal s vedoucími představiteli průmyslu, kteří se snaží diverzifikovat dodavatelské řetězce strategických nerostných surovin. Společnost Norge Mining má v Norsku nároky, které zahrnují velká ložiska vanadu a titanu, dvou kovů, které mají zásadní význam pro obranný průmysl a jejichž produkci v současnosti dominují Čína a Rusko.

Nákladní vlakové cesty – Zdroj: Getty Images

Americký ministr obrany Lloyd Austin a generální tajemník Severoatlantické aliance Jens Stoltenberg se v pátek spolu s dalšími spojenci setkali na letecké základně Ramstein v Německu. Rozhovory, které měly zdůraznit spojeneckou jednotu, byly poněkud zastíněny pokračujícím odmítnutím Německa poskytnout svůj tank Leopard 2.

Advertisement

Čína dodává více než 90 % prvků vzácných zemin používaných v Evropě a nejnovější údaje EU ukazují, že železniční tratě v Rusku zůstávají frekventovanou dopravní cestou a klíčovým úsekem pekingské iniciativy “ Belt and Road“.

Nákladní trasa ruských železnic zůstává pro evropský průmysl klíčová a EU v červenci zveřejnila pokyny, v nichž objasnila, že zboží procházející touto zemí nepodléhá sankcím.

Vzácné zeminy, jako je lanthan, těžené v Číně, jsou hojně využívány západními výrobci zbraní pro výrobu pancéřové munice. Většinu evropské poptávky po wolframu – těžkém kovu používaném pro protitankové zbraně vyráběné společnostmi Thales Air Defence Ltd. a Rheinmetall AG – pokrývá Čína.

Válka na Ukrajině odhalila závislost Evropy na ruských železnicích a koridorech pro obchod s Čínou, jak vyplývá z hodnocení EU, o němž dříve informovala agentura Bloomberg.

Zdroj: Getty Images

Přestože objemy představují pouze 3 až 4 % celkového obchodu se zbožím mezi Čínou a EU a jsou zlomkem námořní přepravy, železniční zásilky mohou zkrátit dodání o týdny. Nákladnímu vlaku vyjíždějícímu z čínského Wuhanu trvá cesta přes Rusko do německého Duisburgu pouhých 16 dní. Náklad po moři z Asie do severní Evropy může trvat dvakrát tak dlouho.

Cesta po železnici z Číny do Evropy může probíhat po několika trasách. Objemy přes severní koridor od roku 2016 výrazně vzrostly a v roce 2021 dosáhly 692 500 kontejnerů. Podle analýzy EU však toto číslo od ruské invaze k sousedovi pokleslo – od ledna do dubna 2022 bylo přepraveno 187 000.

Různé koridory

Alternativní střední a jižní koridory mají kapacitní omezení, nejsou ještě plně rozvinuté a nejsou schopny absorbovat ztráty ze severní trasy. To by se mohlo stát problémem ve střednědobém až dlouhodobém horizontu, ale nemělo by to být bezprostředním problémem, protože většina klíčového zboží není sankcionována, uvedl úředník EU.

Existence protivníků s překrývajícími se dodavatelskými řetězci není zcela novým jevem, uvedl Rafael Loss, analytik Evropské rady pro zahraniční vztahy pro oblast vojenství a obchodu. Japonsko za druhé světové války využívalo americký kovový šrot pro své námořnictvo. Během studené války pomáhaly sovětské dodávky kovů zásobovat západní arzenály namířené na Moskvu.

„Změnilo se to, že ve srovnání s obdobím studené války se ekonomické nástroje nátlaku staly významnějšími při řízení konkurence,“ řekl Loss z Berlína. „Není vždy jasné, zda mají zamýšlený účinek, ale rozhodně mají schopnost narušit dodavatelské řetězce.“

Zdroj: Getty Images

Ačkoli hodnota zboží procházejícího po železničních tratích představuje pouze zlomek celkových obchodních vztahů mezi EU a Čínou, Rusko by mohlo zvýšit náklady a problémy pro evropské dovozce, pokud by Moskva přistoupila k zablokování 15 vlakových vozů denně, které obvykle projíždějí touto trasou.

Narušení přístupu k čínským wolframovým dolům, které představují více než 83 % světové produkce, by mohlo západní ekonomiky učinit obzvláště zranitelnými.

Podle společnosti Tungsten West Plc, která se snaží v letošním roce zprovoznit nový důl v jihozápadní Anglii, je tento kov klíčový pro celou řadu výrobků – od baterií po magnety a mikročipy – a Čína a Rusko dohromady kontrolují téměř dvě třetiny zjištěných zásob – a poptávka je poháněna „výdaji na obranu, které podněcuje konflikt na Ukrajině a v Rusku“.

„Soutěž o zdroje bude ještě intenzivnější,“ řekl Loss.

Ale možná nejexponovanější článek dodavatelských řetězců pro výrobu těchto zbraní vede po vlakových kolejích přes nepřítele, kterého se snaží porazit.Rusko je středem železniční nákladní trasy, která zásobuje západní výrobce zbraní stálými dodávkami kovů potřebných k výrobě mikročipů, elektroniky a munice používaných v moderních zbraních. Většina tzv. prvků vzácných zemin se těží v Číně. Společnost Ruské železnice a další dopravci přepravují rostoucí objem kritických kovů potřebných pro evropský obranný průmysl.Podle údajů Evropské unie, které viděla agentura Bloomberg News, se objem čínských kovů vzácných zemin přepravených vlaky přes Rusko za prvních devět měsíců loňského roku vyšplhal na 36 074 tun, což je více než dvojnásobek množství přepraveného za celý rok 2021. Hodnota tohoto obchodu se do září zvýšila o více než čtvrtinu na 377 milionů eur.„Je úžasné, že navzdory všem sankcím tento dodavatelský řetězec stále funguje,“ řekl Michael Wurmser, zakladatel společnosti Norge Mining Ltd. „Zdůrazňuje to význam těchto vzácných zemin a ukazuje, jak moc jsme na nich závislí.“Wurmser hovořil ze švýcarského Davosu, kde se setkal s vedoucími představiteli průmyslu, kteří se snaží diverzifikovat dodavatelské řetězce strategických nerostných surovin. Společnost Norge Mining má v Norsku nároky, které zahrnují velká ložiska vanadu a titanu, dvou kovů, které mají zásadní význam pro obranný průmysl a jejichž produkci v současnosti dominují Čína a Rusko.Americký ministr obrany Lloyd Austin a generální tajemník Severoatlantické aliance Jens Stoltenberg se v pátek spolu s dalšími spojenci setkali na letecké základně Ramstein v Německu. Rozhovory, které měly zdůraznit spojeneckou jednotu, byly poněkud zastíněny pokračujícím odmítnutím Německa poskytnout svůj tank Leopard 2.Čína dodává více než 90 % prvků vzácných zemin používaných v Evropě a nejnovější údaje EU ukazují, že železniční tratě v Rusku zůstávají frekventovanou dopravní cestou a klíčovým úsekem pekingské iniciativy “ Belt and Road“.Nákladní trasa ruských železnic zůstává pro evropský průmysl klíčová a EU v červenci zveřejnila pokyny, v nichž objasnila, že zboží procházející touto zemí nepodléhá sankcím.Vzácné zeminy, jako je lanthan, těžené v Číně, jsou hojně využívány západními výrobci zbraní pro výrobu pancéřové munice. Většinu evropské poptávky po wolframu – těžkém kovu používaném pro protitankové zbraně vyráběné společnostmi Thales Air Defence Ltd. a Rheinmetall AG – pokrývá Čína.Válka na Ukrajině odhalila závislost Evropy na ruských železnicích a koridorech pro obchod s Čínou, jak vyplývá z hodnocení EU, o němž dříve informovala agentura Bloomberg.Přestože objemy představují pouze 3 až 4 % celkového obchodu se zbožím mezi Čínou a EU a jsou zlomkem námořní přepravy, železniční zásilky mohou zkrátit dodání o týdny. Nákladnímu vlaku vyjíždějícímu z čínského Wuhanu trvá cesta přes Rusko do německého Duisburgu pouhých 16 dní. Náklad po moři z Asie do severní Evropy může trvat dvakrát tak dlouho.Cesta po železnici z Číny do Evropy může probíhat po několika trasách. Objemy přes severní koridor od roku 2016 výrazně vzrostly a v roce 2021 dosáhly 692 500 kontejnerů. Podle analýzy EU však toto číslo od ruské invaze k sousedovi pokleslo – od ledna do dubna 2022 bylo přepraveno 187 000.Různé koridoryAlternativní střední a jižní koridory mají kapacitní omezení, nejsou ještě plně rozvinuté a nejsou schopny absorbovat ztráty ze severní trasy. To by se mohlo stát problémem ve střednědobém až dlouhodobém horizontu, ale nemělo by to být bezprostředním problémem, protože většina klíčového zboží není sankcionována, uvedl úředník EU.Existence protivníků s překrývajícími se dodavatelskými řetězci není zcela novým jevem, uvedl Rafael Loss, analytik Evropské rady pro zahraniční vztahy pro oblast vojenství a obchodu. Japonsko za druhé světové války využívalo americký kovový šrot pro své námořnictvo. Během studené války pomáhaly sovětské dodávky kovů zásobovat západní arzenály namířené na Moskvu.„Změnilo se to, že ve srovnání s obdobím studené války se ekonomické nástroje nátlaku staly významnějšími při řízení konkurence,“ řekl Loss z Berlína. „Není vždy jasné, zda mají zamýšlený účinek, ale rozhodně mají schopnost narušit dodavatelské řetězce.“Ačkoli hodnota zboží procházejícího po železničních tratích představuje pouze zlomek celkových obchodních vztahů mezi EU a Čínou, Rusko by mohlo zvýšit náklady a problémy pro evropské dovozce, pokud by Moskva přistoupila k zablokování 15 vlakových vozů denně, které obvykle projíždějí touto trasou.Narušení přístupu k čínským wolframovým dolům, které představují více než 83 % světové produkce, by mohlo západní ekonomiky učinit obzvláště zranitelnými.Podle společnosti Tungsten West Plc, která se snaží v letošním roce zprovoznit nový důl v jihozápadní Anglii, je tento kov klíčový pro celou řadu výrobků – od baterií po magnety a mikročipy – a Čína a Rusko dohromady kontrolují téměř dvě třetiny zjištěných zásob – a poptávka je poháněna „výdaji na obranu, které podněcuje konflikt na Ukrajině a v Rusku“.„Soutěž o zdroje bude ještě intenzivnější,“ řekl Loss.
Tagy: Čínadopravaekonomikaeulogistikaželezniční doprava

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Advertisement

      Breaking.

      20:32

      Union Pacific by mohla na začátku příštího týdne dosáhnout dohody o akvizici společnosti Norfolk Southern, informuje agentura Bloomberg News

      20:32

      Trinet Grou překonal očekávání o 0,13 USD, tržby překonaly odhady

      20:15

      Japonsko tvrdí, že balíček v hodnotě 550 miliard dolarů v rámci obchodní dohody by mohl financovat tchajwanského výrobce čipů v USA

      20:15

      Analytici snižují hodnocení společnosti Neste, podle nichž se akcie nyní obchodují nad svou vnitřní hodnotou

      20:00

      Akcie Lakeland Financial rostou díky lepším než očekávaným výsledkům za 2. čtvrtletí

      19:15

      KKR jedná o koupi společnosti ST Telemedia Global Data Centres, informuje agentura Bloomberg News

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Shutterstock
      Akcie

      Rozdělení Kraft Heinz: Strategický tah, nebo poslední možná záchrana?

      26 července, 2025

      Společnost Kraft Heinz (KHC), jedna z největších potravinářských firem světa a zároveň dlouholetá součást portfolia Berkshire Hathaway (BRK-A, BRK-B) Warrena...

      Zdroj: Canva

      Spotify po raketovém růstu dál míří výš. Má k tomu dobré důvody

      26 července, 2025
      Zdroj: Target

      Target čelí propadu, ale pro hodnotové investory může být překvapivě zajímavý

      26 července, 2025
      Zdroj: Reuters

      Comcast čelí novým výzvám, ale zůstává gigantem na poli zisků

      26 července, 2025
      Zdroj: Shutterstock

      Vyplatí se dnes nakupovat akcie Alphabet? Jaká je cílová cena?

      26 července, 2025

      Tip editora.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      Figma míří na tržní hodnotu 16,4 miliardy dolarů díky oživení technologických IPO

      21 července, 2025

      Společnost Figma, známá jako jeden z lídrů v oblasti cloudového designového softwaru, se chystá vstoupit na newyorskou burzu s plánovanou...

      Nejčtenější zprávy.

      Americká ekonomika zrychluje, inflace a útlum výroby však přinášejí varování

      25 července, 2025

      S&P 500 a Nasdaq díky Alphabet dosahují rekordního uzavření

      24 července, 2025

      S&P 500 navzdory výkyvům v odvětví čipů uzavřel na rekordní úrovni

      22 července, 2025

      Trumpova administrativa povolila Chevronu obnovit činnost ve Venezuele

      24 července, 2025

      Nejnovější přírůstek pro slavný index S&P 500? The Trade Desk

      22 července, 2025

      S&P 500 uzavřel pátý den v řadě na rekordní úrovni díky vynikajícím výsledkům

      25 července, 2025

      Rozdělení Kraft Heinz: Strategický tah, nebo poslední možná záchrana?

      26 července, 2025

      S&P 500 opět uzavřel na rekordní úrovni díky optimismu ohledně obchodní dohody

      23 července, 2025
      Advertisement

      IPO Radar.

      Revolut Group Holdings Ltd

      Datum IPO: 2025
      Potenciální ocenění: 45 miliard USD

      Buďte u toho
      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • Hospodářské výsledky
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.