března na floridský ostrov Amelia Island, kde se koná aukce plná starých i nových automobilových pokladů. Mezi nejneobvyklejší vozy na seznamu aukčního domu patří vzácná a výjimečně zrestaurovaná Tatra T77, jeden z mála dochovaných vozů a zcela jistě jeden z mála, které se v současné době objevily na trhu. Tatry jsou automobilovým unikátem a získaným vkusem, ale pro znalce designu je málokterý vůz tak poutavý a historicky významný jako ty, které vyrobila tato československá značka.
Společnost, která byla založena jako automobilka v roce 1897, je známá především díky svým elegantním luxusním modelům, které vyvinula před druhou světovou válkou, kdy ji ovládli nacisté a po jejich porážce převzali komunisté. V roce 1934 se světu představila Tatra T77. Navrhli ji Rakušan Hans Ledwinka a Němec Erich Übelacker za přispění Paula Jaraye, aerodynamického inženýra letounu Zeppelin, a tento model dodnes patří mezi nejadrenalinovější silniční automobily. Byl to zcela jistě první sériově vyráběný vůz, jehož hlavním cílem bylo podvádět vzduch.
V letech 1934 až 1936, kdy byla Tatra T77 nahrazena modelem T77a, bylo vyrobeno pouze 106 exemplářů. Celkem bylo do roku 1938 vyrobeno pouze 249 modelů T77 a T77a a v současné době je známo pouze pět exemplářů na celém světě, které jsou zrestaurované a pojízdné.

Čtyřdveřový sedan se skládá z karoserie postavené na lisovaném ocelovém podvozku skříňového průřezu a vyznačuje se výraznou zadní ploutví, která se táhne od zátylku zadního okna až k patě zadního nárazníku. Tatra nepřipomínala nic jiného než automobilovou obdobu prehistorického Dimetrodona, ale stejně neobvyklá byla i pod svou slupkou. Pod jejím žebrovaným zadním víkem se ukrýval vzduchem chlazený osmiválec o objemu 3,0 litru, který dosahoval výkonu 60 k. Pro model Tatra 77a byl vyvinut osmiválec zvětšený na 3,4 litru s výkonem 75 k. Oba modely používají čtyřstupňovou převodovku. Motor Tatra byl na svou dobu pokrokový, měl horní ventily v půlkulových spalovacích komorách a mazání olejového systému se suchou vanou. Zavěšení bylo nezávislé se zadními výkyvnými nápravami a metalurgie byla špičková – na části karoserie, motoru, převodovky a zavěšení byl použit hořčík.
V roce 1934 napsal nadšený Vilém Heinz v publikaci Motor Journal: „Vůz udržel rychlost 145 km/h, má úžasné jízdní vlastnosti, projíždí zatáčky rychlostí, která je šílená a zároveň bezpečná, a zdá se, že prostě letí na jakékoliv silnici… Je to vůz, který otevírá nové perspektivy konstrukce automobilů a automobilové praxe.“
Pokud existuje podobnost mezi Tatrou a Volkswagenem, je to proto, že Ferdinand Porsche, autor VW Brouk, a Hans Ledwinka z Tatry často diskutovali o návrhu Hitlerova „lidového auta“. Tatra dokonce žalovala Volkswagen za kopírování svého typu 97 z roku 1936, soudní spor byl zastaven, když Německo převzalo továrnu Tatra s invazí do Československa v roce 1938. Je příhodné, že německá armáda si oblíbila výkonné Tatry, později nazývané „česká tajná zbraň“, a to kvůli mnoha smrtelným nehodám těžkého vozu s ohonem, jehož nepředvídatelné chování ve vysokých rychlostech zabilo mnoho německých důstojníků se sklonem k projíždění zatáček nadměrnou rychlostí.

Tento vůz je devátým vyrobeným sériovým podvozkem. Jeho původním majitelem byl hrabě Jaromír Egon Czernin-Morzin, který se s ním v roce 1935 vydal na cestu po italských Alpách a vlastnil jej pouze jeden rok. Přestože jeho meziprodukce není známa, předpokládá se, že jezdil až do poloviny 70. let, poté byl odstaven ve stodole na Slovensku. V roce 2005 jej získal německý sběratel, který jej v roce 2007 předal odesílateli, jenž vůz převezl do Spojených států a v roce 2012 zahájil komplexní renovaci, která byla dokončena v roce 2022 a stála více než 1 milion dolarů.
Příběh této renovace zahrnuje výrobu mnoha složitých mechanických součástí a ozdobných prvků, včetně jasanových rámů pod původními plechy, kol a nárazníků. Desetiletý projekt provedla společnost International Auto Restoration z Oak Lawn ve státě Ill. Přítomní, až vůz překročí dražební blok, budou bezpochyby svědky nejlepšího existujícího exempláře tohoto modelu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky