Pro Američany to mohou být pestrobarevné dodávky se svobodomyslnými 60. lety.
Jiní si zase vzpomenou na světlé auto, které jezdilo po jejich dětské čtvrti, nebo mají představu, jak se prohánějí po dálnici v červeném kabrioletu.
Různá desetiletí s sebou přinášejí také různé trendy a preference v oblasti barev automobilů. U vozů vyrobených v letech 1971-1979 byla celosvětově i v USA zdaleka nejoblíbenější modrá barva.
A co Československo? V období komunismu byla výroba automobilů v Československu řízena státem a automobily se vyráběly převážně v tmavých barvách, jako je tmavě modrá, zelená, šedá a černá. Tyto barvy byly zvoleny proto, že byly levné na výrobu a snadné na údržbu. V období komunistického režimu bylo také vlastnictví automobilu výsadou a nebylo snadno dostupné široké veřejnosti, takže výběr barev nebyl prioritou.
Po pádu komunismu v roce 1989 se automobilový průmysl v České republice a na Slovensku začal měnit, výroba automobilů se začala více orientovat na trh a barvy vyráběných vozů se staly pestřejšími. Dnes můžete najít automobily v široké škále barev, včetně tradičních barev, jako je černá a bílá, i modernějších barev, jako je červená, stříbrná a modrá.
O dvě desetiletí později bylo 44 % vozů vyrobených v 90. letech červených nebo černých, zatímco moderní doba s sebou přinesla větší zájem o tlumené barvy. V polovině roku 2000 bylo více než 54 % všech nových vozů vyjíždějících z parkoviště buď černých, bílých, nebo šedých.
Toto byla nejoblíbenější barva automobilů v roce 2022
Zdroj: Getty Images
Trend automobilů, které se barevně neprojevují, pokračoval i v letech 2010 a 2020. Německá chemická společnost BASF, která vyrábí barvy používané mnoha velkými automobilkami, nedávno oznámila, že 39 % všech osobních automobilů vyrobených v roce 2022 bylo natřeno bílou barvou.
Zpráva nezahrnuje užitkové a fleetové vozy, ale je konzistentní napříč různými zeměmi a kontinenty – bílá byla nejoblíbenější barvou nových vozů v Severní a Jižní Americe, Asii, Evropě, na Blízkém východě a v Africe. Dalšími dvěma nejoblíbenějšími barvami byly černá a šedá s podílem 18 % a 16 %, ale bílá jasně vedla díky tomu, co společnost BASF nazývá „klasickou, nadčasovou krásou a vysokou hodnotou pro další prodej“.
Jasnější „chromatické“ barvy, jako je modrá, červená, zelená a žlutá, tvořily dohromady méně než 20 % všech zakoupených vozů. Mezi nimi byla nejoblíbenější volbou modrá, a to 8 % na celém světě.
Současně platí, že ti, kteří se poohlížejí po jiných barvách, mají tendenci sáhnout po všech – barvy jako fialová, oranžová, zelená a žlutá jsou oblíbenější než v letech 2021 a 2020.
„V letošním roce vzrostl počet bílých a černých barev, ale větším příběhem je rozmanitost chromatických barev,“ říká Mark Gutjahr, vedoucí oddělení Automotive Color Design. „Když k tomu připočteme tržní podíl žluté, oranžové, hnědé a zelené, můžeme vidět více odstínů a rozmanitosti, což odráží vyladěnější paletu barev a hloubku a šíři barev, která se vyvinula v posledním roce nebo dvou.“
Vzpomínáte si na auto od BMW, které měnilo barvu?
Zdroj: Getty Images
Nové generace budou mít nepochybně nové barevné preference, které v určitém okamžiku nemusí být vůbec jednobarevné.
Na loňském veletrhu CES představila společnost BMW (BMWYY) technologii lakování, která by řidiči umožnila stisknout tlačítko a změnit barvu vozu. Zatímco původní prototyp přecházel z černé na bílou, na konferenci 2023 BMW představilo novou škálu barev – na videích s modelem vozu je vidět, jak přechází z červené na žlutou nebo z fialové na zelenou.
Veletrh CES je pro technologické společnosti způsobem, jak předvést některé ze svých nejobskurnějších a nejfuturističtějších nápadů, takže je velmi nepravděpodobné, že by se tento typ modelu dal v dohledné době komerčně koupit za nějakou rozumnou cenu.
Obecný trend v tomto odvětví však nepochybně směřuje k přizpůsobení, protože stále více výrobců se snaží nabídnout kupujícím, kteří jsou ochotni za něj zaplatit, větší výběr funkcí než kdykoli předtím.
Pro Američany to mohou být pestrobarevné dodávky se svobodomyslnými 60. lety.Jiní si zase vzpomenou na světlé auto, které jezdilo po jejich dětské čtvrti, nebo mají představu, jak se prohánějí po dálnici v červeném kabrioletu.Různá desetiletí s sebou přinášejí také různé trendy a preference v oblasti barev automobilů. U vozů vyrobených v letech 1971-1979 byla celosvětově i v USA zdaleka nejoblíbenější modrá barva.A co Československo? V období komunismu byla výroba automobilů v Československu řízena státem a automobily se vyráběly převážně v tmavých barvách, jako je tmavě modrá, zelená, šedá a černá. Tyto barvy byly zvoleny proto, že byly levné na výrobu a snadné na údržbu. V období komunistického režimu bylo také vlastnictví automobilu výsadou a nebylo snadno dostupné široké veřejnosti, takže výběr barev nebyl prioritou.Po pádu komunismu v roce 1989 se automobilový průmysl v České republice a na Slovensku začal měnit, výroba automobilů se začala více orientovat na trh a barvy vyráběných vozů se staly pestřejšími. Dnes můžete najít automobily v široké škále barev, včetně tradičních barev, jako je černá a bílá, i modernějších barev, jako je červená, stříbrná a modrá.O dvě desetiletí později bylo 44 % vozů vyrobených v 90. letech červených nebo černých, zatímco moderní doba s sebou přinesla větší zájem o tlumené barvy. V polovině roku 2000 bylo více než 54 % všech nových vozů vyjíždějících z parkoviště buď černých, bílých, nebo šedých.Toto byla nejoblíbenější barva automobilů v roce 2022Trend automobilů, které se barevně neprojevují, pokračoval i v letech 2010 a 2020. Německá chemická společnost BASF, která vyrábí barvy používané mnoha velkými automobilkami, nedávno oznámila, že 39 % všech osobních automobilů vyrobených v roce 2022 bylo natřeno bílou barvou.Zpráva nezahrnuje užitkové a fleetové vozy, ale je konzistentní napříč různými zeměmi a kontinenty – bílá byla nejoblíbenější barvou nových vozů v Severní a Jižní Americe, Asii, Evropě, na Blízkém východě a v Africe. Dalšími dvěma nejoblíbenějšími barvami byly černá a šedá s podílem 18 % a 16 %, ale bílá jasně vedla díky tomu, co společnost BASF nazývá „klasickou, nadčasovou krásou a vysokou hodnotou pro další prodej“.Jasnější „chromatické“ barvy, jako je modrá, červená, zelená a žlutá, tvořily dohromady méně než 20 % všech zakoupených vozů. Mezi nimi byla nejoblíbenější volbou modrá, a to 8 % na celém světě.Současně platí, že ti, kteří se poohlížejí po jiných barvách, mají tendenci sáhnout po všech – barvy jako fialová, oranžová, zelená a žlutá jsou oblíbenější než v letech 2021 a 2020.„V letošním roce vzrostl počet bílých a černých barev, ale větším příběhem je rozmanitost chromatických barev,“ říká Mark Gutjahr, vedoucí oddělení Automotive Color Design. „Když k tomu připočteme tržní podíl žluté, oranžové, hnědé a zelené, můžeme vidět více odstínů a rozmanitosti, což odráží vyladěnější paletu barev a hloubku a šíři barev, která se vyvinula v posledním roce nebo dvou.“Vzpomínáte si na auto od BMW, které měnilo barvu?Nové generace budou mít nepochybně nové barevné preference, které v určitém okamžiku nemusí být vůbec jednobarevné.Na loňském veletrhu CES představila společnost BMW technologii lakování, která by řidiči umožnila stisknout tlačítko a změnit barvu vozu. Zatímco původní prototyp přecházel z černé na bílou, na konferenci 2023 BMW představilo novou škálu barev – na videích s modelem vozu je vidět, jak přechází z červené na žlutou nebo z fialové na zelenou.Veletrh CES je pro technologické společnosti způsobem, jak předvést některé ze svých nejobskurnějších a nejfuturističtějších nápadů, takže je velmi nepravděpodobné, že by se tento typ modelu dal v dohledné době komerčně koupit za nějakou rozumnou cenu.Obecný trend v tomto odvětví však nepochybně směřuje k přizpůsobení, protože stále více výrobců se snaží nabídnout kupujícím, kteří jsou ochotni za něj zaplatit, větší výběr funkcí než kdykoli předtím.