Trh s historickými a použitými hodinkami vzroste v roce 2033 na 79 miliard eur, což je více než trojnásobek 25 miliard eur prodaných v loňském roce, předpovídá švýcarská průmyslová analytická a poradenská společnost LuxeConsult.
Tento skok bude podpořen prodejem přes internet v souvislosti s renesancí zájmu o luxusní hodinky, která se rozhořela během pandemie. S prudkým nárůstem poptávky byli spotřebitelé, kteří si chtěli koupit nejoblíbenější modely značek Rolex, Patek a Audemars Piguet, frustrováni nedostatkem výrobků a čekacími listinami kvůli omezeným výrobním omezením u předních značek. Někteří kupující se obrátili na sekundární trh, kde si prodejci a dealeři za nejžádanější modely účtují prémii vyšší než maloobchodní ceny.
Zpráva uvádí, že hodnota prodeje použitých hodinek v roce 2022 vzrostla o 20 %, zatímco prodej nových luxusních hodinek se zvýšil o 12 % a přesáhl 52 miliard eur.
V podmínkách ekonomického poklesu LuxeConsult očekává, že prodeje na sekundárním trhu vzrostou v roce 2023 jen o 3 % a v roce 2024 o 10 % a poté v letech 2025 až 2033 dosáhnou v průměru 12% složeného ročního tempa růstu. To je ve srovnání s průměrným 4% tempem růstu prodeje nových luxusních hodinek.

Předpověď společnosti LuxeConsult je ještě optimističtější než nedávná zpráva společnosti Deloitte, která odhaduje, že trh s předprodanými hodinkami vzroste do roku 2030 o 75 % na 30 miliard USD.
Předpověď by mohla být přínosem pro hlavní hráče na sekundárním trhu, včetně prodejců, jako jsou WatchBox, Watches of Switzerland, Subdial a Watchfinder, který je vlastněn luxusním konglomerátem Richemont. Těžit by z toho mohly i online trhy, včetně Chrono24 a EBay. Tradiční švýcarští hodináři, kteří se zaměřují na prodej nových hodinek, jako je Swatch Group AG, by mohli čelit rostoucí konkurenci.
Poté, co v březnu loňského roku dosáhly po nebývalém nárůstu svého maxima, ceny nejoblíbenějších modelů značek Rolex, Patek a Audemars Piguet na sekundárním trhu neustále klesají. Subdial 50, vážený index cen 50 nejobchodovanějších luxusních hodinek podle hodnoty sestavovaný internetovým tržištěm Subdial, klesl za 12 měsíců o 20 %. Přesto ceny na sekundárním trhu nejnovějších modelů Rolex Daytonas, Patek Nautilus a AP Royal Oak stále mění majitele vysoko nad maloobchodními cenami.
Podle společnosti LuxeConsult tvoří Rolex, Patek a Audemars Piguet více než 55 % obchodní hodnoty hodinek na sekundárním trhu. Firma také každoročně ve spolupráci s Morgan Stanley vypracovává komplexní zprávu o prodejích, výrobě a podílu na trhu předních švýcarských značek.
Je investice do hodinek dobrá?

Investice do hodinek může být pro některé investory dobrou volbou, ale nese s sebou i určitá rizika a ohledy.
Jednou z hlavních výhod investice do hodinek je to, že mohou být uchovatelem hodnoty a v průběhu času mohou nabývat na hodnotě. Některé luxusní hodinky, zejména hodinky známých značek a hodinky s historií zhodnocování, lze považovat za formu hmotného majetku.
Další výhodou investování do hodinek je, že mohou být také formou diverzifikace, protože se nepohybují stejným směrem jako akcie a dluhopisy.
Je však důležité si uvědomit, že trh s hodinkami může být vysoce spekulativní, a proto je důležité se před přijetím jakéhokoli investičního rozhodnutí dobře orientovat na trhu. Některé hodinky si nemusí udržet svou hodnotu, nebo dokonce může jejich hodnota klesnout. Také je důležité si uvědomit, že se jedná o trh s výklenkem, což může ztížit hledání kupců, když přijde čas prodeje.
Kromě toho je důležité si uvědomit, že padělané hodinky jsou na trhu problémem a že může být obtížné zajistit pravost hodinek před nákupem.
Pokud se rozhodnete investovat do hodinek, doporučujeme provést vlastní průzkum, poradit se s odborníky v oboru a také mít dlouhodobý investiční horizont. Je také důležité považovat hodinky spíše za součást diverzifikovaného portfolia než za samostatnou investici, jelikož diverzifikace je součástí investiční strategie.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky