Generální ředitel společnosti Tesla (TSLA) Elon Musk v úterý večer na Twitteru uvedl, že na výročním zasedání společnosti a akci pro investory, která se koná 1. března v texaském Austinu, bude představen hlavní plán 3.
Co v něm bude, lze jen hádat a tak přinášíme několik myšlenek.
Nejprve trochu souvislostí. Existovaly dva jiné plány, které byly strategickými dokumenty ve formě zábavné eseje. První vyšel v roce 2006 a druhý v roce 2016.
Plán 1 pocházel z roku 2006, tedy zhruba šest let předtím, než Tesla začala prodávat svůj první sériový vůz, Model S. Plán nastínil Muskovu vizi posunout svět směrem k solárně-elektrické ekonomice a odklonit se od ekonomiky založené na fosilních palivech.
Prvním krokem plánu 1 byla konstrukce sportovního vozu, platformy Model S/X. Dalším krokem bylo použít získané peníze na stavbu cenově dostupného vozu (platforma Model 3/Y) a poté použít peníze získané z levnějších vozů Tesla na stavbu ještě levnějšího vozu Tesla.
Zdroj: Tesla
Tento poslední krok plánu 1 není dokončen. Pod úrovní modelu 3/Y neexistuje žádný elektromobil od společnosti Tesla. Nakonec na tom bude záležet, protože Tesly stojí, přibližně řečeno, přes 50 000 dolarů. Většina prodejů nových vozů se odehrává v cenovém rozpětí 30 000 dolarů.
Plán 2, nebo jak se jmenuje Master Plan, Part Deux, představil myšlenku, že skladování energie je klíčovým pilířem k posunu světa směrem k budoucnosti udržitelné energie. Slunce nesvítí vždy a vítr nefouká vždy, takže výrobci obnovitelné energie potřebují baterie, aby mohli trvale dodávat elektřinu.
Společnost Tesla dodala za poslední čtyři roky přibližně 16 gigawatthodin bateriových úložišť. V roce 2022 činily prodeje úložišť přibližně 3,9 miliardy dolarů.
Část Deux představila také ambice společnosti Tesla vyrábět pickup a těžký nákladní automobil. Tesla Semi se začala dodávat právě v prosinci. Cybertruck se bude dodávat ještě letos.
Závěrečná část Part Deux představila také myšlenku samořídících automobilů, které by zvýšily bezpečnost jízdy a poskytly majitelům automobilů možnost vydělávat peníze, zatímco nebudou používat své vozy, tím, že je vyšlou jako součást takzvané flotily Robotaxi.
Stejně jako plán 1, ani poslední krok plánu 2 ještě není dokončen.
Zdroj: Bloomberg
Co bude obsahovat plán 3? Měl by aktualizovat pokrok dosažený při výrobě levnějších a samořízených automobilů. To však nejsou nové cíle. Měl by také zopakovat plán společnosti Tesla pro udržitelnou energetickou budoucnost. Ani to není nová myšlenka.
Výroba energie a obchodování s ní by mohly být myšlenkou, kterou Musk představí jako nový cíl v Plánu 3. Tesla má všechny technologie potřebné k tomu, aby se stala energetickým podnikem, a může vyrábět solární panely, baterie a software, který to všechno řídí.
Investoři mají vždy rádi nové podniky. V nejbližší budoucnosti chtějí vidět, jak se objeví model s nižší cenou. Ten rozšíří oslovitelný trh společnosti Tesla a obhájí její podíl na trhu.
Akcie budou na březnovou událost reagovat především na další, levnější, modelovou platformu. Výchozí pozice akcií bude samozřejmě hrát roli i v tom, co se bude dít po odhalení plánu.
Akcie Tesly jsou po hrozivém roce 2022 na vzestupu. Akcie letos zatím vzrostly o 68 % poté, co se v roce 2022 propadly o 65 %.
Po Muskově tweetu, v němž tento plán oznámil, posílily akcie Tesly o 2,3 %. Indexy S&P 500 a Nasdaq Composite klesly o 1,1 %, resp. 1,7 %.
A akcie Tesla ve čtvrtek vzrostly o 3 % a uzavřely na hodnotě 207,32 USD. Nadcházející plán by to mohl dokázat. Investoři by měli zvážit ještě několik dalších zajímavostí.
Pro začátek, bezpečnostní vyšetřovatelé z Národní rady pro bezpečnost dopravy neboli NTSB zjistili, že software Tesla pro asistenci řidiče nebyl zodpovědný za nehodu v Texasu, která se stala v roce 2021. „Pravděpodobnou příčinou“ byla intoxikace alkoholem a nepřiměřená rychlost.
Společnost Tesla na žádost o vyjádření ke zprávě NTSB nereagovala.
Společnost Tesla vypracovává čtvrtletní bezpečnostní zprávy, které poskytují společností vytvořené statistiky o nehodách vozidel Tesla. V nejnovější zprávě za třetí čtvrtletí roku 2023 se uvádí, že společnost Tesla zaznamenala jednu nehodu na každých 6,26 milionu ujetých kilometrů, při nichž řidiči používali asistenční funkci řidiče Tesla Auto Pilot. U řidičů, kteří funkci Auto Pilot nepoužívali, připadala jedna nehoda na každých 1,71 milionu ujetých kilometrů. V případě USA celkově připadá jedna nehoda přibližně na každých 652 000 ujetých mil. To je pouze hrubý údaj o bezpečnosti vozidel. Do výsledků bezpečnosti se promítá i to, kdy budou funkce autopilota pravděpodobně použity, například na dlouhém úseku dálnice.
Zdroj: Getty Images
Investoři společnosti Tesla možná také sledují komentáře mexických představitelů, které naznačují, že Tesla plánuje v této zemi umístit novou továrnu. Jednalo by se o pátou velkou automobilku Tesla. Montážní závody má v Kalifornii, Texasu, Německu a Číně. Má také další zařízení, například velkou továrnu na baterie v Nevadě.
Investoři očekávají, že brzy přibude další továrna, aby Tesla mohla dále růst. Současná kapacita společnosti Tesla je zhruba 2 miliony vozidel ročně a Wall Street očekává, že do roku 2025 bude Tesla dodávat zhruba 3 miliony vozidel ročně. Stávající závody mohou svou kapacitu rozšířit, ale zdá se, že jeden další závod pomůže Tesle solidně dosáhnout tohoto čísla v uvedeném časovém horizontu
Akcie výrobce elektromobilů míří vzhůru.Generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk v úterý večer na Twitteru uvedl, že na výročním zasedání společnosti a akci pro investory, která se koná 1. března v texaském Austinu, bude představen hlavní plán 3.Co v něm bude, lze jen hádat a tak přinášíme několik myšlenek.Nejprve trochu souvislostí. Existovaly dva jiné plány, které byly strategickými dokumenty ve formě zábavné eseje. První vyšel v roce 2006 a druhý v roce 2016.Plán 1 pocházel z roku 2006, tedy zhruba šest let předtím, než Tesla začala prodávat svůj první sériový vůz, Model S. Plán nastínil Muskovu vizi posunout svět směrem k solárně-elektrické ekonomice a odklonit se od ekonomiky založené na fosilních palivech.Prvním krokem plánu 1 byla konstrukce sportovního vozu, platformy Model S/X. Dalším krokem bylo použít získané peníze na stavbu cenově dostupného vozu a poté použít peníze získané z levnějších vozů Tesla na stavbu ještě levnějšího vozu Tesla.Tento poslední krok plánu 1 není dokončen. Pod úrovní modelu 3/Y neexistuje žádný elektromobil od společnosti Tesla. Nakonec na tom bude záležet, protože Tesly stojí, přibližně řečeno, přes 50 000 dolarů. Většina prodejů nových vozů se odehrává v cenovém rozpětí 30 000 dolarů.Plán 2, nebo jak se jmenuje Master Plan, Part Deux, představil myšlenku, že skladování energie je klíčovým pilířem k posunu světa směrem k budoucnosti udržitelné energie. Slunce nesvítí vždy a vítr nefouká vždy, takže výrobci obnovitelné energie potřebují baterie, aby mohli trvale dodávat elektřinu.Společnost Tesla dodala za poslední čtyři roky přibližně 16 gigawatthodin bateriových úložišť. V roce 2022 činily prodeje úložišť přibližně 3,9 miliardy dolarů.Část Deux představila také ambice společnosti Tesla vyrábět pickup a těžký nákladní automobil. Tesla Semi se začala dodávat právě v prosinci. Cybertruck se bude dodávat ještě letos.Závěrečná část Part Deux představila také myšlenku samořídících automobilů, které by zvýšily bezpečnost jízdy a poskytly majitelům automobilů možnost vydělávat peníze, zatímco nebudou používat své vozy, tím, že je vyšlou jako součást takzvané flotily Robotaxi.Stejně jako plán 1, ani poslední krok plánu 2 ještě není dokončen.Co bude obsahovat plán 3? Měl by aktualizovat pokrok dosažený při výrobě levnějších a samořízených automobilů. To však nejsou nové cíle. Měl by také zopakovat plán společnosti Tesla pro udržitelnou energetickou budoucnost. Ani to není nová myšlenka.Výroba energie a obchodování s ní by mohly být myšlenkou, kterou Musk představí jako nový cíl v Plánu 3. Tesla má všechny technologie potřebné k tomu, aby se stala energetickým podnikem, a může vyrábět solární panely, baterie a software, který to všechno řídí.Investoři mají vždy rádi nové podniky. V nejbližší budoucnosti chtějí vidět, jak se objeví model s nižší cenou. Ten rozšíří oslovitelný trh společnosti Tesla a obhájí její podíl na trhu.Akcie budou na březnovou událost reagovat především na další, levnější, modelovou platformu. Výchozí pozice akcií bude samozřejmě hrát roli i v tom, co se bude dít po odhalení plánu.Akcie Tesly jsou po hrozivém roce 2022 na vzestupu. Akcie letos zatím vzrostly o 68 % poté, co se v roce 2022 propadly o 65 %.Po Muskově tweetu, v němž tento plán oznámil, posílily akcie Tesly o 2,3 %. Indexy S&P 500 a Nasdaq Composite klesly o 1,1 %, resp. 1,7 %.A akcie Tesla ve čtvrtek vzrostly o 3 % a uzavřely na hodnotě 207,32 USD. Nadcházející plán by to mohl dokázat. Investoři by měli zvážit ještě několik dalších zajímavostí.Pro začátek, bezpečnostní vyšetřovatelé z Národní rady pro bezpečnost dopravy neboli NTSB zjistili, že software Tesla pro asistenci řidiče nebyl zodpovědný za nehodu v Texasu, která se stala v roce 2021. „Pravděpodobnou příčinou“ byla intoxikace alkoholem a nepřiměřená rychlost.Společnost Tesla na žádost o vyjádření ke zprávě NTSB nereagovala.Společnost Tesla vypracovává čtvrtletní bezpečnostní zprávy, které poskytují společností vytvořené statistiky o nehodách vozidel Tesla. V nejnovější zprávě za třetí čtvrtletí roku 2023 se uvádí, že společnost Tesla zaznamenala jednu nehodu na každých 6,26 milionu ujetých kilometrů, při nichž řidiči používali asistenční funkci řidiče Tesla Auto Pilot. U řidičů, kteří funkci Auto Pilot nepoužívali, připadala jedna nehoda na každých 1,71 milionu ujetých kilometrů. V případě USA celkově připadá jedna nehoda přibližně na každých 652 000 ujetých mil. To je pouze hrubý údaj o bezpečnosti vozidel. Do výsledků bezpečnosti se promítá i to, kdy budou funkce autopilota pravděpodobně použity, například na dlouhém úseku dálnice.Investoři společnosti Tesla možná také sledují komentáře mexických představitelů, které naznačují, že Tesla plánuje v této zemi umístit novou továrnu. Jednalo by se o pátou velkou automobilku Tesla. Montážní závody má v Kalifornii, Texasu, Německu a Číně. Má také další zařízení, například velkou továrnu na baterie v Nevadě.Investoři očekávají, že brzy přibude další továrna, aby Tesla mohla dále růst. Současná kapacita společnosti Tesla je zhruba 2 miliony vozidel ročně a Wall Street očekává, že do roku 2025 bude Tesla dodávat zhruba 3 miliony vozidel ročně. Stávající závody mohou svou kapacitu rozšířit, ale zdá se, že jeden další závod pomůže Tesle solidně dosáhnout tohoto čísla v uvedeném časovém horizontu
Uklidnění obav z celních opatření vyvolává optimismus ohledně výhledu trhu IPO. Akcie izraelské společnosti eToro, známé maloobchodní platformy pro obchodování...