Akcie Alibaba rostou o 6 % po masivním překonání zisku
Společnost Alibaba vykázala za své třetí fiskální čtvrtletí zisk, který překonal očekávání, a akcie technologického giganta kótovaného na burze v USA vzrostly o 6 %.
Zde se podívejte, jak si Alibaba (BABA) vedla ve čtvrtletí, které skončilo 31. prosince 2022, oproti konsensuálním odhadům společnosti Refinitiv:
Tržby: 247,76 mld. čínských juanů (35,92 mld. USD) oproti očekávaným 245,18 mld. juanů, meziročně o 2 % více; Zisk na jednu americkou depozitní akcii: 19,26 juanů ve srovnání s očekávanými 16,26 juanů, což je meziroční nárůst o 14 %; Čistý zisk: 46,82 mld juanů oproti očekávaným 34,02 miliardám juanů, což je meziroční nárůst o 69 %.
Z hodnoty Alibaby bylo od jejího vrcholu v říjnu 2020 vymazáno přibližně 600 miliard dolarů, protože zpřísňující se regulační prostředí pro technologické společnosti v Číně spolu s přísnou kontrolní politikou Covid-19 – a následné zpomalení ekonomiky – zasáhly giganta v oblasti elektronického obchodu.
Akcie společnosti Alibaba v Hongkongu ve čtvrtek před zveřejněním výsledků uzavřely na vyšší úrovni, protože investoři sázejí na to, že opětovné otevření čínské ekonomiky pomůže zvýšit spotřebitelskou náladu a výdaje, což v konečném důsledku pomůže gigantu v oblasti elektronického obchodování. Během prosincového čtvrtletí Čína náhle ukončila přísné kontroly Covid, jako jsou výluky, ačkoli se to pravděpodobně ve čtvrtletí plně neprojeví.
Mezitím se zpřísňování čínských regulačních opatření v posledních dvou letech začíná zmírňovat, protože prosazování pravidel se stává předvídatelnějším.
Tržby největšího podniku Alibaba, čínské obchodní divize, která zahrnuje populární tržiště Taobao, dosáhly 169,99 miliardy jüanů, což je meziročně o 1 % méně. Pokles byl způsoben 9% meziročním poklesem příjmů ze správy zákazníků, získaných ze služeb, jako je marketing, které Alibaba prodává obchodníkům na svých platformách pro elektronické obchodování Taobao a Tmall.
Zdroj: Getty Images
Společnost Alibaba uvedla, že hrubý objem zboží – neboli hodnota transakcí v rámci online nákupních platforem společnosti – „meziročně poklesl o střední jednociferné číslo, a to zejména v důsledku měkké spotřebitelské poptávky a pokračující konkurence, jakož i nárůstu případů COVID-19 v Číně, které v prosinci vedly k narušení dodavatelského řetězce a logistiky“.
Společnost uvedla, že vidí oživení čínské ekonomiky a spotřeby.
„Do budoucna očekáváme pokračující oživení spotřebitelské nálady a ekonomické aktivity,“ uvedl v tiskové zprávě Daniel Zhang, generální ředitel společnosti Alibaba.
Na pozadí zpomalení svých aktivit v Číně se Alibaba snaží o růst na zámořských trzích prostřednictvím svého podniku Lazada v jihovýchodní Asii a prostřednictvím globálního webu elektronického obchodu AliExpress. Tržby z mezinárodního obchodu meziročně vzrostly o 18 % na 19,47 miliardy jüanů.
Analytici očekávají, že Alibaba v následujících čtvrtletích zaznamená rychlejší růst tržeb, protože se naplno projeví účinek opětovného otevření čínské ekonomiky. Banka Morgan Stanley v nedávné zprávě poprvé po třech letech označila společnost Alibaba za „nejlepší volbu“ v čínském technologickém sektoru.
Zvýšení ziskovosti V loňském roce Alibaba přistoupila k opatřením na kontrolu nákladů s cílem zlepšit ziskovost. Společnost se snaží najít rovnováhu mezi náklady a pokračováním důležitých investic pro dlouhodobý růst.
Zdroj: Getty Images
Zdá se, že se toto úsilí vyplácí, neboť čistý zisk meziročně vzrostl o 69 %. Provozní marže společnosti činila v prosincovém čtvrtletí 14 %, což je více než 3 % vykázaná za stejné období loňského roku.
Alibabě se v prosincovém čtvrtletí podařilo snížit ztráty napříč všemi svými aktivitami, včetně logistické divize Cainiao a cloudové divize.
„V uplynulém čtvrtletí jsme pokračovali ve zlepšování provozní efektivity a optimalizaci nákladů, což vedlo k robustnímu růstu zisku,“ uvedl v tiskové zprávě Toby Xu, finanční ředitel společnosti Alibaba.
Počet zaměstnanců společnosti Alibaba na konci prosincového čtvrtletí činil 239 740, což je o více než 4 000 méně než v předchozím čtvrtletí.
Zpomalení cloudových služeb přetrvává Společnost Alibaba vykázala za třetí fiskální čtvrtletí příjmy z cloudových služeb ve výši 20,18 miliardy jüanů, což představuje meziroční nárůst o 3 %. To znamenalo zpomalení oproti 4% nárůstu tržeb v předchozím čtvrtletí a zůstává daleko od více než 30% tempa růstu zaznamenaného v minulosti.
Cloud computing se na tržbách společnosti Alibaba podílí pouhými 8 %, analytici jej však považují za budoucí motor růstu společnosti.
Společnost Alibaba uvedla, že růst zaznamenala i v jiných než internetových odvětvích, jako jsou finanční služby, vzdělávání a automobilové firmy využívající její cloudové služby. Zaznamenala však pokles příjmů z odvětví veřejných služeb.
Společnost Alibaba tento měsíc uvedla, že pracuje na technologii ve stylu ChatGPT, kterou by mohla integrovat do svých produktů. ChatGPT je velmi populární produkt chatbot od společnosti OpenAI. Jedná se o příklad tzv. generativní umělé inteligence, kdy se umělá inteligence používá ke generování obrázků nebo textu.
Zdroj: Getty Images
Zhang ve čtvrtečním hovoru k výsledkům hospodaření uvedl, že Alibaba se snaží „využít tržní příležitosti“ a prostřednictvím své cloudové divize poskytnout aplikacím generativní AI potřebný výpočetní výkon. Generativní umělá inteligence vyžaduje obrovské množství dat zpracovávaných pro trénink modelu umělé inteligence. K tomu je zapotřebí velký výpočetní výkon, který by mohly nabídnout cloudové společnosti.
„Očekáváme exponenciální růst poptávky po výpočetním výkonu,“ jak se tyto technologie vyvíjejí, řekl Zhang.
Společnost Alibaba neposkytla další podrobnosti o svém konkurentovi ChatGPT, ale uvedla, že nebude „mít chatbota pro chatbota“.
Namísto toho Zhang uvedl, že Alibaba bude chatbota integrovat „do podnikání kolem spotřeby, kolem uživatelských zkušeností, generování obsahu s cílem zvýšit efektivitu reklamy“.
Dodal, že „umělá inteligence může hrát obrovskou roli ve všech těchto různých oblastech“.
Zpětné odkupy společnosti Alibaba pokračují Společnost se také snaží posílit důvěru akcionářů uprostřed propadu ceny svých akcií. V listopadu Alibaba uvedla, že její představenstvo schválilo dalších 15 miliard USD v rámci stávajícího programu zpětného odkupu akcií v hodnotě 25 miliard USD, který bude prodloužen do konce fiskálního roku 2025.
Zdroj: Unsplash.com
Za prosincové čtvrtletí Alibaba uvedla, že v rámci programu zpětného odkupu akcií odkoupila 45,4 milionu amerických depozitních akcií za přibližně 3,3 miliardy USD.
Společnost Alibaba rovněž připravuje zavedení „primárního“ kótování svých akcií v Hongkongu, čímž otevře investorům z pevninské Číny cestu k přímému obchodování s akciemi. Společnost však v listopadu uvedla, že tento proces nebude dokončen v roce 2022, jak původně plánovala.
Zde se podívejte, jak si Alibaba vedla ve čtvrtletí, které skončilo 31. prosince 2022, oproti konsensuálním odhadům společnosti Refinitiv:Tržby: 247,76 mld. čínských juanů oproti očekávaným 245,18 mld. juanů, meziročně o 2 % více;Zisk na jednu americkou depozitní akcii: 19,26 juanů ve srovnání s očekávanými 16,26 juanů, což je meziroční nárůst o 14 %;Čistý zisk: 46,82 mld juanů oproti očekávaným 34,02 miliardám juanů, což je meziroční nárůst o 69 %.Z hodnoty Alibaby bylo od jejího vrcholu v říjnu 2020 vymazáno přibližně 600 miliard dolarů, protože zpřísňující se regulační prostředí pro technologické společnosti v Číně spolu s přísnou kontrolní politikou Covid-19 – a následné zpomalení ekonomiky – zasáhly giganta v oblasti elektronického obchodu.Akcie společnosti Alibaba v Hongkongu ve čtvrtek před zveřejněním výsledků uzavřely na vyšší úrovni, protože investoři sázejí na to, že opětovné otevření čínské ekonomiky pomůže zvýšit spotřebitelskou náladu a výdaje, což v konečném důsledku pomůže gigantu v oblasti elektronického obchodování. Během prosincového čtvrtletí Čína náhle ukončila přísné kontroly Covid, jako jsou výluky, ačkoli se to pravděpodobně ve čtvrtletí plně neprojeví.Mezitím se zpřísňování čínských regulačních opatření v posledních dvou letech začíná zmírňovat, protože prosazování pravidel se stává předvídatelnějším.Tržby největšího podniku Alibaba, čínské obchodní divize, která zahrnuje populární tržiště Taobao, dosáhly 169,99 miliardy jüanů, což je meziročně o 1 % méně. Pokles byl způsoben 9% meziročním poklesem příjmů ze správy zákazníků, získaných ze služeb, jako je marketing, které Alibaba prodává obchodníkům na svých platformách pro elektronické obchodování Taobao a Tmall.Společnost Alibaba uvedla, že hrubý objem zboží – neboli hodnota transakcí v rámci online nákupních platforem společnosti – „meziročně poklesl o střední jednociferné číslo, a to zejména v důsledku měkké spotřebitelské poptávky a pokračující konkurence, jakož i nárůstu případů COVID-19 v Číně, které v prosinci vedly k narušení dodavatelského řetězce a logistiky“.Společnost uvedla, že vidí oživení čínské ekonomiky a spotřeby.„Do budoucna očekáváme pokračující oživení spotřebitelské nálady a ekonomické aktivity,“ uvedl v tiskové zprávě Daniel Zhang, generální ředitel společnosti Alibaba.Na pozadí zpomalení svých aktivit v Číně se Alibaba snaží o růst na zámořských trzích prostřednictvím svého podniku Lazada v jihovýchodní Asii a prostřednictvím globálního webu elektronického obchodu AliExpress. Tržby z mezinárodního obchodu meziročně vzrostly o 18 % na 19,47 miliardy jüanů.Analytici očekávají, že Alibaba v následujících čtvrtletích zaznamená rychlejší růst tržeb, protože se naplno projeví účinek opětovného otevření čínské ekonomiky. Banka Morgan Stanley v nedávné zprávě poprvé po třech letech označila společnost Alibaba za „nejlepší volbu“ v čínském technologickém sektoru.Zvýšení ziskovostiV loňském roce Alibaba přistoupila k opatřením na kontrolu nákladů s cílem zlepšit ziskovost. Společnost se snaží najít rovnováhu mezi náklady a pokračováním důležitých investic pro dlouhodobý růst.Zdá se, že se toto úsilí vyplácí, neboť čistý zisk meziročně vzrostl o 69 %. Provozní marže společnosti činila v prosincovém čtvrtletí 14 %, což je více než 3 % vykázaná za stejné období loňského roku.Alibabě se v prosincovém čtvrtletí podařilo snížit ztráty napříč všemi svými aktivitami, včetně logistické divize Cainiao a cloudové divize.„V uplynulém čtvrtletí jsme pokračovali ve zlepšování provozní efektivity a optimalizaci nákladů, což vedlo k robustnímu růstu zisku,“ uvedl v tiskové zprávě Toby Xu, finanční ředitel společnosti Alibaba.Počet zaměstnanců společnosti Alibaba na konci prosincového čtvrtletí činil 239 740, což je o více než 4 000 méně než v předchozím čtvrtletí.Zpomalení cloudových služeb přetrváváSpolečnost Alibaba vykázala za třetí fiskální čtvrtletí příjmy z cloudových služeb ve výši 20,18 miliardy jüanů, což představuje meziroční nárůst o 3 %. To znamenalo zpomalení oproti 4% nárůstu tržeb v předchozím čtvrtletí a zůstává daleko od více než 30% tempa růstu zaznamenaného v minulosti.Cloud computing se na tržbách společnosti Alibaba podílí pouhými 8 %, analytici jej však považují za budoucí motor růstu společnosti.Společnost Alibaba uvedla, že růst zaznamenala i v jiných než internetových odvětvích, jako jsou finanční služby, vzdělávání a automobilové firmy využívající její cloudové služby. Zaznamenala však pokles příjmů z odvětví veřejných služeb.Společnost Alibaba tento měsíc uvedla, že pracuje na technologii ve stylu ChatGPT, kterou by mohla integrovat do svých produktů. ChatGPT je velmi populární produkt chatbot od společnosti OpenAI. Jedná se o příklad tzv. generativní umělé inteligence, kdy se umělá inteligence používá ke generování obrázků nebo textu.Zhang ve čtvrtečním hovoru k výsledkům hospodaření uvedl, že Alibaba se snaží „využít tržní příležitosti“ a prostřednictvím své cloudové divize poskytnout aplikacím generativní AI potřebný výpočetní výkon. Generativní umělá inteligence vyžaduje obrovské množství dat zpracovávaných pro trénink modelu umělé inteligence. K tomu je zapotřebí velký výpočetní výkon, který by mohly nabídnout cloudové společnosti.„Očekáváme exponenciální růst poptávky po výpočetním výkonu,“ jak se tyto technologie vyvíjejí, řekl Zhang.Společnost Alibaba neposkytla další podrobnosti o svém konkurentovi ChatGPT, ale uvedla, že nebude „mít chatbota pro chatbota“.Namísto toho Zhang uvedl, že Alibaba bude chatbota integrovat „do podnikání kolem spotřeby, kolem uživatelských zkušeností, generování obsahu s cílem zvýšit efektivitu reklamy“.Dodal, že „umělá inteligence může hrát obrovskou roli ve všech těchto různých oblastech“.Zpětné odkupy společnosti Alibaba pokračujíSpolečnost se také snaží posílit důvěru akcionářů uprostřed propadu ceny svých akcií. V listopadu Alibaba uvedla, že její představenstvo schválilo dalších 15 miliard USD v rámci stávajícího programu zpětného odkupu akcií v hodnotě 25 miliard USD, který bude prodloužen do konce fiskálního roku 2025.Za prosincové čtvrtletí Alibaba uvedla, že v rámci programu zpětného odkupu akcií odkoupila 45,4 milionu amerických depozitních akcií za přibližně 3,3 miliardy USD.Společnost Alibaba rovněž připravuje zavedení „primárního“ kótování svých akcií v Hongkongu, čímž otevře investorům z pevninské Číny cestu k přímému obchodování s akciemi. Společnost však v listopadu uvedla, že tento proces nebude dokončen v roce 2022, jak původně plánovala.